Sök:

Sökresultat:

490 Uppsatser om Sjötransporter. - Sida 2 av 33

Effektivisering av intern logistik - Vargön Alloys AB

Med vÀl fungerande interna logistiska flöden kan hela produktionen effektiviseras samtidigt som man kan skapa mer brÀnsleeffektiva transporter. Ett företag som Àr intresserade av att bÄde kunna arbeta mer effektivt med sina transporter och spara pÄ brÀnsle bÄde för miljön och för kostnadernas skull Àr Vargön Alloys AB i Vargön utanför VÀnersborg.Vargön Alloys Àr en av Europas största tillverkare av olika Ferrolegeringar. Legeringar ger bl.a. stÄlet hÄrdhet och förhindrar korrosion. Företagets kunder Àr Europas ledande tillverkare av specialstÄl.Ett problem för Vargön Alloys har varit att man inte har nÄgon dokumentation eller kartlÀggning över hur de interna transporterna sker idag.

Transportoptimeringar med hjÀlp av flödesanalyser

Detta examensarbete utgör resultatet av en studie pÄ uppdrag av Volvo Cars Torslanda (VCT) i Göteborg. Syftet med studien har varit att undersöka produktflödena mellan VCT och dess leverantörer med hjÀlp av analyser. Dessutom utreds hur transporterna skulle kunna optimeras och vilka konsekvenser som uppstÄr. BerÀkningar, diskussioner och analyser resulterar i rekommendationer för företaget.För att fÄ mer kunskap om transportlogistik, produktionsekonomi och miljöpÄverkan av transporter genomförs först en litteraturstudie. En granskning av nulÀget beskriver hur situationen ser ut i dagslÀget och ger Àven en detaljerad bild av flödena frÄn leverantörer till VCT.Sex stycken flöden vars gods transporteras frÄn leverantörer till VCT har undersökts.

Lönar sig tullager?

Norra DjurgÄrdsstaden Àr för nÀrvarande ett av Europas största stadsutvecklingsomrÄden och kommer ge rum för cirka 10 000 nya bostÀder och cirka 30 000 nya arbetsplatser. Stadsdelen prÀglas av en stark miljöprofilering och ska verka som en förebild för ett hÄllbart stadsbyggande.I början av 2013 kommer ett logistikcenter upprÀttas i Hjorthagen för att hantera transporter in till omrÄdet under byggprocessen. Syftet med logistikcentret Àr att minska trÀngsel och trafikstockningar genom en lotsfunktion samt reducera transporter i och med samlastning. Detta examensarbete har Àmnat kartlÀgga transportflödena med och utan en samordnad bygglogistiklösning samt berÀkna hur energianvÀndningen och utslÀppsmÀngderna skulle kunna förÀndras.KartlÀggning av transporterna har skett genom dokumentation av de följesedlar som byggherrarna fÄr som kvitton pÄ inkomna leveranser. Följesedlarna har dokumenterats frÄn JM:s byggande i Norra DjurgÄrdsstadens första etapp, Norra 1.

Infrastruktur och miljöpÄverkan frÄn tunga transporter vid ett slutförvar av kÀrnavfall i Oskarshamns kommun

Denna rapport utreder översiktligt regional och kommunal infrastruktur ochmiljöpÄverkan frÄn transporter av bergmassor, bentonit och lera vid ett slutförvar avkÀrnavfall eller om det inte blir ett slutförvar i Oskarshamns kommun. Strategin harvarit att utefter de regionala miljökvalitetsmÄlen begrÀnsad klimatpÄverkan, frisk luftsamt det lÀnsegna mÄlet fossilbrÀnslefri zon Är 2030 undersöka hur olika lastbÀrare(lastbil, tÄg och fartyg) bidrar till mÄluppfyllelse. Slutsatsen Àr att det mest troligascenariot med transporterna Àr olika transportalternativ beroende pÄ vart materialetskall nÄgonstans och vad det skall anvÀndas till. Oavsett om det blir ett slutförvar ellerej i Oskarshamns kommun, kommer infrastrukturen att bli förÀndrad, speciellt för deboende i Misterhults socken. FossilbrÀnslefrizon Är 2030 Àr det mÄlet som inte skullenÄ mÄluppfyllelse ifall enbart lastbÀrare med fossilt brÀnsle skulle anvÀndas vidtransporterna.2008:Nr 3 Teknik.

FörbÀttrad logistik för byggmaterial i Norra DjurgÄrdsstaden : Metodutveckling för utvÀrdering av miljöbelastning

Norra DjurgÄrdsstaden Àr för nÀrvarande ett av Europas största stadsutvecklingsomrÄden och kommer ge rum för cirka 10 000 nya bostÀder och cirka 30 000 nya arbetsplatser. Stadsdelen prÀglas av en stark miljöprofilering och ska verka som en förebild för ett hÄllbart stadsbyggande.I början av 2013 kommer ett logistikcenter upprÀttas i Hjorthagen för att hantera transporter in till omrÄdet under byggprocessen. Syftet med logistikcentret Àr att minska trÀngsel och trafikstockningar genom en lotsfunktion samt reducera transporter i och med samlastning. Detta examensarbete har Àmnat kartlÀgga transportflödena med och utan en samordnad bygglogistiklösning samt berÀkna hur energianvÀndningen och utslÀppsmÀngderna skulle kunna förÀndras.KartlÀggning av transporterna har skett genom dokumentation av de följesedlar som byggherrarna fÄr som kvitton pÄ inkomna leveranser. Följesedlarna har dokumenterats frÄn JM:s byggande i Norra DjurgÄrdsstadens första etapp, Norra 1.

Samordning av samhÀllsbetalda transporter i GÀllivare kommun

Fler och fler byar förlorar sina dagligvarubutiker pÄ grund av befolkningsminskning och Àndrade servicevanor. Detta medför att servicen pÄ landsbygden försÀmras vilket innebÀr att mÄnga invÄnare flyttar frÄn landsbygden in till tÀtorten. För att motverka ytterligare befolkningsminskning gÀller det att ge dem som bor pÄ orter utan dagligvarubutik en bÀttre tillgÀnglighet. Syftet med examensarbetet var att göra en kartlÀggning av de samhÀllsbetalda transporterna samt att ta fram förslag pÄ samordning av dessa i GÀllivare kommun. Detta ska i sin tur leda till en ökad tillgÀnglighet för de boende pÄ landsbygden.

Postoperativa transporter: PatientsÀkerhet under intrahospitala transporter

FÄ studier Àr gjorda om intrahospitala transporter och i synnerhet postoperativa transporter. De studier som finns behandlar framförallt intensivvÄrdspatienter som transporteras till behandlingar och undersökningar. Tidigare forskning visar att den intrahospitala transporten av intensivvÄrdskrÀvande patienter Àr en patientsÀkerhetsrisk dÄ patienten kan fÄ fysiska komplikationer och en förlÀngd vÄrdtid. Den postoperativa transporten av den nyopererade patienten sker dagligen inom sjukvÄrden. För att erhÄlla grundlÀggande kunskap om denna transport genomfördes en ostrukturerad observationsstudie med fokus pÄ patientsÀkerhet.

Är transporterna av norsk lax genom Sverige samhĂ€llsekonomiskt effektiv?: en jĂ€mförelse mellan tvĂ„ transportmetoder

I dagslÀget gÄr de flesta transporter av norsk lax med lastbil genom Sverige, endast en liten del gÄr med tÄg, emellertid finns det utrymme att transportera norska lax med tÄg frÄn GÀllivare ner genom Sverige. För detta ÀndamÄl diskuteras en ny vÀgförbindelse mellan Porjus och TysfjÄrd för att förenkla den nödvÀndiga transporten med lastbil till GÀllivare för omlastning. Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att analysera vilket av de tvÄ alternativen, att fortsÀtta transportera med lastbil eller att lÀgga om trafiken till tÄg. För att göra detta har en CB-kalkyl anvÀnts. Resultaten visar pÄ att det Àr en samhÀllsekonomiskt effektiv lösning att lÀgga om transporten till tÄg om den nya vÀgförbindelsen byggs.

KartlÀggning av tjÀnsteresor och persontransporter
vid LuleÄ tekniska universitet: med förslag till
förbÀttringar ur miljösynpunkt

Ett miljöledningssystem Àr pÄ vÀg att införas vid LuleÄ tekniska universitet. Under miljöutredningen vilket Àr det första steget vid införande av miljöledningssystem, upptÀcktes att statistik över personalens tjÀnsteresor saknades. Eftersom tjÀnsteresor ingÄr som ett miljömÄl i universitetets miljöledningssystem behövs statistiskt underlag till detta. Personalens fÀrdsÀtt till och frÄn arbetet Àr ocksÄ av betydelse för miljön. Examensarbetets syfte Àr att kartlÀgga LuleÄ tekniska universitets anstÀlldas tjÀnsteresor samt deras fÀrdsÀtt till och frÄn arbetet.

Företags val av outsourcingleverantör ? en studie av beslutsprocesser och pÄverkande faktorer vid outsourcing av transporter

Bakgrund/Problem: Outsourcingbeslut ses som komplicerade i och med osÀkerheten som finns involverad i beslutsprocessen, dessutom förekommer dÄlig leverantörshantering (Cao et al. 2007). Vidare har forskning som finns relaterat till Àmnet flertalet brister i undersökningen av beslutsprocessen och vilka beslutsfaktorer som anses viktigast (De Boer et al. 2006). DÀrutöver saknas tillrÀcklig forskning om smÄ och medelstora företags transportinköp (Holter et al.

Att vÄrda i en ambulans: : IntensivvÄrdssjuksköterskors upplevelser av att vÄrda kritiskt sjuka patienter under markbundna interhospitala  transporter

ABSTRAKTBakgrund: Interhospitala transporter innebÀr ökade risker för medicinska komplikationer för den kritiskt sjuka patienten. Inom ramen för intensivvÄrdsjuksköterskans kompetens ingÄr att kunna utföra omvÄrdnad till den kritiskt sjuka patienten under interhospitala transporter. Sjuksköterskor med specialistutbildning inom intensivvÄrd kan under transport av kritiskt sjuka patienter uppleva oro. För att kunna förbÀttra omhÀndertagandet av patienten Àr det av intresse att ta reda pÄ om det finns fler perspektiv och upplevelser av arbetet vid denna komplexa situation som en interhospital intensivvÄrdstransport innebÀr.Syfte: Syftet med denna studie var att beskriva intensivvÄrdssjuksköterskors upplevelse av att vÄrda kritiskt sjuka patienter under markbundna interhospitala transporter.Design: Denna studie har en kvalitativ design.Metod: Semi-strukturerade intervjuer med Ätta intensivvÄrdssjuksköterskor spelades in och transkriberades för att sedan analyseras med tematiskt analys.Resultat: Ur analysen konstruerades tre huvudteman. Att strÀva efter att ha kontroll över situationen, Betydelsen av ett bra samarbetet i teamet och Att utmanas i sin yrkeskompetens.Slutsats: Resultatet visade att transportera kritiskt sjuka patienter mellan sjukhus kan ge upphov till bÄde negativa och positiva kÀnslor.

Farligt gods i samhÀllsplanering: en vÀgledning för LuleÄ kommun

Mot bakgrund av den stora mÀngd farligt gods som transporteras i Sverige har syftet i denna rapport varit att undersöka hur dessa transporter kan beaktas vid samhÀllsplanering. Tanken Àr att rapporten ska kunna utgöra underlag för hur risker kan hanteras i olika processer. Rapportens omfattning avgrÀnsas till att behandla vÀgtransporter av petroleumprodukter. Transporter av tryckkondenserade gaser, radioaktiva Àmnen etc. behandlas inte i denna rapport.

Transporter för hÄllbar utveckling : En optimering av utslÀppsberÀkningarna inom Coop

Man?s impact on the environment is something that increasingly becomes topical in today?s society. Because of this, several companies have started to take interest in the effects they?re responsible for, not least considering their image. Emissions of carbon dioxide generated from goods traffic are accountable for a large part of the total emissions of greenhouse gases in the world.

HÄllbara transporter och beteendepÄverkan : En fallstudie om VÀstra Hamnen i Malmö

PĂ„ flera hĂ„ll runt om i Sverige byggs det idag stadsdelar med mĂ„l att vara hĂ„llbara. Vad det gĂ€ller trafiken byggs omrĂ„den som redan frĂ„n början Ă€r vĂ€lförsörjda med kollektivtrafik och har vĂ€l utbyggda cykelnĂ€t. ÄndĂ„ finns det exempel pĂ„ stadsdelar som planerats för att det ska vara enkelt att vĂ€lja hĂ„llbara transporter som idag visar siffror pĂ„ att en hög andel av de resor som genomförs av boende i omrĂ„dena Ă€r bilresor. Ett exempel Ă€r stadsdelen VĂ€stra Hamnen i Malmö.Syftet men uppsatsen Ă€r att utreda trafiksituationen i VĂ€stra Hamnen idag och undersöka möjliga tillvĂ€gagĂ„ngssĂ€tt för att förbĂ€ttra den situation som rĂ„der. Inledningsvis presenteras det hur trafiksituationen ser ut i stadsdelen idag och möjliga orsaker till att det ser ut som det gör.

Vad innebÀr EU-Battle Groups insatstid för dess transporter?

Sverige har med sina Ätaganden inom EU Battle Groups tagit ansvar för en militÀr verksamhet som krÀver storamÄtt av rörlighet med snabb insatstid. Troliga konflikthÀrdar kommer inom en överskÄdlig tid att uppstÄ lÄngtifrÄn Skandinaven vilket krÀver planering och snabba transporter med stor kapacitet samt lÄng rÀckvidd. Enallvarlig kapacitetsbrist i en svensk Battle Group utgörs av bristen pÄ nationella resurser för strategiskatransporter. Avsaknaden av egna militÀra strategiska transportresurser gör att behovet av civila aktörer och nyagemensamma samverkansformer inom kommunikationstjÀnsten aktualiseras.Uppsatsens syfte Àr att analysera hur EU Battle Groups insatstid pÄverkar transporterna och desstransportförberedelser.MetodmÀssigt bygger uppsatsen pÄ ett antal frÄgestÀllningar vars svar söks genom litteraturstudier ochkvalitativa intervjuer. Den teoriansats som ligger till grund för denna uppsats Àr systemteorin vilken i sin turhar kompletterats med System Dynamics och dess systemformalisering av materielflöden.Resultat visar pÄ att EU BG med nuvarande resurser inte kan hÄlla uppsatta tidskrav men med bÀttreförberedelser kan transporterna pÄskyndas.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->