Sökresultat:
547 Uppsatser om Revisorns anmälningsplikt - Sida 35 av 37
GrÀnslandet mellan revisorns tystnadsplikt och anmÀlningsskyldighet ? hur gÄr man tillvÀga som revisor?
Det svenska nÀringslivet Àr viktigt för Sverige och mÄnga av de aktiebolag som drivs i Sverige har flera olika intressenter. För att dessa intressenter ska vÄga satsa i olika bolag krÀvs det att det finns en oberoende part som kan granska bolagets finansiella information. Denna oberoende part Àr bolagets revisor som genom att granska bolagets ekonomi ska skapa trovÀrdighet Ät bolagets finansiella information. Att detta fungerar Àr av stor vikt för att nÀringslivet ska fungera pÄ ett tillfredsstÀllande sÀtt. För att revisorn ska kunna utföra sitt arbete behöver denne samarbeta med styrelsen och vd:n vilket ofta leder till ett förtroende mellan parterna.
FordringsÀgare vid konkurs : Revisionens betydelse i vÀrderingen av ett litet bolags betalningsförmÄga
Stora företagsbedrÀgerier och skandaler sÄsom Kreuger, Enron och Worldcom dÀr fordringsÀgare led omfattande förluster, följs ofta av en debatt om revisionens syfte och omfattning. Efter pÄtryckningar frÄn EU om att minska den administrativa bördan, öka konkurrenskraften och stimulera Europas ekonomi, avskaffades revisionsplikten för mindre aktiebolag i Sverige 2010. FordringsÀgare i form av bland annat kreditgivare och investerare Àr parter som kan drabbas vid en konkurs och har dÀrför behov av att ha en fungerande relation med företaget. Tillsammans med kompletterande information frÄn revisorer bidrar kreditbetyg till en bÀttre bild av kreditrisker som fordringsÀgare utsÀtter sig för. Syftet med studien Àr att öka förstÄelsen för revisionens betydelse i vÀrderingen av ett litet företags betalningsförmÄga nÀr det sedan 2010 inte lÀngre Àr ett lagstadgat krav att ha revisor.
Avskaffandet av revisionsplikten : FörÀndringen inom revisionsbyrÄer
Bakgrund & problem: Tobias Svanström har i sin doktorsavhandling utfört en studie om hur smĂ„ och medelstora företag kommer att efterfrĂ„ga och anvĂ€nda revision samt rĂ„dgivningstjĂ€nster efter avskaffandet av revisionsplikten. Svanströms studie visade att omkring 60 procent av samtliga företag kommer behĂ„lla revision trots att lagkrav saknas. Avskaffandet av revisionsplikten förvĂ€ntades enligt angivelser frĂ„n riksdagen beröra 70 procent av Sveriges företag vilket motsvarade omkring 250 000 smĂ„ aktiebolag. Ă
r 2010 beslutade regeringen att avskaffa revisionsplikten för smÄföretag. Avskaffandet av revisionsplikten förÀndrade inte omfattning pÄ revisionen och revisorns arbete, utan det blev avgörande för om företag fick vÀlja bort revision.
Vilka faktorer pÄverkar smÄ företag vid valet av revisor? : En kvantitativ studie betrÀffande vilka faktorer som pÄverkar smÄ företag vid valet av revisor och hur dess process ser ut.
Inledning: Sverige idag har ett stort utbud av revisionsbyrÄer. DÀr byrÄerna som rÀknas till Big-4, second tier samt övriga Àr verksamma pÄ ett flertal olika platser runt om i landet. Det stora utbudet av byrÄer gör att smÄ företag i Sverige har ett svÄrt val att veta vilken revisor de ska vÀlja. Denna svÄrighet grundar sig i att revision som tjÀnst Àr svÄr att utvÀrdera innan den Àr köpt och erhÄllen. De smÄ företagen som fortfarande mÄste bli reviderade efter lagförÀndringen 2010 stÀlls nu och dÄ inför valet av att vÀlja revisor. Tidigare studier har konkluderat att det finns olika faktorer som pÄverkar valet av revisor.
UtslÀppsrÀtter : vilken roll har revisorn i granskningen av dessa samt föreligger ett förvÀntningsgap?
I ett steg att stabilisera utslÀppen av vÀxthusgaser i atmosfÀren framförhandlades Kyotoprotokollet i Japan 1997, vilket Äret dÀrpÄ undertecknades av Europeiska gemenskapen. Protokollet innebÀr att EU:s medlemsstater ska minska sina utslÀpp av vÀxthusgaser med 8% Ären 2008?2012 jÀmfört med utslÀppsnivÄn 1990. En avgörande faktor för att verkliggöra protokollet Àr att etablera ett fungeran-de handelsystem av utslÀppsrÀtter inom EU. Tanken Àr att lÀnderna inom EU ska kunna samarbeta för att minska utslÀppen genom att köpa och sÀlja rÀtter sinsemellan.
Entreprenör eller ByrÄkrat? : En studie om revisorers agerande vid ett misstÀnkt ekobrott
Bakgrund: Ă
r 1999 infördes lagen om revisorns anmÀlningsskyldighet och lagen innebÀr att revisorn ska anmÀla vid misstanke av ett ekonomiskt brott, jÀmfört med tidigare dÄ revisorn endast hade tystnadsplikten att förhÄlla sig till. Lagen infördes pÄ grund av den höga ekonomiska brottsligheten dÀr de vanligaste ekobrotten i Sverige Àr bokföringsbrott och skattebrott. Denna lag skulle underlÀtta revisorers arbete vid brottssituationer. I stort sett stÄr anmÀlningsskyldigheten i motsatsen mot tystnadsplikten vilket har lett till att intressenternas förvÀntningar pÄ revisorers arbete har ökat. Revisorerna har anmÀlningsskyldighet till myndigheterna samtidigt som de har tystnadsplikt gentemot sina klienter.Syfte: Studiens syfte Àr att öka förstÄelsen, sett frÄn revisorers perspektiv, för hur revisorer ser pÄ anmÀlningsskyldigheten samt att undersöka om hur revisorers erfarenheter kan pÄverka deras agerande, nÀr det gÀller ett misstÀnkt ekobrott.Metod: Vi har genom en kvalitativ undersökningsmetod utfört studien med utgÄngspunkt frÄn den induktiva forskningsansatsen.
En förÀndrande process? : - en studie om hur lÄneprocessen kan förÀndras om revisionsplikten slopas
SammanfattningFöretag har i alla tider lĂ„nat kapital av kreditgivare till investeringar dessa vill genomföra. Kreditgivarna har i samband med det utlĂ„nade kapitalet krĂ€vt sĂ€kerheter av företagen för att bevilja krediter. Detta för att minska den risk dessa tar. För att Ă€nnu mer minska den risk kreditgivaren tar vad gĂ€ller utlĂ„ning av kapital till lĂ„ntagare kan kreditvillkor anvĂ€ndas. Ănnu en möjlighet för kreditgivaren att minska risken Ă€r att lĂ„ta företaget revidera sig.Revisorns uppgifter nĂ€r det gĂ€ller att sĂ€kerstĂ€lla kreditvĂ€rdigheten Ă€r att granska sĂ„ att rĂ€kenskaperna och förvaltningen av bolaget Ă€r i sin ordning.
NÀr pengar kostar pengar : En studie om sambandet mellan fritt kassaflöde och revisionsarvode
Idag pĂ„gĂ„r en debatt mellan företagens olika intressenter angĂ„ende aktiemarknadens resursutnyttjande, speciellt rörande utdelningspolitiken i de svenska börsbolagen. Ă
tskilliga Àgare vill se ökade utdelningar och menar att kapitalmarknaden bÀttre Àn företaget kan investera pengarna i lönsamma projekt. Ledningen Ä sin sida motsÀtter sig detta och hÀvdar vikten av en god likviditet inför framtida investeringar. MotsÀttningarna blir dessutom Àn större dÄ företaget har stora fria kassaflöden. Vid ett stort fritt kassaflöde har ledningen incitament till att investera i projekt med negativa nettonuvÀrden.
Har revisionsplikten betydelse för den ekonomiska brottsligheten?
Bakgrund och problem: I Sverige infördes revisionsplikt för alla aktiebolag 1983. Syftetmed revisionsplikten var att den skulle vara bra för kampen mot den ekonomiskabrottsligheten. FrÄgan om revisionsplikt har sedan införandet berörts av flera statligautredningar, men har inte vidare utretts. Det har hÀnvisats till samma argument somframfördes vid lagstiftningen, det vill sÀga att revisionsplikten Àr av stor betydelse förbekÀmpning av ekonomisk brottslighet. Meningarna om huruvida den lagstadgade revisionenbidrar till att förebygga brott gÄr isÀr och frÄgan om revisionspliktens preventiva effekt pÄ denekonomiska brottsligheten kvarstÄr.Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att undersöka om revisionsplikten har betydelse för arbetetmot den ekonomiska brottsligheten.AvgrÀnsningar: Denna uppsats behandlar endast ekonomisk brottslighet och revisionsplikt imikroföretag i Sverige.
Ansvaret för noterade bolags redovisning
Bakgrund och problem: Till följd av redovisningsskandaler som Enron och Worldcom harallmĂ€nhetens förtroende för redovisningen minskat. I USA har ett nytt regelverk, Sarbanes-Oxley Act (SOX), tagits fram för att sĂ€kerstĂ€lla innehĂ„llet i de finansiella rapporterna. Arbetetmed förtroendefrĂ„gor för Sveriges noterade bolag har till största del handlat om en utveckladbolagsstyrning, varför Svensk kod för bolagsstyrning (Koden) infördes under 2005. Kodenbehandlar bland annat styrelsens ansvar för redovisningen och föreslĂ„r dels att styrelsen skallinrĂ€tta ett revisionsutskott, dels att styrelsen i Ă„rsredovisningen skall intyga att redovisningenĂ€r riktig. En sĂ„dan intygandemening följer Ă€ven av det sĂ„ kallade Ăppenhetsdirektivet, vilkethar föranlett en debatt i Sverige kring styrelsens ansvar för redovisningen.
Att agera pÄ förvÀntningsgapet mellan revisionsprofessionen och intressenter : en uppsats som behandlar ansvarsfrihet och förvÀntningarna pÄ en revisors ansvar
SammanfattningDen första av en rad skandaler i USA och i Europa, var Enron-skandalen. Det amerikanska företaget Enron försattes i konkurs i slutet av 2001 dÄ företaget hade dolt sina skulder och manipulerat redovisningen för att kunna ge sken av att vara ett finansiellt vÀlmÄende företag. DÄ det uppdagades att Enrons revisionsbyrÄ Andersen hade förstört material för att dölja information för tillsynsmyndigheten i och med förundersökningen mot Enron var skandalen ett faktum och revisorernas roll kom alltmer i fokus.Skandalerna har bidragit till att allmÀnheten upplever att revisorerna inte levererar det de ska: att revisionen garanterar att det inte försiggÄr nÄgra förbiseenden eller oegentligheter i ett företags affÀrstransaktioner. AllmÀnheten förvÀntar sig att en revisor ska vara som en polis i granskandet av ett företags affÀrer och blir dÀrför besvikna pÄ revisionsprofessionen dÄ en revisionsskandal uppstÄr. För att minska detta förvÀntningsgap behöver allmÀnhetens förvÀntningar pÄ en revisors ansvar realiseras och alltsÄ minskas samtidigt som revisionsprofessionen behöver öka sin prestation.Det hÀr Àr ett kvalitativt arbete dÀr materialet kommer ifrÄn lagtexter, akademisk revisions-, redovisnings- och marknadsföringslitteratur, kursböcker, domar frÄn Stockholms tingsrÀtt samt utlÄtanden frÄn RevisorsnÀmnden.
Beredskapen inför revisionspliktens avskaffande ? en fallstudie av revisorsprofessionen
Lagstadgad revision har varit ett förekommande element för svenska aktiebolag sedan slutet av 1980-talet. Att revision skulle utgöra ett tvÄng för dessa bolag blev verklighet i syfte att underminera den ekonomiska brottsligheten. Vad som skedde under 2000-talets början var dock en helvÀndning. Med bakgrund till att Sverige mÄste anpassa sig efter den gemensamma lagstiftningen inom EU och den ökande globala konkurrensen tillsatte den svenska regeringen Utredningen om revisorer och revision vilken bland annat skulle faststÀlla hur revisionsplikten skulle avskaffas i mindre aktiebolag. Vad ett slopande av revisionsplikten i de mindre aktiebolagen skulle kunna fÄ för konsekvenser har emellertid studerats och debatterats i stor utstrÀckning.
Konsekvenserna av övergÄngen till K3-regelverket och en fortsatt internationell harmonisering - frÄn leasegivarens perspektiv -
Bakgrund och problem: Det nya K3-regelverket Àr en del av BokföringsnÀmndens K-projekt och ska tillÀmpas av svenska onoterade bolag av större storlek frÄn och med 1 januari 2014. Regelverket Àr en del av det harmoniseringsprojekt som pÄgÄr i vÀrlden vilket kan göra det svÄrt för företag utan internationella anknytningar att se nÄgon direkt fördel av övergÄngen och de initiala kostnader som tillkommer. Syfte: Uppsatsen syftar till att kvalitativt utreda hur övergÄngen till K3-regelverket berör ett onoterat koncernbolag som innehar rollen som leasegivare. Ytterligare syftar uppsatsen till att granska hur revisorer ser pÄ denna förÀndring och hur eventuella problem kan undvikas. Förhoppningsvis kommer denna granskning Àven underlÀtta tillÀmpningen av K3 för det företag som valts för fallstudien.AvgrÀnsningar: Denna uppsats har som syfte att belysa de förÀndringar som uppkommer för leasegivare vid övergÄngen, vilket gör att de regler som skiljer sig Ät frÄn tidigare regler pÄ detta omrÄde Àr mest relevanta. Vidare belyses endast ett företag som berörs av övergÄngen i en fallstudie, vilket inte kan sÀgas ge en generell bild av hur alla företag pÄverkas av denna.Metod: Metoden som anvÀnds i uppsatsen Àr ett kvalitativt tillvÀgagÄngssÀtt med en fallstudie samt tvÄ intervjuer.
PenningtvÀtt ? Revisorns agerande & Finanspolisens förvÀntningar
En del brott genererar stora vinster och sÀrskilt höga summor drar till sig mer uppmÀrksamhet. Det blir dÀrför nödvÀndigt att förvandla pengar frÄn kriminell verksamhet till legitima medel för att dölja deras brottsliga ursprung och dÀrmed kunna investera medlen i den lagliga ekonomin. TvÀttning och placering av vinster blir vanligare men enligt Finanspolisens Ärsrapport 2007 har det blivit en kraftig minskning av andelen anmÀlda rapporter om misstÀnkt penningtvÀtt. Revisionsbranschen har hÀr en betydelsefull roll för att förhindra penningtvÀtt, dÄ de har insikt i företagens ekonomiska situation. Det uppstÄr dÀrmed oklarheter angÄende revisorers handlingar vid misstanke om penningtvÀtt och vad Finanspolisen har för förvÀntningar pÄ revisorer.Uppsatsens studie syftar till att besvara hur revisorer förhÄller sig till anmÀlningsplikten och Finanspolisens förvÀntningar pÄ revisorn.
Hur har revisorers roll i bolagsstyrningsprocessen Àndrats efter införandet av Svensk kod för bolagsstyrning och Reviderad kod 2008?
Det nya Ärtusendet inleddes med tvÄ av vÀrldens största redovisningsskandaler efter avslöjandena om bokföringsbrott och bedrÀgerier inom bolagsjÀttarna Enron och Worldcom. Situationen blev inte bÀttre av att det senare visade sig vara samma revisionsbolag som skötte granskningen av de bÄda bolagen. Konsekvenserna av det intrÀffade blev globala och allmÀnhetens förtroende för bolagsstyrning samt för yrkesgruppen revisorer sjönk vilket fick vÀrlden att agera. Först ut var USA som tillsatte hÄrdare lagstiftning i form av Sarbanes-Oxley Act. Ett flertal europeiska lÀnder valde istÀllet att utveckla koder för bolagsstyrning.