Sök:

Social och emotionell kompetens

Konsten att umgås med varandra


Syftet med arbetet var att barnen skulle bli medvetna om sina känslor och hur det påverkar deras handlande. Barnen fick därför arbeta med sina känslor för att de skulle bli medvetna om hur, var och varför de får dessa känslor. Tanken var även att barnen skulle försöka sätta sig in i andra individers perspektiv. Vi använde oss av aktionsforskning och det är en metod som innebär ett förändringsarbete. Barnen fick utföra några övningar som utgick från olika känslor, då gavs barnen möjlighet att reflektera över sina känslor. För att utveckla sin sociala kompetens fick barnen genomföra olika samarbetsövningar. Det visade sig att barnen inte hade fått möjligheten att öva på att utgå från sina känslor. Det har fått lära sig vad som är rätt och fel.

Författare

Hanna Kemppainen Sanna Kemppainen

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..