
Sökresultat:
471 Uppsatser om Scania - Sida 10 av 32
Packning av lastbilsbyggsatser på Scania
Government regulations and customs duties restrict the import of trucks to some of the markets to which Scania tries to sell their trucks. The distribution problem due to these regulations is solved by the foreign assembly department, KD, at Scania. This means that competence is needed and costs are added not related to Scania's core operations.The aim of this master thesis has been to analyse and to evaluate alternative ways of managing the packing operations considering cost, quality and work organisation. To study and examine the work methods and operations of today and also to present methods measuring the operations effectiveness and productivity.We have used the system approach to maintain totality and to understand the component's relation to this totality. Field studies combined with studies of relevant literature and studies of other companies operations have given us the knowledge and the understanding of the packing operations needed.
Vad Scanias Pinjong-tillverkning vinner på att förbättra sin riggningsprocess : Samt hur det ska åstadkommas
Scania arbetar hårt med ständiga förbättringar som en del av sin företagsfilosofi, Scania Production System (SPS). I dagsläget medför riggning, när en produktionsline ställs om från en artikelsort till en annan, ett stopp i produktionen. Detta föranledde detta kandidatexamensarbete.Syftet med arbetet är således att identifiera ingående moment i riggninen, föreslå förbättringsåtgärder och visa potential med dessa. Arbetet ska även besvara effektmålet ?Går det att minska det största produktionsstoppet till 20 minuter??.
Genom statistisk analys utvärdera geometriska parametrars påverkan på ett XPI- cylinderhuvuds snurrtal
This Master Thesis is a product development project that has been carried out in cooperation with Scania CV AB. The purpose has been to find the relationship between geometric parameters and the swirl number for an XPI- cylinder head in order to improve the design specification.The increased focus on environmental issues from society leads to tighter emission legislations for the truck manufactures. In order to drive the development forward considerable resources are spent on research and development on diesel engines and its combustion process. The inlet air has a significant impact on the formation of emissions and the flow that is desired is called swirl. Swirl is achieved by making the air rotate around the vertical axis of the cylinder.Earlier cylinder heads that has been developed at Scania CV AB have shown clear relationships between geometric parameters of the cylinder head and the swirl number.
Produktionsstrategi kamaxelhärdning
Syftet med detta examensarbete är att utifrån ett Scaniaperspektiv ta fram konkreta förslag för en förbättrad produktionsstrategi av kamaxelhärdningen på Scania Transmission. Det rekommenderade förslaget ska ha en kapacitet på 120.000 kamaxlar/år vid 3-skift. Arbetet har fortskridit i fem större block: litteraturstudie, kartläggning av nuläge, benchmarking, framtagning och utvärdering av förslag samt rekommendationer och slutsatser. Som hjälp har använts verktyg som t.ex. VSM (design av värdeflöden), FSLP (förenklad systematisk lokalplanläggning) och Scanias investeringskalkylmodell MIKA.
Prediktering av komponenters mognad/kvalitet utifrån felkodsutfall
This master thesis has been carried out at Scania R&D at the department of Powertrain Control System Development during the winter 2011/2012. The purpose of the thesis was to produce a method that with the result of troubles codes from the field testing would be able to say something about the maturation of a component, in this case the VGT, variable geometry turbocharger. To start with, it was necessary to investigate hich information was available. After the information been summed up in tables and charts, this so that it was possible to understand the huge amount of data, the calculations started.Since the thesis was about maturation of a component the proportions were calculated of components that had a trouble code in contrast of those who passed the test without a trouble code. This Thesis includes background information about basic of statistics and about the company Scania and its testing process.
Metod för hantering av kalibrerparametrar för styrsystem
Utvecklingen av motorstyrsystem på Scania CV AB är en komplicerad process där hård- och mjukvara kombineras i en färdig enhet för användning i de lastbilar som företaget producerar. Styrsystemet består bland annat av en datasats med en mängd parametrar som styr olika typer av funktionalitet. Parametrarna måste vid utvecklingen av en ny motor först kalibreras med korrekta värden och därefter måste dessa värden granskas för att kvaliteten på produkten ska kunna säkerställas. I dagsläget saknas ett standardiserat arbetssätt för hur kalibrering och granskning ska gå till på de grupper som är inblandade.Studien syftade till att kartlägga hur arbetet med kalibrering och granskning går till samt att om möjligt utveckla denna arbetsprocess för att uppnå en högre grad av kvalitetssäkring. Vad gäller processkartläggningen förekommer både skillnader och likheter mellan de, i processen, inblandade grupperna.
Undersökning och utvärdering av materialtillförselmetoder
vid Scania Axlar
Den globala lastbilskoncernen Scania står inför en spännande framtid, inte minst då marknaden bokstavligen skriker efter tunga fordon som kan hantera de aldrig sinande behoven av logistikflöden. Det Scania nu gör är att rusta för framtiden i form av att dimensionera produktionslinorna för väsentligt ökade volymer samtidigt som den svenska verksamheten huvudsakligen koncentreras till företagets bas i Södertälje. Rustningen genomför Scania bland annat utifrån den logistiska trend som nu råder i industrin, nämligen att bemöta den ökande produktionstakten genom att göra linans positioner så korta som möjligt för att minimera gångsträckorna för montörerna. Detta examensarbete handlar om hur Scanias axelverksamhet bör agera för att möta den internlogistiska trenden med kortare positioner, vilket företaget tror sig lösa genom att förse och presentera material vid linan på ett mer yteffektivt sätt. Scania har därför utarbetat sex materialtillförselmetoder som de ämnar använda i den nya axelverksamheten som startas upp under 2008.
Resource planning for internal logistics : A tool designed for the material handling department at Scania Axles and Gearboxes
This master thesis is performed at Scania Axles and Gearboxes, a production plant located in Södertälje. Within the plant axles, gearboxes as well as central gears are assembled from components to finished products. All production is conducted on production lines, with a pre-determined rate, which is supplied with components by the material handling department. Since the production quantity and the mix of product variants produced on the production line is customer order-based, the number and type of components needed for production as well as appropriate staffing within the material handling department is difficult to predict. Scania is currently using a number of different resource planning tools for each material handling-department within Axles and Gearboxes to visualize the workload within the departments.
Chassiintegrerade lastceller : Installation i fjädersäte på Scania tandemboggibakaxlar
The thesis presented in this report has been made on behalf of Scania and their basic frame design department with the subject to solve an implementation of a weight sensing system in the chassis. The system is supposed to be implemented in the seat springs, and the reason for this is that all the force will have to go through the weight sensing transducers. With all the force going through the transducers the weight sensing system will not be sensitive for the differences in tolerances from manufacturing. The transducers could be pre-calibrated to avoid a calibration of the whole vehicle after it?s completed from the manufacturing line.Weight sensing systems is today a reality in trucks with air springs.
Standardiserat arbetssätt i furneringen på Scania Chassi i
Södertälje
Furneringen på Scania Chassi har en tradition av stort individuellt kunnande och stort behov av ?fixeri? för att rädda området från störningar i monteringen. Detta har lett till stora individuella skillnader i arbetssätt inom furneringen längs med monteringslinjen. Syftet med examensarbetet är att reda ut hur dessa skillnader kan elimineras för att skapa ett enhetligt och standardiserat arbetssätt för furnerarna samt även en metod för detta. Det ämnar även utreda om det är möjligt att arbeta taktat samt hur de störningar som uppstår kan rapporteras i realtid för att på så sätt skapa förutsättningar för att systematiskt elimineras.
Bladfjädrar i kompositmaterial
Detta examensarbete har bedrivits på Scania i Södertälje hos gruppen för bärande chassi, RTCB. Uppgiften har varit att utvärdera möjligheterna att införa bladfjädrar i komposit på framaxel med 7.5-8 tons axeltryck. Redan under 80-talet bedrevs ett utvecklingsprojekt på Scania med kompositfjädrar. 1990 lades det projektet ned främst för att det inte fanns någon lämplig serieproducent till kompositfjädrar, men även till följd av vissa problem med slagkänslighet i materialet och att det under den här perioden bedrevs många utvecklingsprojekt på Scania. Sedan mitten på 90-talet finns det i USA en serieproducent av kompositfjädrar till tunga lastbilar på axeltryck av 6.5 ton, som bland annat levererar till några av de stora lastbilsmärkena på den Amerikanska marknaden.
Utveckling av modulärt tvärbalksprogram
Scanias modulära produktionssystem gör en stor mängd anpassningar möjliga samtidigt som kostnaderna för produktutveckling, produktion och reservdelshantering hålls nere. Scania ville se över sitt balkprogram för svetsade tvärbalkar för att minska kostnader och förbättra konstruktionen. En av Scanias tvärbalkar var en sluten, vridstyv luftfjädringsbalk som satt på ett stort antal av Scanias lastbilar. Balken tillverkades genom gjutning men på grund av relativt höga produktionskostnader för den gjutna balken har chassiavdelningen på Scania tagit fram ett svetsat alternativ. Konstruktionen för den svetsade balken var inte färdig då lösning för ventilinfästning saknades.
Produktionsupplägg för vridstyv tvärbalk
Detta examensarbete är utfört på Ferruform AB i Luleå. Ferruform är ett helägt dotterbolag till Scania och är Luleås största verkstadsindustri. Scania och Ferruform arbetar ständigt med förbättringar för att bli bättre mot konkurrerande företag. En del av förbättringsarbetet är att finna nya, effektivare och billigare produktlösningar. Scania och Ferruform har en önskan om att kunna tillverka en i dagsläget gjuten vridstyv tvärbalk genom plåtformning, svetsning och bearbetning.
Hot och Våld inom Socialtjänsten
Studien är en kvalitativ intervjustudie som genomfördes i samarbete med Scania CV AB. Syftet är att kartlägga hur man resonerar kring begreppet säkerhet i förhållande till Organizational Behavioral Management (OBM). Studien presenterar OBMs beteendeanalys ABC-modellen för att beskriva hur ett beteende kan aktiveras samt vilka konsekvenser det har. Den avser även att introducera DCOM och Beteendebaserad säkerhet (BBS) som kompletterande verktyg att arbeta med. Målgruppen i studien är truckförare på Chassi.
Budskapet Scania ? samma sak på flera sätt : En undersökning om corporate branding i intern- och kundtidningar
Syfte och frågeställning: Syftet är att ta reda på hur globala företag ? i detta fallföretaget Scania CV AB ? genom sina officiella intern- och kundtidningar i olikaländer förmedlar företagets kärnvärden och därmed corporate brand.Metod: Ett urval av tidningar ifrån företagets intern- och kundtidningaranalyseras utifrån ett semiotiskt samt kulturellt perspektiv. Både ett urval avartiklar ? både text och bild ? och tidningarnas grafiska kommunikationanalyseras.Slutsatser: Företagets kärnvärderingar är vagt formulerade och ger därmed stortutrymme för tolkningar av dess innebörd. Därmed kan nästan allt som skrivs itidningarna sägas förmedla företagets corporate brand.