Sökresultat:
908 Uppsatser om Satisfaction with the supervisor - Sida 28 av 61
Effekter av utbildningsnivå och kön på arbetsrelaterad identitet och motivation
Syftet med studien var att undersöka om anställdas arbetsmotivation och arbetsrelaterad identitet påverkades av kön och utbildningsnivå. Studien genomfördes genom att anställda på ett industriföretag i Gävleborg fick besvara en enkät. De mätinstrument som användes var Basic Need Satisfaction at Work Scale som mäter arbetsmotivation (autonomi, kompetens, samhörighet) och tre delmått för att mäta organisations-, professions- och arbetsgruppsidentitet. Totalt deltog 88 personer i undersökningen. Resultatet visade att det förelåg signifikanta skillnader i autonomi och kompetens relaterat till utbildningsnivå samt i professionsidentitet relaterat till utbildningsnivå.
Studie av web to print samt kartläggning av kunders behov för tillämpning av systemet CiPublisher
Customers put their printing suppliers to severe claims for shorter production time and faster deliveries.Printers always look for new solutions to increase the satisfaction of their customers. Oneexample of such a solution is web to print, where the customers book their printed matters atInternet.The solution involves design of printed matter by using templates that are made unique for thecustomer's printed matter. Web to print is suitable for reiterated printed matters. By using templatesthe customer doesn´t have to redo their layout for every new edition. Bromma tryck AB hasinvested the system CiPublisher, which is applied for the customer to make their printed matter atInternet.The purpose of the examination work is to investigate the needs of the customers of Brommatryck for a web to print solution and how such a system should be adapted.The result shows that the customer who is in need of a web to print solution wish such a system tobe easy managed and also usable.
"Omstart" : En studie om co-creation inom scenkonst
The process of value creation is rapidly shifting from a product- and firm-centric view to personalized consumer experience today. Informed, networked, empowered and active consumers are increasingly co-creating value with the firm. The interaction between the firm and the consumer as well as the experience factor plays an increasingly important role in determining the success of a company?s offering. In this study, a special type of co-creating experience is investigated - ?omstartspex? - where the audience is interacting with actors during the play.
Mobila verksamhetslokaler : En studie om marknadsvärderingar
Mobila verksamhetslokaler erbjuder flexibel lokalförsörjning som alternativ till permanent utbyggnad, eller under tiden som befintliga lokaler renoveras eller byggs om. Denna flexibla möjlighet används dock i en ganska liten omfattning på marknaden. För att öka lokalernas användning finns det därför ett behov av en marknadsundersökning som identifierar de faktorer som kunden värderar.Utredningen syftar till att få fram vad kunden värderar då han eller hon hyr och/eller använder en temporär lokal, och möjligen identifiera nya element som inte finns i marknadens utbud.För att få fram värderingsfaktorer har en litteraturundersökning implementerats och samtidigt har 13 personliga intervjuer genomförts. Intervjuer skedde med personer som använder dessa lokaler och parallellt de som tecknat kontrakt för att hyra dessa lokaler. Studieobjekt är kontor, skola och förskola..
Den arbetspsykologiska vinsten av en utbildningsinsats i form av skiftlagsutveckling
SammanfattningSyftet med studien var att undersöka den arbetspsykologiska vinsten i form av kontroll, stress och arbetstillfredsställelse av en utbildningsinsats med skiftlagsutveckling. En enkätundersökning genomfördes på ett stort industriföretag i Mellansverige. Totalt 65 personer svarade på enkäten, indelade i de som deltagit (experimentgrupp) och de som inte deltagit (kontrollgrupp) i utbildningen. Resultatet visade att experimentgruppen jämfört med kontrollgruppen skattade sin kontroll över arbetshastigheten högre. Likaså ansåg sig experimentgruppen bättre kunna förutsäga resultatet av sina beslut i arbetet än kontrollgruppen.
Vilket syfte har APU i frisörutbildningen? : APU varje vecka eller i längre sammanhängande perioder?
Uppsatsen handlar om vilket syfte APU har i frisörutbildningen och om skolan skall erbjuda APU varje vecka, eller i längre sammanhängande perioder? Syftet med studien har varit att bland annat undersöka vilket APU-upplägg som i utbildningssyfte är mest relevant och varför. För att få kunskap och information om vad branschen, rektor, frisörlärare samt handledare tyckte, har jag intervjuat ett antal personer. Intervjuerna var kvalitativa och strukturerade för att få deskriptiva svar. För att kunna få en så detaljerad analys som möjligt använde jag en digital bandspelare.
Motivation at Work?
The purpose of this diagnostic master thesis is to examine the motivation of the individuals working in a specific section at Sony Ericsson BGNMVNL. In order to do this, we will distinguish motivational and de-motivational factors that influence the individuals? in their work. Further, we also have the aim of giving recommendations on how to act on these outcomes in order to improve the motivation in BGNMVNL. Our thesis is a diagnostic study in which data is collected by qualitative face-to-face interviews and observations with selected individuals at Sony Ericsson.
Har storleken någon betydelse En kvantitativ studie rörande butiksformatets påverkan på prisperceptionen och associationerna till olika varumärken
The retailing landscape has become even more competitive with an increasing number of store formats. One result of this can be seen within different retail-chains as they launch different formats that operate under the same name. Thus, consumers now have many alternatives and substitutes when it comes to choosing which format to shop from. This phenomenon has led consumes to shop across stores for the same brand. The objective of this study is to explain how consumers respond to various offers in different store formats and to determine whether the results differ if we compare a familiar brand with an unfamiliar brand.
Aspirantutbildningsprogram
Because of the currently large recruitment needs within the Swedish nuclear powerindustry, it is necessary to recruit trainers from other recruitment groups than that ofexperienced operators at nuclear power plants. The foundation for a trainingprogram regarding these recruitment groups, here called ?aspirants?, has in this thesisbeen prepared. It contains a suggestion for main topics in the program. It also includesdiscussion on the balance between forms of education and a concrete example ofhow a lesson could be performed.These suggestions has been developed through analysis of interviews and surveyresponses from student groups most suited for the propositioned trainee program,and individuals with service as a trainer or closely linked to training activities withinthe industry.The analysis suggests that the candidates gets, besides the opportunity to practice asoperating staff before the theoretical training begins, a training program, tightly boundto the power plant with multiple instances of practice and the chance of going intothe power plant and see how things that are being raised in theory, look in real life.The practice, in addition to helping to create an understanding of the plant, it will facilitate networking with the operations staff to build a relationship and trust.Candidates should have plenty of opportunity to educate and see both other aspirantsand experienced trainers train.
Faktorer som påverkar sjuksköterskan som handledare
Den viktigaste delen i en handlednings situation är det pedagogiska samtalet och att kontrollera kunskaperna kring en omvårdnadshandling. Frågan är hur handledarna upplever sin situation och vilka möjligheter som finns för att kunna uppfylla kraven på optimalt handledarskap. Syftet med denna studie var att beskriva vilka faktorer som påverkar sjuksköterskan som handledare. Studien genomfördes som en systematisk litteraturstudie med analys av 10 speciellt utvalda artiklar.I resultatet framkom tre olika problemkategorier. Kategori 1 är hinder på vårdenheten som kan innebära brist på tid till handledning.
Anestesisjuksköterskans upplevelser av att handleda studenter
I kompetens beskrivningen står det att sjuksköterskan ska medverka vid handledning, undervisning och bedömning av nya sjuksköterskor. Som sjuksköterska/ handledare är du ansvarig för patientsäkerheten och avgör om den som handleds har tillräckligt goda kunskaper att utföra vårdhandlingar. Tidigare studier visar att brist på tid, brist på stöd, bristande erfarenheter och kunskaper har stor betydelse för att kunna ge en bra handledning. Frågan är hur vi kan påverka handledarna till att kunna ge ett bättre handledarskap. Syftet med denna studie är att beskriva anestesisjuksköterskans upplevelser av att handleda studenter.
Snabbt, säkert eller skönt? : Cyklisters preferenser i trafiken
Since the late 50th century, the automobile has been normative in the Swedish society (Lundin 2008). This has led to an urban environment deeply characterized by the motor vehicle and its necessities, while other means of transportation, such as train and bicycle, have been ignored and put aside. However, over the past decades, a new trend has been seen in urban planning as a consequence of the increasing knowledge of the negative qualities caused by the car. As a result, the bicycle is seen as a conceivable transport mode.This thesis examines cycling on four issues:- Why is there a need of more cyclists? - How can the total number of cyclists as well as the number of satisfied cyclists increase? - Which factors affect the choice of transport mode? - Which factors affect the choice of route?The first two questions are discussed from a literature study that was conducted at the beginning of the thesis.
Yes Logo
Abstract
Title: Yes logo! What defines a good logo?
Authors: Fredrik Dahlin and Vladimir Zunkovic
Supervisor: Klaus Solberg Söilen.
Department: School of Management, Blekinge Institute of Technology.
Course: Bachelor?s thesis in Business Administration, 10 credits.
Purpose: To find out which are the defining characteristics of a good logo,
from a scientific point of view.
Method: We have used a qualitative method consisting of interviews with experts
within the marketing area with the goal to test the Swedish point of view
against the one in the litterature.
We also used a quantitative method to investigate the publics attitude towards
the testlogos we created. The purpouse of this poll is to test different
colourcombinations and how the marketsegments feel about them. In this poll we
used statistical methods to make sure that the agelimits and the number of male
and female respondents are correct.
We executed another quantitative study towards Swedish marketing companies to
create an idea of the businesses thoughts about a good logo are.
Results: A good logo is a simple symbol or geometrical form consisting of a
combination of colours that reflect the company?s core values, visions and
goals.
Samband mellan arbetstillfredsställelse och upplevt stöd från närmsta chefen : Kopplat till medarbetarnas hälsa
Att tänka på medarbetarnas arbetstillfredsställelse har inte alltid varit något självklart, det var vid 1950-talet som intresset för medarbetarna började bli något etablerat i samhället. Tidigare forskning inom detta ämne har haft olika synvinklar om vad som är viktigt för att medarbetaren ska känna arbetstillfredsställelse. Syftet med denna studie var att undersöka hur två begrepp, arbetstillfredsställelse och stöd från chefen förhåller sig till varandra, och till lärarnas hälsa. En enkätundersökning (N=152, var av 32.8% män) utformades i syfte att undersöka gymnasielärares egen uppfattning om detta. Ett frågeformulär konstruerades av författarna med hjälp av QPSNordic och Frågeformulär om psykosocial arbetsmiljö för att undersöka de underliggande variabler om arbetstillfredsställelse.
Kritiska aspekter och dess betydelse i en intern varumärkeskampanj : En studie om anställdas attityder för en varumärkeskampanj och dess påverkan
Sammanfattning - Abstract Titel: Kritiska aspekter i en intern varumärkeskampanj och betydelsen av demEn studie om anställdas attityder i ett fallföretagFörfattare: Martina Karlsson och Susanna Vestin Handledare: Thomas Michel Institution: Blekinge tekniska högskolaKurs: Kandidatarbete i företagsekonomi, 15 högskolepoäng Syfte: Syftet med denna studie är att analysera och identifiera vilka kritiska aspekter som finns i samband med en intern marknadsförings kampanj. Metod: En kvantitativ enkät kommer användas vars svar kommer testas i en hypotes.Slutsats: Regionala skillnader råder vilket kopplas till de kritiska aspekterna.Viktiga aspekter för att lyckas med en intern varumärkeskampanj är uppföljning, återkoppling, tydlighet och strategi. Nyckelord: intern varumärkeskampanj, kritisk aspekt, Swedbank, varumärkesplattform.