Sök:

Sökresultat:

339 Uppsatser om Sara Olsson - Sida 13 av 23

Faktorer hos sjuksköterskan som påverkar patientens förtroende och trygghetskänsla: En intervjustudie

FAKTORER HOS SJUKSKÖTERSKAN SOM PÅVERKAR PATIENTENS FÖRTROENDE OCH TRYGGHETSKÄNSLA En intervjustudie Caroline Fransson Sara Persson Fransson, C & Persson, S. Faktorer hos sjuksköterskan som påverkar patientens förtroende och trygghetskänsla. En intervjustudie. Examensarbete i omvårdnad 10 poäng. Malmö högskola: Hälsa och Samhälle, Utbildningsområde omvårdnad, 2005. Syftet: Syftet med denna studie var att belysa vilka faktorer (inre och yttre) hos sjuksköterskan som påverkar patientens förtroende och trygghetskänsla i omvårdnaden.

Medarbetarsamtal : -en studie om medarbetarsamtalets betydelse som verktyg för utveckling inom offentligsektor

 Performance appraisals- a study of the performance appraisals significance as a tool for development in the public sector.Anders Larsson and Åsalill OlssonPerformance appraisals have been given a central role in leading businesses in the public sector and are seen as a tool to create development opportunities and achieve better results. This has resulted that performance appraisal in many organizations takes up capacity and time. This was the starting point of our interest to study whether the time spent on performance appraisals effectively pays for itself in the organization, in other words whether the effects expected actually are achieved. The paper examines first line managers` views on staff appraisal purposes and effects of a function within the Landstinget. The survey design, methodology and transaction are of qualitative and quantitative method with three different sources: literature review of previous research, interviews with first line managers in Landstinget Västmanland and the results from an employee satisfaction survey conducted on behalf of Landstinget Västmanland.

Bistånd och korruption : Hur hanteras korrupta regimer av biståndsgivare?

Bachelor essay in political science by Linus Johansson, fall of 2006?Aid and corruption: How do aid donors handle the corrupt regimes??.Supervisor: Jan Olsson.The purpose of this essay is to describe the aid relation between donors and corruptgovernments, to find out whether donors reckon on the problems with implementation of aidto corrupt governments when they decree their aid policy. There are a lot of different ways toimplement the economic aid that are being used by the donors today, and this essay will try toexemplify the different methods of implementing the economic aid. To elucidate the relationbetween donors and corrupt regimes, the essay analyzes three themes: the first two questionsare about the policies used by the donors, and the third question are used to shed light on theactual implementation of aid to corrupt governments. The three themes are: i) Different aidpolicies used by the donors ii) Do donors use particular policies against corrupt regimes? iii)Do corrupt regimes receive less foreign aid? This study stresses the fact that donors do notact like a group unit in the matter of development assistance policy, instead they act inseveral separate groups, this may complicate the endeavour of making economic aid effective.The conclusion of the essay is that corrupt governments are treated the same way that lesscorruptedgovernment are, nothing today indicates that donors would give less economic aidto the corrupt regimes.

Delaktighet, aktivitet och bollkontakt under idrottslektioner med bollen som redskap

Titel: Delaktighet, aktivitet och bollkontakt under idrottslektioner med bollen som redskap. Författare: Sara Lönnqvist och Susanne Åberg Vi har undersökt hur bollen används som redskap i idrottsundervisningen utifrån begreppen delaktighet, aktivitet och bollkontakt. Syftet med vårt arbete var att undersöka hur pedagoger planerade och genomförde sin idrottsundervisning med bollen som redskap. Vi ville se om delaktighet, aktivitet och bollkontakt förekom på idrottslektionerna. Ytterligare ett syfte var att undersöka dessa begrepp ur ett genusperspektiv, för att se om det fanns skillnader mellan pojkars och flickors agerande under idrottslektioner. Våra frågeställningar var: 1.

Film som text? : En studie om attityder till och användning av film i svenskundervisningen på gymnasiet.

HÖGSKOLAN FÖR LÄRANDE OCH Examensarbete 15 högskolepoängKOMMUNIKATION (HLK) inom Svenska språket och litteraturen 61-90 hpHögskolan i Jönköping LärarutbildningenHöstterminen 2007SAMMANFATTNINGSofie Andersson & Sara HellqvistFilm som text?En studie om attityder till och användning av film i svenskundervisningen på gymnasiet__________________________________________________________________________ Antal sidor: 37Syftet med uppsatsen är att bidra till debatten om filmens status i skolan och om vad som ska ingå i svenskämnet. Frågeställningarna vi har arbetat utifrån är: Hur förhåller sig svensklärarna till det vidgade textbegreppet och då framförallt till film i svenskundervisningen? På vilka sätt använder svensklärarna film i sin undervisning och vad vill de uppnå med detta? Vilka möjligheter och hinder ser lärare med att använda film i svenskundervisningen?Studien genomfördes genom kvalitativa intervjuer med åtta svensklärare på två gymnasieskolor.Huvudresultatet vi fått fram är att svensklärarna i undersökningen är positiva till film i undervisningen, men tycker att läsning av skönlitteratur är viktigare. På vilket sätt lärarna använder sig av film, vilken attityd de har till denna samt vilka möjligheter och hinder de ser med användningen av film är tätt sammanbundet med synen på vad eleverna bör lära sig och på vad som anses som hög och låg kultur.Sökord: Film i skolan, det vidgade textbegreppet, film i svenskämnetPostadress Gatuadress Telefon FaxHögskolan för lärande Gjuterigatan 5 036-157700 036162585och kommunikation (HLK)Box 1026551 11 JÖNKÖPING.

Produktutveckling över tid : hur ter sig produktutveckling inom olika designområden och vilka blir följderna och konsekvenserna av en aktiv produktutveckling över tid

Produktutveckling, produktvård eller produktuppdatering har länge förekommit inom alla olika typer av branscher, den ter sig olika vilket speglar resultatet. Ett exempel på detta är att bruksföremål ersätts av den produktutvecklade modellen tillskillnad från möbelområdet där utvecklingen oftast resulterar i nya produkter jämte deras förlagor.Produktutveckling är väsentlig oavsett designområde och gynnar såväl producent som konsument. Ur konsumentens perspektiv kan produktutveckling innebära trygghet, något man tidigare trivts med har utvecklats till något förhoppningsvis ännu bättre. Sakerna vi känner igen och har en relation till har effektiviserats, förbättrats och förskönats efter samtidens rådande ideal. För producenter kan produkt-utveckling ge upphov till effektiviserade och mer miljöanpassade tillverkningstekniker samt mindre ekonomiskt risktagande i förhållande till att lansera en helt ny produkt.Syftet med den här rapporten är att på ett undersökande och analyserande sätt beskriva begreppet produktutveckling över tid.

Barns motorik : En studie om miljöns betydelse för barns motoriska utveckling.

ABSTRAKT_______________________________________________________________Margareta Christiansson & Sara JohnssonBarns motorik? En studie om miljöns betydelse för barns motoriska utveckling.Children´s motor skill development?A study of the environment?s importance for children?s motor skill development.Antal sidor: 28___________________________________________________________________________I denna uppsats undersöks lärares upplevelse av miljöns betydelse för barns motoriskautveckling. I uppsatsen tar vi del av forskning kring barns motoriska utveckling samtpedagogers upplevelser och betraktelser av miljöns betydelse och påverkan för barn iförskolan. Vi beskriver även vad som kännetecknar en stimulerande miljö.Studien genomfördes med stöd av intervjufrågor till sex pedagoger och två motorikpedagogervid två förskolor i två mindre kommuner i södra Sverige. Vi tar utgångspunkt i barnsmotoriska utveckling samt i hur miljön kan stärka barns motoriska utveckling.

Optimering av produktionsflo?de fo?r hydraultankar : Fo?r en ba?ttre och sa?krare arbetsmiljo?

?Optimizing the workflow of hydraulic reservoir tanks? is a degree project made by Jonas Olsson, student within the faculty of technology and science, during spring semester 2012. The project comprise 22,5 ECTS.Volvo Construction Equipment, located in Arvika, was the client in this project. The mentor at Volvo CE was A?sa Barck, and the mentor at Karlstad University was Monica Jakobsson.

Ett företagsperspektiv på kvalitetssäkrad hållbarhetsredovisning : Vilka motiv kan finnas till ett bestyrkande

  Datum:           2009-05-29Författare:     Sanne Jotorp, sjp07001@student.mdh.se                        Linnéa Olsson, lon08004@student.mdh.seHandledare:   Ann-Sofi PaulTitel:               Ett företagsperspektiv på bestyrkt hållbarhetsredovisning - Vilka motiv kan finnas till ett bestyrkandeNivå:               Kandidatuppsats i ekonomistyrningSyfte:              Syftet med undersökningen är att utifrån ett företagsperspektiv beskriva vilka motiv som kan tänkas finnas till ett bestyrkande. Ambitionen är att försöka förstå vad ett bestyrkande kan innebära för företagets interna hållbarhetsarbete och för förhållandet till interna och externa intressenterna.Metod:            Undersökningen har formen av en förstudie och en kvalitativ undersökningsmetodik har tillämpats. Till grund för den teoretiska referensramen ligger en litteraturstudie. Empirin grundar sig på semistrukturerade intervjuer som har genomförts med ett urval av företag. I analysen fångas en helhetsbild av de samband och mönster som kan utläsas ur insamlade data.Slutsats:          De tendenser som kan skönjas i undersökningen visar att legitimitet för företagets handlingar kan stärkas i förhållande till både interna och externa intressenter.

Anmälningsplikten i förskolan, : En intervjustudie om kunskaperna hos dem som är skyldig att anmäla sin oro för barn.

Examensarbete i pedagogik, 15 hp. Förskollärarprogrammet. Titel:                                   Anmälningsplikten i förskolan.                                             En intervjustudie om kunskaperna hos dem som är skyldig att anmäla sin oro för barn.Författare:                         Lina Dahlöf och Liiz Pettersson.Termin och år:                  Höstterminen 2014.Handledare:                      Maud Söderlund.Examinator:                      Peter Gill.Enligt socialtjänstlagen 14 kap. 1 § (2001:453) har alla som arbetar inom förskolan skyldighet "att genast anmäla till socialnämnden om de i sin verksamhet får kännedom om något som kan innebära att socialnämnden behöver ingripa till ett barns skydd".  Tidigare forskning visar att förskola och skola endast anmäler 30-40 procent av de fall som de borde anmäla (Olsson, 2011).

Kunskap : nycklen till framgång?

Titel: Kunskap ? nyckeln till framgång? Seminariedatum: 2011-01-12Högskola: Mälardalens Högskola VästeråsInstitution: Akademin för hållbar samhälls- och teknikutvecklingÄmne/kurs: Kandidatuppsats i företagsekonomi ? FÖA 300Författare: Linda Lycken (780131) och Rafael Vega Trujillo (870711)Handledare: Sara Melén Nyckelord: Innovation, kunskap, knowledge managementSyfte: Uppsatsens syfte är att få en djupare förståelse för den kunskap som finns på ASSA samt att se hur kunskap påverkar utvecklingen av innovationer.Metod: Kvalitativ och deduktiv metod. En fallstudie har genomförts genom 2 semistrukturerade intervjuer på ASSA. Teori: Teorikapitlet baseras på vetenskapliga artiklar och böcker om innovation, kunskap och  knowledge management.Empiri: Empirikapitlet består av intervjuer med två anställda på ASSA, Perla Bovin som är designansvarig samt projektansvarig Jonas Herrmann. Dessutom har ASSAs webbplats och årsredovisning från 2009 använts.Slutsats: Det går att identifiera synlig och osynlig kunskap på ASSA.

Mer än en snygg skylt på fasaden : Svenska lärosätens varumärkesarbete

Title: Management control of facility efficiency in municipalities - A case study of Halmstad municipalityLevel: BachelorSeminar date: 2012-05-31Authors: Markus Nilsson & Sara MattssonAdvisor: Sven-Ola CarlssonKey words: Control management in municipality, facility efficiency, management by objectives, internal rents and incentivesBackground: The public sector owns and manages a large property portfolio and in the municipalities, the properties are always a big cost item. Because of the outside world changes and the public interest, the properties should be used as efficiently as possible.Purpose: The purpose of this paper is to describe how control management of facilities looks like a municipality. The paper also seeks to explain how employees work to make the facilities more efficient in a municipality.Methodology: The authors use a qualitative method with open interviews.Theoretical perspectives: The choice of theory was made with the field of management control and facility efficiency in mind. The theory therefore includes management by objectives, internal rents and reward systems, motivation and communication within organizations.Empirical foundation: The organization has undergone a reorganization 2010/2011. There are no clear incentives to reduce facility costs.

Inskolning i förskolan: Förskollärares tankar kring små barns första möte med förskolan

Inskolning i förskolan, förskollärares tankar kring små barns första möte med förskolan, av Sara Andersson och Magdalena Wasowska. Detta examensarbete handlar om förskollärares tankar kring inskolning av små barn i förskolan. Enligt förskolans läroplan, Lpfö 98 (Utbildningsdepartementet, 2006) har förskolans verksamhet skyldigheten att ge varje familj ett gott välkomnande in i denna miljö. Studien bygger på tankar från sex förskollärare som deltagit i en kvalitativ intervju där de berättar om hur de tänker kring barns förstagångsinskolning. Studiens syfte är att belysa vilka aspekter som förskollärare anser vara viktiga att tänka på vid en förstagångsinskolning på en småbarnsavdelning. Följande frågeställning besvaras: Vad anser förskollärare som arbetar på småbarnsavdelningar är viktigt att tänka på vid en förstagångsinskolning, utifrån det nya barnets behov, föräldrars behov, verksamheten och barngruppens behov samt personalens behov? Tidigare forskning berättar om känslan av att känna sig trygg med sin omgivning där en anknytning sker till någon annan människa, vilka är grundläggande för allas behov vid en inskolning.

Genus, skolan och barnet- En kritisk diskursanalys

Titel: Genus, skolan och barnet - En kritisk diskursanalys Författare: Maria Henningsson och Annika Olsson Detta arbete är en kritisk diskursanalys med fokus på talet om kön och genus, i förskolan och skolan. Syftet är att finna mönster, om det önskvärda respektive icke önskvärda barnet, som framträder i utvalda texter inom genusforskningen och genuspedagogiken. Relaterat till detta vill vi även närmare undersöka vilka föreställningar verksamma pedagoger har om genuspedagogik. De centrala frågeställningarna är: Vilka normativa föreställningar, såväl traditionella som nyare könsroller, framträder inom genusforskningen och genuspedagogiken? samt: Vad anses som önskvärda respektive icke önskvärda egenskaper hos barnet? Arbetet bygger på kvalitativa metoder i form av intervjuer och kritisk diskursanalys där metod och teori tillsammans hänger ihop.

SJ?LVF?RVERKLIGANDE I F?RORTSKOLONIN: Hur Changers Hub navigerar vithetsnormen i deras arbete f?r demokratiserandet av framg?ng

M?let med denna studie ?r att unders?ka vad vithetsnormen har f?r betydelse f?r arbetsmetoder och beslutsfattande p? Changers Hub samt p? vilka s?tt strukturer kopplade till detta begrepp interagerar med Changers Hubs arbete f?r att skapa en parallell, positiv samh?llsber?ttelse g?llande f?rortens inv?nare. Studien fokuserar p? hur personalen navigerar externt och internt gentemot majoritetssamh?llet och r?dande normer. Uppsatsen ?r skriven p? svenska och baserad p? ?tta veckors f?ltstudie hos Changers Hub Hj?llbo.

<- Föregående sida 13 Nästa sida ->