
Sökresultat:
339 Uppsatser om Sara Olsson - Sida 14 av 23
Verksamhetsstyrning fo?r lokaleffektivisering inom kommunal verksamhet : ? En fallstudie av Halmstad kommun
Title: Management control of facility efficiency in municipalities - A case study of Halmstad municipalityLevel: BachelorSeminar date: 2012-05-31Authors: Markus Nilsson & Sara MattssonAdvisor: Sven-Ola CarlssonKey words: Control management in municipality, facility efficiency, management by objectives, internal rents and incentivesBackground: The public sector owns and manages a large property portfolio and in the municipalities, the properties are always a big cost item. Because of the outside world changes and the public interest, the properties should be used as efficiently as possible.Purpose: The purpose of this paper is to describe how control management of facilities looks like a municipality. The paper also seeks to explain how employees work to make the facilities more efficient in a municipality.Methodology: The authors use a qualitative method with open interviews.Theoretical perspectives: The choice of theory was made with the field of management control and facility efficiency in mind. The theory therefore includes management by objectives, internal rents and reward systems, motivation and communication within organizations.Empirical foundation: The organization has undergone a reorganization 2010/2011. There are no clear incentives to reduce facility costs.
Representationen av genus : En semiotisk studie av Tom Fords Gucci kampanj 2003 samt Frida Gianninis Gucci kampanj 2013
Title: The representation of gender: A semiotic study of Tom Ford's Gucci campaign 2003 and Frida Gianninis Gucci Campaign 2013.Number of pages: 73 (79 including enclosures)Author: Sara AndréassonTutor: Anne-Marie Morhed Course: Media and Communication Studies D (2IV091) Period: VT 2013 University: Division of Media and Communication, Department of Informatics and Media, Uppsala University.Purpose/ Aim: The aim of this study was to examine the representation of gender in advertising that has both men and women as the primary audience. The aim of the study was to investigate how Gucci has chosen to represent men and women in their advertising campaigns 2003 and 2013.Material/ Method: A semiotic analysis was performed by using three images from Gucci's spring/ summer campaign for Tom Ford in 2003, and three images from Gucci's spring/ summer campaign for Frida Giannini in 2013.Main result: The results showed that there was a clear difference between Ford and Gianninis ways of representing women and men in the two advertising campaigns. The women in Fords campaign 2003 are presented as sexual objects and represented by the male pornographic imagination and portrayed as sexual eye-catchers while the men are portrayed as addicted to sex. Frida Gianninis advertising images is a contrast of Ford pornographic portrayal of women. Giannini presents women as confident individuals while the man is represented as feminized and androgynous in his appearance. .
Bitterfittan och förmödrarna : Om litterära rötter som feministisk motståndsstrategi i Maria Svelands debutroman
Detta arbete undersöker om det fanns några grafiska preferenser hos barn i åldrarna 10-12 år samt om tidigare teorier inom den kognitiva utvecklingsteorin även går att applicera på spelgrafik. Som bakgrund till undersökningen går arbetet igenom forskning kring lärospel, immersion samt kognitiva utvecklingsteorier.Som material till undersökningen skapades en 3D-miljö med en så fotorealistisk grafik som möjligt, utöver detta samlades miljöbilder från elva andra spel med varierad grad av realism in. Undersökningen utfördes med hjälp av strukturerade intervjuer i vilka respondenterna fick svara på vilka miljöbilder de gillade bäst och vilka de gillade minst.Resultatet visade att kognitiva utvecklingsteorier inte går att applicera på spelgrafik då den avgörande faktorn om en miljö gillades eller inte var respondentens tidigare erfarenheter med spel, inte graden av realism. De grafiska preferenserna påverkades också av respondentens tidigare erfarenheter med spel. Slutsatsen skulle kunna bevisas bättre om en och samma miljö med varierad realism använts. .
Primärt, för vem? ? En kvalitativ studie om Primärvården Göteborgs personaltidning
Titel: Primärt, för vem? ? En kvalitativ studie om Primärvården Göteborgs personaltidningFörfattare: Sara Bäcklund, Elin Eriksson & Julia JanssonUppdragsgivare: Primärvården GöteborgKurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen förjournalistik, medier och kommunikationTermin: Vårterminen 2011Handledare: Jan StridAntal ord och sidor: 18 712 ord och 59 sidorSyfte: Att förstå vad personalen tycker om personaltidningen Primärt och vad de anser skulle gå förlorat vid en eventuell nedläggningMetodval: Fyra fokusgrupper med 13 deltagare från Primärvården Göteborgs organisationHuvudresultat: Primärt bör enligt våra svarspersoner förändras innehållsmässigt då tidningen i dagsläget inte uppfyller deras krav. Personalen efterfrågar debatt och vardagsskildringar som belyser både positiva och negativa händelser. De framhåller även att tidningens yttre form bör spegla organisationen, vilket de inte tycker att den gör i dagsläget.De anställda anser att tidningen sammansvetsar och informerar organisationen. De framhållerdock att tidningens distribution och utgivningstakt bör förbättras.
Irrationella investerare : En litteraturstudie av behavioural finance
Course:Business Administration, Master Thesis, Second Level, 30 Credits.Authors:Sara Frännlid and Helena RamstedtTutor:Jim AndersénTitle:Internet, relationships and loyalty ? Best praCtice foR the bankMarketPurpose:The study aims to explain how banks use electronic customer relationship management, eCRM, to create loyal customers. A figure will be created, which will enlighten the factors a bank should focus on when enhancing customer loyalty through the internet. Through interviews with two successful banks is it possible to study how a bank can successfully create loyal customers.Methodology:A qualitative method in terms of semi-structured interviews is used. The empirical results were then analyzed with the theory in order to contribute with a new figure.Theoreticalperspective:The theory describes how a bank can create a loyal customer over the Internet.
?Att känna att man är en fast man är två? Aktionsforskning om hur undersköterskor på en intensivvårdsklinik uppfattar och definierar delaktighet
Titel: ?Att känna att man är en fast man är två? Aktionsforskning om hur
undersköterskor på en intensivvårdsklinik uppfattar och definierar
delaktighet.
Nivå: C-uppsats i Ledarskap och organisation, 15 hp
Författare: Pia Brorsson och Sara Ekeroth
Handledare: Cecilia Franzén och Jonas Lundsten
Problemområde: En medarbetarenkät som genomfördes på en
intensivvårdsavdelning visade förbättringspotential inom området
delaktighet. I uppsatsen har vi valt att undersöka hur
undersköterskor på en intensivvårdsavdelning uppfattar delaktighet
samt hur de ser på sin egen delaktighet.
Metod: Aktionsforskning där ett problem diagnostiserades. Aktionen blev
dels de kvalitativa gruppintervjuerna samt aktion inom
organisationen som var baserat på resultatet. Detta kommer att
utvärderas.
En upptäcktsfärd på tredje våningen : En fallstudie i hur ungdomsombuden på Kalmar kommun kommunicerar med kommunens ungdomar
Authors: Linda Olsson & Dennis A?stro?m Title: A journey of discovery on the third floor ? A case study in how juvenile agents in the municipality of Kalmar communicate with its young people Level: BA Thesis in Media and Communication Studies Location: Linnaeus University Language: Swedish Number of pages: 60Introduction: The participation amongst young people regarding political, democratic and society related questions is through an investigation confirmed not being high enough. Within the municipality of Kalmar, juvenile agents work as a link between young people and the opportunities that the municipality provides. To create this link with young people, communication is essential.Purpose: The purpose of this paper is to create an understanding of how the juvenile agents work in order to create and maintain communication with young people. The purpose is also to evaluate the result of the information campaign they executed in 2011.Methodology: For this paper we had a hermeneutic approach with an inductive viewpoint.
Att förstå offentlig sektor : En studie baserad på berättelser från förskolans värld
Denna studie handlar om offentlig sektor. Syftet är att förstå offentlig sektor genom att fokusera på en sektion av de olika verksamheter som finns inom kommunal verksamhet, närmare bestämt förskola. Detta undersöktes dels genom att belysa relationen mellan förskola och dess reformer samt förändringar som skett inom offentlig sektor de senaste åren, och dels genom att ta del av berättelser från aktörer med olika perspektiv från förskolans värld. De olika aktörerna är föräldrar, pedagoger, förskolechefer och politiker. De har intervjuats utifrån ett narrativt tillvägagångssätt där deras subjektiva berättelser om förskola har stått i fokus.
Interna effekter av kundkrav : - Lindvalls Chark AB -
SammanfattningExamensarbete G3 i företagsekonomi, Ekonomihögskolan vid Växjö universitet, ekonomistyrning, FE3043, VT 2008Författare: Katarina Ljunggren, Kristin Johansson och Sara LindvallHandledare: Anders JerrelingTitel: Interna effekter av kundkrav ? Lindvalls Chark AB ?Bakgrund: Alla företag måste ta hänsyn till relationerna med sina kunder och deras krav. Det gäller därmed för företaget att sträva efter att kundernas behov tillfredsställs samtidigt som företaget måste vara lönsamt.Syfte: Syftet med uppsatsen är att beskriva och förklara hur företag hanterar kunders differentierade förpackningskrav, och vilka effekter detta får för lönsamheten. För att konkretisera problemsituationen kommer vi att beskriva och förklara olika alternativ och analysera vilka effekter det får för ett företag.Metod: Vi har utfört aktionsforskning på Lindvalls Chark AB, ett företag som vi tidigare samarbetat med. För att samla in information har vi genomfört semistrukturerade intervjuer med personal på Lindvalls Chark AB, Helmer Nilsson AB, Svenska Retursystem AB, ICA Sverige AB och Axfood AB.
Glamour, egokickar och lite bistånd : En studie om hur vi blev viktigare än dom andra
Abstrakt Titel: Glamour, egokickar och lite bistånd - En studie om hur vi blev viktigare än dom andra Författare: Josefine Nilsman & Johanna Olsson Syfte: Syftet med uppsatsen är att se hur en svensk biståndskampanj påverkar gestaltningen av vilka vi i västvärlden är och vilka dom andra i utvecklingsländerna är. Metod: Kritisk diskursanalys och semiotisk analys. Teori: Postkolonialism med orientalism som teoretisk fördjupning samt strategisk kommunikation för ideella organisationer. Material: Unicefs insamlingskampanj För varenda unge, 2011. Huvudslutsatser: Unicefs kampanj För varenda unge bidrar till både diskursiva och konkreta gestaltningar av vi och dom. De diskursiva gestaltningarna har vi sammanfattat i fyra huvudsakliga diskurser, nämligen marknadsföringsdiskursen, underhållningsdiskursen, förenklingsdiskursen samt fattigdomsdiskursen. Konsekvensen av dessa diskursers gestaltning kan bli att kunskapsklyftan mellan eliten och allmänheten vidgas, att insamlingskampanjer riskerar att motarbeta biståndsorganisationers huvudsyfte samt att dessa kampanjer bidrar till att upprätthålla rådande politiska strukturer och kulturella identiteter. Universitet: Medie- och Kommunikationsvetenskap, Linnéuniversitetet Termin: Vårtermin 2011 Handledare: Göran Palm Examinator: Tanya Elder Nyckelord: Postkolonialism, Orientalism, Strategisk kommunikation, Vi och Dom, Diskursanalys, Semiotisk analys, Unicef.
Internt Kunskapsutbyte : Internt kunskapsutbyte inom internationella fastighetsmäklarföretag
SammanfattningTitel:Internt kunskapsutbyte ? Internt kunskapsutbyte inom internationella fastighetsmäklarföretagNivå:C-uppsats i ämnet företagsekonomiFörfattare:Josefin Löflund-Wikström & Sara WennertorpHandledare:Pär Vilhelmson, Maria F. Malama och Ernst HollanderDatum:2014-06Syfte:Syftet med vårt arbete är att undersöka hur svenska tjänstebaserade företag på en internationell marknad skapar internt kunskapsutbyte mellan huvudkontor och lokalkontor.Metod:Vi har valt att intervjua ledare inom välkända fastighetsmäklarföretag. För att undersöka hur kunskapsutbytet fungerar på stor geografisk bredd. Vi har gått utanför landsgränser.
Gilla, dela och kommentera - användarnas inställning till tävlingar på Facebook
This essay is how companies are using Facebook to appear. The two companies in this study, Fritz Olsson AB Kalix and Promentum AB shows how Like, share and comment-contest communicates via Facebook. The purpose of this essay is to examine how Facebook users attitude and perception is to Like, share and comment- contest.The thesis was conducted in two parts, first a qualitative interview with the two companies that stand as examples in the paper and a quantitative online survey. The online survey was sent out to the 256 Media and Communication students at Umea? University, who read or has read the program from 2010 to 2016, via Facebook.
RÄTTEN ATT FÅ VARA BARN - En studie av barngruppsverksamheters arbete med barn som växer upp med missbruk, psykisk ohälsa eller våld.
Högberg Ekholm, A & Olsson, M. Rätten att få vara barn. En studie av barngruppsverksamheters arbete med barn som växer upp med missbruk, psykisk
ohälsa eller våld. Examensarbete i socialt arbete 10 poäng. Malmö högskola:
Hälsa och Samhälle, enheten för socialt arbete, 2007.
Vi har studerat och beskrivit tre olika verksamheter som arbetar med barn som
växer upp i en hemmiljö vilken präglas av missbruk, psykisk ohälsa eller våld.
Syftet med vår studie är att undersöka socialarbetarnas beskrivningar av hur de
bemöter dessa barn och den problematik de lever med och vilka faktorer som,
enligt de yrkesverksamma, gör att vissa barn klarar svåra uppväxtförhållanden
bättre än andra.
Internet, relation och lojalitet : Best practice för bankmarknaden
Course:Business Administration, Master Thesis, Second Level, 30 Credits.Authors:Sara Frännlid and Helena RamstedtTutor:Jim AndersénTitle:Internet, relationships and loyalty ? Best praCtice foR the bankMarketPurpose:The study aims to explain how banks use electronic customer relationship management, eCRM, to create loyal customers. A figure will be created, which will enlighten the factors a bank should focus on when enhancing customer loyalty through the internet. Through interviews with two successful banks is it possible to study how a bank can successfully create loyal customers.Methodology:A qualitative method in terms of semi-structured interviews is used. The empirical results were then analyzed with the theory in order to contribute with a new figure.Theoreticalperspective:The theory describes how a bank can create a loyal customer over the Internet.
Stressprevention hos skolbarn : Skolsköterskors förebyggande insatser
SAMMANFATTNING Titel: Stressprevention hos skolbarn ? Skolsköterskors förebyggande insatserFörfattare: Bjurkvist Sara; Tydén TeijaInstitution: Institutionen för hälsa och lärande, Högskolan i SkövdeProgram/kurs: Examensarbete i omvårdnad, OM854A, 15 hpHandledare: Larsson MargarethaExaminator: Thorstensson StinaSidor: 21Nyckelord: skolsköterskor, stress, förebyggande, omvårdnad, barn ----------------------------------------------------------------------------------------------------- Bakgrund: Stress är ett vanligt hälsoproblem i dagens samhälle. Barn är lika utsatta som vuxna men har inte lika fullt utvecklad förmåga att hantera den. Skolsköterskor möter barn i det dagliga livet och har möjlighet att förebygga stress.Syfte: Syftet med studien var att undersöka hur skolsköterskor arbetar med att förebygga stress hos barn.Metod: För studien användes en kvalitativ metod och resultatet analyserades genom en kvalitativ innehållsanalys. 10 skolsköterskor intervjuades via e-post med öppna frågor.Resultat: Studien resulterade i fyra huvudkategorier och fyra underkategorier.