Sökresultat:
1536 Uppsatser om Samhällsfarliga konflikter - Sida 9 av 103
En kvalitativ studie om konflikter, konflikthantering och förebyggande arbete pÄ fritidshemmet
Syftet med min studie Àr att ta reda pÄ vad för slags konflikter som uppstÄr pÄ fritidshemmet, hur de hanteras och vad för förebyggande arbete som anvÀnds. Fokus ligger Àven pÄ om det finns en skillnad i dessa aspekter mellan en lÄsstatusskola samt en högstatusskola. För att fÄ svar pÄ mina frÄgestÀllningar har jag gjort kvalitativa intervjuer med totalt sex behöriga fritidspedagoger, tre pÄ varje skola. Varje intervju har varit individuell och jag har Àven spelat in mina intervjuer för att inte gÄ miste om nÄgot som sagts. IntervjufrÄgorna har varit av en lÀgre grad av strukturering och en hög grad av standardisering för att varje intervju ska vara bÄde öppen och standardiserad.
Pedagogers konflikthanteringsmetoder i förskola och grundskola
Syftet med denna kvalitativa studie Àr att ta reda pÄ hur pedagoger i förskola och grundskola förhÄller sig till och arbetar med konflikthantering men ocksÄ fÄ en inblick i hur barns sociala kompetens utvecklas i och med deras möten och hantering med och av konflikter. Vi anvÀnde oss av tvÄ datainsamlingsmetoder; observationer och intervjuer. Studien genomfördes genom att observera pedagoger och barn under konflikter och hur situationerna utvecklade sig. Samt valde vi semistrukturerade intervjuer av fem utbildade pedagoger och en vikarie. I resultatet synliggörs det att i grundskolan finns en konfliktlösningsmodell som följs men pÄ förskolan sÄ gÄr pedagogerna pÄ tidigare erfarenheter samt improviserar beroende pÄ hur konflikten ser ut och vilka barn som Àr involverade.
Den nödvÀndiga konflikten - en studie om hur förskolepedagoger ser pÄ konflikter som pÄgÄr mellan barn i förskolan
Den hÀr studien handlar om vad förskolepedagoger har för synsÀtt pÄ konflikter som pÄgÄr mellan barn i förskolan. I litteraturen tar jag upp perspektiven miljön, pedagogen, barns lek och genus, detta för att fÄ en bakgrund och en förförstÄelse om hur pedagogerna kan tÀnka kring Àmnet konflikter. För att kunna fÄ reda pÄ hur pedagoger ser pÄ konflikter som pÄgÄr mellan barn i förskolan, har jag gjort intervjuer vid en förskola som jag tidigare har haft kontakt med. IntervjufrÄgorna var öppna och tolkningsbara, vilket gjorde att intervjuerna fortlöpte som ett samtal. De hÀr intervjuerna har jag sedan transkriberat för att kunna urskilja ett antal nyckelbegrepp och teman.
?... sÄ dÀrför vÀljer jag att vara tyst? En studie om interpersonella konflikter mellan student och handledare under verksamhetsförlagd utbildning pÄ ett Socionomprogram SQ1562,
Syftet med denna uppsats har varit att undersöka studenters upplevelser av interpersonella konflikter mellan student och handledare som intrÀffat under den verksamhetsförlagda utbildningen pÄ Socionomprogrammet vid Göteborgs Universitet. Studien har utgÄtt ifrÄn följande frÄgestÀllningar: - Hur beskriver studenterna att interpersonella konflikter förekommer? - Vilka strategier upplevde studenterna var framgÄngsrika vid interpersonella konflikter? - Vilka konsekvenser upplevde studenterna att interpersonella konflikter gav? Studien baseras pÄ kvalitativ metod och tio semistrukturerade intervjuer med studenter som genomfört kursen Handledd studiepraktik SQ1451 pÄ socionomprogrammet vid Göteborgs Universitet. Materialet har analyserats med tematisk analysmetod och tolkats med stöd av begreppet erkÀnnande och med teorin om maktbaser. Huvudresultaten var att samtliga studenter kunde redogöra för konfliktsituationer, men som aldrig ledde till öppna konflikter i huvudsak pÄ grund av att handledarna aldrig blev varse att en konfliktsituation ens förelÄg eller att handledarna var lyhörda sÄ att det istÀllet blev lÀrorika diskussioner.
Det teoretiska skyddsrummet : En studie i civilbefolkningens folkrÀttsliga skydd i nya tidens konflikter
Efter Andra VÀrldskriget och författandet samt ratificerandet av den traditionella folkrÀtten har huvuddelen av de vÀpnade sammandrabbningarna haft karaktÀren av icke-internationella konflikter med en asymmetrisk uppsÀttning aktörer. Samtidigt har den vÀrst drabbade aktören kommit att vara civilbefolkningen.Syftet med denna uppsats Àr att problematisera skyddet av civilbefolkningen i den nya tidens konflikter.I uppsatsen genomförs en kvalitativ textanalys av SÀkerhetsrÄdets resolutioner och missionsspecifika strategier för skydd av civila i de tre FN-missionerna UNMIS, UNAMID och MONUC. Resultatet av analysen problematiseras dÀrefter utifrÄn van Crevelds non-trinitarian theory för att undersöka vilka problem det finns med att tillÀmpa det traditionella folkrÀttsliga skyddet av civila i nya tidens konflikter.Det sammanvÀgda resultatet av studien visar att det finns problem med att tillÀmpa det traditionella folkrÀttsliga skyddet av civila i nya tidens konflikter, och att ett av huvudproblemen Àr att skyddet endast tycks adresseras av vÀrldssamfundet..
PÄ allemansrÀttens grÀnser : En studie om konflikter mellan naturturismen och markÀgare
Detta projektarbete handlar om konflikter som kan uppstÄ mellan naturturism och markÀgare, i synnerhet nÀr naturturismen bedrivs pÄ nÄgon annans mark med hÀnvisning till allemansrÀtten. Med hjÀlp av frÀmst intervjuer och studier av olika texter försöker denna studie identifiera fundamentala motsÀttningar mellan naturturismen och markÀgarnas intressen och lyfta fram nÄgra idéer om hur planeringen kan utformas för att bÀttre kunna hantera sÄdana konflikter och dÀrmed skapa bÀttre förutsÀttningar för en hÄllbar naturturism. Studiens teoretiska utgÄngspunkt ligger huvudsakligen i teorier som allmÀnningarnas tragedi eller theory of bargaining. Projektarbetet, som Àr avgrÀnsat till Sverige och som redovisas som uppsats, identifierar fyra huvudsakliga konfliktomrÄden. Förslagen av möjliga ansatser för hur naturturismplaneringen skall utformas presenteras i fyra punkter.NYCKELORD: Naturturism, MarkanvÀndning, Konflikter, AllemansrÀtten, MarkÀgare.
BÄngstyriga situationer - hur gör vi? : En kvalitativ studie om förskollÀrares arbete med konflikthantering mellan barn i förskolan
Syftet med studien Àr att synliggöra förskollÀrares syn pÄ konflikter och vilket förhÄllningssÀtt de anvÀnder i konfliktsituationer mellan barn i förskolan. I studien har 12 yrkesverksamma förskollÀrare frÄn fyra olika förskolor deltagit i form av kvalitativa intervjuer. Det har framkommit i resultatet att konflikter Àr oundvikliga och kan ses som bÄde positiva och negativa. Studiens informanter skildrar att konflikter Àr ett tillfÀlle för lÀrande och utveckling om de hanteras pÄ ett bra sÀtt men om de inte hanteras pÄ ett bra sett kan de fÄ destruktiva konsekvenser för barnet i sin utveckling och sitt lÀrande. Konflikter kan se vÀldigt olika ut beroende pÄ situation, Älder och innehÄll.
"FjÀrilar i magen och kaos i huvudet" En kvalitativ studie om kÀrlek, sex och autismspektrumtillstÄnd
Syftet med denna studie Àr att fÄ förskollÀrares perspektiv pÄ vilka konflikter de upplever som vanligast under barns fria lek i förskolan samt vilka konflikthanteringsstrategier dessa förskollÀrare anvÀnder sig av. UtifrÄn syftet skapades tvÄ frÄgestÀllningar: Vilka vanliga konflikter uppkommer enligt förskollÀrare i den fria leken? och Hur handskas förskollÀrare med konflikter som uppstÄr under den fria leken? För att syftet och frÄgestÀllningarna skulle besvaras anvÀndes en kvalitativ metod. Tre parintervjuer genomfördes pÄ tre olika förskolor. Studiens resultat visar att barn lÀr mycket av sina konflikter och kan med hjÀlp av förskollÀrarnas stöttning, diskutera och reflektera tillsammans, samt utveckla hÄllbara strategier att hantera sina pÄgÄende och framtida konflikter.
Konflikthantering i förskolan : En naturlig del av livet
Konflikter Àr en naturlig del av livet och mellan barn pÄ förskolan som uppstÄr dagligen, framförallt nÀr barnen leker tillsammans. En konflikt kan ses som en utvecklingsmöjlighet och det Àr dÀrför viktigt att barnen fÄr lÀra sig om olika strategier för hur man hanterar en konflikt. MÄnga pedagoger inom förskolan kÀnner sig osÀkra pÄ hur en konflikt som uppstÄr mellan barn ska lösas vilket dÄ kan leda till att konfliktsituationerna mellan barnen eskalerar eller förblir olösta. Om förskollÀrarna gÄr in och hjÀlper till att lösa en konflikt utan att involvera barnen, sÄ gÄr barnen miste om en möjlighet till utveckling. Det syfte som detta examensarbete har Àr att ta reda pÄ hur förskollÀrarna inom förskolan ser pÄ konflikter och vilka strategier de anvÀnder sig av för att hantera dem.
"Jag vill ha den blÄ bilen!" : En observationsstudie av konflikthanteringsstrategier mellan barn respektive elever
Denna studie bygger pÄ observationer av fri lek i sÄvÀl förskolan som förskoleklassen. I bÀgge verksamheterna Àr konflikter och konflikthantering vardagsmÀssiga inslag dÄ barn och elever stÀndigt arbetar med sina inbördes relationer. Fokus har i denna studie riktat sig mot att ta fasta pÄ de strategier som barn respektive elever anvÀnder sig av för att hantera konflikter som tillstöter under den fria leken, mÄnga gÄnger för att kunna leda samspelet sinsemellan vidare. FrÄgestÀllningarna som legat till grund för studien berör vilka strategier barn i förskolan respektive elever i förskoleklass anvÀnder sig av för att hantera konflikter. Samt huruvida det finns likheter och skillnader i hur barnen och eleverna hanterar konflikter i förskolan respektive förskoleklassen.
FN - MÀnskliga rÀttigheter vs statens suverÀnitet
1945 bildades FN i kölvattnet av andra vÀrldskriget enligt principen att ingripa i mellanstatliga krig eller om den internationella sÀkerheten hotades. Sedan dess har konflikter fÄtt mer komplicerad karaktÀr och krigföring Àndrat skepnad. PÄ sÄ sÀtt Àr FN inte anpassat till dagens konflikter eftersom organisationens konflikthantering i grunden bygger pÄ att konflikter Àr mellanstatliga. Den uppfattningen överensstÀmmer med realismens perspektiv dÀr stater ses som den viktigaste aktören ? det vill sÀga att statens suverÀnitet inte fÄr krÀnkas.
Skogens sociala v?rden. En j?mf?rande studie ?ver planeringen av kommun?gd skog
F?rt?tningen av st?der skapar en utmaning f?r bevarandet av de t?tortsn?ra skogarna. V?rden
som skapas av m?nniskans upplevelser i skogen kan sammanfattas i begreppet skogens sociala
v?rden, som visat sig ha en stor betydelse f?r folkh?lsan. D? m?nga kommuner ?ger t?tortsn?ra
skog, ?r det av intresse att studera hur de planerar f?r skogens sociala v?rden.
SamhÀllsfarliga konflikter - en komparativ studie mellan Sverige och Norge.
Denna uppsats Àr en komparativ studie mellan Sverige och Norge dÀr syftet har varit att utröna hur de bÄda lÀnderna har valt att reglera frÄgan kring ?samhÀllsfarliga konflikter?. DÄ stridsÄtgÀrder vidtas av parterna pÄ arbetsmarknaden under en tvist kan vÀsentliga samhÀllsintressen lida skada. Arbetskonflikterna kan komma att utgöra en fara för liv och hÀlsa eller orsaka betydande ekonomiska förluster. I uppsatsen har fokus legat pÄ de konflikter som vidtas pÄ den offentliga sektorn dÄ denna verksamhets sÀrskilda beskaffenhet gör att konflikter pÄ ett direkt sÀtt kan leda till samhÀllsfara.
Ăga för öga...eller vĂ€nda andra kinden till? : - En komparativ studie av konfliktlösning
Vissa internationella konflikter har pÄgÄtt sÄ lÀnge att det Àr svÄrt att se nÄgot slut men trots detta Àr det vissa konflikter som, ibland nÄgot ovÀntat, nÄr en lösning. Syftet med denna uppsats Àr förklara varför vissa konflikter nÄr en lösning, i detta fall Nordirlandkonflikten, medan andra konflikter inte gör det, i detta fall Cypern- och Baskienkonflikten.           Detta gjordes i denna uppsats genom att jÀmföra hur vÀl dessa tre konflikter uppfyller fem kriterier för konfliktlösning som sÀtts upp i teorin om dynamiska konflikter. De fem kriterierna Àr utomstÄende parter, samtal mellan parterna, skriftliga överenskommelser, icke-vÄldsaktörer samt förtroendeskapande ÄtgÀrder.           Resultatet visar att Nordirlandkonflikten i högre grad uppfyller kriterierna om utomstÄende aktörer och skriftliga överenskommelser Àn de övriga tvÄ konflikterna och detta innebÀr att dessa tvÄ kriterier Àr de avgörande punkterna som förklarar varför Nordirland Àr en löst konflikt och inte Cypern och Baskien.DÄ resultatet som helhet visar att Nordirland uppfyller kriterierna i högre grad Àn Cypern och Baskien sÄ kan vi Àven dra slutsatsen att denna uppsats styrker teorin om dynamisk konfliktlösning..
Elevers och lÀrares syn pÄ konflikter och hantering av konflikter - en fallstudie
Syfte: Syftet med denna studie Àr att öka kunnandet och förstÄelsen inom omrÄdet konflikter och konflikthantering. Metoden som anvÀnds Àr en fallstudie dÀr lÀrares och elevers syn pÄ den konflikthantering som sker pÄ en specifik gymnasieskola studeras. Den övergripande frÄgan Àr hur lÀrare och elever upplever, hanterar och arbetar med konflikthantering i skolan. FrÄgestÀllningar: ? PÄ vilket sÀtt ser lÀrare och elever pÄ varför konflikter uppstÄr?? PÄ vilket sÀtt pÄverkar konflikter lÀrare och elever och samspelet emellan dessa och vad fÄr det för konsekvenser?? Hur ser lÀrare och elever pÄ skolans arbete med konflikthantering?Metod: En fallstudie med intervjuer.