Sök:

Sökresultat:

3262 Uppsatser om Service och tjänster. - Sida 30 av 218

Service ur ett medborgarperspektiv : Skatteverket: service eller kontroll?

Service Àr ett svÄrdefinierat ord och upplevs pÄ olika sÀtt beroende pÄ situation och person. Service kan ocksÄ yttra sig, och erbjudas pÄ olika sÀtt beroende pÄ organisation. Tanken med uppsatsen var att undersöka hur service genom personlig kontakt upplevs i en offentlig organisation, dÀr service kanske inte direkt förknippas med just den organisationen, nÀmligen Skatteverket. Undersökningen genomfördes pÄ Skatteverkets lokalkontor pÄ Södermalm i Stockholm under vÄren 2004. Större delen av materialet samlades in pÄ plats genom enkÀter, som besökarna besvarade.

?DET HANDLAR INTE OM ATT INTE VILJA, UTAN ATT DET INTE G?R? En kvalitativ studie om vuxna med ADHD och aktivitetsbalans i vardagen.

Bakgrund: Arbetsterapeutiska begreppet aktivitetsbalans fr?mjar till god h?lsa och v?lbefinnande. Aktivitetsbalans uppn?s genom att arbetsterapeuten motiverar och medveteng?r personer om deras aktivitetsm?nster och hur det p?verkar aktivitetsutf?randet. Funktionstillst?ndet Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) ?r ett komplext neuropsykiatriskt funktionstillst?nd.

Application Service Provider, lever modellen upp till förvÀntningarna?

Allt sedan datorer började anvÀndas som en resurs i företag har mindre företag sett de höga kostnaderna dessa fört med sig. I slutet av 1990-talet skapas en modell som möjliggör att hyra program frÄn en Application Service Provider, ASP. Med ASP-modellen följer ett flertal förvÀntningar och fördelar om vad modellen kan tillföra i framförallt mindre företag. De ska till exempel till lÀgre kostnader fÄ tillgÄng till program som kan öka deras konkurrensförmÄga. Denna rapports frÄga Àr om modellen lever upp till dessa förvÀntningar hos kunderna.Vid intervjuer som genomfördes med fem olika företag framkom bland annat att ASP-modellen kan möjliggöra ett minskat behov av egen IT-personal och att internt kunna ge anvÀndarsupport.

Vilka liberaliseringseffekter har brödupproren och situationen i Jordanien fÄtt och varför? - en sammandrabbning mellan ekonomi och kultur

Denna uppsats utreder samspelet mellan politisk kultur och politisk ekonomi i Jordaniens politiska liberaliseringsprocess genom en litteraturstudie förankrad i kulturspecifik forskning. Det teoretiska huvudsyftet Àr att pröva Michael Ross teori om förhÄllandet mellan beskattning relativt offentlig service och politisk liberalisering, pÄ en djupare nivÄ. Högre beskattning relativt offentlig service antas ge representation, politisk liberalisering och demokratisering. Vi kartlÀgger vilka kringliggande faktorer denna ekonomiska cost-benefit-modell fungerar tillsammans med.VÄr slutsats Àr att den ekonomiska cost-benefit-modellen samspelar med en kulturell cost-benefit-modell. I Jordanien tillfredstÀllde inte regimen befolkningens krav pÄ subvention av exempelvis brÀnsle och basmatvaror.

Återkoppling till kunden - steget mĂ„nga företag glömmer

Sammanfattning Titel: Återkoppling till kunden ? steget mĂ„nga företag glömmer Författare: Johanna Labraaten och Fanny MurĂ©n Bakgrund: Att vĂ€rna om kundrelationer Ă€r viktigt inom de flesta branscher. UtifrĂ„n ett fastighetsföretags perspektiv strĂ€var man alltid efter lojala hyresgĂ€ster och en lĂ„ngsiktig relation. Genom god service och kontinuerlig kommunikation skapas bra förutsĂ€ttningar. Företagets hantering och kommunikation vid felanmĂ€lningar bidrar till hur hyresgĂ€sten upplever företaget.

NÀtverk pÄ nÀtet: Innovativt vÀrdeskapande genom samarbete

A constantly increasing number of magazines are using the Internet as a business channel. One of these is Allt om Mat (All about Food). Together with expressen.se, Allt om Mat developed a food website, alltommat.se, which was introduced at the beginning of 2008. In this essay we investigate how alltommat.se developed its service concept. Further, we look at how this development has influenced and been influenced by relations among the three actors and the users.

Konstruktionen av kön : En studie om socialtjÀnstens yttranden i 3 § LVU (lagen om vÄrd av unga)

The aim with this study was to examine how social service statement in 3 § social-judgements LVU (Swedish care of young persons act) produce ideas about gender. We have taken an interest in the production of both boys and girls and their mothers and fathers because there are clear differences in the description of these. From a historical perspective, the differences between gender in social assessments occurred despite the fact that discrimination is prohibited by law and despite the fact that social service shall work on the basis of an gender equality perspective. In the analysis and interpretation of the rulings we have been inspired by a critical discourse analysis. 30 social-judgements have been analyzed where of 15 concerns girls and 15 involve boys.

The Effects of Technology-Based Self-Service on Grocery Retail : A Swedish Case

Technology based self-service (TBSS) used in supermarket self-scanning checkouts is a relatively new phenomenon in Sweden. Studies on TBSS as a self- checkout device have been formerly carried out but with focus on the customer perspective. The authors therefore saw a challenge in covering the self-scan checkout concept, from a company perspective. The purpose of this research paper is to investigate, through a management perspective, the changes brought about by implementing an innovative TBSS system in Swedish supermarkets, and its effect on the competitiveness of the company. This is done by presenting and linking the theoretical framework and empirical study in the research.

Vykort fra?n utanfo?r tullarna : Den bildjournalistiska gestaltningen av Husbykravallerna

Studien behandlar hur de svenska dagstidningarna Aftonbladet, Expressen, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet i sin bildjournalistik gestaltade upploppen i Stockholms fo?rorter va?ren 2013. Fokus ligger pa? att identifiera o?vergripande gestaltningsmo?nster vad ga?ller ha?ndelserna, de inblandade akto?rerna och Husby som omra?de. Med hja?lp av en o?versiktlig inneha?llsanalys av samtliga bilder publicerade pa? nyhetsplats under perioden 20-25 maj och semiotiska bildanalyser av a?tta utvalda bilder har jag kommit fram till att tidningarna i stor utstra?ckning la?ter enstaka dramatiska bilder representera sto?rre skeenden och att de inblandade akto?rerna och Husby som omra?de gestaltas utifra?n stereotyper som tidigare forskning har visat a?r vanlig i mediebilden av kriser och fo?rortsomra?den.

Konkurrensstrategier : En studie om konkurrensen pÄ den svenska kontaktlinsmarknaden

Title: Strategies for competition ? a study of the Swedish contact lenses market.Authors: Pernilla AArskog and Annika Lange.Background: As a market gets more mature and the competition increases, it is more important for a company to apply the right strategic perspective. There are four fundamental strategic perspectives for a service-oriented business: a core product-, a price-, an image- and a service perspective. This study is a about service management and take its point from the theories from the Nordic School about strategies for competition, customer value, perceived customer quality and customer loyalty.Purpose: The main purpose with this study is to analyze and evaluate how the actors at the Swedish market of contact lenses should compete to gain further competitive advantages.Method: The study includes four qualitative interviews with two traditional opticians and two Internet based businesses, but also a survey with 106 contact lens users is included.Analysis: In the analyse part of this thesis it was concluded that the traditional opticians conception about their customer not agrees with what the customer evaluate as important. Many of the customers have thought about changing their optician, and besides that do not recommend their optician, and can there for not be categorize as loyal customers.

UtvÀrdering av stödet för utveckling av Web Services i J2EE och .NET

För att underlÀtta program-till-programkommunikation har SOA (Service Oriented Architecture) utvecklats. SOA har som mÄl att bidra med riktlinjer för att det ska bli lÀttare för tvÄ applikationer att kommunicera med varandra (Samtani & Sadhwani 2002a). Web Services Àr en standard som bygger pÄ SOA-arkitekturen och det som gör Web Services speciellt Àr att tekniken ska vara plattforms- och sprÄkoberoende (Clabby, 2003).Sun och Microsoft har utvecklat varsin plattform för utveckling av Web Services-applikationer. I denna rapport genomförs en litteraturstudie för att undersöka vilket stöd plattformarna har för utveckling av Web Services och för att ta reda pÄ vilka skillnader som finns mellan plattformarna. Skillnaderna undersöks sedan för att se om de kan leda till problem dÄ en anvÀndare vill integrera Web Services skrivna i olika plattformar.Resultatet i denna rapport visar att de bÄda plattformarna har ett bra stöd för att utveckla Web Service-applikationer.

Maskulinitetskonstruktion inom svensk kommunal rÀddningstjÀnst : En studie kring förestÀllningar om kvinnliga brandmÀn och brandmÀn med utlÀndsk bakgrund

This essay is a qualitative study about Swedish fire-fightersÂŽ ideas of women and people from other ethnic backgrounds than Swedish. The problem in focus is why there are difficulties for those groups of people to be employed in the Swedish fire service. Can there be ideas of these groups which are not favourable for them? And if this is the case, can those ideas be explained by gender theory about construction of masculinity? The purpose is to investigate whether the absence of women and people from other ethnic backgrounds can be explained by the fire-fightersÂŽ ideas of those groups. The study consisted of a one day observation and four one hour long interviews with fire-fighters from different positions within the Swedish fire service.

FrÄn april till april : En studie om rektorer och deras arbete med individuell lönesÀttning

The study has shown that retailers in the mid-price segment differentiate their brand through developing a strong company identity around the brand. The personality involves store atmosphere, merchandise and advertising. Larger companies have chosen to lay the responsibility on management level, which facilitates on store level. By controlling the strategies on a central level the company can make sure that the stores are steered in the direction that the company wants them to be steered in, and also that they follow the positioning-concept. The company can also devote its efforts to working with its core value, which is service.

IPv6 : ÖvergĂ„ngsmekanismer och relaterade sĂ€kerhetsproblem

I januari 2011 delades de tva? sista fria IPv4-adressblocken ut av Internet Assigned Numbers Authority (IANA) till den asiatiska Internetregistratorn Apnic (Asia Pacific Network Information Centre). Detta inneba?r att adresserna som fanns i den centrala adresspoolen nu a?r slut. Registratorn hade anso?kt om dessa adressblock eftersom det ra?der akut brist pa? Internet Protocol version 4- (IPv4-adresser) i Asien samtidigt som Internetanva?ndarna i denna del av va?rlden o?kar explosionsartat (Magnusson, 2011a).

Personal som sÀtter kunden i fokus : - En studie om hur Bauhaus ska bli "bÀst pÄ service"

Bauhaus har arbetat fram en ny affÀrsplan för 2011-2012 dÀr ett internt mÄl Àr att bli ?bÀst pÄ service?. Ett steg pÄ vÀgen Àr ett nytt utbildningsprogram som syftar till att göra medarbetarna mer kundfokuserade. Denna studie syftar till att undersöka hur personalen respektive ledningen upplever att Bauhaus satsning pÄ nya utbildningar har tillfört större kundfokus inom företaget samt hur den interna kommunikationen skapar förutsÀttningar för att satsningen ska lyckas. Teoretiskt utgÄr studien ifrÄn vad som skapar tjÀnstekvalité samt hur företag kan pÄverka tjÀnstekvalitén.

<- FöregÄende sida 30 NÀsta sida ->