Sökresultat:
1536 Uppsatser om Samhällsfarliga konflikter - Sida 20 av 103
BergÄsa Station
Denna uppsatts Àr ett kandidatarbete pÄ programmet för Fysisk Planering pÄ Blekinge Tekniska Högskola och omfattar 15 hp. Uppsatsen genomförs under utbildningens tredje Är. Uppsatsen undersöker hur problem och konflikter med konflikter vid hantering av olika sorters trafiksystem pÄ samma plats har skapat en problematisk trafiksituation i BergÄsa. Vilka aktörer som bidragit till att dessa konflikter uppstÄtt undersöks, och hur dessa aktörer Àven begrÀnsar platsens framtida utveckling. Detta genomförs genom en teknisk och historisk studie av platsen, kopplat till en analys av aktörernas pÄverkan pÄ processen.
"Om jag hade gett det en chans" : ?elever pÄ IV-programmet talar om sin grundskoletid
Fritidspedagogyrket Àr en viktig yrkesgrupp ute i vÄra verksamheter som besitter en vÀldigt stor kompetens vad det gÀller konflikthantering, genus, barns sociala och emotionella utveckling vilket framgÄr av detta arbete. I detta arbete ingÄr litteraturstudier som visar pÄ hur viktig kommunikation, vÀrden och normer, genus och jÀmstÀlldhet Àr. HÀr finns en kvantitativ undersökning med frÄgor om konflikter, om vuxna bemöter pojkar och flickor olika i konfliktsituationer och i sÄ fall varför. UtifrÄn vad som framkommit i enkÀtsvaren har jag försökt knyta det till litteraturen. Ur svaren kan man se att fritidshemmens personal hanterar konflikter pÄ ett bra och rÀttvist sÀtt dÀr det inte Àr sÄ stora skillnader i hur pojkar och flickor bemöts.
FrÄn adrenalinkick till kaos: Vilka konflikter kan uppstÄ nÀr en och samma person mÄste axla rollen som bÄde artist och projektledare i ett kreativt projekt?
Rapporten syftar till att ge lÀsaren en liten inblick i hur en artist och projektledare jobbar i en konsertproduktion och de konflikter som kan uppstÄ nÀr en person axlar dessa tvÄ roller samtidigt. Jag stÀller mig frÄgan: Vilka konflikter kan uppstÄ nÀr en och samma person mÄste axla rollen som bÄde artist och projektledare i ett kreativt projekt? För mig har mÄnga inre konflikter blivit till yttre konflikter, och pÄverkat bÄde mig och mina bandmedlemmar. Den tydligaste konflikten som uppstod var att jag hade stora svÄrigheter att skÀrma av mina personliga kÀnslor frÄn mina professionella roller som artist och producent. För att ge ett djup Ät syftet jÀmförs min erfarenhet med tvÄ andra aktörer i artist- och projektledningsbranschen.
Institutionellt FörvaltningsbistÄnd- Normativa konflikter pÄ resan mellan det konceptuella och det konkreta.
Uppsatsens problemomrÄde Àr institutionellt utvecklingssamarbete. Med hjÀlp av den institutionella teorin problematiseras institutioners normativa och kulturella förankring och dÀrmed den vÀrdebaserade komplexitet som lÀtt uppkommer vid utvecklingssamarbete. Fokus ligger pÄ förvaltningsbistÄnd. Den första delen av uppsatsen berör problemomrÄdet pÄ en konceptuell och generell nivÄ, vilka vÀrden Sverige vill exportera i det institutionella förvaltningsbistÄndet. Dessa vÀrden analyseras sedan via ett antal verktyg frÄn den institutionella teorin.
Empati, samspel och kommunikation - vikten av pedagogers förhÄllningssÀtt vid konflikthantering.
BakgrundFörskolan ska erbjuda barnen en arena dÀr de kan utveckla sina förmÄgor att samspela, kommunicera och relatera till andra och dÀrmed trÀnas i att hantera sina konflikter. Pedagogerna har ett stort ansvar för att dessa förmÄgor utvecklas i en positiv riktning, bÄde som förebilder och som handledare i barnens sociala utveckling. Konflikter Àr ett naturligt inslag i förskolans vardag och pedagogernas medvetna arbete kring konflikthantering, som bottnar i reflektion och diskussion i arbetslaget, bör vara lika naturlig.SyfteSyftet Àr att ta reda pÄ hur man som pedagog i förskolan kan arbeta med konflikthantering med och mellan barnen pÄ ett medvetet sÀtt, bÄde nÀr det gÀller förebyggande arbete och konfliktlösning.MetodStudien har genomförts genom empiriska undersökningar inspirerade utifrÄn den kvalitativa ansatsen etnografi som vi har valt för studien. Urvalet bestÄr av 4 olika avdelningar pÄ tvÄ olika förskolor, vi har observerat och intervjuat pedagoger som arbetar med barn i Äldrarna 3-6 Är.ResultatResultatet visar att det Àr viktigt att pedagogerna inom förskolan arbetar utifrÄn en empatisk grund i samspelet med barnen. Vi kan se att pedagogernas förhÄllningssÀtt gentemot barnen, deras kommunikationskompetens samt deras förmÄga att skapa goda relationer Àr avgörande för förebyggandet och hanterandet av konflikter..
Kvinnans mÀnskliga rÀttigheter kontra heder : Kulturrelativismen versus Universalismen
Uppsatsen behandlar Afrikanska Unionen (AU) och dess arbete för bevarandet av mĂ€nskliga rĂ€ttigheter i konflikter, ett arbete som AU till största del misslyckats med. Darfur i Sudan Ă€r det konfliktomrĂ„de som huvudsakligen tas upp. Ă
r 2002 övergick Organization of African Unity (OAU) till AU och dÀrmed blev fokuseringen pÄ mÀnskliga rÀttigheter större. I sitt arbete med mÀnskliga rÀttigheter utgÄr AU frÄn African Charter on Human and Peoples? Rights (ACHPR) och Kommissionen (African Commission on Human and Peoples? Rights) Àr den institution som enligt ACHPR har till uppdrag att verka för de mÀnskliga rÀttigheterna.
VISSERLIGEN S? KAN MAN INTE OPERERA EN S?GVERKSMASKIN, MEN MAN KAN JU LIKSOM G?RA N?GOT F?R DEMOKRATIN. En diskursanalytisk studie om folkh?gskolans roll i det nyliberala samh?llet
In this bachelor's thesis, we investigate the Swedish folk high school?s role in neoliberal society, which is analyzed through the lens of Norman Fairclough's critical discourse theory as well as Erving Goffman's theory of social deviants. The focus of our study has been participants in creative education, such as art, theater and creative writing. Our findings include that participants at folk high schools find great value in their education, both creatively and personally. They note that they have experienced a large amount of
personal growth, regarding both openness towards others and higher confidence and their own abilities and identity.
Har Afrikanska Unionen misslyckats med bevarandet av mÀnskliga rÀttigheter i Darfur, Sudan?
Uppsatsen behandlar Afrikanska Unionen (AU) och dess arbete för bevarandet av mĂ€nskliga rĂ€ttigheter i konflikter, ett arbete som AU till största del misslyckats med. Darfur i Sudan Ă€r det konfliktomrĂ„de som huvudsakligen tas upp. Ă
r 2002 övergick Organization of African Unity (OAU) till AU och dÀrmed blev fokuseringen pÄ mÀnskliga rÀttigheter större. I sitt arbete med mÀnskliga rÀttigheter utgÄr AU frÄn African Charter on Human and Peoples? Rights (ACHPR) och Kommissionen (African Commission on Human and Peoples? Rights) Àr den institution som enligt ACHPR har till uppdrag att verka för de mÀnskliga rÀttigheterna.
Konflikthantering ur ett ledningsperspektiv : En komparativ studie av sex företag inom Karlstad kommun
Undersökningen har utgÄtt frÄn frÄgestÀllningen ?hur arbetar företagsledningen med konflikthantering??. Syftet som ledde fram till frÄgestÀllningen var att fÄ en djupare förstÄelse kring hur personer med ledningsansvar tÀnker kring och hanterar konflikter pÄ sin arbetsplats. Uppsatsen innefattar en teoretisk del som tagit form genom tillgÀnglig litteratur pÄ Àmnet samt en metoddel. Undersökningen grundar sig i teorier gÀllande olika typer av och olika synsÀtt pÄ konflikter samt hanteringen av dem.
Arbetskonflikt, syskonplacering och partnerstatus
Syftet med denna studie var att undersöka om det fanns skillnader i konfliktbenÀgenhet pÄ arbetet beroende pÄ syskonplacering och partnerstatus. Deltagarna var till största delen tÄgresenÀrer med en medelÄlder pÄ 39 Är. N= 174. Instrumentet bestod av en enkÀt med en standardiserad del, NEO-PI-R, som mÀtte personlighetsegenskapen agreeableness samt en nykonstruerad del som mÀtte arbetskonflikt. Skalan har fÄtt namnet work-conflict scale (WCS).
BergÄsa Station
Denna uppsatts Àr ett kandidatarbete pÄ programmet för Fysisk Planering pÄ
Blekinge Tekniska Högskola och omfattar 15 hp. Uppsatsen genomförs under
utbildningens tredje Ă„r.
Uppsatsen undersöker hur problem och konflikter med konflikter vid hantering av
olika sorters trafiksystem pÄ samma plats har skapat en problematisk
trafiksituation i BergÄsa. Vilka aktörer som bidragit till att dessa konflikter
uppstÄtt undersöks, och hur dessa aktörer Àven begrÀnsar platsens framtida
utveckling. Detta genomförs genom en teknisk och historisk studie av platsen,
kopplat till en analys av aktörernas pÄverkan pÄ processen.
DÀrefter undersöks hur Karlskrona kommun avser hantera platsens problem i
framtiden, och hur kommunen planerar att hantera problem pÄ liknande platser i
staden. Den problematik som undersöks hÀr liknar förutsÀttningarna i BergÄsa
med olika trafiksystem i konflikt.
Konflikthantering ur ett pedagogperspektiv
Syfte: Syftet med examensarbetet Àr att undersöka hur pedagoger i förskolan hanterar barns konflikter samt undersöka huruvida barnen ges utrymme att sjÀlva lösa uppkomna konflikter.
Problemformuleringar:
Hur anser pedagoger att man kan arbeta i förskolan med barns konflikthantering?
Anser pedagogerna att barnen sjÀlva bör och kan lösa sina konflikter?
LitteraturgenomgÄng:
Teorier som ligger till grund för arbetet Àr behovshierarkin, det sociokulturella perspektivet samt anknytningsteorin. Vidare tar vi stöd av konflikttriangeln för att synliggöra hur olika konflikter kan uppstÄ. Det gemensamma för ovan nÀmnda teorier Àr att de utgÄr ifrÄn mÀnniskans inre drivkraft för att förstÄ sin omvÀrld och dÀrigenom utvecklas som individer.
Metod: Vi utförde individuella kvalitativa intervjuer med lÄg grad av strukturering för att ge de sex medverkande respondenten stor frihet att svara personligt och djupgÄende.
Konflikthanterig : inom förskolan
Syftet med denna studie var att undersöka hur konflikthantering sker i praktiken pÄ ett antal förskolor samt pedagogers syn pÄ konflikthantering. Studien genomfördes pÄ fyra olika förskolor. För att utföra denna studie gjordes ett kombinerat metodval. Vi har anvÀnt oss av observationer i barngrupp för att fÄ en bild av konflikthantering i praktiken. Observationerna kompletterades med intervjuer med en pedagog frÄn varje observerad barngrupp.
Mobbning i arbetslivet : en dokumentanalys
Mobbning i arbetslivet Àr ett dolt problem som alltid funnits pÄ arbetsplatser i Sverige. Vuxenmobbning handlar om psykiskt vÄld och upprepade krÀnkningar som skadar mÀnniskor och leder till utfrysning, utslagning och isolering. Syftet med studien Àr att öka förstÄelsen och kunskapen kring mobbningsproblematiken pÄ arbetsplatsen och dess konsekvenser. Syftet Àr ocksÄ att ta reda pÄ vilka rÀttsliga möjligheter och begrÀnsningar det finns att vidta, samt vilka förebyggande strategier som forskning och utredningar föreslÄr. Materialet bestÄr av fyra domstolsbeslut kring mobbning i arbetslivet.
KrigföringsförmÄga : Svensk doktrin och dess stöd i internationella teorier
Att mÀta och vÀrdera motstÄndarens och sin egen krigföringsförmÄga Àr angelÀget i alla typer av militÀra konflikter. Svensk doktrin presenterar pelarmodellen som ett verktyg för detta. Med tanke pÄ att den svenska försvarsmakten genomgÄtt stora förÀndringar sedan pelarmodellen först introducerades i de svenska doktrinerna Àr det möjligt att den inte fyller sin funktion i de typer av militÀra konflikter som Sverige nu deltar i. I denna uppsats genomförs en teoriprövande studie av modellen i syfte att undersöka om den fortfarande Àr tillÀmpbar i sin befintliga form. Modellen prövas mot teorier av David Galula och John Warden vilka beskriver tvÄ typer av militÀra operationer som den svenska försvarsmakten deltar eller nyligen har deltagit i.Undersökningen visar att de faktorer som ingÄr i pelarmodellen ocksÄ förekommer i Galulas och Wardens teorier samt att pelarmodellen fortfarande Àr tillÀmpbar i sin befintliga form.