Sök:

Sökresultat:

93 Uppsatser om Roger säljö - Sida 2 av 7

Gör som jag menar : En studie om budskapets betydelse samt dess pÄverkan pÄ inre upplevelse och yttre beteende

The purpose of this paper was to understand internal communication?s critical tradition by studying the interface of the subjective experience and the objective behavior within a management team. During almost two years this group was observed, several semi-structured interviews were conducted and a specific incident was analyzed. The interview texts where analyzed, using the Meaning Constitution Analysis developed by Roger Sages (2010) at Lund University. The observations were summarized in sociograms showing relationships in the organization.

De ekonomiska resursernas betydelse : En kvalitativ studie om hur gymnasierektorer uppfattar anvÀndandet, uppdelningen och betydelsen utav de ekonomiska resurserna i gymnasieskolan för lÀrare och elever

I denna uppsats granskar jag ett kapitel ur Roger Fjellströms bok Den goda skolan dÀr han behandlar kommunitarismen och för en argumentation kring vad denne teori skulle kunna fÄ för konsekvenser för skolvÀsendet, frÀmst den fostrande aspekten. För att tydliggöra min granskning av detta har jag delat upp Fjellström argumentation i en tes och tre huvudargument. Tesen testas i första hand genom att jag granskar och bemöter Fjellströms tre huvudargument var för sig i.Fjellström menar att en kommunitaristisk skola löper stor risk att bli en skola som enbart anpassar barn och unga efter den föreliggande gemenskapen vilken denna Àn Àr. I min granskning av hans tre huvudargument visar jag dock att de vilar pÄ en för snÀv uppfattning om kommunitarismens idéer och dÀrför inte ger stöd Ät hans tes..

Barns delaktighet i frÄgor om umgÀngesstöd : en studie av elva tingsrÀttsdomar

The purpose of this study was to examine children's participation in court proceedings on supervised visitation and to analyse the descriptions of children in court verdicts. Eleven verdicts concerning supervised visitation resolved in 2014 were collected from two district courts in Stockholm County and studied with a qualitative textual analysis. The material was analysed with participation levels influenced by the ladder of participation for children developed by Roger Hart and with the theory of sociology of childhood. Our findings showed that children's opinions were mentioned in eight of the verdicts. In four verdicts the children's will influenced the courts decisions.

Tankar kring informationssökning: hur ser uppsatsstudenter pÄ BHS pÄ sin egen informationssökning?

The purpose of this thesis is to investigate how students writing their master thesis seek information, how they reason about their information seeking behaviour and how their studies in LIS could have affected their information seeking behaviour. The result was analysed with Roger SÀljö?s theory about the sociocultural perspective about how individuals learn in relation to their context and the social practice that they act in. The following conclusions were drawn from analysing the result. The students didn?t really reflect over their information seeking behaviour.

TRAUMA : Visuella illusioner inom spelmekanik

Denna reflekterande rapport behandlar implementerandet av visuella illusioner till dataspel och dess spelmekanik. Arbetet har skett pÄ experimentell nivÄ dÀr fyra olika illusioner har analyserats utifrÄn sin förmÄga att lura det mÀnskliga ögat och sedan implementerats i fyra olika spel, dÀr illusionerna stÄr för en del i utmaningen.De fyra olika spelens förmÄga att dra nytta av sina respektive illusioner Àr varierande, men fungerande. Alla spelen lyckas lura ögat i nÄgon form, till den grad att det ökar pÄ sjÀlva utmaningen i spelen.Framtiden för visuella illusioner i spel ligger förlsagsvis inom ?casual?-marknaden, dÀr mindre och enkla spel för sporadiska spelare finns. Utvecklandet av egna illusioner med hjÀlp av kÀnda designprinciper ses som nÀsta steg i arbetet kring visuella illusioner inom spelmekanik..

FrÄn isolering mot samverkan? - En deskriptiv studie av lokalt nÀringslivsfrÀmjande i Stockholms lÀn

The acts of promoting local business and implementing efforts to appear as an attractive location for potential business are rather new activities among Swedish municipalities. The knowledge about how these activities are organised and what strategies are perused are fairly limited. In addition the structures concerning cooperation between municipalities for economic policies contain incentives both for and against cooperation. This creates a complicated situation. Using prior research mainly done by Markus Gossas, Lennart J Lundqvist and an analytical model designed by Jon Pierre, which in this essay is completed with the works of Roger Henning, these issues are addressed.

Gör som jag menar - En studie om budskapets betydelse samt dess pÄverkan pÄ inre upplevelse och yttre beteende

The purpose of this paper was to understand internal communication?s critical tradition by studying the interface of the subjective experience and the objective behavior within a management team. During almost two years this group was observed, several semi-structured interviews were conducted and a specific incident was analyzed. The interview texts where analyzed, using the Meaning Constitution Analysis developed by Roger Sages (2010) at Lund University. The observations were summarized in sociograms showing relationships in the organization.

Konflikthantering -en undersökning av pedagogers hantering av konflikter

Syftet med denna undersökning var att diskutera hur pedagoger i skolans verksamhet hanterar konflikter. Undersökningen var av kvalitativ form och utgick frÄn frÄgorna: Hur hanterar pedagoger konflikter i grundskolan? Vilka olika konflikthanteringsmetoder anvÀnder sig pedagoger av i grundskolan? Vad tycker eleverna om pedagogernas hantering av konflikter? Hur arbetar pedagoger i grundskolan förebyggande mot konflikter? Konflikthanteringsstrategier frÄn bland annat Arne Maltén, Roger Ellmin och Johan Ekeland anvÀndes under arbetet för att kunna tolka och analysera den insamlade empirin. Empirin införskaffades genom strukturerade intervjuer med fyra pedagoger, icke deltagande observationer och enkÀtunderökningar med cirka 40 elever frÄn tvÄ grundskoleklasser. I resultatet kan man urskilja att det underlÀttar om pedagoger har en uppfattning om olika konflikthanteringsstrategier, i slutÀndan framgÄr det dock att erfarenhet Àr ett av det viktigaste redskapen för att hantera konflikter pÄ ett givande sÀtt.

TV4 Sverige och annonspaketet Sumo

Syftet med uppsatsen Àr att genom en fallstudie titta pÄ TV4 Sveriges sÀljprocess av deras annonspaket Sumo, genom en modell bearbetad utifrÄn Roger Bests (2005) andelsutvecklingstrÀd (eng. Share Development Tree) samt marknadsföringssmixen (eng. Marketing Mix)utifrÄn Kotler et al. (2002).Metod: Metoden som har anvÀnts i denna uppsats Àr kvalitativ, dÄ syftet var att göra en fallstudie av ett företag. En personlig semistrukturerad intervju med bandspelare genomfördes och tvÄ intervjuer via e-post gjordes dÄ dessa tvÄ respondenter inte hade tid att trÀffas personligen.

UpprorsbekÀmpning i Anbar-provinsen

During 2004 to 2008, The United States Marine Corps (USMC) executed counterinsurgency operations in Anbar Province with the purpose to stabilize one of the most violent areas in Iraq. The Marine Corps successfully managed to suppress the insurgency as violence dropped dramatically in late 2007. What did the marines do in order to suppress the insurgency? Why did violence drop in the province? The Marine Corps approach and procedures have been examined earlier through theories of organizational learning and adaptation. However, there is an absence of studies aiming to analyse the Marine Corps? counterinsurgency approach through the analytical lens of counterinsurgency theory.

Avfallshantering med Silly och Roger : Ett undervisningsmaterial i teknik för förskoleklass till Ärskurs tre

Syftet med detta utvecklingsarbete var att skapa ett undervisningsmaterial som genom ett varierat arbetssÀtt och med ett helhetsperspektiv pÄ avfallshantering som system ge elever möjlighet att utveckla ett intresse och fÄ en förstÄelse för avfallshanteringens process och avfallshantering i sin nÀrmiljö. Undervisningsmaterialet bestÄr av en lÀrarhandledning och en arbetsbok som riktar sig till elever och lÀrare i förskoleklass till Ärskurs 3. Arbetsboken Àr uppbyggd i sex avsnitt dÀr varje avsnitt innehÄller en sagodel, en diskussionsdel, undersöka och laborationsdel, en faktadel, en pysseldel. I lÀrarhandledningen beskrevs det hur lÀrare kan arbeta med arbetsboken. Undervisningsmaterialet utvÀrderades av tre lÀrare och en förskollÀrare.

Fifteen years of rocking the city : lÀroprocesser inom graffiti

?Undersökning syftar mot att visa att det finns informella lÀroprocesser inom den kreativa praktiken graffiti och vilken roll de spelar nÀr en utövare kommer in pÄ en konsthögskola.Min frÄgestÀllning Àr, vilket inflytande denna informella lÀroprocess har haft för mina informanter, i deras val av utbildningsomrÄde? För detta stÀller jag ocksÄ frÄgan, vilka moment som varit sÀrskilt viktiga för mina informanter i den kreativa processen? Det ges en kortfattad beskrivning av graffitins historia. Undersökningsdelen Àr baserad pÄ intervjuer med tre informanter som sjÀlva mÄlar graffiti.Deras svar Àr sedan tolkade utifrÄn ett sociokulturellt perspektiv med hjÀlp av Roger SÀljö och Lev S Vygotskij texter LÀrande i praktiken och Fantasi och kreativitet i barndomen. I slutdiskussionen berörs lÀtt den kriminella aspekten av graffiti och kampen om det offentliga rummet.Den gestaltande delen i examensarbetet utgörs av en graffitimÄlning som gjordes utifrÄn en skiss som var daterad 1993. Gestaltningen fÄr utgöra en symbol för en graffitimÄlares resa frÄn tÄg och vÀggar in pÄ en konsthögskola.MÄlningen gjordes i Vita havet pÄ Konstfack..

Medborgarskap och immigration ? En kartlÀggning över utvecklingen i Tyskland och Frankrike sedan 1992

Citizenship and immigration policy are controversial aspects of the European integration project. Fourteen years ago Roger Brubaker stated that the vital differences between German and French citizenship policy were unthinkable to harmonise. This paper therefore seeks to investigate whether the old image of the two countries are accurate. By evaluating citizenship and immigration policies in today's context with the increasing influence of European Union policy I here present a more correct picture of the situation in both countries. Partly to see how the harmonisation has come this far.

Det Àr vi som ska lÀsa: En studie av skolelevers syn pÄ delaktighet i ett skolbiblioteks bestÄndsarbete.

The purpose of this study is to investigate how students in a Swedishjunior high school (grade 7-9) view their possibility to participate in thecollection management of their school library, and how the schoollibrary works to involve the students when purchasing media. The studyhas resulted in a model for easy and effective involvement of studentsin the collection development.To achieve this aim both quantitative and qualitative methods are used.A survey in three classes in the school, observations at the schoollibrary and a qualitative interview with the library assistant have beenperformed. The collection management at the school library isdescribed using the School Library Taxonomies developed by DavidLoertscher and two models for participation developed by Roger A Hartand Harry Shier. In the survey, the students are asked about their libraryand reading habits, their perception of their own participation in thecollection management of the library and their opinions of theimportance of student participation in the library.The results show that all students view the possibility of participation as something important, but not all of the students are willing to be active themselves. The proposed model for effective involvement of students in the library focuses on simplicity, voluntariness, distinct information and visible results..

Nej, inte rita. LÄna!: 3-4-Äriga barns informationsbeteende pÄ folkbibliotekets barnavdelning

The aim of this study was to examine how children in ages 3 to 4 use the public library with the research questions: What does children?s, in ages between 3 and 4, information behavior look like when they visit a public library in leisure time with a parent? What is the nature of interaction between child and parent, child and the staff of the library, and between child and other visitors? What is the function of the cultural tools in relation to the children?s information behavior? The theoretical frame of reference consisted of Lev Vygotsky?s ?the zone of proximal development? and Roger SÀljö?s theory about using cultural tools. To answer the questions I have observed 4 children together with their mothers and siblings at a public library. From the result of the observations I found that every child had their own information behavior. Two of the children only used one kind of cultural tool ? books.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->