Sök:

Effekter av utbildningsnivå och kön på arbetsrelaterad identitet och motivation


Syftet med studien var att undersöka om anställdas arbetsmotivation och arbetsrelaterad identitet påverkades av kön och utbildningsnivå. Studien genomfördes genom att anställda på ett industriföretag i Gävleborg fick besvara en enkät. De mätinstrument som användes var Basic Need Satisfaction at Work Scale som mäter arbetsmotivation (autonomi, kompetens, samhörighet) och tre delmått för att mäta organisations-, professions- och arbetsgruppsidentitet. Totalt deltog 88 personer i undersökningen. Resultatet visade att det förelåg signifikanta skillnader i autonomi och kompetens relaterat till utbildningsnivå samt i professionsidentitet relaterat till utbildningsnivå. Dessa resultat indikerar att anställda med hög utbildning upplevde sig vara mer kompetenta och självständiga i sitt arbete än anställda med låg utbildning. Vidare visade resultatet att anställda med hög utbildning upplevde en större tilltro till sin profession än anställda med låg utbildning. För kön förelåg inga signifikanta skillnader i arbetsmotivation och arbetsrelaterad identitet.

Författare

Mikael Brännlund André Falevik

Lärosäte och institution

Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och psykologi

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..