Sök:

Sökresultat:

3862 Uppsatser om Service innovation - Sida 22 av 258

Dags för IT-boom i hotellbranschen?: Om hur svenska förstaklasshotell med hjälp av IT kan förbättra service för sina gäster

This thesis seeks to investigate how Swedish first class hotels by use of IT can improve customer service and thereby increase the share of loyal guests. The authors have conducted a qualitative study predominantly consisting of an interview-based case study at one of Stockholm?s largest independent hotels. To get a broader and more generalized picture of the hotel industry four smaller studies at other hotels in Stockholm were also conducted. The findings suggest that the use of IT can improve the communication between the hotel and its guests and make possible a continuing relationship between visits that strengthens guest commitment.

Commitment to Innovation

?The management of innovation is inherently difficult and risky, most new technologies fail to be translated into products and services, and most new products and services are not commercial successes. In short, innovation can enhance competitiveness, but it requires a different set of management knowledge and skills from those of everyday business administration? (Bessant et al. 2005 p.

Konsten att mäta tjänstekvalitet : En utvärdering av tre instrument för att mäta tjänstekvalitet i kollektivtrafiken

The purpose of this study is to analyze and evaluate the suitability of the three instruments SERVQUAL, SERVPERF and Zone of tolerance to measure service quality, from the respondents' perspective. This study has been carried out by a quantitative method in which respondents answered three questionnaires, which was based on the three instruments. The SERVQUAL instrument is a revised version based on criticism by Carman (1990). It is based on the five dimensions; reliability, responsiveness, assurance, empathy and tangibility, with 22 items in which each dimension is associated with a number of items. SERVPERF is the instrument most similar to SERVQUAL and is also composed of the same five dimensions.

HR Shared Service - ett aktörsnätverk : En kvalitativ studie av införandet av HR Shared Service och dess konsekvenser för ledarna

Införande av en HR Shared Service-organisation syftar till att omfördela HR-funktionens personalarbete och separera det administrativa personalarbetet från det strategiska. Med hjälp av ny teknologi kan HR administration flyttas över till HR/IT-system och HR-arbetet kan i större utsträckning ske via självservice som hanteras av ledare och medarbetare i organisationen. Den senaste tidens forskning kring HR Shared Service och det nya sättet att leverara HR-service visar att gamla sampels- och handlingsmönster fortfarande lever kvar mellan ledare och HR-medarbetare. Uppsatsens syfte är att undersöka hur HR Shared Service har införts på ett Telekom företag och vilka konsekvenser det fått för ledarna på företaget.Den empiriska undersökningen har genomförts med en kvalitativ metod i form av 11 intervjuer med ledare och projektdeltagare för införandet av HR Shared Service-organisationen. Tre deltagande observationer genomfördes med avseende på hur ledare söker information på HR-portalerna.

Inkrementell innovation : En studie om hur inkrementell innovation kan generera fler kunder på en industriell marknad

SammanfattningBakgrund: Tjeders är ett anrikt företag i Malmköping som tillverkar larm och signalutrustning. I dagsläge känner Tjeders att deras varor och tjänster befinner sig i en slutfas i produktionscykeln, där vinsterna tas hem. Detta leder till att nya produkter och tjänster bör utvecklas.Metoden: Examensarbete har präglats av ett hermeneutiskt synsätt och en kvalitativ metodik. Teorin grundar sig i litteraturstudier och empirin på öppenriktade intervjuer samt omvärldsanalys i form av mediascanning. Den praktiska metoden har följt TAIDA, vilket är en övergripande modell för hur scenarioplanering sker.Diskussionen: I diskussionen sammanställs teorin med empirin där behandlas resonemangen om hur Tjeders ska gå vidare med de framkomna scenariona samt förslag kring handlade utifrån dessa.Resultatet: Examensarbete har resulterat i två scenariokors som behandlar teknik och marknad, scenariokorsen konstruerades genom en kreativ process där det insamlade materialet bearbetades.

Produktutveckling utifrån nya kundinsikter

Syftet med denna studie var att identifiera problem och behov som byggare i Sverige stöter på i sin vardag samt anordna en workshop där produktutveckling utifrån dessa behov diskuteras, samt hur denna information kan användas i produktutvecklingen. Studien grundar sig i teorier om innovation, behov och kvalitet, behovsidentifiering, innovationsspridning, produktlivscykel och metoden NABC: Need, Approach, Benefit, Competition. Grunden till arbetet är en föreställning att produktanvändare har behov som dem själva inte är medveten om. Genom att utgå från dessa omedvetna behov kan en bättre produkt utformas. Empatisk design (deltagande observation) användes för att kunna upptäcka outtalade behov samt skapa en god förståelse för byggarnas naturliga arbetsmiljö.

En ?marknadsundersökning? genom att iterera fram till ett värdeskapande koncept

Ett affärskoncept har tagits fram och resulterat i en marknadsplats. Marknadsplatsen är en webbsida och mobil applikation vars syfte är att skapa värde av resursers bokningsbara tider som idag har generellt låg beläggning hos aktivitetsanläggningar inom sport, kultur och nöje.Marknadsplatsen är tänkt att samla ett brett utbud av lågbeläggningstider inom olika aktivitetstyper som är typiska vardagsaktiviteter som vänner gör tillsammans. Tanken är att bygga ett starkt varumärke för marknadsplatsen med det tydliga budskapet att "marknadsplatsen tillhandahåller ett brett utbud av prisvärda erbjudanden inom sport- och nöjesaktiviteter, om du väljer att anpassa ditt schema utifrån anläggningarnas lågbeläggningstider". Dessutom är det tänkt att marknadsplatsen ska ha funktionalitet som gör det enklare för användare att boka en tid via marknadsplatsen, genom att synkronisera de olika alternativ av aktiviteter och tider som personer inom en grupp av vänner är intresserade av. Marknadsplatsen är tänkt att riktas till målgrupper med personer som har flexibla scheman, framförallt egenföretagare, studenter och pensionärer.

Rädda, varna, larma, släck! - En studie om förhållningssätt till varumärke inom den kommunala räddningstjänsten

This study examines how the local rescue services relate to the brand of the rescue service and the concept of brand management. To understand the attitudes against the brand and brand management, empirical data, theoretical modelling of brand and current laws have been discussed together in a try to get an overview how the rescue services practically works with the brand. The study results are based on a questionnaire survey and qualitative semi-structured interviews. The survey was sent to employees working with the communication of the rescue service. The interviews were held with two employees working with the communication of the rescue service and two fire chiefs.

Musikwebb ? En undersökning med fokus på urval, service och digitalisering

The aim of this master thesis is to examine the attitudes among library staff regarding a music downloading service called Musikwebb, which is available in many Swedish public libraries. It focuses on the impact of Musikwebb on the process of music selection, the relationship between Musikwebb and the digital development in public libraries and what service Musikwebb offers its users. The gathering of material was executed through focus group interviews with library staff in four libraries. This empirical material we divided in three categories: Music selection, The Library and its digital services, and Library services. We use the results of Sanna Talja?s discourse analysis regarding the relationship between Music, Culture and the Library to analyze our material.

Medarbetarskap ? en studie av medarbetarskap i en arkitektbyrå

Companies and organizations recognize the importance of collaboration to develop responsibility and ability of change in the workplace. The concept of collaboration was a relatively new idea in business in the late 1980s. In a Nordic context, collaboration is a traditional approach that companies use successfully for competition, survival and development. Collaborative organizational efforts cover management of committed people who can help companies achieve flexibility, customer loyalty, innovation and economic success on a challenging and competitive market. Many theorists believe that collaboration is the key to integrating technology, financial competence and innovation.

Framgångsfaktorer för tjänsten Boka en bibliotekarie på högskolebibliotek

This master´s thesis is a comparative study of the importance of eight factors suggested in the literature to be related to the perceived utility of the service Book a librarian (Swe. Boka en bibliotekarie). Disciplinary differences were also analysed. 73 encounters between students and librarians in 11 Swedish academic libraries were studied using a survey. Six factors were significantly related (at the .05 level) to the utility of the service.

'quatro Helix som modell för samhällsutveckling : Ett pågående samverkansprojekt i norra Sverige

This study is about an ongoing project in the northern parts of Sweden. Quattro Helix is used as a model for the interaction between four institutional members of the society, in purpose of challenging existing social structures and achieveing community development. The aim is to increase the knowledge about Quattro Helix-model as an approaching method to face the problems in the society through cooperation between Civil society, state, academy and industry. Interviews with eight project members were used as the data-collecting method to capture the perceptions about the project constellations. Information was gathered from two representatives from each of the four actors.

Motivation och service inom flygindustrin: en studie av relationen mellan kabinpersonalens motivation och den kundupplevda servicen

Denna studie behandlar relationen mellan kabinpersonalens motivation och den kundupplevda servicen ombord. Det övergripande målet med denna studie är att se om motivationen hos kabinpersonalen inverkar på den kundupplevda servicen och om servicen påverkar val av flygbolag. Vid en eventuell relation mellan motivation och kundupplevd service avser studien även att beskriva de beroende variabler som styr detta samband. Ett svenskt charterflygbolag blev utvalt och all kabinpersonal och 20 av passagerarna blev utvalda att delta i undersökningen på 40 olika flygningar under en treveckorsperiod. Resultatet visade på att det inte fanns någon signifikant korrelation mellan kundupplevd service och kabinpersonalens motivationsnivå.

Introduktion av nyanställda inom Socialtjänsten

The aim of this study was to look at introduction for staff in a social service office and the social workers experience off the first period at a new workplace. Qualitative interviews have been used as a method of investigating how social workers look at introduction in the workplace and how social workers have experience the first period at the workplace. The empirical material have been analysed by using the theory of Human Service Organizations, street-lever bureaucracy theory and theory concerning work environment. This papers first chapter presents the methodological preferences, the second chapter the theoretical perspective and the results of the study are presented in the third chapter followed by a discussion and ending comments in chapter four. My study showed that introduction is necessary in a complex organisation and could be a way to improve the social workers situation in social service organisations..

Nyckelaktiviteter som utmärker innovationsarbete i vårdgivande organisationer

Offentlig verksamhet i Sverige bli mer innovativ enligt beslut av Sveriges riksdag. Statliga myndigheter behöver förmedla bättre tjänster till befolkningen genom att förbättra innovation, kvalitet och produktivitet. Den offentliga sektorn i Sverige är till stora delar en av de mest välfungerade i världen och den svenska allmänheten har ett starkt förtroende för sjukvården i Sverige. Det sker en ständig förbättring och utveckling av sjukvården. Innovationer inom sjukvården har lett till ökad livslängd och förbättring av livskvalitet eftersom alltfler sjukdomar botas eller att symptomen mildras med behandling.För att kunna genomlysa vårdgivande organisationers innovationsarbete skapas ett ramverk av de nyckelaktiviteter som återfinns i innovationsarbetet hos organisationerna.

<- Föregående sida 22 Nästa sida ->