Sök:

Könsroller i media

en kvalitativ text- och bildstudie av två livsstilsmagasin

Under många år har debatten om hur kvinnor och män framställs och skildras i media till mycket handlat om vilka signaler som sänds ut till samhället. Men tyngdpunkten har ofta fokuserats på negativa aspekter kring hur framförallt bilden av kvinnan framhålls. I samhällsdebatter kritiseras den könsneutrala utgångspunkten av feminister som anser att mannen fortfarande är norm i samhället, vilket då per automatik gör kvinnan till den avvikande. Men samtidigt finns det också kritiker som menar att det föreligger en konfliktaspekt då det kommer till frågan om jämställdhet eftersom män blir tvungna att avstå från makt till förmån för kvinnorna. Jämställdhetsfrågan och debatten är ständigt aktuell och media som forum har en stor påverkan av hur utvecklingen går framåt. I denna uppsats görs ett försök till att titta lite djupare och granska hur föreställningar om genus framställs och produceras i såväl text som bild i en typiskt ?manlig? tidning ? Slitz, och en typiskt ?kvinnlig? tidning Solo. Uppsatsens grund och genomförande vilar på en kvalitativ undersökning i form av en retorisk textanalys och bildanalys. Som grund till mina analyser har jag ett antal artiklar som är hämtade från fyra olika utgåvor från respektive livsstilsmagasin under år 2007, där jag jämfört likvärdiga artiklar. Och med utgångspunkt från det material jag samlat in, kopplat till den teoretiska ramen, har vissa tendenser i dessa medier kunnat identifieras och visar också att det finns klara skillnader, men det visar också vissa likheter livsstilsmagasinen emellan.

Författare

Jozephine Hagenlöf

Lärosäte och institution

Luleå/Musik och medier

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..