Sök:

Sökresultat:

1536 Uppsatser om Samhällsfarliga konflikter - Sida 5 av 103

Hantering och upplevelse av konflikter: skillnader mellan kvinnliga och manliga studenter

Konflikter finns överallt i det dagliga livet. De existerar inom individer, mellan mÀnniskor, inom organisationer, mellan olika grupper och lÀnder. Denna uppsats fokuserade pÄ interpersonella konflikter och de olika sÀtt individer vÀljer att hantera dessa konflikter. Huvudsyftet var att undersöka konflikthanteringsstilar hos svenska studenter samt att se pÄ skillnader mellan kvinnor och mÀn. Ett instrument kallat Thomas-Kilmann Conflict Mode Instrument har anvÀnts i studien för att mÀta i vilken utstrÀckning studenter anvÀnder sig av olika konflikthanteringsstilar.

Konflikter och konflikthantering ur ett elevperspektiv. : NÄgra resultat frÄn fokusgruppsintervjuer med tjejer och killar i Äk 6 och 7.

Konflikter uppstÄr dagligen i en skolmiljö. Det har vi lagt mÀrke till dÄ vi bÄda jobbat nÄgra Är som lÀrare i grundskolan. För att kunna hjÀlpa eleverna ville vi undersöka hur de uppfattar konflikterna. Syftet med arbetet Àr att fÄ fördjupad kunskap om hur elever i Är 6 och 7 upplever konflikter i skolan. SÀrskilt intresse ligger pÄ hur eleverna upplever konflikter mellan killar respektive tjejer. Vi Àr Àven intresserade av att förstÄ hur elever upplever att konflikter mellan tjejer eller mellan killar hanteras av lÀrare och annan skolpersonal.

Kandidatuppsats i Innovationsteknik :  HUR FÖRÄNDRINGAR, KONFLIKTER OCH INNOVATIONER PÅVERKAR VARANDRA

MÀnniskan Àr en social varelse som har behov av andra mÀnniskor men eftersom vi Àr olika uppstÄr det ibland konflikter. MÄste konflikter vara negativa? Kan det komma nÄgot bra ur en konflikt? Studien vill lyfta fram konflikter som nÄgot som kan ge motivation och kreativitet till att skapa förÀndringar. Studien vill se om det finns nÄgot samband mellan konflikter och innovationer. Studien vÀnder sig till medarbetare, företagsledare, och studenter.

Konflikthantering : En studie om konflikter och lÀrares sÀtt att agera

Syftet med min studie Àr att belysa vilka olika sorters konflikter det kan finnas i skolans vÀrld, Är 7-9 och hur lÀrare arbetar med dessa. Jag valde att anvÀnda mig av en kvalitativ metod nÀmligen intervjuer. Verksamma lÀrare pÄ en högstadieskola i en mellanstor stad intervjuades. För att nÄ syftet intervjuades lÀrarna om vad de anser att en konflikt Àr, den vanligaste konflikten och hur de arbetar förebyggande och konkret med konflikter. Resultatet visar att informanterna anser att konflikt Àr ett svÄrt ord.

Konflikter i grundskolan : Conflicts in school

Hur konflikthantering mellan barn och mellan vuxna hanteras pÄ f-6 skolan "Lillskolan"..

En studie av chefers uppfattning av konflikter och konflikthantering pÄ arbetsplatsen. : What goes around comes around

Syftet med uppsatsen var att genom kvalitativa intervjuer undersöka chefers syn pÄ konflikter och konflikthantering pÄ arbetsplatsen, utifrÄn tre frÄgestÀllningar: 1) vad anser chefer att en konflikt betyder och innefattar, 2) vilken syn har chefer pÄ ledarskap vid konflikter och 3) hur upplever chefer kommunikationens betydelse för konflikter. Halvstrukturerade intervjuer utformades och frÄgorna konstruerades utifrÄn frÄgestÀllningarnas inriktningar och Ätta mellanchefer med personalansvar intervjuades. De transkriberade intervjuerna analyserades med Burnards (1991) metod för innehÄllsanalys som gÄr ut pÄ att finna de meningsbÀrande enheterna ur det latenta innehÄllet, vilket uppnÄs genom forskarens tolkning. Resultatet sammanstÀlldes i kategorier och visade vikten av ett situationsanpassat ledarskap vid konflikter som innebÀr att chefen ser individerna och kan anpassa ledarskapet dÀrefter. Upplevelsen av en konflikt Àr subjektiv och har, precis som hanteringen och reaktionen stor grund i individens personlighet.

Konflikthantering : En studie om hur pedagogerna hanterar konflikter i förskolan

Denna studie har en pedagogcentrerad utgÄngspunkt dÀr vi fokuserar pÄ hur konflikter kommer till uttryck, hur pedagoger hanterar konflikter, arbetar med konflikter och om pedagogerna arbetar förebyggande eller avhjÀlpande med konflikter i förskolan. Studien genomfördes med en kvalitativ metod, semistrukturerade intervjuer med Ätta verksamma pedagoger samt observationer pÄ tvÄ förskolor förlagda i tvÄ kommuner.Resultatet frÄn observationer och intervjuer: GrundlÀggande förutsÀttningar som framkommit genom observationer och intervjuer Àr kommunikation, det aktiva lyssnandet och nÀrvarande pedagoger som arbetar pÄ ett konstruktivt sÀtt. I studien har det framkommit att det finns mÄnga hÀndelser som kan starta en konflikt. Vanliga konflikterorsaker Àr osÀmja kring saker eller lekar, missförstÄnd eller sprÄkförbristningar.I vÄrt resultat har det synliggjorts att det Àr viktigt att arbeta förebyggande med konflikthantering, vilket ocksÄ bÄda förskolorna gör genom att anvÀnda sig av olika metoder som exempelvis att samtala med barnen kring konflikter..

Konflikthantering i skolan: en studie över hur lÀrare tolkar
och förebygger konflikter mellan elever i skolan

I skolans vÀrld Àr det viktigt att kunna hantera och förstÄ konflikter. En likabehandlingsplan Àr obligatorisk pÄ alla skolor för att förebygga diskriminering, krÀnkande behandling och mobbing. Det övergripande syftet med denna studie var att se hur högstadielÀrare tolkar, förstÄr och hanterar konflikter i verksamheten. Vi utformade tre forskningsfrÄgor som hjÀlpte oss att besvara syftet och med hjÀlp av tidigare forskning har vi undersökt och kritiskt granskat hur lÀrare arbetar med konflikter i verksamheten. Genomförandet vid den empiriska undersökningen gjordes med kvalitativa intervjuer.

Konflikter mellan pedagoger och barn i förskola-utifrÄn egna observationer i tre rum/situationer

Studien handlar om samspel mellan pedagog och barn i förskolan. Fokus ligger pÄ konflikter. Syftet med studien Àr att söka förstÄelse för hur samspelet mellan pedagog och barn i förskolan fungerar och vad som hÀnder vid uppkomst av konflikter. Rolltagande och pedagogernas engagemang Àr ocksÄ nÄgot som kommer att undersökas. Metoder som anvÀnds Àr observationer av samspel i vissa rum och situationer (hall, matsituation och samling) dÀr jag studerat vilka slags konflikter som uppstÄr och om det Àr samma typ av konflikter som uppkommer i alla tre situationer.

Konflikter i parrelationer: hur överenskommelser och samförstÄnd kan nÄs

Syftet med denna uppsats var att undersöka vilka konflikter som finns bland personer i förhÄllanden och se hur dessa problem kan lösas pÄ ett smidigt sÀtt. Metoden för denna uppsats har, till största del varit, litteratursökning pÄ LuleÄ tekniska universitets bibliotek. Denna uppsats berör, i huvudsak, konflikter inom parrelationer. Uppsatsen fördjupar sig i vad konflikter kan handla om och hur ett par kan lösa dessa. En stor del av ett förhÄllande Àr kommunikation.

?Vad var det som hÀnde?? : En studie om pedagogers förhÄllningssÀtt till konflikter och vilka effekter förhÄllningssÀttet fÄr i barngruppen.

Syftet med den hÀr studien var att undersöka hur pedagoger tÀnker kring sitt förhÄllningssÀtt i konflikter och vilka effekter de tror att förhÄllningssÀttet kan fÄ i barngruppen. Studiens metod har varit kvalitativa intervjuer dÀr sex pedagoger frÄn olika förskolor har deltagit. Resultatet visade att deltagarna hela tiden reflekterar över sitt förhÄllningssÀtt till konflikter och varför konflikter uppstÄr. NÄgot som alla deltagare belyste var att det Àr viktigt att barnen ges verktyg för att klara konflikter sjÀlva. Flera olika strategier kunde ses pÄ hur konflikthantering gÄr till men mycket handlar om bemötande, förklaringar och att alla i slutÀndan ska kÀnna sig nöjda.

"Det hade varit skönt om det inte fanns nÄgra konflikter" : En studie om förskollÀrares syn pÄ konflikter

The study aims to explore the view preschool teachers have on conflicts and conflictsrole in preschool context. And what consequences this approach has for conflictbeingness in preschool. The study uses qualitative interview method to answer thepurpose and issues. The results have shown that preschool teachers' views of conflictsdiffer and that the strategies preschool teachers use will be selected based on both theirdefinition of the situation but also the relationship they have to the children. The resultalso shows that the main reason that preschool teachers deal with conflict is due to thepreschool teachers' common sense is the basis for the standard of good atmosphere thatpervades the preschool context.

Att stÄ utanför en konflikt pÄ arbetsplatsen : hur pÄverkas en utanförstÄende av konflikter mellan arbetskamrater?

Syftet med denna studie var att ta reda pÄ hur en utanförstÄende upplever, pÄverkas av, och hanterar en konflikt mellan arbetskamrater pÄ arbetsplatsen. En kvalitativ studie med öppna intervjuer genomfördes med Ätta deltagare. Data analyserades med induktiv tematisk analys. Resultatet visade att konflikter pÄ arbetsplatsen pÄverkar sÄvÀl individen, arbetsgruppen som hela arbetsplatsen negativt. Den utanförstÄende upplever konflikter pÄ arbetsplatsen som pÄfrestande och att de pÄ flera olika sÀtt pÄverkas negativt av dem.

Makt och konflikter vid inko?p av affa?rssystem : En fallstudie om maktfo?rdelningen inom en projektgrupp

Studien underso?ker maktfo?rdelningen i en projektgrupp, tillsatt fo?r att ko?pa in ett affa?rssystem. Syftet med studien a?r att studera hur och varfo?r makt delas i en projektgrupp, samt hur anva?ndandet av makt kan leda till konflikter inom projektgruppen. Fo?r att besvara syftet sta?lls tre fra?gesta?llningar (1) Hur formas maktfo?rdelningen inom en projektgrupp? (2) Hur anva?nds makt och hur pa?verkar den konflikter inom projektgruppen? (3) Hur pa?verkas maktfo?rdelningen av konflikter?Fo?r att besvara fra?gesta?llningarna anva?nds teorier om inko?psprocessen fo?r affa?rssystem, beslut i projektgrupper, olika typer av makt samt teorier om konflikter.

Vardagskonflikter i förskolan

Denna undersökning handlar om hur vardagskonflikter kan se ut pÄ en förskola med Äldrarna tre till fem Är. Studien har genomförts i tvÄ olika miljöer, inomhus och utomhus. Detta för att kunna se hur barn hanterar konflikterna inom de olika omrÄdena, samt hur personalen förebygger konflikterna pÄ förskolan och hur de bearbetar dem. För att fÄ ett resultat har vi anvÀnt oss av observationer och av intervjuer med personalen. VÄrt resultat av undersökningen visar pÄ att konflikter handlar mestadels om föremÄl, utrymme, plats, makt och konflikter med sig sjÀlv.

<- FöregÄende sida 5 NÀsta sida ->