Sök:

Sökresultat:

1536 Uppsatser om Samhällsfarliga konflikter - Sida 7 av 103

Viktiga frÄgestÀllningar för systemförvaltning i publika datormiljöer

Systemförvaltning kostar mycket pengar och det Àr dÀrför viktigt att den fortgÄr utan att konflikter försvÄrar arbetet. För att minska risken för konflikter nÀr systemförvaltning skall ske bör diskussioner Àga rum. Diskussionerna skall Àga rum mellan de tvÄ organisationerna som Àr inblandade i systemförvaltningen, dels kunden, de som anvÀnder systemet, dels leverantören som utför systemförvaltningen. Dessa diskussioner bör avslutas med ett avtal som skall ligga till grund för uppföljning samt att styra upp konflikter om det trots diskussionerna uppstÄr konflikter. I de fall sÄdana hÀr diskussioner skall Àga rum för en anvÀdndarmiljö dÀr flera personer anvÀnder samma datorer finns det frÄgestÀllningar som Àr viktiga att diskutera innan avtal skall skrivas mellan kund och leverantör..

Drama för att hantera konflikter - om hur pedagogiskt drama kan anvÀndas i förskolan för att stimulera barns konflikthanteringsförmÄga

Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att skapa större förstÄelse för hur drama kan anvÀndas i förskolan för att stimulera barns förmÄga att hantera konflikter. Mot bakgrund av detta syfte söks det svar pÄ följande problemprecisering: - Hur anser tre förskollÀrare att pedagogiskt drama kan anvÀndas i förskolan för att stimulera barns förmÄga att hantera konflikter? I forskningsbakgrunden refereras det till litteratur som anses relevant för att uppnÄ undersökningens syfte. Bland annat beskrivs olika former av pedagogiskt drama, samt olika sorters konflikter och hur de kan hanteras. Sociokulturella och socialkonstruktivistiska perspektiv belyses ocksÄ.

Att förebygga konflikter : - en studie av butikschefer inom detaljhandeln

De flesta tillbringar en stor del av sitt liv pÄ arbetet, och en stor del av den tiden arbetar vi ocksÄ med andra, dÀrför Àr konflikter inte ovanligt. Vi kommer i denna uppsats beskriva för lÀsaren hur butikschefer inom detaljhandeln arbetar för att förebygga att konflikter uppstÄr pÄ deras arbetsplats, faktorer som kan bidra till en harmonisk arbetsmiljö och hur dessa anvÀnds i förebyggande syfte. VÄr problemformulering och syfte har varit att beskriva detta utifrÄn butikschefernas egna erfarenheter, för att fÄ ökad förstÄelse. Uppsatsen beskriver hur butikscheferna motiverar sina anstÀllda pÄ olika sÀtt, och hur de kommunicerar med de anstÀllda för att förebygga att konflikter uppkommer pÄ arbetsplatsen. Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ metod, dÄ vi ville fÄ en djupare inblick i hur vÄra respondenter upplevde och sÄg pÄ sin egen situation. Vi intervjuade nio butikschefer inom detaljhandeln med hjÀlp av en intervjuguide pÄ deras arbetsplats. Vi sÄg att det fanns mÄnga sÀtt att förebygga konflikter men det genomgÄende temat var att vara rak och Àrlig sÄ att uppkomsten av konflikter kunde förebyggas.

Elever talar om konflikter - en studie om elevperspektiv

Konflikter Àr en del av skolans vardag och bÄde lÀrare och elever hamnar i olika konfliktsituationer. Meningsskiljaktigheter uppstÄr dagligen och Àr nÄgot som ofta mÄste bearbetas i skolan. Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur elever talar om konflikter och konflikthantering i skolan. I arbetet studeras Àven hur barnen talar om sina kÀnslor kring konflikter och konflikthantering. Uppsatsen bestÄr av en litteraturdel dÀr nÄgra av de grundlÀggande perspektiven i utvecklingspsykologin lyfts fram.

Se mig f?r den jag ?r

Bakgrund: Psykisk oh?lsa ?r en folksjukdom i det svenska samh?llet och m?nga beh?ver v?rd f?r detta. Sjuksk?terskans roll i den psykiatriska v?rden inneh?ller ansvar f?r omv?rdad och utf?ra medicinska behandlingar men ocks? att fr?mja individens sj?lvbest?mmande och delaktighet. Sjuksk?terskan anmodas att arbeta med personcentrerad ansats d?r relationen till patienten ?r avg?rande. Syfte: Att unders?ka patienters och sjuksk?terskors upplevelse av v?rdrelationen i psykiatrisk v?rd.

VÄrdenhetschefers erfarenheter av konflikter mellan medarbetare pÄ arbetsplatsen : ?Har det pÄverkat vÄra patienter??

Inom vÄrden Àr det inte ovanligt att det uppstÄr konflikter i personalgruppen, som kan ha stor pÄverkan pÄ bÄde den psykosociala arbetsmiljön och för den omvÄrdnad och det bemötande patienter och nÀrstÄende fÄr. Chefer i vÄrden upplever att konflikter och konflikthantering Àr svÄrt. Tidigare studier visar att chefer inom vÄrden i hög utstrÀckning undviker att gÄ in i konflikter, eller, försöker lösa konflikter pÄ ett sÀtt som endast ger en kortvarig lösning. DÄ konflikter kan ha pÄverkan pÄ patientens omvÄrdnad Àr det en viktig uppgift för chefen att ta tag i de konflikter som uppstÄr. Syftet med studien var att undersöka vÄrdenhetschefers erfarenheter av konflikter i arbetsgruppen.Studien Àr en kvalitativ intervjustudie med induktiv ansats.

Konflikter och konflikthantering i förskolan - förskollÀrares uppfattningar

Studien syfte var att undersöka och beskriva skilda uppfattningar av konflikter mellanbarn och dess hantering i förskolan hos förskollÀrare. Studien Àr en kvalitativ studiemed en fenomenografisk ansats som bygger pÄ intervjuer av ett antal förskollÀrare.De frÄgestÀllningar som lÄg till grund för studien var: Hur ser förskollÀrare pÄkonflikter mellan barn i förskolan? PÄ vilket sÀtt hanteras Äterkommande konflikter? PÄvilket sÀtt kan förskollÀraren fÄ stöd i sitt sÀtt att hantera konflikter?Det framgÄr av resultatet att förskollÀrare i studien har erfarenheter av konfliktereftersom de möter dem dagligen pÄ förskolan. Dessa erfarenheter ligger till grund förhur de agerar i sin yrkesroll. De ser gÀrna att barnen sjÀlva hanterar konflikter ochagerar nÀr de anser att behovet finns.

"Är man trött och hungrig Ă€r man mera kĂ€nslig som mĂ€nniska" : En studie av pedagogers upplevelser av barns konflikter i förskola och förskoleklass

Syftet med denna studie Àr att tillföra ny kunskap om hur pedagoger verksamma inom förskola och förskoleklass upplever, och förhÄller sig till barns konflikter. Studien syftar Àven till att utforska vilken betydelse pedagoger upplever att kÀnslor spelar, i relation till barns konflikter. För att uppnÄ studiens syfte anvÀndes halvstrukturerad intervju som metod. Empirin i denna studie bygger pÄ tvÄ intervjuer med förskoleklasslÀrare, och fem intervjuer med förskollÀrare.Studien har visat att pedagogerna upplever arbetet med barns konflikter som meningsfullt. En gemensam nÀmnare i pedagogernas upplevelser av barns konflikter Àr att de kan leda till ett bÀttre klimat i barngruppen.

Strider, slitningar, tvister, usch konflikter! : En kvalitativ studie om vilka ÄtgÀrder chefer anvÀnder sig av för att förebygga konflikter pÄ arbetsplatsen.

Uppsatsens titel: Strider, slitningar, tvister, usch konflikter!                    Uppsats nivÄ: Kandidatuppsats i ledarskapFörfattare: Johanna Andersson, Elin Andrén och Magnus MattssonHandledare: Ingemar WictorNyckelord:  Konflikt, förebygga konflikter, chefskap, kultur, kommunikation och arbetsmiljö.Problemformulering: Vilka förebyggande ÄtgÀrder mot konflikter mellan anstÀllda anvÀnder sig chefer av i arbetslivet? Syfte: Vi vill med denna studie ge en ökad förstÄelse för vilka ÄtgÀrder chefer anvÀnder sig av för att förebygga konflikter pÄ arbetsplatsen. DÄ vi kÀnner att det finns brist pÄ information i detta omrÄde vill vi belysa vilka ÄtgÀrder som chefer kan anvÀnda sig av.                                            Teoretisk referensram: I vÄr teoretiska referensram har vi valt att först generellt diskutera förebyggande ÄtgÀrder mot konflikter för att vidare fördjupa oss i tre huvudomrÄden. Vi har anvÀnt oss av samt kombinerat olika författare och teorier.Metod: Studien Àr en kvalitativ undersökning dÀr vi samlat in vÄrt empiriska material genom intervjuer.                                                                       Resultat: Det resultat vi har kommit fram till, genom vÄr studie, Àr att chefer arbetar med kommunikation och kultur som tvÄ ÄtgÀrder för att förebygga konflikter mellan anstÀllda pÄ arbetsplatsen.

En kvalitativ studie om lÀrares uppfattningar kring konflikter och konflikthantering

Syftet med arbetet Àr att undersöka och belysa vad lÀrare anser vara tÀnkbara orsaker till varför konflikter uppstÄr mellan dem sjÀlv och eleverna och hur kan de hantera dessa konflikter? Samt hur lÀrare kan förebygga konflikter i skolan?Metoden för arbetet Àr kvalitativ, vilket innebÀr en strÀvan efter ökad förstÄelse för en individ eller en grupp individer. Arbetet har genomförts utifrÄn analytisk induktion  d v s forskningsprocessen har skett utifrÄn tre preciserade faser: planerings-, insamlingsfas och analys av det specifika materialet.Resultat som framkommit Àr att orsakerna till konflikterna mellan lÀrare och elev/elever varierar. Bristande kommunikation, inkonsekvens frÄn lÀrarens sida, kulturkrockar, skilda Äsikter och uppfattningar hos berörda lÀrare och elev/elever nÀmns som exempel pÄ orsaker. Hantering och konfliktlösningar som lÀrarna anger Àr frÀmst situationsbetingade. Aspekter som beaktas Àr bl a beroende pÄ viket kön och Älder som eleven/eleverna har.

Fysisk aktivitet : Barns upplevelse av fysisk aktivitet och deras hÀlsa

Syftet med uppsatsen var att klargöra olika typer av konflikter som kan uppstÄ under idrottslektionerna pÄ gymnasieskolan. Jag ville Àven undersöka hur idrottslÀrare arbetar förebyggande samt med hantering av konflikter pÄ idrottslektionerna.För att fÄ information i min studie genomförde jag en kvalitativ studie genom semistrukturerade intervjuer och observationer av sex gymnasielÀrare. Urvalet har bedrivits genom ett bekvÀmlighetsurval.De vanligaste konflikterna pÄ idrottslektionerna var smÄbrÄk, ej deltagande i undervisningen samt brist pÄ respekt för varandra. NÀr det gÀller förebyggande av konflikter ansÄg lÀrarna att det var viktigt att föra en dialog med eleverna om hur de skall behandla varandra, anvÀnda samarbetsövningar och skapa tillit mellan lÀrare och elev för en trygg och utvecklande skolmiljö. Hanteringen av konflikter var att lÀrarna skulle inta en auktoritativ ledarroll, föra diskussioner och inta en medlarroll..

OMAKA FÖRÄLDRAR : En kvalitativ studie om separerade förĂ€ldrars konflikter

En kvalitativ studie om konflikter mellan separerade förÀldrar och samhÀllsförÀndringar som har bidragit till att konflikter mellan dessa förÀldrar har ökat. De frÄgestÀllningar som har anvÀnts Àr: GÄr det att urskilja nÄgra specifika mÄlgrupper som nyttjar erbjudandet om samarbetssamtal? Vilka orsaker kan det finnas till att förÀldrar uppsöker hjÀlp i form av samarbetssamtal? Finns det nÄgra specifika samhÀllsförÀndringar som har bidragit till att konflikter mellan separerade förÀldrar har ökat? En semistrukturerad intervjumetod har anvÀnts för att intervjua familjerÀttsekreterare i deras roll som samtalsledare. Litteraturstudier har utförts om samhÀllsutvecklingen.En narrativ analysmetod har anvÀnts för redovisning av resultatet. Resultatet visar bl.a.

Det viktiga samspelet ? Hur pedagoger i förskolan hanterar konflikter mellan barnen

BAKGRUND:I förskolans verksamhet uppstÄr det nÀstan dagligen konflikter. Det innebÀr att pedagogenstillvÀgagÄngssÀtt samt syn pÄ konflikter spelar en viktig roll för hur problemen blir lösta.Olika författares Äsikter om konflikter och konflikthantering lyfts fram men Àven tidigareforskning som gjorts angÄende hur pedagoger och barn hanterar konflikter. Studien har sinutgÄngspunkt i det sociokulturella perspektivet som bland annat innebÀr att barn lÀr ochutvecklas i samspel med andra samt i det sammanhang som de befinner sig i.SYFTE:Syftet med vÄr undersökning Àr att studera hur pedagoger i förskolan hanterar de konfliktersom uppstÄr mellan barnen.METOD:Den hÀr studien inspirerades av den etnografiska ansatsen. Fyra pedagoger har observeratsoch intervjuats. Den observationsmetod som anvÀndes i undersökningen var ?Criticalincidents?.

Konflikter i arbetslag : En studie kring hinder och möjligheter i förhÄllande till lÀrarrollen

Studien behandlar, genom en kvalitativ ansats, de uttryck lÀrare har kring konflikter i arbetslag som en möjlighet respektive ett hinder i förhÄllande till lÀrarrollen. Vidare Àr studiens mÄl att skapa förstÄelse för konflikternas betydelse för lÀrarrollen. Kvalitativa intervjuer genomfördes individuellt med verksamma lÀrare inom Ärskurserna 3-6, vilka representerar tre skilda skolor inom samma kommun. Under lÀrarutbildningen har omrÄdet konflikter frÀmst behandlats ur ett elevperspektiv. Genom att vistas inom skolans vÀrld har dock studiens författare uppmÀrksammat att konflikter Àven Àr vanligt förekommande bland lÀrare, dÀr effekterna pÄ olika sÀtt pÄverkat yrkesutövningen. I sammanhanget bildades ett intresse kring omrÄdet, med utgÄngspunkt i huruvida konflikter verkar som en möjlighet, respektive ett hinder för lÀrarrollen. Resultatet av studien visar att konflikter i arbetslag uttrycks bÄde som en möjlighet, respektive ett hinder, för lÀrarrollen.

Sydneys humanister och Göteborgs medlare - En kvalitativ studie om enhetschefers uppfattning av konflikter i samband med lönesÀttning

Denna uppsats behandlar enhetschefers uppfattning av konflikter i samband med lönesÀttning. Studien har tre syften i form av att beskriva enhetschefers uppfattning, relatera uppfattningen till olika ledarstilar, om möjligt utveckla dessa ledarstilar samt att jÀmföra Göteborgs och Sydneys enhetschefers uppfattning av konflikter i samband med lönesÀttning. Specifika frÄgestÀllningar i form av hur enhetschefer för Àldreboende uppfattar konflikter i samband med lönesÀttning samt vilka likheter och skillnader som finns gÀllande hur enhetschefer för Àldreboende i Göteborg respektive Sydney uppfattar konflikter i samband med lönesÀttning har studerats pÄ plats i bÄde Göteborg och Sydney. Kvalitativa intervjuer har skett med fyra enhetschefer i respektive stad med en semistrukturerad intervjuguide som har kompletterats med litteraturstudier. Studiens teoretiska referensramar utgörs av en triangulering i form av Blake och Moutons ledarstilsteori och konfliktteori.

<- FöregÄende sida 7 NÀsta sida ->