Sök:

Sökresultat:

1536 Uppsatser om Samhällsfarliga konflikter - Sida 8 av 103

Konflikthantering i samband med omorganisation:
intressekonflikter mellan arbetsgivaren och berörda
fackförbund

OrganisationsförÀndringar sÄsom omorganisation eller avveckling av verksamheter Àr idag en del av vardagen. I en sÄdan process Àr det mÄnga parter som mÄste enas och samarbeta vilket i stort sett gör konflikter ofrÄnkomligt. För en fortsatt god relation mellan inblandade parter Àr hanteringen av uppkomna konflikter av en avgörande roll. Syftet med denna uppsats Àr dÀrför att studera hanteringen av de intressekonflikter som uppstÄtt mellan fackförbund och arbetsgivaren. Mer precist vill vi studera vilken eller vilka strategier som anvÀnts vid konflikthanteringen, vem som hade ansvaret för den samt om konflikthanteringen blev konstruktiv eller destruktiv.

Konflikter och konflikthantering

Göransson, Lina och Norström, Sandra (2010) Konflikter och konflikthantering. Malmö: LÀrarutbildningen, Malmö Högskola. Examensarbetet handlar om hur lÀrare resonerar kring konflikter och konflikthantering mellan elever i skolan samt hur de arbetar förebyggande för att skapa ett tryggt klassrumsklimat. Studiens syfte Àr att studera hur lÀrare hanterar och förebygger konflikter mellan elever pÄ lÄgstadiet respektive pÄ mellanstadiet. Undersökningens empiri utgörs av sex kvalitativa intervjuer med lÀrare som arbetar pÄ samma skola i ett mindre samhÀlle. Tre av lÀrarna undervisar pÄ lÄgstadiet och tre pÄ mellanstadiet.

"Sjukt osÀker" : Nyexaminerade tidigarelÀrare beskriver sina erfarenheter av att hantera konflikter mellan elever

Syftet med studien Àr att undersöka hur nyexaminerade lÀrare beskriver sina erfarenheter och kunskaper vad gÀller hantering av konflikter mellan elever samt hur de genom sin utbildning har förberetts för sÄdana utmaningar. FrÄgestÀllningarna Àr följande:-          hur definieras och beskrivs konflikter?-          vilka strategier har lÀrarana för att lösa konflikter mellan elever?-          vilka kunskaper i konflikthantering har lÀrarna fÄtt frÄn lÀrarutbildningen pÄ Högskolan för lÀrande och kommunikation i Jönköping?För att fÄ svar pÄ dessa frÄgor genomförde vi halvstrukturerade kvalitativa forskningsintervjuer med  Ätta nyexaminerade tidigarelÀrare. Datamaterialet analyserades samt tolkades och tre huvudkategorier gick att urskilja, Konflikt och konflikthantering, KÀnslor samt Förberedelser frÄn lÀrarutbildningen.Resultatet visar att de nyexaminerade tidigarelÀrarna kÀnner sig osÀkra pÄ hur de ska hantera konflikter mellan elever och att de saknar metoder och strategier för hur de ska gÄ tillvÀga i en konfliktsituation. De upplever att smÄ konflikter, som till exempel tjafs Àr svÄrare atthantera Àn stora konflikter som innehÄller vÄld.

Hantering av konflikter mellan elever : Intervjustudie med tio lÀrare

Syftet med vÄrt arbete var att undersöka hur lÀrare arbetar kring konflikter mellan elever. FrÄgestÀllningarna Àr:* Hur beskriver lÀraren en konflikt?* I de fall lÀraren upplever en konflikt hur hanterar han/hon den?* Hur förebygger lÀraren konflikter?För att fördjupa oss i Àmnet har vi tagit hjÀlp av litteratur och forskning. Den har pÄ olika sÀtt betonat vikten av att lÀra elever att hantera konflikter. VÄr studie bestÄr av semistrukturerade intervjuer med tio lÀrare som undervisar i skolÄr f-6.Resultatet visar att lÀrare arbetar pÄ olika sÀtt med konflikthantering.

Ögonblicklig konflikthantering- en jĂ€mförande, hermeneutisk granskning av pedagogiska modeller

Uppsatsen granskar Ätta pedagogiska modeller för att hjÀlpa lÀraren till ett bra klassrumsklimat. Fokus ligger frÀmst pÄ vad det ögonblickliga bemötandet av konflikter. Det görs Àven en jÀmförelse mellan modellerna för att se om det skett nÄgon förÀndring i synen pÄ bemötandet av konflikter under de senaste decennierna. Mot bakgrund av detta besvaras söks det svar pÄ följande problempreciseringar: Vad skrivs om det ögonblickliga hanterandet av konflikter i de pedagogiska modeller som finns beskrivna i C M Charles bok Ordning och reda i klassen (1984) och den pedagogiska modell som beskrivs i Treating Explosive Kids (2006), samt har nÄgon utveckling skett i synen pÄ bemötandet av konflikter under de senaste decennierna? Undersökningen bygger pÄ en litteraturstudie.

Att hantera och förebygga konflikter i skolan och pÄ fritidshemmet

SammandragI förskolan, skolan och pÄ fritidshemmen uppstÄr dagligen konflikter, dÀrför Àr det viktigt att ha bra strategier hur de skall bemötas. Syftet med arbetet Àr att ta reda pÄ hur pedagoger arbetar med att förebygga och hantera konflikter. UtifrÄn frÄgestÀllningarna, hur pedagoger arbetar för att förebygga och hantera barns konflikter pÄ fritidshemmet har jag uppnÄtt mitt syfte. Jag anvÀnde mig av metod i form av intervjuer av sex stycken fritidspedagoger som arbetar pÄ fritidshem och i skolan. Resultatet av min undersökning visar att fritidspedagoger arbetar aktivt med att hantera och förebygga konflikter.

VarsÄgod och skölj...Àr du snÀll! : Ledares upplevelser kring ledarskapstil och konfilkthanteringsstrategier

Konflikter finns överallt i samhÀllet, inte minst i organisationer och företag. Att beskriva olika ledares sÀtt att hantera konfliktsituationer i sitt ledarskap var dÀrför intressant. Syftet med studien var att undersöka ledares upplevelser av ledarskap och sÀtt att hantera konflikter. Undersökningen baserades pÄ 14 intervjuer med ledare som har personalansvar frÄn bÄde privat och offentlig sektor. Studien Àr könsmÀssigt balanserad.

Konflikter och konflikthantering i tvÄ offentliga organisationer : - ett ledningsperspektiv

En organisation Àr en arena för mÄnga mÀnniskor dÀr alla har olika synsÀtt, erfarenheter och intressen. Detta kan ibland ligga till grund för att konflikter uppstÄr. Det finns forskning som menar att alla mÀnniskor nÄgon gÄng under sin livstid mer eller mindre kommer att befinna sig i en konfliktsituation.Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur chefer i tvÄ olika organisationer upplever konflikter och konflikthantering. De tvÄ organisationerna Àr ett sjukhus och polisen. Vi valde att genomföra undersökningen utifrÄn ett ledningsperspektiv dÄ vi anser att chefer Àr nyckelpersonerna för att hjÀlpa personalen med att nÄ fram till lösningar om de inte kan lösa en konflikt sjÀlva.

PERSONALANSVARIGA CHEFERS UPPFATTNING OM SIN ROLL I KONFLIKTHANTERING : Intervjustudie med nio chefer inom offentlig verksamhet

Konflikter Àr en oundviklig del i sammanhang dÀr mÀnniskor möts och arbetar. Studien utgick frÄn forskningsfrÄgan: Hur uppfattar personalansvariga chefer sin roll och sitt agerande i mellanmÀnskliga konflikter pÄ arbetsplatsen? En blandning av kvalitativ och kvantitativ ansats valdes. Ett bekvÀmlighetsurval gjordes och nio chefer intervjuades genom semistrukturerade intervjuer med inslag av en enkÀt. I analysarbetet gjordes en tematisk analys, dÀr det letades efter likheter, skillnader, bÄde i intervjudelen och enkÀtundersökningen samt mellan dessa och dokument.

DET KAN ANAS UGGLOR I MOSSEN : en studie om hur konflikter i arbetsgrupper, inom behandlingsarbete, pÄverkar klienter

Syftet med den hÀr uppsatsen var att bidra med fördjupad kunskap om hur konflikter i arbetsgrupper, inom behandlingsarbete, pÄverkar klienter. Genom att ha besvarat tvÄ delfrÄgor: Hur reagerar och agerar personal i konflikter? Hur pÄverkar dessa reaktioner och aktioner behandlingsarbete med klienter? Kunde vi fÄ svar pÄ den övergripande frÄgan: Hur pÄverkar konflikter i arbetsgrupper behandlingsarbetet? Det teoretiska perspektivet har utgjorts av Antonovskys KASAM. Metoden som anvÀnts var en empirisk studie med kvalitativ intervjuforskning. Intervjuerna gjordes med sex personer inom lika mÄnga verksamheter.

Kollision eller kommunikation? : En kvalitativ studie om lÀrares syn pÄ hantering och förebyggande av konflikter

En allmÀn uppfattning bland lÀrare i skolan Àr att mycket tid lÀggs pÄ konflikthantering. Studien lyfter lÀrares uppfattningar kring konflikter och konflikthantering, dÄ syftet Àr att studera konflikthanteringen i tvÄ klassrum. Syftet Àr Àven att se vilka uppfattningar lÀrare har kring förebyggandet av konflikter samt hanterandet av dessa. Studien bygger pÄ observationer samt kvalitativa intervjuer dÀr tvÄ lÀrare har intervjuats. Uppfattningen bland lÀrarna i studien Àr att en konfliktfri skola Àr till fördel för eleverna och undervisningen.

Civila - (o)skyddade? Skyddet för civila i icke-internationella konflikter efter TadicŽdomen vid ICTY

Det humanitÀrrÀttsliga skyddet för civila i konflikter har sedan dess tillkomst frÀmst reglerat internationella konflikter, nÄgot som inte förÀndrats i takt med att konfliktbilden skiftat frÄn att ha dominerats av internationella konflikter till att istÀllet prÀglas av mer svÄrdefinierade, interna sÄdana. Först 1993 togs ett avgörande steg mot en breddning av skyddet dÄ sÀkerhetsrÄdet instiftade International Criminal Tribunal for the former Yugoslavia, ICTY. Tribunalen vilken inte var avsedd att fungera lagstiftande kom detta till trots att skapa prejudikat i form av domen mot TadicŽ, ett prejudikat, vilket kom att fÄ tvÄ viktiga konsekvenser. Det gav upphov till en ny definition av begreppet ?vÀpnad konflikt? och det ledde till att sedvanerÀtten tillskrevs större vikt.

Hur handskas man med brÄkstakar i skolans vÀrld?

Syftet med vÄr c-uppsats Àr att bli sÀkrare i rollen som pedagoger. Först och frÀmst vill vi ta reda pÄ hur man som pedagog kan arbeta förebyggande med konflikter i skolan. PÄ sÄ sÀtt hoppas vi att konflikterna kommer att minska i klassen. Vi vill ocksÄ förstÄ vad konflikterna bottnar i, varför och hur de uppstÄr. Med dessa fördjupade kunskaper tror vi att vi fÄr fler redskap att lÀttare lösa konflikter pÄ ett bÀttre sÀtt.

"Tysta flickor och brÄkiga pojkar?" : En studie om hur förskollÀrare ser pÄ genus och konflikter.

Syftet med denna uppsats Àr att ta reda pÄ hur förskollÀrare ser pÄ genus och konflikter samt hur de agerar i konfliktsituationer utifrÄn hur de ser pÄ genus. Enligt lÀroplanen för förskolan (1998) ska alla barn behandlas lika oavsett kön. Genom att observera och intervjua förskollÀrare har vi fÄtt ta del av deras tankar och synsÀtt kring Àmnena. Litteratur bearbetades och tillsammans med undersökningen ligger detta som grund för arbetets innehÄll. Vi har sett att litteraturen stÀmmer överens med förskollÀrarnas synsÀtt och agerande pÄ vissa punkter men det finns Àven skillnader.

Diskurser om konflikter och konflikthantering pÄ ett företag med internationell marknad

Den genomförda studien avsÄg att undersöka om det förelÄg likheter eller skillnader i synen pÄ konflikter mellan medarbetare och chefer pÄ ett företag, samt vilka diskurser som kunde utrönas. För det syftet utfördes intervjuer med personer inom bÄda dessa grupper, intervjuerna stÀlldes sedan samman, analyserades och jÀmfördes med varandra. Analysmetoden som anvÀndes var diskursanalys och resultaten av intervjuerna visade att det fanns bÄde likheter och skillnader mellan medarbetare och chefer i uppfattningen av konflikter och konflikthantering. Vissa mönster pÄtrÀffades Àven i uttalandena, dÀr dessa passade ihop och kompletterade varandra utifrÄn diskursanalytisk synvinkel. Konflikter Àr ett bÄde viktigt och intressant omrÄde för ett företags utveckling och vÀlbefinnande.

<- FöregÄende sida 8 NÀsta sida ->