Sök:

Sökresultat:

3247 Uppsatser om Service och tjänster. - Sida 45 av 217

Är frågan färdigformulerad? : En referenskritisk undersökning av 118100 Svar På Allt och Fråga Bibliotekets e-posttjänst

This two years master?s thesis in Library and Information Sciences aims to investigate and put the services of 118100 Svar På Allt (SPA, an SMS mobile question and answer service) and Fråga biblioteket (FB, a library operated e-mail reference service) into the context of the reference encounter. Questions sent to SPA and their subsequent answers are analysed, and part of these questions are forwarded to FB for comparative studies. Both of the formats are compared to the reference encounter as a whole. The framing of the question originates in the assumption that there may be a need for further negotiation of the questions submitted to the aforementioned formats.

Kan en kvinna bli chef i kasinoverksamhet? Studie av rekrytering, karriärutveckling och ledarskap

Upprinnelsen till denna fallstudie är berättelsen om en konsument som efter lång tids övervägande bestämt sig för att inhandla en mobiltelefon av ett specifikt varumärke. Efter att ha besökt butiken, där han övertalats av en säljare, finner han sig vara nybliven ägare av en helt annan mobiltelefon och ett annat varumärke än vad han ursprungligen önskade. Säljaren påverkade konsumenten att köpa en mobiltelefon av ett märke som denne själv föredrar. Vad beror det på? Fallstudiens problematik koncentreras på relationen mellan tillverkaren och återförsäljaren på den svenska mobiltelefonmarknaden.

Utlandsetablering av små svenska IT-tjänsteföretag

This master of economics paper discuss that the globalization has lead to increasing internationalization among small Swedish IT- companies in the service sector. Sweden has a long history of foreign trade but in the beginning of the industrialization only large companies that produced goods answered for the foreign trade. Before, the Swedish companies begun their operations abroad in fairly nearby markets and only gradually penetrated far-flung countries. Now this is no longer possible. When small companies nowadays seek growth in other countries there is no time internationalize with the same approaches as before, especially when the company offers a service.

Effekter av olika skiftformer : En studie om effekter av olika skiftformer inom räddningstjänsten

Bakgrund: Uppsatsen tar upp problematiken kring att organisera arbetstid inom räddningstjänst. Grundförutsättningarna är att räddningstjänst är en High Reliability Organisation (HRO) och att det påverkar organisationen. I och med New Public Management (NPM) framfart och den ekonomiska situationen i världen har räddningstjänsten fått ett ökat krav på kostnadsbesparingar och resursutnyttjande. Då personalkostnader står för en stor del av räddningstjänstens kostnader kan förändringar av brandmännens arbetstid och skiftgång vara ett logiskt steg, något som skett i Greater Manchester Fire and Rescue Service (GMFRS).Syfte: Syftet med uppsatsen är ett ge ett teoretiskt bidrag till hur NPM influerade reformer påverkar en HRO. För att göra detta frågar vi oss vad de olika skiftformerna får för konsekvenser för de anställda och organisationen.Metod: Uppsatsen har en kvalitativ forskningsansats vid studerandet av fallorganisationen Greater Manchester Fire and Rescue Service och Storstockholms Brandförsvar.

Metaforer och metonymier i myndighetstexter : En studie av oetablerat bildspråk i Försäkringskassans broschyrer

I denna studie underso?ks metaforbruket och metonymibruket i sju broschyrer fra?n Fo?rsa?kringskassan. Det som underso?ks a?r om broschyrerna inneha?ller oetablerade metaforer och metonymier, och om det i sa? fall finns na?gra mo?nster i anva?ndningen.Resultaten visar att det fo?rekommer ytterst fa? metaforer och metonymier i materialet: endast tre bela?gg hittades. Tva? av dessa finns dock i broschyrernas avslutningar, vilket kan bero pa? att dessa avsnitt handlar om hur en la?sare kan agera, medan o?vriga avsnitt har en informerande funktion.

Kundupplevd tjänstekvalitet : En studie av en Telecom butik

På tjänstemarknaden idag finns många alternativ av tjänster att välja mellan som alla tillfredställer samma kundbehov. En typisk bransch där detta gäller är Telecom branschen där alla aktörer erbjuder liknande varor och tjänster för att kommunicera. Av denna anledning är kvalitet något som särskiljer aktörerna åt och blir därför ett viktigt konkurrensmedel, om inte det viktigaste. Vi har i denna uppsats därför valt att undersöka vad kunderna anser om en Telecom butiks tjänstekvalitet.Tjänsteforskarna menar att tjänstekvalitet är kundupplevd kvalitet. Kunderna bildar sin kvalitetsuppfattning genom att jämföra sina förväntningar med sina upplevelser av tjänsten.

UTOMEUROPEISKT F?DDAS UPPLEVELSER P? DEN SVENSKA ARBETSMARKNADEN

Bristf?llig arbetsmarknadsintegration ?r ett samh?llsfenomen som drabbar b?de individerna och samh?llet. Syftet med denna studie har varit att belysa utomeuropeiska individers upplevelser p? den svenska arbetsmarknaden. Studien vill belysa b?de m?jligheter och hinder som dessa individer m?ter n?r det g?ller att f? tilltr?de till f?rv?rvslivet.

Tjänsteorienterad arkitektur med AJAX : Service oriented architecture with AJAX

Through the entry of web 2.0 the technologies behind web development has changed dramatically. Asynchronous JavaScript and XML (AJAX) is the umbrella term for different techniques that make it possible to build rich and interactive user interfaces in today?s web browsers. Service Oriented Architecture (SOA) describes how common services can be bundled and published so they can be consumed by different systems.The company SYSteam Evolution AB, which has requested this project, wanted a web application that shows a graphical activity chart in order to easier view ongoing projects. The goal for this project is to develop a demo platform that shows how AJAX and SOA can be used to create flexible and reusable applications.

Tillgänglighet på folkbibliotek för dyslektiker och synskadade

The aim of this Masters thesis is to examine the accessibility in public libraries for persons with dyslexia and visually impaired persons. In order to do this, library services, information and attitudes have been studied. Data have been collected through interviews and studies of documents, in particular guidelines for library service to disabled persons. The theoretical starting point of the analysis is Professor Michael Bucklands different aspects of access to information. He discusses six types of barriers that must be overcome if access is to be achieved.

Svensk tjänstehundsavel : en återblick och nutidsbeskrivning samt förslag inför framtiden

In 1936 a governmental breeding project was started with aim on military use. The police later came to use dogs from this project as well. In order to utilize dogs that could fit for other purposes training and education of dogs for search of different substances and of guide dogs for blind persons was performed. A political decision to privatize the whole dog programme was taken in 1992. During most part of the time one had serious economical issues since too few of the dogs that were bred could be considered to fulfil the basic demands for service. To satisfy the need of service dogs private bred dogs were bought as well.

Vad kostar en idé? ? Att prissätta det immateriella inom grafisk design.

Inom Service Management, dyker problematisering kring prissättning av tjänster upp. Likväl ses den problematiken inom den grafiska- och konstnärliga branschen, en bransch som allt för ofta glöms bort i det sammanhanget. Kreatörers arbeten syns överallt runtomkring oss och deras arbete är av stor betydelse i dagens samhälle där Design Management har kommit att bli allt viktigare.I den grafiska branschen finns ingen tydlig koppling som i den traditionella prissättningen där produktionskostnad och pris samspelar. Det är betydligt besvärligare att sätta ett pris på en kreatörs arbete då det innefattar långt mer än slutprodukten. Syftet med den här studien att ta reda på hur den problematiken ska kunna lösas för kreatörerna.Syskonen Brogren är en byrå inom grafisk designverksamhet och det allra största problemet de upplever är prissättningen.

Mobilbetalningstjänster i fysisk butik : En studie ur ett användarperspektiv

I takt med att Internethandeln ökar och fler och fler använder smartphones, introduceras alternativa betallösningar pa? marknaden. En betalmetod som redan är etablerad a?r SMS-betalning. Med tanke pa? detta borde inte steget till att använda mobilbetalningstjänster i fysisk butik vara så stort.

Outsourcing av ekonomifunktionen: En fallstudie av tre redovisningsföretag

The aim of this paper has been to investigate how accounting firms govern their organizations with regards to the complexity in the service that they offer. The service includes the general accounting tasks which through standardization can be cost efficient, the advisory services that entail flexibility, and the relationship with the customer which needs to be taken into consideration when delivering the financial reports. These three components are important but require different approaches when it comes to governing the organization. The conducted case study has shown that the accounting firms govern their organizations bureaucratically and mainly through behaviour and accounting controls. The advisory services demanded by customers are standardized, not analytical, and therefore do not require the firms to take flexibility into consideration.

Kundbibehållande och lönsamma kundrelationer genom relationsmarknadsföring: fallstudier på JOB media och Polardörren AB

This thesis focuses on RM and customer relationships and tries to answer two research questions: how firms can retain customers and how to generate profitable customer relationships by using relationship marketing. We conducted case studies on JOB media, a company in Luleå, and Polardörren, a company in Öjebyn, Piteå. Our research has revealed that in many ways our case study companies conform in major ways to the theory in this particular area. However there are differences between how these two firms go about in regard to customer retention and establishing profitable customer relationship. We have discovered that JOB media, which is a service company is more inclined to maintaining close and long-term relationships with its customers.

Enhetschefer : En studie om ledarskap inom äldreomsorgen

My purpose is to describe and analyse how care managers experience their position as middle managers in the public sector. I have used a qualitative interview method to answer this question and also to capture my six interview persons opinion and understanding of their own position as middle managers. From my six interviews I noticed some difference in their opinions about how it is being a care manger. The results show that the role as care managers have challenges such as to intertwine their own notion how the caring of the elder should be with strict politic decisions. Other challenges are the limitation of economic recourses and reorganisations.

<- Föregående sida 45 Nästa sida ->