
Sökresultat:
11806 Uppsatser om Representation av kvinnor i media - Sida 53 av 788
Nyhetens behag: En textanalytisk studie av litteratur som bygger på nyhetshändelser
The purpose of this Masters thesis is to examine literature on current media events. We see a close relationship between this literature and the media society where we relate Manuel Castells theory of the network society. In this thesis we have chosen books which give different views on three major media events in Sweden: 1 the assassination of Anna Lindh, the former Swedish Minister for foreign Affairs; 2 the Knutby murder and; 3 the Tsunami disaster in Southeast Asia. These books combine fact and fiction in their writing which in media science is called faction. This form of writing has similarities to genres like new journalism and documentarism and can be problematic for the reader in terms of genre expectations because of the mix of fact and fiction.
Personlig_Bankman - En kvantitativ undersökning om bankers kommunikation på Twitter
Banks and their products are traditionally characterized as high involvement, informational purchases and as such there is a need to shape the market communication to be logical and catering to the need for information that customers are bound to have. With the advent of social media and web 2.0 a company can no longer opt out of the online discourse regarding their company. As social medias are characterized by being an active media, tailored to personal exchanges and opinions, the match with the high involvement approach that banks usually have to employ is not always ideal. We have examined what happens when banks use different degrees of personal message content and sender profiles on Twitter. Our findings suggest that while some strategies generate higher WOM intentions, others may provide a greater level of sender credibility..
Vem får synas i texten? : En maktanalys av de nationella proven i svenska 2006-2010 ur ett intersektionellt perspektiv
In this study I have analysed the national tests in Swedish between the years 2006-2010. These tests are given to all students in the public schools in grade 9 and 10. I wanted to see if I identified an over-representation of a certain category of people in the texts given to the students. I analysed the texts from an intersectional perspective and I used primary Lena Martinsson (2007), Framtidens feminister and her categories and theories and Moria von Wright (1998) Genus & text- när kan man tala om jämställdhet i fysikläromedel?, and her gender categories in my study.
Där kvinnor kämpar om makten över sina liv
Kvinnor som begår självmord eller utsätts för hedersrelaterat våld är vanligare i östra än västra Turkiet. Det förtryck som den turkiska staten har utsatt kurderna i östra Turkiet för har bidragit till att cementera patriarkala värderingar.I januari 2005 skärptes lagstiftningen kring hedersmord. Många misstänker ett samband mellan lagändringen och de ökade självmorden bland unga kvinnor.Den 24 september 2006 demonstrerade åtta unga kvinnor på staden Batmans gator i sydöstra Turkiet. Kvällen innan begick 18-åriga Saliah Demir självmord.Kvinnoorganisationer, advokater, sociologer, dokumentärfilmare, studenter ? alla kämpar de för kvinnors rätt till ett liv i frihet..
Könsroller i media: en kvalitativ text- och bildstudie av två livsstilsmagasin
Under många år har debatten om hur kvinnor och män framställs och skildras i media till mycket handlat om vilka signaler som sänds ut till samhället. Men tyngdpunkten har ofta fokuserats på negativa aspekter kring hur framförallt bilden av kvinnan framhålls. I samhällsdebatter kritiseras den könsneutrala utgångspunkten av feminister som anser att mannen fortfarande är norm i samhället, vilket då per automatik gör kvinnan till den avvikande. Men samtidigt finns det också kritiker som menar att det föreligger en konfliktaspekt då det kommer till frågan om jämställdhet eftersom män blir tvungna att avstå från makt till förmån för kvinnorna. Jämställdhetsfrågan och debatten är ständigt aktuell och media som forum har en stor påverkan av hur utvecklingen går framåt.
Den fysiska aktivitetens betydelse för hälsan för kvinnor som haft en hjärtinfarkt
Hjärt-kärlsjukdomar är den vanligaste dödorsaken bland kvinnor i Sverige och årligen drabbas cirka 15 000 kvinnor av en hjärtinfarkt. Efter en hjärtinfarkt är fysisk aktivitet en del av hjärtrehabiliteringen. Fysisk aktivitet har en positiv effekt på hälsan och minskar risken för återinsjuknande. Syftet med studien var därför att belysa faktorer som hade betydelse för kvinnors fysiska aktivitet efter en hjärtinfarkt. Litteraturstudien bestod utav 17 vetenskapliga artiklar där resultatet visade tre betydande faktorer.
Frånvarande eller marginaliserade kvinnor: : Framställningar av buddhistiska kvinnor i läromedel för gymnasieskolan
Syftet med detta examensarbete är att undersöka i vilken utsträckning och sammanhang som fem läromedel i religionskunskap behandlar kvinnorna i kapitlen om buddhism. Undersökningen ämnar också presentera bakomliggande faktorer till det ämnesinnehåll och plats kvinnor ges i buddhismkapitlet med utgångspunkt tidigare forskning. Materialet har analyserats utifrån en kvantitativ bildanalys och en kvalitativ innehållsanalys. Resultatet av denna studie visar att läroboksförfattarna ägnar minimal uppmärksamhet åt kvinnorna när det gäller bild och textinnehåll. Resultatet visar också på läroboksförfattarna brist på kunskap att uppmärksamma kvinnliga perspektiv i buddhism vilket medfört att läromedlen är genusmässigt bristfälliga..
Homo- och bisexuella kvinnors upplevelse av sin livssituation
Forskning visar att homo- och bisexuella utsätts för diskriminering och att dessa har en nedsatt psykisk hälsa jämfört med heterosexuella. Endast fåtalet studier, specifikt om bi- och homosexuella kvinnor, existerar. Denna studie är en beskrivning av unga homo- och bisexuella kvinnors upplevelse av sin livssituation med avseende på bland annat bemötanden från samhället vilka stundtals är negativa och den mentala hälsan vilken i allmänhet upplevs som god även om samhällets heteronormativitet är påfrestande. Data hämtades ur enskilda intervjuer med fem respektive fyra homo- och bisexuella kvinnor och analyserades kvalitativt genom systematisk sortering i kategorier. Fortsatt forskning, med bredare grupper av homo- och bisexuella kvinnor, behövs vilket kan leda till minskad heteronormativitet och homofobi som i sin tur borde medföra en förbättrad hälsa för populationen..
Sociala Medier som kommunikationskanal för B2B-företag
The purpose of this thesis is to show what advantages and opportunities social media offer for B2B-companies (business-to-business), and how they can be used for marketing communications.We have studied how companies can use social media, for example evolving the organization, developing products/services, staying up-to-date, building relations, creating customer loyalty and engagement, building the company?s identity and image, and affecting the buying decisions. We have also studied how B2B-companies can choose media channels, set goals, and measure the results.We have carried out interviews, through phone and visits, with four chosen companies that fit our criterias: Swedish B2B-company that is successful in social media.The result of the interviews show that B2B-companies use social media for various purposes, for example networking (to create and build long term relations with other companies) and to improve the company?s image among the end customers. Most of our interviewees reach their end customers (consumers) in first place and customers (companies) in second place, since many B2B-companies do not yet use social media.Half of our respondents mention that social media should not be used for advertising and campaigns (one way communication).
Det moderna biblioteket: Om biblioteks marknadsföring i sociala medier
The aim of this thesis is to investigate how libraries market themselves in social media and why they do it. I have studied a certain public library?s process of introducing social media into its marketing mix, the preparations for this process and the effects of these marketing methods.The theoretical framework for this thesis is based on relationship marketing, a theory which focuses on relationships, networks and interaction. My main method has been semi-structured interviews with a librarian at the relevant library, with the manager of the library and with the head of the municipality?s department of communication.The results of my studies show that marketing on social media is a positive and important thing for libraries.
"What's new from North Korea?" : Hur rapporterar media om den senaste utvecklingen i Koreakonflikten
This paper aims to find out how media in different countries in the same part of a continent portray the latest development in the Korean conflict. To achieve this, the articles published by two newspapers, The Japan Times and The Korea Times, in the last five months have been analysed. The theory used to analyse the published articles is the agenda setting theory. This paper has found that geography, in the sense of proximity to the conflict, do affect what stories the newspapers publish and how they portray the story..
Vad vill målgruppen kvinnor i åldern 20-35 ha för ämnesinnehåll och formkänsla i ett livsstilsmagasin för kvinnor?
Syftet med denna uppsats är att med en målgrupp som utgångspunkt undersöka vilken typ av formspråk och känsla de vill ha gällande utseende och innehåll i livsstilsmagasin. Den målgrupp som är överrepresenterad inom denna kategori av magasin är kvinnor i åldrarna 20-35. Vi har därför avgränsat oss till denna målgrupp i vår undersökning. För att få svar på frågeställningen ?vad vill målgruppen kvinnor i åldern 20-35 ha för ämnesinnehåll och formkänsla i ett livsstilsmagasin för kvinnor?? har vi genomfört en enkätstudie och en workshop.
Marknadsföring via sociala medier : Social Media Marketing
The thesis work focuses on marketing and its point of departure centers on mapping the utilization of social media as a form of marketing. The choice of this thesis subject has been deemed by the authors as one of particular interest due to the current popularity of social media in the Internet connected society and their use as marketing tools. Specifically, this thesis sets out to explore how companies exploit social media tools in marketing and how their use affects retail operations and customer relations in an effective and creative way.The report concentrates on qualitative data collection, the interview answers of four respondents, of which, two are considered experts within the field of social media. The choice of suitable respondents was strategic with the goal of covering as large a portion of the social media field as possible; one social media educator that works with companies and one who assists companies with social media applications. The remaining two respondents work in marketing and communications and employ, as part of their job, social media tools such as Facebook and Twitter.
Vem syns? : En kvantitativ studie av män och kvinnor i Norrbottens lokalpress
I uppsatsen underso?ks hur ma?n och kvinnor representeras i Pitea? Tidningen, en av Norrbottens sto?rsta lokaltidningar. I Norrbotten pa?ga?r en genusdebatt, som kretsar kring kvinnors sva?righeter att sla? sig fram pa? na?ringsmarknaden. Fo?ljande studie utga?r ifra?n en kvantitativ inneha?llsanalys, som genom en rad variabler so?ker besvara uppsatsen fra?gesta?llningar: [1] Hur stort utrymme ges ma?n respektive kvinnor i tidningen? [2] I vilka sammanhang fo?rekommer ma?n respektive kvinnor i nyhetsrappoteringen? och [3] Vilka skillnader och likheter finns i framsta?llningen av kvinnor och ma?n? Genom en rad olika teorier och tidigare forskningar tolkas resultatet och analyseras i en slutlig diskussion.
Att skildra De Andra : om rasism och elitens användande av etnicitet i svensk massmediediskurs
The essay, which is solely theoretical to its form, presents a critical view upon the unproblematized usage of the concept of ethnicity in the Swedish mass media discourse. Theories of critical discourse analysis and post colonial nature is applied to and used to analyze what ethnicity really means. The essay also provides an insight in the functions and power of mass media in Sweden today to understand why ethnicity is so widely used, and what consequences it may bring upon the systematically excluded "other" and the society as a whole..