Sök:

Sökresultat:

14616 Uppsatser om Sjuksköterskors kunskap - Sida 44 av 975

Scrum som möjliggörare för kunskapsöverföring? : - en studie om kunskapsöverföring mellan utvecklare pÄ ett mjukvaruföretag

Kunskap Àr som mest anvÀndbar nÀr den har inflytande och delas med andra varför medarbetarna inom en organisation bör ha möjlighet att lÀra av varandra. DÄ en individ delar eller sprider sin kunskap och erfarenhet till nÄgon annan benÀmns det som kunskapsöverföring.Syftet med denna studie Àr att undersöka om och hur kunskapsöverföring mellan utvecklare möjliggörs nÀr en organisation inom mjukvaruindustrin anvÀnder Scrum som arbetsmetod. Studien avser Àven undersöka huruvida metoden pÄ nÄgot sÀtt hindrar kunskapsöverföring. För att besvara syftet stÀlls följande huvudfrÄga: Hur möjliggör Scrum kunskapsöverföring mellan utvecklare? vilken bestÄr av tre delfrÄgor: (i) Var sker kunskapsöverföring i Scrum? (ii) Vilken typ av kunskap sprids i Scrum? (iii) Vad kan hindra kunskapsöverföringen dÄ Scrum anvÀnds som arbetsmetod?Med utgÄngspunkt i teorier om kunskap, kunskapsöverföring och kontexten för kunskapsöverföring samt den teoretiska beskrivningen av Scrum utformades en analysmodell som visar Scrums förvÀntade stöd för kunskapsöverföring.

"We know more than we can say" : Betydelsen av tyst kunskap pÄ ledarnivÄ för ökat organisatoriskt lÀrande

Idag kan inte verksamheter arbeta efter att "göra saker rÀtt" utan fokuset skiftade i slutet pÄ 80-talet till att istÀllet inriktas pÄ att "göra rÀtt saker". Anledningen till skiftet var exempelvis pÄ grund av en ökad internationalisering, starkare konkurrens och nya tekniska möjligheter. Det hÀr gjorde att verksamheter var tvungna att anpassa sig för att göra rÀtt saker, vilket sedermera leder till behov av stÀndigt lÀrande i organisationen för att vara effektiva och innovativa. Alla individer har inte den kunskap som bygger pÄ lÄnga erfarenheter, det vill sÀga tyst kunskap som ofta betraktas som omedveten, abstrakt och svÄr att uttrycka. DÀrmed Àr det viktigt för verksamheter att utveckla och sprida den individuella kunskap som finns i organisationen för att den inte ska gÄ förlorad. DÀrmed Àr den hÀr rapportens syfte att undersöka hur den tysta kunskapen hanteras inom fallföretaget genom att belysa dess karaktÀr i kontext med ledare. För att undersöka syftet med rapporten har en kvalitativ metod genomförts med intervjuer och observationer som datainsamlingsmetod för att fÄ tag pÄ djup och detaljrik data. De teorier som rapporten Äsyftar pÄ Àr relaterade till kunskapshantering och lÀrande organisationer med fokus pÄ Peter Senges fem discipliner och Nonaka & Takeuchi SECI kunskapsomvandlingsprocess. Resultatet utföll i att respondenternas tidigare erfarenheter Àr avgörande i dagens arbete, dÀr de viktigaste kunskaperna handlar övergripande om ledarskaps- och produktionskunskaper.

Ångest- en normal reaktion i en hotfull situation : Faktorer som kan pĂ„verka sjuksköterskans möte med Ă„ngestfyllda patienter

Ångest Ă€r ett tillstĂ„nd som drabbar en stor del av Sveriges befolkning. Den ökande psykiska ohĂ€lsan visar sig i antalet sjukskrivningar och besök inom vĂ„rdkedjan Ă€ven genom den stĂ€ndigt ökande förskrivningen och anvĂ€ndningen av lugnande och antidepressiva lĂ€kemedel. Detta sker samtidigt som befolkningen för övrigt blir friskare och friskare. Genom att i tid uppmĂ€rksamma och hantera dessa problem skulle mycket lidande undvikas. Inom omrĂ„det saknas kunskap och forskning om hur patienter som lider av Ă„ngest bör behandlas och bemötas pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt.

MÄlbolagsstyrelsens möjlighet att frÀmja offentliga uppköpserbjudanden : med sÀrskilt fokus pÄ rekommendationer, due diligenceundersökningar och budrelaterade arrangemang.

Denna studie Äsyftar att undersöka om produktutvecklande B2B företag anvÀnder sig av sina kunders tysta kunskap i sin innovationsprocess. Studien Àmnar Àven att undersöka vilka redskap eller stimuli som de berörda företagen företrÀdesvis anvÀnder sig av i kunskapsdelningsprocessen.Den undersökningsmetod som valts Àr en flerfallsstudie av kvalitativ art och den har bedrivits genom semistrukturerade intervjuer. Data analyserades genom en abduktiv analysmetod. Fem produktproducerande företag har deltagit i studien. Resultatet visar att de redskap och stimuli som anvÀnds mest frekvent av de undersökta företagen i avsikt att nÄ sina kunders kunskap Àr förtroende, "face to face" möten, prototyper och bilder.

Arbetsmiljöns betydelse för kreativt tÀnkande och utveckling av kunskap

Problemformulering: Hur kan arbetsmiljön i dess fysiska och sociala form stödja och stimulera kunskapsarbetaren till kreativt tÀnkande, samt till att skapa och sprida ny kunskap i ett vÀrdeskapande syfte? Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att undersöka huruvida arbetsmiljön i en fysisk och social bemÀrkelse kan leda till att humankapitalet utvecklas och undgÄr att eroderas. PÄ sÄ sÀtt ser vi hur arbetsmiljön, som en del av det strukturella kapitalet, bidrar till att humankapitalet kan befrÀmjas till en vÀrdeskapande process. Metod: Inom ramarna för det abduktiva angreppssÀttet och den kvalitativa undersökningsmetoden bygger vi upp den empiriska undersökningen utifrÄn tvÄ fallstudier av verksamheterna VÀxthuset och Designcentrum. Slutsatser: VÄr slutsats betrÀffande den fysiska miljön Àr att rekvisit som ljus och ljussÀttning, ljud samt luft och temperatur har en direkt pÄverkan pÄ vÀlbefinnandet och kreativt tÀnkande, medan naturinslag och fÀrg pÄverkar indirekt och Àr mer beroende av individuella förutsÀttningar.

Studie- och YrkesvÀgledares perspektiv pÄ pedagogiska lÀroprocesser

Detta examensarbete tar upp frÄgan hur vÀgledarna ser pÄ hur de förmedlar kunskap i studie- och yrkesvalsprocessen samt hur de ser pÄ de relaterade lÀroprocesserna. Arbetet Àr ett perspektiverande bidrag till en helhetsbild av vÀgledningens komplexa och mÄngfacetterade pedagogiska dimensioner. Undersökningen genomfördes med en kvalitativ hermeneutisk metod. För att tolka resultaten i undersökningen har jag frÀmst anvÀnt mig av Bill Laws DOTS-modell samt Knud Illeris integrerade syn pÄ kognitiva, psykodynamiska samt sociala lÀroprocesser. Resultatet av undersökning tyder pÄ att Studie- och yrkesvÀgledarna ser förmedling av kunskaper som en del av vÀgledningsprocessen men att det inte stÄr helt klart hur vÀgledarna knyter an till lÀroprocesser i denna förmedling. Begreppen vÀgledning och pedagogik samt vÀgledarnas perspektiv pÄ hur de förmedlar kunskap i vÀgledningsprocessen Àr ofta starkt förknippade med vÀgledarens egna personliga erfarenheter men Àven kunskap och förstÄelse över lÀroprocessernas betydelse för en pedagogisk vÀgledningsprocess. Den personliga pÄverkan kan utgöra medvetna eller omedvetna förestÀllningar om metoder och innehÄll i vad som förmedlas men dÀrmed Àven en pÄverkan pÄ hur detta förmedlas..

Finansieringsresonemang - en studie av fyra smÄföretag

Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur smÄföretag vÀljer mellan olika finansieringsformer. Metod: För att uppfylla uppsatsens syfte sÄ har vi tillÀmpat en kvalitativ metod, dÀr en studie genomförts genom semistrukturerade intervjuer med företagare i fyra utvalda smÄföretag. Slutsatser: Denna undersökning visar pÄ att smÄföretag bland olika finansieringsalternativ har mest kunskap om bankfinansiering, varför metoden kÀnns trygg och sÄledes ofta tillÀmpas av smÄföretagare. Kunskapen om andra finansieringsalternativ Àr bristfÀllig, och det anses för tid- och kostnadskrÀvande att skaffa sig kunskap tillrÀcklig djup nog för att kunna förankra finansieringsbeslut i. .

Kompetens och kundvÀrde : En studie om systemkamerakunders vÀrdeskapandeprocess

Syftet med studien Àr att ge en ökad förstÄelse för hur kundvÀrde skapas genom att studera vidvilka tidpunkter vÀrdeskapandet sker, vilken typ av aktiviteter som pÄverkar vÀrdeskapandet,vilka aktörer som Àr delaktiga i det och vilka aktörer som styr vÀrdeskapandeprocessen. Detteoretiska ramverket utgÄr frÄn de tvÄ vÀrdeperspektiven Service-Dominant Logic ochCustomer-Dominant Logic. En viktig faktor vid vÀrdeskapandet Àr kundens kompetens.Kompetensen bestÄr av kundens inhÀmtande av och utnyttjande av kunskap. I den hÀr studienundersöks kundens inhÀmtande av kunskap och dess förhÄllande till kundvÀrde. För attstudera ovanstÄende har en kvalitativ studie genomförts.

Leder patientinformation om PCA-pump till effektiv sma?rtlindring vid postoperativ va?rd - en kvantitativ studie

Bakgrund/syfte: Sma?rtlindring via PCA-pump a?r en effektiv och sa?ker metod vid postoperativ va?rd. Den syftar till att ge patienten sto?rre mo?jlighet att pa?verka sin sma?rtlindring. Tidigare studier pa?visar att ma?nga patienter upplever sin kunskap om PCA- pumpen som otillra?cklig.

Validering - Ett redskap för synliggo?randet av lÀrandets informella dimensioner

UtgÄngspunkten i denna studie har tagits ur ledares syn pÄ validering. Det har skapats en förstÄelse kring hur validering anvÀnds och vilka erfarenheter det finns kring begreppet. Med hjÀlp av semi-strukturerade intervjuer utfrÄgades sju personer i ledande befattning, vilket gav empirisk grund till arbetet. Det hermeneutiska perspektivet var utgÄngspunkt för arbetet. Vid tolkning av empirin anvÀndes den tematiska analysen som hjÀlpte till att strukturera den fakta som inhÀmtats genom att empirin kunde delas upp i tre grupper.Konstaterandet har gjorts att validering och informellt lÀrande hör ihop.

Supply Chain for Local Vendors : En fallstudie av en ny lösning för att hantera inköp

Att hantera kunskapen inom organisationer blir allt viktigare för att kunna förbÀttra den organisatoriska konkurrenskraften. Detta kan bland annat uppnÄs genom ett ökat utnyttjande av kunskapskapitalet. Kunskapskapitalet brukar vanligtvis handla om att utforska tacit kunskap, det vill sÀga den kunskapen som finns i de anstÀlldas sinnen.FrÄn Är 2010 och fyra Är framÄt förvÀntas en stor utmarsch av 40-talister frÄn den svenska arbetsmarknaden. Detta kommer att fÄ konsekvenser pÄ arbetsplatserna. Konsekvenserna kommer bland annat att bli i form av underskott i kunskapskapitalet.Syftet med uppsatsen Àr ta fram en modell som illustrerar hur kunskap kan identifieras och överföras.

Kunskapsspridning via intranÀt - en fallstudie av SEB Enskilda Banken

Företag har börjat inse att deras samlade kunskap blivit allt viktigare, vilket vÀcker ett intresse för att studera hur ett kunskapsintensivt företag utnyttjar sitt intranÀt för kunskapsspridning. För att belysa denna problemstÀllning utnyttjas SEB Enskilda Banken i Malmö som fall. Syftet med uppsatsen Àr sÄledes att utreda i vilken utstrÀckning SEB:s intranÀt pÄverkar spridningen av kunskap pÄ SEB Enskilda Banken i Malmö.I uppsatsen anvÀnds en kvalitativ metod med en abduktiv ansats. Undersökningen bestÄr av en fallstudie pÄ SEB Enskilda Banken i Malmö. Insamlingen av data har frÀmst skett genom personliga intervjuer med förvaltare och chefer inom enheten.

Upplevelser som personer med diabetes typ 2 har av information och undervisning de fÄr frÄn diabetessjuksköterskor

Syftet med studien var att belysa hur personer med diabetes typ 2 upplever den information och undervisning som gavs av diabetessjuksköterskor. Studien hade en beskrivande design. De som deltog i studien var Ätta kvinnor och Ätta mÀn i Mellansverige med diagnosen diabetes typ 2. Data samlades in med hjÀlp av semistrukturerade intervjuer och analyserades utifrÄn kvalitativ innehÄllsanalys. Resultatet redovisas i ett tema och fem kategorier.

Akut FörvirringstillstÄnd : Bedöming och ÄtgÀrder som minskar patientens lidande

Bakgrund: Akut förvirringstillstÄnd innebÀr försÀmrad kognitiv förmÄga och varierande grad av förvirring. Detta orsakar lidande för patienterna och bör dÀrför förebyggas med professionell omvÄrdnad. God vÄrdkvalitet upprÀtthÄlls genom förbÀttringsarbeten grundade pÄ aktuell evidensbaserad kunskap. Specialistsjuksköterskan inom kirurgisk vÄrd har genom sin kompetens samt bÀsta tillgÀngliga kunskap potential att leda detta arbete. Denna litteraturgenomgÄng ger dÀrför en sammanstÀllning av evidensbaserad kunskap som möjliggör förbÀttringsarbeten samt ett professionellt omhÀndertagande av akut förvirrade patienter.Syfte: Syftet var att beskriva sjuksköterskans bedömning och ÄtgÀrder hos patienter med akut förvirringstillstÄnd.Metod: Narrativ litteraturgenomgÄng med systematisk teknik.

VÄrd i livets slut av personer med demens. Personal och anhörigas upplevelse av given vÄrd : En metasyntes

Palliativt förhÄllningssÀtt kÀnnetecknas av helhetssyn av mÀnniskan och uppnÄs genom stöttning av individen att leva med vÀrdighet och största möjliga vÀlbefinnande till livets slut oavsett diagnos eller Älder.Demens Àr en sjukdom som Àr svÄrt handikappande för den som drabbas och för de anhöriga Àr sjukdomen förödande. Den palliativa vÄrden av personer med demens Àr inte optimerad. Studier visar att det dels beror pÄ demenssjukdomen som Àr svÄr att vÄrda och dels för att stöd till de personer som vÄrdar sina anhöriga och det sociala kommunala nÀtverket har brister.Syfte: Att analysera upplevelsen av given vÄrd i livets slutskede hos personer med demensdiagnos ur personalens och anhörigas perspektiv.Metod: Metasyntes utförd med Howell Major och Savin-Badins analysmodell, Qualitative Research Synthesis.Resultat: Kunskap och personcentrering var de tvÄ begrepp som blev produkten av syntesen. Begreppen fungerar som motsatser, om det finns kunskap och personcentrering sÄ finns en bra upplevelse av given vÄrd hos personal och anhöriga och om det brister i kunskap och personcentrering blir upplevelsen sÀmre.Diskussion: Kunskap om demens bland personal har i syntesen visats vara en indikator för god vÄrd vid livets slut. Utbildning i demenssjukdom bör ske kontinuerligt och pÄ olika nivÄer beroende pÄ vilken personalkategori som utbildas.Konklusion: Palliativ vÄrd och demens mÄste fÄ utrymme i utbildningarna av all personal, frÄn undersköterska till specialistlÀkare..

<- FöregÄende sida 44 NÀsta sida ->