
Sökresultat:
3862 Uppsatser om Service innovation - Sida 6 av 258
Vem är innovativ i innovativa Sverige?
Innovation är ett område som under de senaste decennierna alltmer framstått som en nödvändig förutsättning för tillväxt, både hur det framställs i forskning och i olika policydokument. En sökning på Google visar att innovation tillsammans med tillväxt ger 210 000 träffar, varav många av träffarna är regeringens, myndigheters, självstyrelseorgans eller företagsstödjande organisationers hemsidor. Innovation är något som framställs som något gott och nödvändigt för vårt samhälle och det är svårt att hitta kritiska perspektiv på innovation. Genom att man inte talar om diskursen inom innovation, som t.ex inom entreprenörskapsforskningen, ges inte utrymme för alternativa sätt att förstå och förklara innovation på.Syftet med mitt arbete är att undersöka och granska hur innovation och innovatören beskrivs i innovationspolitiken genom att analysera regeringens strategi för innovation, Innovativa Sverige mot bakgrund av fyra identifierade aspekter på innovation inom innovationsforskningen. En viktig utgångspunkt för denna analys blir hur innovation förstås och förklaras inom rådande forskning kring innovation.
Impact of Regulations on Innovation Performances in EU:
Innovation has been identified as one of the key factors for economic growth long ago. However, the emergence of ?knowledge century? further strengthened the role of the concept since proper management of the knowledge is essential to make the best out of the innovative capacity of the companies as well as the countries. This necessitates a balanced intellectual property rights (IPR) systems, since these rights provide the basis to solve the market failures faced by innovating firms by creating property rights over knowledge. There is an inherent dilemma between invention and diffusion.
Sköterskornas innovationsroll i Lean Healthcare på USiL
Syfte: Syftet med uppsatsen är att analysera vilka faktorer som möjliggör och hindrar innovation bland sköterskor inom Lean Healthcare på Ortopeden 12, USiL. Metod: Studien genomförs i form av en kvalitativ fallstudie med iterativ ansats. Teoretiska perspektiv: Studien använder sig av vanligt förekommande teorier kopplade till innovation. Cultural Web används för att analysera avdelningens paradigm som jämförs med förutsättningarna för innovation. Teorier som tar upp olika aspekter som kan påverka innovation tas också upp.
Agila metoder utanför IT-sfären : Att skapa en ny agil arbetsmetod
Under denna studie så hade författarna ett uppdrag från en uppdragsgivare som var att skapa en ny agil projektmetod åt denna, för att främja deras arbete med ett projekt som de genomför årligen, som heter Jobb Shop. Projektet hade under det senaste genomförandet inte genomförts med hjälp av någon särskild projektmetod. Författarna till denna studie skapade under arbetets gång en specifik agil metod åt uppdragsgivaren som de kan använda under kommande år vid genomförandet av Jobb Shop. Vid sidan av detta så gjorde författarna även en metaanalys av den nya metoden där de studerade hur den nya agila arbetsmetoden, rent teoretiskt, kan främja kreativitet och innovation. Resultatet av studien visade att den teoretiska grunden för ovanstående fråga var god, och de drog slutsatsen att agila metoder, teoretiskt sett, mycket väl kan främja kreativitet och innovation..
Innovationsprocessen : Framgångsfaktorer och hinder
Purpose: The purpose of this study is to investigate the innovation process of companies, and to analyse how important success factors and obstacles are in their innovation process.Method: The investigation strategy used for this essay was to interview companies that work with innovations. The essay has a qualitative approach. Both primary ? in the form of interviews - and secondary data ? literature found in books, scientific articles and internet - have been used to achieve our results.Results: The result of this essay is: there is not just one inovation process that is applicable to all companies. On the other hand, there are some guidelines that could be followed in the process.
Småföretags framtida utvecklingsavdelning : En katalysator för innovation?
Det kunskapssamhälle som råder idag medför att organisationer måste rusta sig och hålla ett högt tempo i den förändringsbenägna omvärlden. Kunskap och lärande ses däremellan som nyckelaktiviteter i relation till förändring vilket i sin tur föder innovation. Forskning har påvisat att småföretag förväntas bidra till en större del av näringslivets tillväxt, men att småföretagen samtidigt har behov av att höja sin innovationskapacitet för att möta utmaningen. Studien avsåg därför att utforska småföretag i extern samverkan för att se huruvida ett sådant kunskapsutbyte skapat förutsättningar för innovation hos den egna organisationen. Med hjälp av en kvalitativ forskningsmetodik undersöktes sex småföretagsledare som deltagit i det lärande nätverket, Tillväxtmotorn, via semistrukturerade intervjuer.
Bokbussverksamhet. Effektiv decentralisering av svensk biblioteksservice?
The purpose of this masters thesis is to evaluate bookmobile service as a decentralised library service. I have made a qualitative interview survey, with seven Swedish municipalities participating, all providing bookmobile service in their rural parts. The purpose with the interviews is to examine their bookmobile service. I have also studied articles on bookmobile service, and decentralisation through small library units in library journals, to get an insight into how the work with decentralised library service is done in Swedish municipalities. In this thesis answer is sought to the following questions: - Which decentralised library services are suitable for inhabitants and institutions in sparsely populated areas, considering factors such as number of inhabitants, proportion of old people and children, demographic changes, economy, possibilities to cooperate with other municipalities? - What is the current bookmobile service situation in Sweden, taking seven municipalities in the region of Småland as a starting point? My conclusions are that each municipality must decide which decentralised library services that best suites their needs.
Striving for innovation; working in CFT - a case study of Audi
The purpose of this thesis is to study and determine how working in cross functional teams can generate value in an effort to facilitate innovation. An inductive scientific perspective is chosen as the research approach. A single case is investigated with the theoretical framework based on Resource Based View, Intellectual Capital, Innovation theory and theories concerning Cross Functional Teams. The empirical material has been collected through primary data; surveys, interviews and secondary data; literature, websites and further complementary data. The practice of using Cross Functional Teams will enhance organizational learning, knowledge transfer, increase communication and innovation, which in turn will increase the speed and performance of the new product development process.
Customer Perceived Service Quality
The purpose of this study is to develop a general understanding of the areas of alliances and service quality as well as their relation to each other, through a consumer perception. Further, to discover more detailed and close up knowledge of customer perceived service quality within airline alliances. This is done by identifying particularly significant dimensions in the service process that have an influence on the perceived service quality.The thesis is based on qualitative study using a critical incident technique to explore the issue of service quality. In the research of the material the iterative approach has been used. The primary information sources are the interviews with customers-members of airline alliance.
Färdtjänst ur brukarnas synvinkel. Perspektiv på beroende, oberoende och tillit
This study concerns paratransit service in a relatively small municipality in Sweden. The aim of this study is to describe the user's experience of paratransit service. The question formulation is mainly built around the user's experience of paratransit service and their view on what impact paratransit service has on their lives. The empirical data consists of ten interviews with ten different paratransit service users with ages ranging from 25-95 years. The data has mainly been analyzed through concepts of independence, empowerment and trust.
The result of this study shows that paratransit service in many ways can be described as a crucial part of the users' lives.
Från innovatör till entreprenör : Transformeringen från konceptmänniska till aktivitetsmänniska
En intressant del av innovationsprocessen är hur transformeringen fråninnovatör till entreprenör går till. En djupdykning i den initialainnovationsprocessen bör därför göras. Litteratur och tidigare forskningredovisar olika metoder för hur man skall hantera innovation. Men användsdå dessa metoder av verklighetens innovationsrådgivare? Detta samt enjämförelse hur olika organisationer jobbar görs genom ett fältexperiment.Resultatet visar att dagens innovationsrådgivare använder samma typ avprocess när det gäller att starta ett företag som att hantera en potentiellinnovation.
?Det bärbara biblioteket : En kvalitativ studie i hur man inom folkbibliotek resonerar kring läsplattan
The purpose of this bachelor's thesis is to see how public libraries have adopted the new e-book readers and how the libraries think the e-readers will affect them in the future. There are three different theories in this study which are used to see how the e-book reader influences the libraries as an innovation and as a remediation from the paper book as well as its evolution. The authors have used four qualitative interviews where they have tried to find the most relevant librarians for the purpose. It was found that all the libraries in the study think that they need to learn about the e-reader and its functions to be able to understand users? needs, but they haven´t agreed if they should have the e-reader as a library loan.
Från akademi till psykiatri: Innovation och kommersialisering av medicinteknik
Innovation är av stor vikt för ekonomisk tillväxt och mycket pengar satsas på att föra ut idéer från akademi till industri. Tidigare forskning visar att endast en liten del av innovationerna inom industrin kommer från akademin. Frågeställningarna har behandlat vilka problem som uppstår under innovationsprocessen och hur en innovation påverkas av den kontext där den utvecklas. Teoretisk grund har varit en processmodell som behandlar invention, diffusion och tillämpning samt ett nätverkssynsätt som behandlar kontextuella skillnader. Studien bygger på en kvalitativ fallstudie av medicinteknikföretaget Sensodetect som utvecklar objektiva diagnosmetoder för psykiatriska sjukdomar.
Det var en gång en idé... : Ledningens roll för stimulation till kreativitet och tillvaratagande av anställdas idéer
Att studera hur företagsledningen i skandinaviska upplevelseorganisationer drar nytta av anställdas kreativa förmåga, genom att stimulera till ett kreativt arbetsklimat och tillvarata de anställdas idéer..
Utvecklingen av mekatronikämnet på KTH : ? anställningsbarhet, forskning och innovation
This thesis examines history of the subject of mechatronics and innovation. The main reason tostudy mechatronics from a historical point of view is that it has never been done to a greater extent before. An overview is justified because various definitions have been used over the decades, but nowadays the subject has become more established. Focus in this thesis is mainly on development of the subject of mechatronics at Royal Institute of Technology in Stockholm. Innovation is the other aspect of this thesis.