Sök:

Sökresultat:

2005 Uppsatser om Samhällets insatser - Sida 9 av 134

Pedagogers tankar om jÀmstÀlldhetsarbete i förskolan

Syftet med vÄrt arbete Àr att ta reda pÄ vad pedagogerna har för uppfattning kring jÀmstÀlldhet och hur de jobbar för att frÀmja jÀmstÀlldhet i förskolan. Vilka Àr pedagogernas tankar och kÀnslor kring jÀmstÀlldhet? Hur arbetar pedagogerna och vilka strategier anvÀnder de för att frÀmja jÀmstÀlldhet i förskolan? Vilket inflytande har pedagogens insatser i frÀmjandet av medvetenhet kring begreppet jÀmstÀlldhet som en del av barnens lÀrande och utveckling? Utgör vÄra huvudfrÄgestÀllningar i denna studie. Arbetet ger en översikt av tidigare forskning om könsidentitet och könsroller samt presenterar teorierna om könsutveckling: den psykoanalytiska teorin, den socialinlÀrningsteorin, den kognitiva teorin och den interaktionistiska teorin. UtifrÄn kvalitativa intervjuer med sex pedagoger kommer vi att tydliggöra deras syn, tankar och insatser kring jÀmstÀlldhet i förskolan. Vi har kommit fram till att pedagogerna har en god inblick i jÀmstÀlldhetsfrÄgor och ganska homogen uppfattning.

?Det Àr vÀl bra? : En kvalitativ intervjustudie

SammanfattningVÄrt syfte med denna uppsats Àr att ta reda pÄ vilka specialpedagogiska insatser eleverna har erfaren-het av, deras upplevelser av dessa och hur insatserna skulle utformas om eleverna sjÀlva fick vÀlja. Vi ville dessutom se om de specialpedagogiska insatserna var segregerande, semisegregerande eller inkluderande utifrÄn uppsatta definitioner.Vi har genomfört kvalitativa intervjuer med Ätta elever i skolÄr 6-8 och utgick frÄn tre frÄgestÀllningar: vilka typer av specialpedagogiska insatser har eleverna erfarenhet av, vad tycker eleverna om de olika insatserna och hur skulle insatserna utformas om eleverna sjÀlva fick vÀlja? I elevsvaren förekom segregerande, semisegregerande och inkluderande specialpedagogiska insatser, exempelvis sÀrskild undervisningsgrupp, gÄ ifrÄn till en mindre grupp samt tekniska hjÀlpmedel. Vi fann att eleverna överlag Àr nöjda med de specialpedagogiska insatserna som de fÄr just nu och har fÄtt tidigare, men flera av dem uttryckte en ambivalens eftersom det fanns saker som samtidigt upplevdes negativt. Fem önskade fÄ fortsatt stöd inom den ordinarie klassens ram bland annat i form av tekniska hjÀlpmedel, anteckningar, stöd vid prov och kortare instruktioner.

Tidiga och förebyggande samtal

Tidiga och förebyggande samtal -syftet med arbetet var att undersöka vilka samtalsformer som anvÀnds för att ge barn specialpedagogiska förebyggande och tidiga insatser.Jag vill belysa olika former av samtal det vill sÀga ÄskÄdliggöra olika förgreningar och inriktningar pÄ samtal som sker i barns vardagliga miljöer.Metoden Àr en kvalitativ forskningsintervju som bygger pÄ sju yrkesverksammas bilder av sina arbetssÀtt med samtal i sitt dagliga yrkesverksamma liv. Sammanfattningsvis visar resultaten av min undersökning att samtliga intervjupersoner arbetar medvetet med samtal av olika former för att förebygga och ge tidiga insatser till barn och deras familjer..

DLuftO ? ett stöd för insatsdivisionen?

Försvarsmakten har skapat en doktrinhierarki dÀr det redovisas hur Försvarsmakten konceptuellt skall genomföra insatser. Doktrin för luftoperationer Àr den del av doktrinen som specifikt riktar sig mot flygstridskrafter. I dagens insatsförsvar Àr tÀnkbara insatser vÀsensskilda frÄn invasionsförsvarets insatser, och för detta har en ny typ av förband skapats, insatsförbandet. Flygstridskrafterna bidrar med bland annat Stridsflygenhet (SE), en insatsdivision utrustad med JAS 39. I denna uppsats avser jag undersöka huruvida doktrinen erbjuder stöd, konceptuellt eller praktiskt, till ledningen för en enhet av det ovan nÀmnda slaget.

Stödjande insatser till barn med övervikt utifrÄn familjefokuserad omvÄrdnad

Bakgrund: Övervikt och fetma Ă€r ett vĂ€xande problem i stora delar av vĂ€rlden. Dagens moderna livsstil bidrar till allt mer stillasittande arbete och aktiviteter. Fetma hos barn kan orsaka fysisk, social och psykisk ohĂ€lsa i vuxen Ă„lder. Syfte: Syftet med denna litteraturstudie Ă€r att beskriva sjuksköterskans upplevelser av stödjande insatser enligt familjefokuserad omvĂ„rdnad av barn med övervikt och fetma. Metod: Det Ă€r en allmĂ€n litteraturstudie dĂ€r nio vetenskapliga artiklar granskats och valts ut för att svara pĂ„ syftet.

NÄgra vuxnas upplevelser av specialpedagogiska insatser: möjligheter och hinder

Syftet med studien var att fÄ en förstÄelse av nÄgra vuxnas upplevelser av specialpedagogiska insatser utifrÄn möjligheter och hinder. Genom kvalitativa intervjuer med nio vuxna, har vi fördjupat vÄra kunskaper om hur dessa uppfattar sina upplevelser av att ha varit elever i en specialpedagogisk verklighet. Som teoretisk utgÄngspunkt för vÄr studie valde vi socialkonstruktionismen. Resultatet av den kvalitativa studien analyserades och tolkades utifrÄn en hermeneutisk ansats, vilket innebÀr att samband och mönster tolkas. Resultatet visade att alla respondenter hade mÄnga olika upplevelser.

UtvÀrdering av arbetsinriktad rehabilitering pÄ Previa av 20 doktorander med stressrelaterade besvÀr frÄn Göteborgs Universitet under 2007

Göteborgs Universitet(GU) Àr en av FHV Previa AB största kunder. Detta projektsarbetet genomfördes enligt önskemÄl frÄn GU ledning. Under perioden 2006-2007 har man observerat stigande sjukskrivningstal samt stressrelaterad ohÀlsa hos doktorander pÄ GU. Personalavdelning larmade att sjukskrivningstalet bland doktorande högre (5,8%) Àn bland andra yrkesgrupper (3,4%). Antalet arbetsrelaterade sjukskrivningar hos doktorander var 59% det Àr betydligt högre Àn bland övriga anstÀllda pÄ GU, 28% Doktorander har en speciell arbetssituation oftast med otrygg anstÀllningsform och höga krav att prestera under ekonomiskt begrÀnsad tid.

VĂ„ldsutsatta kvinnor som missbrukar

Detta examensarbete visar hur situationen ser ut för de kvinnor i Malmö som har ett tungt missbruk. VÄrt syfte Àr att visa huruvida utsattheten för de kvinnor som missbrukar skiljer sig frÄn de mÀn som missbrukar. Studien visar ocksÄ pÄ vilka insatser som finns för dem i Malmö idag och vilket behovet Àr av fler insatser. För att besvara frÄgestÀllningarna har vi dels skrivit en kunskapsbakgrund, studerat teorier kring stigma, genus och psykodynamiskt perspektiv och vi har anvÀnt oss av kvalitativa intervjuer. Vi genomförde Ätta intervjuer med nio informanter som i sitt yrke möter kvinnor med ett tungt missbruk.

En mall för varje fall? : Organisationers beaktanden av barn som har familjeproblem

Syftet med studien Àr att fÄ en ökad förstÄelse om de insatser som görs av involverande organisationer (likt socialförvaltningen, Althea och inom skolan) i Halmstad Àr adekvata för barn som har familjeproblem, utifrÄn ett sociologiskt perspektiv. Genom kvalitativa intervjuer med nyckelinformanter, som pÄ olika sÀtt kommer i kontakt med barn som har familjeproblem i deras yrke, har vi fÄtt fram ett relevant och ingÄende materiel som belyser Àmnet. Resultatet visar pÄ att organisationerna sÀtter barnet i fokus pÄ olika sÀtt, de har olika synpunkter och illvÀgagÄngssÀtt i beaktanden av insatser som görs för barn och dess familj. I analysen, vilken sammankopplas till resultat och bakgrund, har vi anvÀnt oss av eorier och begrepp som system och livsvÀrld av Habermas, byrÄkrati och makt av eber och slutligen expertsystem, tillit och ontologisk trygghet av Giddens. Slutsatsen visar pÄ att det Àr viktigt att se till helheten och pÄ det som finns runt omkring, inte enbart pÄ de olika delarna och till problemet i sig..

Livskvalitet och frÀmjande insatser ur lÄngtidsarbetslösas perspektiv : - en kvalitativ intervjustudie

?LÄngtidsarbetslösa i Sverige har sÀmre hÀlsa och vÀlbefinnande Àn andra grupper och befinner sig i en utsatt position i samhÀllet. Arbetslösa i allmÀnhet har en lÀgre kÀnsla av sammanhang i livet, KASAM. Syftet med studien var att beskriva lÄngtidsarbetslösas livskvalitet samt deras upplevelser och önskemÄl om stödjande insatser för mÀnniskor i denna situation. Data samlades in genom semistrukturerade intervjuer med Ätta lÄngtidsarbetslösa som var inskrivna i ett projekt i sydvÀstra Sverige.

Ledarskap vid internationella humanitÀra insatser

Uppsatsen undersöker vilken ledarstil pÄ den operativa nivÄn som Àr mest lÀmpliga vid myndigheten för samhÀllsskydd och beredskaps (MSB) internationella humanitÀra insatser och varför. Uppsatsen syftar Àven till att studera om situationen pÄverkar vilken ledarstil som Àr mest lÀmplig. PÄ basis av fyra intervjuer har det kunnat konstateras att de teoretiska ledarstilarna utvecklande, konventionellt och icke-ledarskap Àr mer nyanserade i verkligheten. Det utvecklande ledarskapet utgör en god grund för ett lÀmpligt ledarskap men det bör kompletteras med andra egenskaper, framförallt lyhördhet. Vilka dessa egenskaper Àr beror bÄde pÄ situationen och pÄ ledarens personlighet och tidigare erfarenheter.En övergripande förklaring till varför det utvecklande ledarskapet utgör en god grund för ett lÀmpligt ledarskap ligger frÀmst i hur insatsgruppens medarbetare motiveras och engageras. Vikten av delaktighet i arbetet och att det finns en kÀnsla av att vara en i gruppen har beskrivit som viktiga.

FRITIDSHEMMETS KOMPLETTERANDE OCH KOMPENSATORISKA UPPDRAG I ANPASSADE GRUNDSKOLAN En kvalitativ fokusgruppsstudie

Syfte: Studien syftar till att unders?ka vilka erfarenheter n?gra fokusgrupper l?rare i fritidshem, knutna till anpassade grundskolan, har av undervisning p? fritidshem med fokus p? de kompletterande och kompensatoriska uppdragen. Teori: Studien utg?r fr?n Gert Biestas utbildningsfilosofiska teoribildning och Pierre Bourdieus symboliska kapital. Biesta kritiserar synen p? l?randet som en individuell angel?genhet d?r eleven blir ett objekt i utbildningssystemet. I st?llet beh?ver eleven definieras som ett subjekt vars l?rande utg?r fr?n aktivt handlande i samspel med omgivningen, d?r den vuxne blir elevens medunders?kare av v?rlden och ser det ov?ntade i varje m?te som ny erfarenhet.

L?rares utbildning, undervisning och vetskap om vad elever i grundskolan m?ter f?r sexuellt inneh?ll p? internet och sociala medier

Syftet med denna studie ?r att genom kvalitativa intervjuer unders?ka tolv l?rares vetskap om vad barn och ungdomar m?ter f?r sexuellt inneh?ll p? internet och sociala medier samt l?rarnas undervisning och utbildning kopplat till kunskapsomr?det Sexualitet, samtycke och relationer. I denna studie ing?r nio grundskoll?rare i samh?llskunskap f?r ?rskurs 4-6 och tre ?vriga grundskoll?rare f?r ?rskurs 4-6. Dessa l?rare har mellan ?tta m?nader och 40 ?rs arbetslivserfarenhet inom l?raryrket.

Mekanismer i ett ungdomsprojekt ? hur insats blir till resultat och varför

Arbetslösa ungdomar Àr ett problem i dagens samhÀlle och kunskaperna om de projekt som finns om ungdomsprojektens innehÄll, vilka deltagarna Àr, vilka resultat som uppnÄs och hur de uppnÄs Àr liten. Syftet med denna uppsats Àr att fÄ en ökad förstÄelse för hur ett ungdomsprojekt kan pÄverkar en individ och se vad olika insatser kan ge för effekter och hur denna effekt uppstÄr hos individen. Syftet besvarades genom att finna svar pÄ följande frÄgestÀllningar:? Vad anser de intervjuade före detta deltagare i Green Team varit betydande insatser?? Vilka effekter har dessa insatser haft pÄ deltagarna?? Hur kan det förklaras att insatserna gett de effekter som uppstÄtt? Kvalitativa intervjuer valdes som metod för att svara pÄ frÄgestÀllningarna dÄ det krÀvdes för att fÄ informantens egen upplevelse av sin situation innan, under och efter Green Team. TvÄ före detta deltagare i projektet Green Team intervjuades.

Dyskalkyli : En intervjustudie med förÀldrar till ungdomarmed specifik rÀknesvÄrighet

Dyskalkyli, eller specifik rĂ€knesvĂ„righet, Ă€r en specifik inlĂ€rningsstörning som innebĂ€rstora svĂ„righeter att handskas med siffror. Detta Ă€r en kvalitativ intervjustudie medförĂ€ldrar till ungdomar med dyskalkyli, dĂ€r frĂ„gor kring skolgĂ„ng, insatser och kĂ€nslorkring diagnosen samt relationen mellan förĂ€lder och ungdom berörs. Åtta förĂ€ldrar, allamödrar till ungdomar med dyskalkyli som Ă€r mellan 12 och 19 Ă„r intervjuades.Analysen som gjordes Ă€r en sĂ„ kallad tematisk analys. De Ă„tta teman som studienresulterade i Ă€r: FrĂ„n upptĂ€ckt till utredning, Hur pĂ„verkar diagnosen?, Livet utanförskolan, Skolans hantering av svĂ„righeter och dyskalkyli, FörĂ€ldrars insatser, Relationentill skolan, Vilka insatser önskas? och Hur dyskalkylin pĂ„verkar idag och framtiden.FörĂ€ldrar upplevde skolgĂ„ngen som en jobbig tid för bĂ„de dem och deras barn och imĂ„nga fall har kommunikationen mellan skola och hem brustit.

<- FöregÄende sida 9 NÀsta sida ->