Sök:

Sökresultat:

32 Uppsatser om Ruttplanering - Sida 1 av 3

Ruttplanering med Besparingsmetoden + Externa faktorer -en fallstudie av Posten Meddelande AB

Bakgrund: En effektiv Ruttplanering är en väldigt viktig del av transporterna för dagens företag, inte minst på grund av de möjligheter som finns att uppnå besparingar inom både det ekonomiska och det miljömässiga planet.Syfte: Syftet med uppsatsen är att testa besparingsmetoden när den tillämpas tillsammans med flera olika externa restriktioner i ett verkligt fall samt att hjälpa fallföretaget undersöka hur en eventuell omstrukturering av distributionsförfarandet gällande ODR i Göteborgsområdet skulle kunna utformas.Teori: Ansatsen för denna uppsats är att testa Clark and Wrights besparingsmetod när den tillämpas tillsammans med flera olika externa restriktioner i en verklig fallstudie. För att genomföra detta så har teorier inom Ruttplanering och framför allt teori om besparingsmetoden studerats.Metod: Uppsatsen är baserad på en kvantitativ fallstudie av Posten Meddelande AB. Data har insamlats från både fallföretaget och externa källor för bearbetning i syfte att möjligöra de beräkningar som ska ge svar på våra frågeställningar.Resultat och Analys: Med utgångspunkt i den insamlade datan genomförs beräkningarna som sex olika scenarier för att testa modellen med dess olika förutsättningar. Resultaten visar att besparingsmetoden fungerar, och att satisfierande resultat kan erhållas med hjälp av denna metod.Slutsats: Besparingsmetoden är en fungerande metod för att ta fram rutter i denna fallstudie, även då externa faktorer som inte tillhör grundmetoden tillförts..

Distribution och ruttplanering vid Åbro Bryggeri : en fallstudie som undersöker manuell kontra datoriserad ruttplanering

I denna magisteruppsats har författarna valt att studera Åbro Bryggeri AB: s distribution och belysa skillnader mellan olika metoder att planera transporterna på. Valet av ämne är intressant för oss som logistikstudenter, transporter och varudistribution är ett område som liksom övrig logistik är under ständig förändring.SyfteSyftet med denna uppsats är att analysera och utvärdera Åbro Bryggeri AB: s manuella metod för Ruttplanering som används idag, och sedan jämföra detta mot effekterna av ett datoriseratRuttplaneringsprogram. Uppgiften är avgränsad till att undersöka uppläggning och planering av rutter från Åbro Bryggeri AB:s terminal i Årsta, Stockholm.Undersökningen har gjorts genom en fallstudie som innefattar både kvalitativa och kvantitativa metoder. Kvalitativ forskning har använts för att beskriva exempelvis distributionssystemet vid Åbro Bryggeri. Kvantitativ forskning har använts där stora mängderdata samlats in, exempel på detta är jämförelsen mellan dagens Ruttplaneringssystem vid Åbro och simulerade lösningar i ett datoriserat Ruttplaneringsprogram.

Flyttavstånd och flyttkostnader för skogsmaskiner samt ruttplanering hos Södra Skogsägarna :

Företag som arbetar med skogsdrivning har haft låg lönsamhet under flera decennier. Därför är det viktigt att de arbetar kostnadseffektivt. Flytt av skogsmaskiner mellan avverkningstrakter är kostsamt och kostnaden ökar med ökande flyttavstånd. Målet var att skapa ett underlag åt Södra för att uppnå kortare flyttavstånd och lägre flyttkostnader. Studien hade tre delsyften: 1) kartlägga skogsmaskiners flyttavstånd; 2) - kartlägga arbetssätt vid schemaläggning av avverkningstrakter (Ruttplanering), samt 3) beräkna flyttkostnad för en skogsmaskin med traktor och trailer. Flyttavstånden mellan avverkningstrakter kartlades inom sex verksamhetsområden på Södra under perioderna juli ? september 2012 och juli - september 2013. Arbetssätt vid Ruttplanering kartlades via kvalitativa intervjuer med produktionsledare och genom processkartläggning.

GIS-program för ruttplanering. En studie av nyttjandet av GIS-program för ruttplanering inom tekniska förvaltningar bland kommunder i västra Sverige

This report is a study in voltagelevel in connection with regeneration of brake energy from the tramtype M31 in Gothenburg.In the act of braking, the tram M31 uses electrical braking where the electrical motors generates energy and if possible send it back to the overheadline, where other trams in the nearby can use this regenerated energy for its own driving force. In cases where no other energyconsumers are located in the same section, there is a resistance witch task is to convert this energy into heat. The regulation of this resistance appears to cause an increase in the voltagelevel into far too high levels.Investigations of the trams regulationequipment and its construction have been done. Further have measurements on the overheadline been performed in order to map the voltagevariations during a longer period of time.The result have been showing that the voltagelevel during regeneration often is as high as 880V-920V, more extreme values have not been observed in a large scale. The values are especially high compared to the nominal voltagelevel.

Ruttplanering för vinterväghållning

Det här examensarbetet är det avslutande momentet i en kandidatexamen inom Industriell ekonomi med inriktning mot Industriell Logistik vid Luleå Tekniska Universitet. Ämnesområdet för arbetet är logistik och behandlar Ruttplanering (vilket fordon skall köra på vilken väg) för halkbekämpning vid vinterväghållning. Examensarbetet har gjorts åt Företag C. Examensarbetets syfte är att kartlägga flödet av halkbekämpningsmedel från täkt till vägnät och se över val av transportsätt samt fordonstyp för halkbekämpning. Vid varje pådrag behövs 22,3 ton halkbekämpningsmedel på de två områden som inom ramarna för examensarbetet valts att studera närmare och en genomsnittsvinter beräknas motsvara 18 pådrag.

Ruttoptimering försophämtningsverksamhet : anpassning av systemarkitektur till ettruttplaneringssystem

Renhållningen är den avdelning inom Falu Energi & Vatten som ansvarar för tömning av allt hushållsavfall i Falu kommun. Renhållningen har infört ett nytt insamlingssystem för komposterbart avfall i papperspåse vilket krävde ett extra kärl, anpassat för ändamålet. Den stora mängden extra kärl innebar att personalen inte hann med att tömma allt avfall inom ordinarie arbetstid. En övergripande omdimensionering har gjorts av SWECO VIAK och SWECO Position. Examensarbetet syftar till att utreda förutsättningar för införande av system för ruttoptimering av sophämtning och även att ge förslag till hur positionering av hämtställen ska kunna genomföras.

Ruttplanering - Fallstudie Myrorna

Thisthesisaimstouserouteplanningandoptimizationtoimproveacompany?slogisticsolutionandfunctions.ThecompanyiscalledMyrornaSverigeandisacharityorganisationwiththeirownfleetofvehicles.MyrornaisownedbytheSwedishSalvationArmy.AllofMyrornasprofitsisreinvestedintheSalvationArmy,tosupporttheirsocialwork.Theirbusinessideaistocollectsecond-­?handclothes,whicharegiftsfrompeoplesandcompaniesandresellthemthroughtheirstorestoamuchlowerprice.Thesegiftsarecollected,eitherthroughpickuponsiteorfromspeciallybuildboxeswerepeoplecandropofusedclothes.Intotalthereare171boxesthathastobevisitedonceaweekandeightstoreslocatedinthewest/southwestpartofSweden.ThecollectedclotheswillbesortedintheirproductioncentralandthereitwillbedeterminediftheyaresellableintheSwedishmarket,iftheywillbethrownawayorifthey?llbeexportedtothird-­?worldcountries.Inthisstudywe?llinvestigatedifferentmethodsforrouteplanning,routeoptimizationandsimulation.Theresultsfromourinvestigationnarroweditdowntotwodifferentmethods,theClarke&WrightalgorithmandasimulationtoolcalledLogiX,Theresultsfromthesemethodswerecomparedtoeachotherandwiththelogisticsolutionthatisappliedtoday.Wefoundthatthedigitalsimulationtool,LogiX,weresuperiortoboththeClarke&Wright-­?algorithmandthepresentsolution.Byusingthesimulationtoolitwaspossibletoreducethenumberofdrivenkilometresby46%andby7%comparedtotheClarke&Wrightsolution.Bothmethodshelpedtoreducetheenvironmentalimpactsandthecostsituationdrastically.Eventhoughthesimulationtoolgavethebestresult,theClarke&Wrightdidalsodrasticallyimprovethepresentlogisticsolution.Incomparison,theSimulationwereonly7%betterwhenitcametokilometresdriven.TodayMyrornasvehiclefleetcontains5lorries.Theyareabouttoreinvestinnewvehicles.Thereforewealsoinvestigatedhowmanyvehiclestheyactuallyneed.TheClarke&Wrightalgorithmsuggestedthattheywouldonlyneed4lorriesandthesimulationsaid3.Intotal,withusageofourmethodology,wewereabletoreducethecostperyearby1500000SEK,theemittingofgreenhousegasesby46%peryearandthepossibilitytogetridoftwovehicles..

Transportanalys av Stockholmsområdet

Målet med utredningen i denna rapport har varit att kartlägga Martin Olssons transporter som körs av sju åkerier i Stockholmsregionen. Informationen från kartläggningen har sedan analyserats i syfte att ta fram ett förslag för ett transportupplägg för det studerade transportflödet. Information om flödena samlades in under en vecka och kan ses som ett stickprov på transportbehovet eftersom detta kan variera över året. Av den information som fanns tillgänglig att jämföra med var veckan dock förhållandevis representativ i jämförelse med andra perioder.Utredningen i rapporten gav efter analyser att dynamisk Ruttplanering skulle ge minskade kostnader med ungefär 20 % under den studerade tidsperioden. Besparingen baserades på transportkostnaden, räknat i åkarens kostnader, för dynamisk Ruttplanering jämfört med dagens zonplanering.

Analys och optimering av godsflöden i Linköpings city

Expanderande städer resulterar i ökande behov av godstransporter och för att behålla en fungerande godsdistribution kan åtgärder behöva vidtas. Trafikstockning och försämrad stadsmiljö är negativa effekter som kan förknippas med en dåligt fungerande godsdistribution. Citylogistik handlar om att kontrollera och optimera godstransporter i urbana områden (city) så att negativa effekter minimeras.Olika typer av citylogistiska åtgärder och koncept har identifierats. Till dem hör till exempel samdistribution, reglering av godstransporter och avancerade IT-system. Inom ramen för projektet SAMLIC, som startades i Linköping 2004, genomfördes pilotförsöket PILOT med det övergripande syftet att utvärdera ekonomisk potential med samdistribution i Linköpings city.

E-handel med dagligvaror ? Företagen eller kunderna som sätter begränsningar?

Traditionella butiker har fått en ökad konkurrens då utvecklingen idag går mot att handel i större utsträckning sker via Internet. E-handel med dagligvaror är en bransch som inte lyckats öka sina marknadsandelar på samma sätt som flertalet andra e-handelsbranscher. Tidigare försök som gjorts med att starta upp e-handel med dagligvaror, främst i slutet av 1990-talet, lyckades inte bli tillräckligt lönsamma för att företagen skulle vilja fortsätta erbjuda tjänsten. Det har gått drygt tio år sedan de försöken gjordes och de eventuella tekniska hinder som fanns då är idag lösta.Kundernas intresse har tidigare inte varit tillräckligt stort för att skapa en lönsam marknad för företagen. Utöver detta tillkommer stora kostnader för företagen vid införandet av ett projekt av den storlek som e-handel med dagligvaror innebär.

Ruttplanering : Retursystem för pantade PET-flaskor och aluminiumburkar

This report is the final part within our education, Industrial Organization and Economy focusing on Logistics and Management at Jönköping School of Engineering. The aim with this report is to coordinate recycle drives for deposited aluminum-cans and bottles collected from grocery stores within Jönköping county and locality.In the present situation both aluminum cans and bottles filled with drinks are distributed to the grocery stores by the brewery?s own distributers. At the same time as they supply the drinks they also discharge the grocery stores units with restored aluminumcans and bottles. To make it easier for the grocery stores to handle the goods in the future, all distribution of drinks ought to be directly delivered to the grocery stores own separate central warehouse.

Målinmätning med EO/IR-sensor på rörlig plattform

Detta examensarbete är en del av SNOD-projektet vid Totalförsvarets Forskningsinstitut (FOI), vars syfte är att utveckla ett sensorsystem med infraröda- och videosensorer och integrerat navigationssystem. Sensorsystemet är placerat i en kameragimbal och kan användas på rörliga plattformar, t ex UAV:er, för övervakning och rekognoscering. Gimbalen är till för att möjliggöra inriktning av sensorerna i önskad riktning.Detta examensarbete behandlar en metod för inmätning av målkoordinater från den rörliga plattformen, det s k QWIP/MASP-systemet. Detta efterliknar ett UAV-system. Metoden för inmätning baseras på ett extended information filter där målkoordinaterna filtreras fram.

En undersökning av ITs nytta för transportorganisationer

Målet med studien har varit att ta reda på hur man med hjälp av IT kan stödja enimplementering av IT-baserad planering inom transportbranschen, mer specifikt Ruttplaneringsamt se vad som krävs för att reducera den stora mängd komplexitet som omger den. I fleraartiklar från Computer Sweden diskuteras det att man med hjälp av IT-stöd kan minskakostnaderna, öka inkomsterna och arbeta på ett mer klimatsmart sätt. För att få kunskap omområdet har Gayialis och Tatsiopoulos artikel Design of an IT-driven decision and supportsystem for vehicle routing and scheduling använts som kunskapskälla och som ett anpassatteoretiskt ramverk efter vår studie. Vidare har litteraturstudier utförts inom logistikområdet.För att bygga upp en empiri har en kvalitativ intervju genomförts samt en undersökning avbranschanpassade IT-lösningar. Resultatet av datainsamlingen blev en punktlista på komplexaparametrar som måste hanteras av den undersökta transportorganisationen för att uppnåeffektiviseringsvinster med hjälp av IT-baserad transportplanering.

Samordnad varudistribution i Växjö kommun : En studie om returflödet av SRS-backar

Växjö kommuns mål är att minska sin miljöpåverkan från fossila bränslen och ett steg i detta är den samordnade varudistributionen. Rapportens fokus är inriktat på returhanteringen av SRS-backar som ingår i den samordnade varudistributionen. Rapporten redogör för hur processen för returhanteringen av SRS-backar ser ut vid en samordnad varudistribution i Växjö kommun. Underlag för en processkartläggning insamlades genom semi-strukturerade intervjuer och kartläggningen genomfördes i analysen. I en samordnad varudistribution där flera olika aktörer ingår och vill få sin röster hörda uppstår det problem. Rapporten ämnar utöver att beskriva processens utseende, även att redogöra för dessa problem. Problemen som upplevs i nuläget för respektive aktör är säkerhetsrisker på grund av kvarlämnade SRS-backar på de kommunala enheternas lastkajar enligt logistikhandläggaren vid Växjö kommun, extra transport samt lagerhållningskostnader för Växjö Partiaffär, identifikationssvårigheter för Scandinavian Supply Chain.

Utveckling av en webbapplikation

Cykeln har på senare år fått en allt större roll inom transportpolitiska sammanhang. Det finns ettintresse att öka användningen av cykel, framförallt av miljö- och hälsoskäl. Därmed finns detockså ett intresse för att kartlägga cykelvägar på samma sätt bilvägar är kartlagda. Om Sverigescykelvägar fanns samlade i en databas skulle utveckling och underhåll förenklas. Det skulle ävenvara möjligt att ta fram informationstjänster som t.ex.

1 Nästa sida ->