Några vuxnas upplevelser av specialpedagogiska insatser
möjligheter och hinder
Syftet med studien var att få en förståelse av några vuxnas upplevelser av specialpedagogiska insatser utifrån möjligheter och hinder. Genom kvalitativa intervjuer med nio vuxna, har vi fördjupat våra kunskaper om hur dessa uppfattar sina upplevelser av att ha varit elever i en specialpedagogisk verklighet. Som teoretisk utgångspunkt för vår studie valde vi socialkonstruktionismen. Resultatet av den kvalitativa studien analyserades och tolkades utifrån en hermeneutisk ansats, vilket innebär att samband och mönster tolkas. Resultatet visade att alla respondenter hade många olika upplevelser. Några av respondenterna upplevde de specialpedagogiska insatserna som positiva, eftersom de fick lugn och ro i en liten grupp, samt att de fick den hjälp de behövde och slapp räcka upp handen. Andra respondenter upplevde en stigmatisering samtidigt som deras självbild påverkades. Vår bild är att respondenternas upplevelser har påverkat dem i vuxen ålder. Några av respondenterna har valt att inte fortsätta studier på högre nivå.