Sök:

Sökresultat:

2005 Uppsatser om Samhällets insatser - Sida 8 av 134

Proffs eller no?rdar : En kvalitativ studie om samha?llets syn pa? e-sport

Despite the vast research on the effects of gaming, little is know how the phenomenon of e-sports and it?s followers is portrayed. While media can have significant impact on what and how e-sport is portrayed, no studies have been done in a Swedish context. This thesis aims at filling that gap with investigations of the two major Swedish newspapers. Six articles was analyzed with critical discourse analysis with a theoretical base of journalism.The result of which indicated that between the period of 2005 and 2012 e-sport and players was considered to be professional, committed and more in a sense that reminded much of the view on more traditional sport such as soccer and hockey.

Specialpedagogiska insatser i grundskolan: lÀrares och
elevers uppfattningar av specialpedagogiska
insatser

Syftet med min studie Ă€r att studera och analysera nĂ„gra av grundskolans lĂ€rares och elevers uppfattningar om specialpedagogiska insatser i en sĂ€rskoleklass i grundskolan, ur ett lĂ€rande perspektiv. Mina frĂ„gestĂ€llningar Ă€r vilka uppfattningar har utvalda lĂ€rare om specialpedagogiska insatser i en sĂ€rskoleklass ur ett lĂ€rande perspektiv, samt vilka uppfattningar har utvalda elever om specialpedagogiska insatser i en sĂ€rskoleklass ur ett lĂ€rande perspektiv. Studien har en fenomenografisk forskningsansats dĂ€r uppfattningar studeras. Fem kvalitativa intervjuer med fem olika personer genomfördes och resultat av dessa visar att lĂ€rarna upplever att eleverna utvecklas socialt och förbĂ€ttrar sina resultat i kĂ€rnĂ€mnen, genom anvĂ€ndandet av de specialpedagogiska insatserna. Även eleverna upplever att de förbĂ€ttrar sina skolresultat i kĂ€rnĂ€mnen, frĂ€mst i matematik och engelska.

LÀrarprofessionalism kring lÀsfrÀmjande insatser vÀxer fram i relationer : aktionsforskning i gymnasieskolan

Studiens övergripande syfte Àr att undersöka huruvida lÀrarprofessionalism kring lÀsfrÀmjande insatser vÀxer fram i relationer. Syftet Àr ocksÄ att utforska speciallÀrarens- och förstelÀrarens roll som kvalificerad samtalspartner samt undersöka om relationell handledning möjliggör för lÀrare att förÀndra och utveckla undervisningen gÀllande lÀsfrÀmjande insatser. Ytterligare ett syfte Àr attundersöka om det genom relationell handledning gÄr att bygga en bro mellan specialpedagogik och pedagogik. Studien har en kvalitativ ansats och studiens design ligger inom ramen för aktionsforskning. Kvalitativ data har samlats in genom observationer, intervjuer och loggbok och resultatet har analyserats utifrÄn hermeneutisk metod med stöd i det sociokulturella- och pragmatiska perspektivet, intersubjektivitetsteori samt systemteori.

Dyslexi: fyra förÀldrars erfarenheter av hur skolans lÀrare
och specialpedagoger bemött deras barn

I denna studie valde vi att undersöka dyslektiska barns skolgÄng utifrÄn ett förÀldraperspektiv. Vi tog reda pÄ vilka insatser lÀrare och specialpedagoger bidragit med samt om dessa insatser utgÄtt frÄn ett relationellt eller kategoriskt perspektiv. I vÄr undersökning intervjuade vi fyra förÀldrar till barn med dyslexi. Genom dessa intervjuer kom vi till insikt om att det finns Ätskilliga faktorer som skulle kunna underlÀtta skolgÄngen för elever med dyslexi och deras förÀldrar. De faktorer som visat sig mest gynnsamma för dyslektiska elevers utveckling Àr lyhördhet frÄn lÀrare i kombination med individuella stödÄtgÀrder och metoder samt förÀldrars enorma engagemang för att pÄ olika sÀtt stÀrka barnens sjÀlvkÀnsla.

Vilken insats?! En studie av framgÄngsrika specialpedagogiska insatser

Bakgrund: För de elever som identifierats som elever i behov av sĂ€rskilt stöd har skolan en skyldighet att sĂ€tta in specialpedagogiska insatser. ÅtgĂ€rdsprogram ska upprĂ€ttas och utvĂ€rde-ras kontinuerligt för att sĂ€kerhetsstĂ€lla arbetets kvalitet. Tidigare studier visar pĂ„ att alla spe-cialpedagogiska insatser inte har en positiv effekt pĂ„ elevens skolsituation utan kan verka stigmatiserande. Att elever som en gĂ„ng identifierats att vara i behov av sĂ€rskilt stöd fortsĂ€tter att vara det igenom hela sin skoltid Ă€r ett viktigt problem som skolan behöver hitta redskap för att motverka. Syfte: Studien avser att identifiera framgĂ„ngsrika specialpedagogiska insatser som underlĂ€ttar för elever i behov av sĂ€rskilt stöd att lyckas i skolan.Teorianknytning: Studien hĂ€mtar inspiration ifrĂ„n det sociokulturella perspektivet, dĂ€r mĂ€n-niskan ses som en social och historisk varelse som lĂ€r och utvecklas i samspel med sin om-givning.

Gymnasiekuratorers upplevelse av handlingsutrymme

Forskning har visat att den psykiska ohÀlsan bland unga i Sverige har ökat och det Àr viktigt att problematik uppmÀrksammas tidigt sÄ att rÀtt hjÀlp och stöd kan ges. Ungdomar spenderar en stor del av sin tid i skolan och det finns inte mycket tidigare forskning i Sverige som studerar hur gymnasiekuratorer upplever sitt handlingsutrymme nÀr det gÀller att göra insatser. Syftet med denna uppsats var dÀrför att undersöka gymnasiekuratorers upplevelse av handlingsutrymme samt möjlighet till att göra generella och riktade insatser i ett tidigt stadium. För att uppnÄ syftet med uppsatsen har Ätta kvalitativa intervjuer gjorts med kuratorer som Àr verksamma inom gymnasieskolan i en mellanstor svensk stad. Uppsatsen har en socialkonstruktionistisk ansats och empirin har analyserats med grundad teori som metod.

StraffbarhetsÄldern och barn som begÄr brott

Ca 19 000 barn under 15 Är blir varje Är polisanmÀlda för brott. Syftet med den hÀr uppsatsen har varit att undersöka vad som hÀnder med dessa barn, vilka insatser som görs för dem frÄn olika myndigheters sida. FÄr de nÄgon reaktion frÄn samhÀllet pÄ sin brottsliga handling? Vilken Àr bakgrunden till att man valt att införa en straffbarhetsÄlder pÄ 15 Är och finns det nÄgot som talar för att den behöver Àndras? Innan 15 Ärs Älder har man inte har uppnÄtt tillrÀcklig mognad för att ha ansvarsförmÄga. DÀrför straffas inte dem under 15 Är.

Specialpedagogik i förskolan : En kvalitativ studie om förskollÀrares tankar kring specialpedagogik

Syftet med denna studie Àr att fÄ en insikt om hur förskollÀrare tÀnker kring specialpedagogik i förskolan och Àven vilka faktorer som har betydelse för förskollÀrares arbete med barn i behov av sÀrskilt stöd. Vikt har Àven lagts vid förskollÀrares tankar runt tidiga insatser för barn i förskolan. För att kunna ta reda pÄ detta har en kvalitativ intervjustudie gjorts dÀr 7 verksamma förskollÀrare frÄn 2 olika enheter har intervjuats. Jag har utgÄtt frÄn mina problemstÀllningar; Hur tÀnker förskollÀrare kring Àmnet specialpedagogik? Vilka faktorer har betydelse för förskollÀrares arbete med barn i behov av sÀrskilt stöd? samt Vilken betydelse har tidiga insatser för barn i förskoleÄldern? Mitt resultat visade att det mÄnga gÄnger finns tvÄ olika sÀtt att tÀnka kring specialpedagogik i förskolan.

Distriktssköterskans erfarenhet av att bedriva stödjande insatser vid en hypertonimottagning : En pilotstudie

Hypertoni beskrivs vara en riskfaktor bland annat för hjÀrtkÀrlsjukdomar som tenderar att öka och patienter med hypertoni nÄr i allt större utstrÀckning inte behandlingsmÄlen enligt Socialstyrelsens nationella riktlinjer. Tidigare studier har visat att distriktssköterskeledda hypertonimottagningar med strukturerade strategier har haft positiv effekt för patienter med hypertoni, men inte beskrivit vilka stödjande insatser som distriktssköterskorna utför. Syftet var att beskriva distriktssköterskans erfarenhet av att bedriva stödjande insatser vid en hypertonimottagning inom primÀrvÄrden. Urvalet bestod av fyra distriktssköterskor som bedrev hypertonimottagning i primÀrvÄrden. Materialet till pilotstudien samlades in via intervjuer.

Svensk vÀpnad styrka som sÀkerhetspolitiskt instrument - en doktrinanalys

Den hÀr uppsatsen behandlar svensk vÀpnad styrka som sÀkerhetspolitiskt instrument.Trots ett sÀkerhetspolitiskt alltmer gynnsamt lÀge syns Sveriges vilja, förmÄga och beredskap att anvÀnda de resurserFM förfogar över att öka. Vilka Àr de miljöer och yttre omstÀndigheter dÀr FM: s resurser Àr avsedda att utnyttjasoch hur?Syftet med uppsatsen Àr att finna ett mönster som gör det möjligt att formulera stöd för en tÀnkbar doktrin förinsats med svensk vÀpnad styrka i internationella insatser. Metoden för detta Àr att genom en kvalitativ textanalysgranska samtliga insatser som pÄbörjats efter det kalla krigets slut och fram till idag. Analysverktyget som anvÀndshar tagits fram för att granska utrikes- och försvarspolitiska doktriner och tjÀnar dÀrför uppsatsen syfte vÀl.Internationella insatser Àr ett bra uttryck för en praktisk politik.

Ger friskvÄrd en bÀttre hÀlsa? : Hur mÄnga med Forshaga kommun som arbetsplats deltar i friskvÄrdsinsatser och hur pÄverkas dem?

SammanfattningForshaga kommun anstÀllde Är 2004 en hÀlsoutvecklare. Uppsatsen syftar till att redovisa i vilken utstrÀckning anstÀllda nyttjar de hÀlofrÀmjande insatser som kommunen erbjuder, visa upplevelsen de anstÀllda har av insatserna samt om det finns andra önskemÄl gÀllande friskvÄrdssatsningar. Vi har anvÀnt kvantitativ metod dÀr vi skickat ut enkÀter till ett slumpmÀssigt urval. EnkÀten skickades ut till 220 anstÀllda och 111 enkÀter Äterkom och behandlades. Vi har begrÀnsat oss till att utvÀrdera komplementÀra behandlingsmetoder, fysiska aktivitetssatsningar, hÀlsokontroller och hÀlsoprofilsbedömningar.  Vi ser ocksÄ pÄ informationsspridning och medvetenhet av de hÀlsoinsatser som erbjuds.

MĂ€ssan, huset, samtalet En studie om gymnasievalets betydelsefulla insatser

Syftet med examensarbetet Àr att titta pÄ de insatser som elever genomgÄr under sin gymnasievalsprocess. Vi vill utreda vilka tre av insatserna som hade störst betydelse nÀr eleven gjorde sitt gymnasieval. Det Àr ocksÄ intressant för oss att undersöka nÀrmare varför just de insatserna som eleverna valtar de viktigaste, samt vilka förklaringar som kan finnas till elevernas uppfattning av vad som Àr de viktigaste insatserna respektive deras argument för detta. Vi har anvÀnt oss av kvantitativ metod i form av en enkÀtundersökning. EnkÀtundersökningen genomförs i Karlskrona kommun dÀr 10 % av gymnasieskolans förstaÄrselever tillfrÄgas.

Skenande statskollaps; Fred bortom rÀckhÄll? - En fallstudie av FN:s insatser i Kongo-Kinshasa

I över 50 Är har Kongo-Kinshasa varit utsatt for krig, och landet prÀglas idag av en skenande statskollaps. Vi har utkristalliserat tre fundamentala orsaker till konflikten som anses relevanta i samband med vÄr frÄgestallning, vilken behandlar FN-styrkan MONUC: s insatser i landet. Maktspel över Kongos enorma naturtillgÄngar, politisk problematik och etniska skiljelinjer Àr grunden till sÄvÀl konflikten som landets politiska instabilitet. FN-styrkan, som Àr en av de största i sitt slag och har befunnit sig i landet sedan Är 2000, arbetar mot fredsbevarande och fredsfrÀmjande mÄl vilka ofta fokuserat pÄ att mildra den humanitÀra katastrof som rÄder. Granskning har genomförts av MONUC: s arbete i att vara behjÀlpliga till att motverka de viktigaste kÀllorna till konflikten.

Kan skola, fritid och familj hjÀlpa barn som befinner sig i riskzonen till kriminalitet?

Vi har valt att titta pÄ om familj, skola och fritid kan hjÀlpa barn som befinner sig i riskzonen för att utveckla en kriminell livsstil. Syftet med undersökningen Àr att studera om man kan förebygga kriminalitet för barn som befinner sig i riskzonen genom tidiga insatser i skola, familj och pÄ fritid. För att fÄ djupare information har vi anvÀnt oss av kvalitativ metod. För att fÄ en djupare förstÄelse om hur man kan förebygga kriminalitet genom tidiga insatser i skolan, fritid och förÀldrarna för barn som befinner sig i riskzoner har vi valt att göra intervjuer samt anvÀnt oss av relevant litteratur och tidigare forskning. Vi har intervjuat tvÄ ungdomar, en skolkurator samt svar pÄ tvÄ frÄgor frÄn vÄr b-uppsats, "Jag har alltid varit oskyldig...".

Specialpedagogik och mÄluppfyllelse : En intervjustudie som belyser processer som leder till att kunskapsmÄlen i svenska uppnÄs

SammanfattningStudien initierades av att det Àr mÄnga elever i dagens grundskola som inte uppnÄr mÄlen i svenska trots specialpedagogiska insatser.Syftet med studien Àr att undersöka hur det specialpedagogiska stödet ges till de elever som inte nÄr mÄlen i svenska och dessutom att belysa de processer som leder till att det specialpedagogiska stödet ger positiva resultat.Studien Àr en kvalitativ intervjustudie dÀr datainsamlingen gjordes genom nio halvstrukturerade intervjuer pÄ fyra olika skolor i en svensk kommun.Respondenterna Àr utvecklingsledare, rektorer, specialpedagoger och klasslÀrare som sammantaget representerar organisations-, grupp- och individnivÄ. Sammanlagt genomfördes nio intervjuer.Resultatet av studien pekar Ät att tidiga insatser, goda metoder, motiverade elever, god sjÀlvkÀnsla och bra hjÀlpmedel Àr framgÄngsfaktorer som enligt respondenterna leder till att mÄnga elever i behov av sÀrskilt stöd nÄr grundskolans kunskapsmÄl i svenska..

<- FöregÄende sida 8 NÀsta sida ->