Sök:

Barns motorik

En studie om miljöns betydelse för barns motoriska utveckling.


ABSTRAKT_______________________________________________________________Margareta Christiansson & Sara JohnssonBarns motorik? En studie om miljöns betydelse för barns motoriska utveckling.Children´s motor skill development?A study of the environment?s importance for children?s motor skill development.Antal sidor: 28___________________________________________________________________________I denna uppsats undersöks lärares upplevelse av miljöns betydelse för barns motoriskautveckling. I uppsatsen tar vi del av forskning kring barns motoriska utveckling samtpedagogers upplevelser och betraktelser av miljöns betydelse och påverkan för barn iförskolan. Vi beskriver även vad som kännetecknar en stimulerande miljö.Studien genomfördes med stöd av intervjufrågor till sex pedagoger och två motorikpedagogervid två förskolor i två mindre kommuner i södra Sverige. Vi tar utgångspunkt i barnsmotoriska utveckling samt i hur miljön kan stärka barns motoriska utveckling. Resultatet visaratt den miljö som pedagogerna ansåg tränade barns motorik effektivast var den miljö somallra minst behöver arrangeras eller omarbetas, skogen! Det framkom även att en och sammamiljö inte kan passa alla barngrupper, utan att det är något som ständigt måste omarbetas ochhålla levandes. Pedagogerna belyser vidare att miljön måste erbjuda nya möjligheter ochutmaningar utifrån varje barns behov. Den kunskap som motorikpedagogerna besitter visarsig vara en hjälp och en stöttning till pedagogerna i utformning av den planeraderörelseträningen på förskolan.

Författare

Sara Johnsson Margareta Christiansson

Lärosäte och institution

Växjö universitet/Institutionen för pedagogik

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..