Sökresultat:
35732 Uppsatser om Retorik eller konsten att övertyga - Sida 22 av 2383
Konsten att vÀlja chefer: rekrytering, bedömning och urval
Rekrytering och urval Àr huvudtemat i denna studie, vilken belyser rekryteringsföretags tillvÀgagÄngssÀtt vid urval till chefspositioner. Urvalsprocessens bestÄndsdelar behandlas i kontexten av signifikans nivÄ och tillÀmpningsgrad för bedömning och beslutsfattande vid rekrytering. Urvalsförfarandet kan enligt redovisade perspektiv utgöra en kÀlla till förlorad konkurrenskraft nÀr tillvÀgagÄngssÀttet leder till bristande överensstÀmmelse mellan individ och organisation. Med kunskap och erfarenhet om urvalsförfarande kan dock tillvÀgagÄngssÀttet simplifieras. DÀrav presenteras en exemplifiering av rekryteringsföretagens förfarande, vilken Àven kan anvÀndas för att identifiera framgÄngsfaktorer vid rekrytering.
Retorik pÄ scen - En studie om scenisk kommunikation
I have made an inquiry about stage communication, small talk and on-stage rhetoric. The essay is divided into different parts. There is a background part that gives a short overview about other research and literature that has been made on the subject. A background has been put together to help you as a reader to understand the complex science can be. Here you will find work written by Dorothy Irving and Ă
ke Lundberg among others.
VÀder pÄ TV: en jÀmförelse av vÀderpresentationerna pÄ SVT och TV4
VÀdret Àr ett viktigt fenomen som spelar en betydande roll i vÄra liv. I Sverige Àr det ett populÀrt Àmne att prata om dÄ nya bekantskaper inleds. Det Àr ocksÄ nÄgonting som pÄverkar oss i vÄr dagliga rutin och hur vi planerar vÄr tid. Vi har möjlighet att ta del av vÀderprognoserna frÄn en rad olika medier som bland annat TV, radio, tidningar, Internet, text-TV och sÄ vidare. Ett av de medier vi vÀnder oss mest till Àr TV.
Skapandet av Blueberry Garden : Om konsten att berÀtta historier genom interaktivitet och spelmekanik
Uppsatsen Àr en reflekterande text som behandlar verket Blueberry Garden ? ett datorspel som utforskar möjligheterna till historieberÀttande genom endast interaktivitet och spelmekanik. Verket och texten Àr en produkt av Erik SvedÀngs examensarbete under vÄren 2008 vid Högskolan i Skövde.Genom kontinuerlig speltestning under projektets gÄng, dÀr testpersoner fÄtt spela spelet och sedan berÀtta om sina erfarenheter, har spelets möjligheter till att skapa meningsfulla narrativ försökt utrönas.Slutsatsen Àr att det mycket vÀl Àr möjligt att berÀtta historier enbart genom interaktivitet och spelmekanik. Resultatet mÄste dock tydligare presenteras som en berÀttelse för spelaren Àn vad som Àr fallet i Blueberry Garden..
Image repair-theory vid livsmedelskris : Textanalys av Findus kriskommunikation kring hÀstköttsskandalen
This study intends to use a text analysis and analyze Findus crisis communication, on their website, about the horse meat scandal in February and March 2013. The main focus is to examine if Findus crisis communication can be connected to Beniot?s image repair strategies and the rhetorical appeal forms, in five press releases and four blog posts, and also if they are different depending on the media format. The results show that Findus usually used three of the five image repair strategies and the three appeal forms (ethos, pathos and logos) interacted and therefore became Findus crisis communication consistent in all material. The results also show that Findus had a clear position because they conveyed a consistent message..
RÀtten att hÀda : En undersökning av epideiktikens roll för formandet av en vÀrldsbild i debatter kring karikatyrer.
De senaste Ären har karikatyrer vid tvÄ tillfÀllen vÀckt kraftiga reaktioner i Sverige. Denna undersökning syftar till att undersöka om och hur debatter kring karikatyrer fungerar epideiktiskt och bidrar till formandet av en vÀrldsbild. I detta syfte har vi tittat nÀrmare pÄ argumentationen och det underliggande dramat i fyra tidningsartiklar frÄn debatterna kring Lars Hillersbergs karikatyrer som betonade vad som ansÄgs vara typiska judiska karaktÀrsdrag och Jyllands-Postens publicering av karikatyrer av den muslimske profeten Muhammed. Resultaten visar att debatterna har epideiktiska funktioner genom att de bidrar till processen av en gemensam definition av de uppkomna situationerna och dÀrmed ökar sammanhÄllningen i gruppen. Dess medlemmar förnyar sin sjÀlvbild och sin syn pÄ vad som Àr gott..
Social och emotionell kompetens : Konsten att umgÄs med varandra
Syftet med arbetet var att barnen skulle bli medvetna om sina kÀnslor och hur det pÄverkar deras handlande. Barnen fick dÀrför arbeta med sina kÀnslor för att de skulle bli medvetna om hur, var och varför de fÄr dessa kÀnslor. Tanken var Àven att barnen skulle försöka sÀtta sig in i andra individers perspektiv. Vi anvÀnde oss av aktionsforskning och det Àr en metod som innebÀr ett förÀndringsarbete. Barnen fick utföra nÄgra övningar som utgick frÄn olika kÀnslor, dÄ gavs barnen möjlighet att reflektera över sina kÀnslor.
Konsten att bryta mönster: En konstnÀrlig studie och designlösning kring social hÄllbarhet
Detta examensarbete kretsar kring mediet ?utstÀllning? och fenomenet ?mönster?, som tillsammans vill förmedla en upplevelse som syftar till social hÄllbarhet. Utefter en bakgrundsresearch dÀr konst, design och begreppet social hÄllbarhet möts, följer en process mot en designlösning stödd av konstnÀrliga metoder. Resultatet efterstrÀvar att vara bÄde anvÀndbart, dekorativt och samtidigt belysa ett viktigt omrÄde; mobbning. Medan ?mediedesign? frÀmst kopplas till design för tryckta och interaktiva medier, utforskar detta arbete Àven andra delar av Àmnet som egentligen kan te sig i oÀndliga former..
Estetisk Effektivitet i Digitala Spel : Konsten att skapa starka upplevelser
Den hÀr uppsatsen undersöker varför vissa spel kan ses med ett större estetiskt vÀrde Àn andra och hur detta estetiska fokus kan uppnÄs samt hur detta pÄverkar spelen och dess vÀrde. Syftet Àr att beskriva estetisk effektivitet som begrepp och metod för att kunna applicera dessa kunskaper i produktioner av digitala spel. För att undersöka problemomrÄdet utfördes en spelproduktion dÀr metoder framtagna under undersökningens gÄng applicerades. Denna produktion testades sedan mot respondenter och resultaten sammanstÀlldes med reflektioner kring hur processen pÄverkat slutprodukten. Undersökningen beskriver ett förhÄllningssÀtt, komplett med begrepp, definitioner och metoder och visar att detta kan anvÀndas för att skapa sammanhÄllna och starka upplevelser..
Den obekvÀma planeten : En analys av retoriken i dokumentÀrfilmerna An Inconvenient Truth och The Planet
An Inconvenient Truth (2006) och The planet (2006) Àr tvÄ stycken dokumentÀrfilmer som behandlar klimathotet och dess globala följder. Uppsatsen diskuterar den retoriska meningen och de retoriska skiljaktigheter, likheter mellan dokumentÀrfilmerna. Den diskuterar Àven syftet av de filmsekvenser som anvÀnds till varje tal/intervju. Uppsatsen innehÄller analyser av varje film samt en analyssummering mellan bÄda filmerna. An Inconvenient Truth (2006) Àr en dokumentÀrfilm med fokus pÄ Al Gores och hans kampanj dÀr han försöker informera folk gÀllande klimathotet.
Andlig konst?
Vad Àr andlighet? MÄnga av oss blandar ihop andligheten med religion, men det Àr viktigt att skilja pÄ andlighet och religion. Religion Àr nÄgot som vi fÄr lÀra oss frÄn andra medan andlighet Àr nÄgonting vi finner djupt inom oss sjÀlva.Andlighet hos en mÀnniska Àr ett bejakande av sjÀlen. Andlighet Àr ett uttryck för den del av oss mÀnniskor som inte har nÄgon fysisk form. I mitt arbete behandlar jag temat andlighet utifrÄn en personlig utgÄngspunkt dÀr jag, som mÀnniska mellan andligt och jordligt, hyllar min plats i den sistnÀmnda. För mig Àr ofta den fysiska och materiella upplevelsen en förutsÀttning för just den andliga upplevelsen. Ingen utesluter den andra men för mig Àr perspektivet pÄ andlighet omvÀnt. En av uppgifterna i mitt magisterarbete blev sÄledes att lyckas förmedla andlighet genom just en materiell skapelse. Jag blev tvungen att stÀlla mig frÄgor om detta överhuvudtaget Àr möjligt? Andlighet Àr ju pÄ mÄnga sÀtt motsatsen till att bli materialiserad..
Sagan om Rescuerunner hur corporate storytelling kan förbÀttra marknadskommunikationen pÄ Rescuerunners hemsida
Titel: Sagan om Rescuerunner ? hur corporate storytelling kan förbÀttra markandskommunikationen pÄ Rescuerunners hemsidaFörfattare: Elin DahllövUppdragsgivare: Safe at SeaKurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap, Göteborg universitetTermin: VÄrterminen 2013Handldare: Orla VigsÞSidantal: 56Antal ord: 16 075Syfte: Att ta reda pÄ hur corporate storytelling kan stÀrka varumÀrketMetod: Kvalitativ bild- och textanalysMaterial: Texter och bilder frÄn www.rescuerunner.comHuvudresultat: Att Rescuerunner, en produkt som framstÀlls som ganska tekniskt avancerad och med en rad finesser som inte Àr uppenbara vid första anblicken, kan tjÀna pÄ att anvÀnda sig av corporate storytelling. FrÀmsta anledningen till detta Àr att produkten blirmer lÀttillgÀnglig och lÀttare kan förklaras. IstÀllet för att nÀmna en massa teknisk information och data, kan man berÀtta en historia om hur det fungerar och vad det innebÀr i verkligheten..
KRĂDD Konsten att balansera Ekonomiskt och Kulturellt Kapital
This thesis aims to describe how a fashion designer should balance art and commerce in order to succeed in the fashion industry. We aim to define the Swedish term KRĂDD, and sort out how a designer or CEO in the fashion business should relate to the term, as well as the balance between cultural and economic capital. We present theories of the origins and fluctuations of fashion, as well as social studies on cultural capital, and brand building. The study is made in a qualitative manner where the empirics consist of interviews with 13 respondents that have different positions in, and experience from the fashion industry, including designers, journalists, buyers, a CEO and a PR-professional. In our conclusion, we emphasize the need for a balance between cultural and economic capital in order to succeed as a fashion designer.
Konsten att bygga affÀrsrelationer i Kina : en fallstudie av tvÄ vÀsterlÀndska företags möte med en frÀmmande kultur
Kina Àr en av de snabbast vÀxande marknaderna idag. VÀsterlÀndska företag ser stor potential i att etablera sig pÄ den stora marknaden. Uppbyggandet av affÀrsrelationer Àr en av de viktigaste nyckelfaktorerna till framgÄng pÄ den kinesiska marknaden. Syftet med denna uppsats Àr att fÄ en ökad förstÄelse i hur vÀsterlÀndska företag skapar och underhÄller affÀrsrelationer i Kina. Genom en abduktiv forskningsansats har vi utfört kvalitativa intervjuer med anstÀllda pÄ Purac och Applied Biosystems.
Jag kan, jag vill, jag vÄgar: ett försök att stÀrka elevers
sjÀlvförtroende i att tala inför grupp
Syftet med vÄrt examensarbete var att undersöka hur den enskilde elevens sjÀlvförtroende pÄverkades dÄ eleverna fick möjlighet att trÀna sig i att tala inför sÄvÀl större som mindre grupper. VÄr undersökning genomfördes i en Äk 5 dÀr vi med hjÀlp av handledaren valde ut sex försökspersoner. Dessa elever blev intervjuade bÄde i början och i slutet av praktikperioden för att vi skulle kunna utlÀsa om nÄgon förÀndring skett. Eleverna skrev loggbok en gÄng i veckan och vi förde egen dagbok. Vi arbetade genom att gÄ frÄn enkla och lekfulla muntliga uppgifter till mer avancerade för att avsluta med ett enskilt framtrÀdande inför grupp, en sÄ kallad soloredovisning.