
Sökresultat:
283 Uppsatser om Respondent - Sida 9 av 19
Human attitudes toward large carnivores bear, wolf, lynx and wolverine : a case study of Västerbotten County
Management of large carnivores involves more than just the management of animals, people also have a large influence. The Swedish parliament decided in 2009 that the county boards should use co-management to a greater extent in management. This shows how important human dimensions are.We know from previous research that the majority of people in Västerbotten are positive toward large carnivores and the management done by the state, however there is a negative minority which should not be neglected. This paper contributes with an examination of attitudes toward large carnivores, wolf, bear, lynx and wolverine, in Västerbotten County. The data for this study were derived from a survey that was sent out to 150 randomly selected persons in every commune in following counties: Norrbotten, Västerbotten, Jämtland, Västernorrland, Dalarna, Gävleborg and Stockholm.
Har det gått bra idag? : Förskolan ur vårdnadshavares perspektiv. En enkät- och intervjustudie
Syftet med denna studie är att belysa vårdnadshavares syn på förskoleverksamheten. Min förhoppning är att genom detta bidra till en ökad förståelse för förskolebarnens vårdnadshavare och därmed främja en god samverkan mellan förskola och hem. För att nå syftet och få svar på studiens frågeställningar användes inslag av både kvantitativa och kvalitativa metoder i form av webbenkät och intervjuer. I webbenkäten som främst rörde vårdnadshavares attityder till förskolans läroplan deltog 71 vårdnadshavare och i de semistrukturerade intervjuer som främst fokuserade på samverkan, erfarenheter och läroplan intervjuades två vårdnadshavare. Svaren från webbenkät och intervjuer analyserades och det relevanta för syftet sammanfattades sedan i resultatet. Resultatet visar på att det rådde skiftande attityder till läroplanen och dess mål, där läroplanskategorier som normer och värden samt barns inflytande mötte fler positiva attityder än barns utveckling och lärande.
Atopon. En intersektionell studie över svenska gymnasieungdomars tal om religion, etnicitet, klass och kön
This master?s thesis problematizes how students in two Swedish secondary schools think and speak about, and relate to, topics such as gender, class, ethnicity, religion and sex, but also how they move in, make use of, and interact within, the school space. What categorizing and positionings, if any, can be found? Students in two Swedish secondary schools, in a medium sized Swedish town, have been observed (using participant observation) and interviewed (open ended), the material was then examined with intersectional theory. A majority of the ethnic Swedish Respondents position ?the religious? as ?superstitious?, ?frightening? and/or ?backwards?, also many of them equated religion with ?muslim/islam?, a greater understanding for the others religious outlook was shown by students with an ethnic background from outside Europe.
Så styrs Mälarenergi med hjälp av Balanserat Styrkort
Title: Controlling Mälarenergi by Balanced Scorecard Seminar date: 2009-01-16 Institution: School of Sustainable Development of Society and Technology Course: Bachelor thesis 15hp Authors: Camilla Nilsson, Amanda Agestav Advisor: Ulla Pettersson The main issues: What does Mälarenergi's Balanced Scorecard look like? Which Balanced Scorecard perspectives are important to Mälarenergi? Is Balanced Scorecard a purposeful control model in order for the group management to fulfil the aims of the owners' directives? Purpose: The purpose is to find out how the group management at Mälarenergi works with Balanced Scorecard. Is Balanced Scorecard a purposeful tool for the group management to fulfill the aims of the owners' directives? Method: This study is based on a qualitative research method in the form of interviews. We have interviewed one Respondent.
Kreditbedömning : -en studie om hur banker kontrollerar informationen från fastighetsbolagen
The new accounting standards IFRS and IAS was implemented in January 2005, the purpose was to harmonize accounting standards world wide. As a result of these new rules the real estate companies are allowed to appraise real estates assets at market value. It has long been debated whether this appraisal fulfils the requirements for relevance, reliability and comparability.The paper attends to how banks control the information given by the real estate companies in the process of credit granting. As an introduction we describe the purpose of accounting and the problematic´s about appraisals with market values. Further on there is a discussion on which factors are taken into consideration when banks grant credits.The study is built on interviews at three different commercial banks.
Varumärket Sverige : En medveten variabel i företagets varumärkesstrategi? En jämförande studie av två svenska företag.
In these days of globalization, with a higher level of openness and interaction over geographical, cultural and economical borders, the importance of the company?s intangible asset, its brand, is gaining importance as a differentiating factor. Building a strong brand and the emphasis on strategic brand management is something that before was given less attention in firms but today we can see a general increase in awareness and relative emphasis in the strategic work of companies.Countries as brands: Is it possible to consider a nation or a country as a brand the same way you consider a product? Well, looking in to the subject it seems to be a rather complex matter and there are many questions to be asked and answer. Nations around the globe are indeed marketing and positioning themselves for several purposes.
Kostråd på internet : En tva?rsnittsstudie bland unga vuxna
AimThe study aims were to identify young adults? sources of nutritional advice on the Internet and how they perceive the credibility of these. The study also aimed at exploring young adults' knowledge of national recommendations issued by the National Food Agency.MethodA web-based survey was distributed on the social media platform Facebook. The questionnaire contained a total of 14 questions regarding online nutritional advice and its credibility. Finally, it requested the Respondent's knowledge and credibility of the national nutritional recommendations.
Utvärderingskriterier: som företag tar hänsyn till vid val av affärssystem
Denna undersökning handlar om företags syn på utvärderingskriterier när de ska välja affärssystem. Utifrån litteraturen som behandlar ämnet utvärderingskriterier vid val av affärssystem framgår det att det finns många olika kriterier att se till då företag ska upphandla affärssystem. Syftet med vår undersökning är därför att kunna besvara frågan om vilka utvärderingskriterier som kan vara betydelsefulla för företag att se till under upphandlingen av affärssystem. Vi vill även se om det finns någon skillnad mellan olika företag och deras syn på utvärderingskriterier vid affärssystemsval. För att uppfylla syftet har vi valt att genomföra en kvalitativ undersökning, då denna undersökningsmetod gör det möjligt att fördjupa sig i svaren från varje Respondent.
Varför kan tjejer pussa varandra men inte killar : En studie om ungdomars uppfattningar kring kärlek, sex och sexuella identiteter
Denna studie handlar om att undersöka ungdomars uppfattningar om kärlek, sex, sexuella identiteter samt deras erfarenhet av sex- och samlevnadsundervisning. Ungdomarnas uppfattningar jämfördes med varandra samt med uppfattningarna från en person verksam på RFSL*. Detta är en kvalitativ studie som bygger på intervjuer med en tjejgrupp, en killgrupp och med en Respondent från RFSL. Resultatet visade inte på några större skillnader mellan ungdomsgruppernas uppfattningar, utan den största skillnaden fann vi emellan deras och RFSL- Respondentens uppfattning. I resultatet framkom det att ungdomarna ser kärlek och sex som två fenomen beroende av varandra.
Film- & Litteraturturism : Fakta och fiktion i en lättsam blandning
Movie and literary tourism is a genre that has been recognized around the world for a long time but that has only recently got a grip on Sweden. More and more famous books are being cinematized and because of the success of these movies we can now walk in the traces of Wallander as well as the Millenniummovies.The focus of this study is mainly about the tourists? motivation when it comes to this form of tourism and the purpose is to try understand what needs come in to play when a movie and literary tourism attraction is chosen. The study objects are two movie and literary walks which are based on books and movies with a fictitious storyline.The performed research was based on a multiple strategy with the qualitative method - consisting of Respondent and informant interviews - in focus and the quantitative investigation - in the form of an one-page questionnaire - more as a complement.On the basis of the most fundamental theory of motivation in general (Maslow, 1970) and the tourism research?s more specific travel motivation theory (Pearce, 2005), the conditions for movie and literature as sorts of tourism have been made clear.
Förskolepedagogers uppfattningar om leken som redskap för barns språkutveckling : en observations- och intervjustudie
The value of a good reputation for organizations is increasing today as consumers and citizens become more aware of brands. If a crisis hits an organization, there is now more to lose than before concerning reputation. Therefore the organization?s communication strategies must be developed to sustain the organization?s reputation during and after a crisis.In the field of crisis communication there are two distinguished theories which concern what an organization with help from crisis communication should do to undergo a crisis without losing its reputation. These theories are image repair theory and situational crisis communication theory (SCCT).
Till vilket pris? En kvalitativ studie om missbrukets påverkan på de sociala relationerna.
The aim of the study was to examine how substance abuse influences social relationships to families, friends and others. Five ex addicts in a treatment centre were interviewed. We used thematic interviews with themes that we regarded as relevant for our study. In the analysis we applied the theoretical concept of symbolic interactionism. Theories of emotions also helped us to explain feelings that arise in the social relationships.
Balanserat styrkort på ?Hotell Stockholm?- Ett långsiktigt tänkande
InledningDet är viktigt att ledningen i ett företag mäter och uppmärksammar många aspekter av sin omgivning för att företaget skall bli framgångsrikt. Tanken med det balanserade styrkortet är att hela organisationen eller företaget skall kunna styras mot ett mer målinriktad beteende där styrkortet fungerar som kommunikationsmedlet.SyfteSyftet med uppsatsen är att utveckla/ta fram ett förslag till ett balanserat styrkort åt Hotell Stockholm.Metod/materialMetoden är grundad på kvalitativa tillvägagångssätt och fyra intervjuer med företrädare för Hotell Stockholm har genomförts. Frågan om etiska överväganden gjorde att vi erbjöd Respondenterna att vara anonyma samt att anonymisera Hotell Stockholm.ResultatVi påvisar att varje Respondent har kunnat bidra med värdefull information och olika synvinklar, detta har varit betydelsefullt för vårt syfte. Undersökningen visade att Hotell Stockholms vision och affärsidé inte är något som är nedskrivet. Det finns specifika mål/strategier för de olika avdelningarna på hotellet men dessa är mer eller mindre uttalade.
Ett Ambivalent Förhållande : Användaren & den ständiga interaktionsmöjligheten på sociala medier
Tidigare forskning har visat att en ra?dsla och oro o?ver att missa tillfa?llen fo?r social interaktion eller va?rdefulla och allma?nt tillfredssta?llande upplevelser a?r ett utbrett fenomen, och att detta a?r direkt kopplad till det o?kade anva?ndandet av modern teknologi sa? som den smarta telefonen och sociala na?tverk som Facebook, Twitter och Instagram. Da? de fo?rser anva?ndare med konstanta interaktionsmo?jligheter och alternativ till ens tillfa?lliga livssituation upplevs en blandning av positiva och negativa ka?nslor vilket go?r att anva?ndaren upplever ambivalens info?r sitt anva?ndarskap. I denna studie intervjuas unga vuxna i a?ldrarna 21-27 i Sverige i fokusgrupper.
Vilka faktorer bör beaktas för att uppnå en bra e-handelssajt för B2B-företag?
På IDG:s hemsida (2007) kan man läsa om att användargurun Jakob Nielsen genomfört en omfattande undersökning med fokusgrupper som visar på att B2B-sajter är mycket svårare att använda än konsumentsajter.
Detta ledde oss till vårt forskningsområde där vi har valt att studera en e-handelssajt för ett B2B-företag utifrån begreppen handlingsbarhet, användbarhet samt upplevelser. Detta då vi tror att det är viktigt att ta hänsyn till vissa faktorer för att uppnå en bra e-handelssajt. Syftet med denna uppsats är att skapa en förståelse för vilka faktorer som är viktiga för att på så sätt underlätta och ge stöd för de företag som vill skapa en bra e-handelssajt.
Genom att vi gjort en litteraturstudie och en empirisk undersökning har vi strävat efter att undersöka vilka faktorer som bör beaktas för att uppnå en bra e-handelssajt för B2B-företag. Den empiriska undersökningen har utförts med hjälp av intervjuer och observationer.
Vi utförde först en telefonintervju med 30 Respondenter för att se ifall de ansåg att fallstudieföretagets e-handelssajt var handlingsbar. Därefter valde vi ut två av de 30 Respondenterna till en mer ingående intervju där vi även ställde frågor kring e-handelssajtens användbarhet och om den gav någon positiv upplevelse.