Sök:

Sökresultat:

180 Uppsatser om Religiös domstol - Sida 2 av 12

Pactum turpe : Avtal i strid med lag eller goda seder

Möjligheten att fÄ en tvist prövad i domstol Àr en rÀttighet mÄnga ser som sjÀlvklar. Vissa typer av tvister anses emellertid sÄ frÀmmande för rÀttsordningen att de inte förtjÀnar dess skydd. Hit hör fall av pactum turpe, det vill sÀga ett avtal vars innehÄll stÄr i strid med lag eller goda seder. Huruvida en talan grundad pÄ ett sÄdant avtal skall avvisas av en domstol eller ej har varit denna uppsats syfte att utreda. I utlÀndsk lagstiftning förekommer lagbestÀmmelser, enligt vilka avtal i strid med lag eller goda seder Àr ogiltiga.

Joint Ventures och Internationell PrivatrÀtt

Ett joint venture Àr ett avtal om samverkan mellan tvÄ eller flera parter och kan förekomma i tre olika former, nÀmligen contractual joint venture, partnership joint venture samt corporate joint venture. Gemensamt för de tre formerna av joint ventures Àr att de alla bygger pÄ ett joint venture-avtal, i vilket samarbetets ramar och regler utformas. Ett contractual joint venture Àr ett rent avtalsbaserat samarbete (grundat pÄ ett joint venture-avtal), medan de andra tvÄ formerna utöver joint venture-avtalet Àven bildar en form av bolag. I samtliga rÀttsordningar som studerats inom ramen för denna uppsats, konstituerar ett contractual joint venture, joint venture-avtalet, nÄgon form av bolag. Av detta följer att ett corporate joint venture i samtliga rÀttsordningar bildar ett bolag med dubbel bolagsstruktur.Har ett samarbete i form av ett joint venture ingÄtts över landsgrÀnser och en tvist uppstÄr, gÀller det att veta vilket lands lag som skall tillÀmpas pÄ tvisten.

Vikten av mÀnskliga rÀttigheter i EU:s rÀttsordning : SÀrskilt om företagens rÀtt till en rÀttvis rÀttegÄng vid kommissionens verkstÀllande av konkurrensrÀtten

Syftet med uppsatsen Ă€r att utreda innebörden av ett företags rĂ€tt till domstolsprövning och en rĂ€ttssĂ€ker process enligt Europakonventionens artikel 6 och i rĂ€ttighetsstadgans artiklar 41, 47 och 48. MĂ„lsĂ€ttningen Ă€r att visa hur dessa rĂ€ttigheter bedöms i EU-domstolen och Europadomstolen samt vilken betydelse de mĂ€nskliga rĂ€ttigheterna har inom EU:s rĂ€ttsordning. De mĂ€nskliga rĂ€ttigheterna Ă€r ett rĂ€ttsomrĂ„de i stĂ€ndig utveckling som startade med Europakonventionens skapelse efter andra vĂ€rldskriget. Även inom EU har skyddet för grundlĂ€ggande rĂ€ttigheter kommit att utvecklas genom EU-domstolens rĂ€ttspraxis, vilket har gett upphov till rĂ€ttighetsstadgan. Efter Lissabonfördragets ikrafttrĂ€dande utgör mĂ€nskliga rĂ€ttigheter en primĂ€rrĂ€tt inom EU och EU Ă€r Ă€ven skyldig att ansluta sig till Europakonventionen, vilket Ă€nnu inte har skett.

ICC - ett svar pÄ anarki (En deskriptiv analys av den internationella brottmÄlsdomstolen)

Vid invigningscermonin till den internationella brottmÄlsdomstolen, ICC, lovordades den av FN:s Generalsekreterare, trots att den Àr uppbyggd pÄ en multilateral traktat och inte Àr en FN-inrÀttning. Enligt vÄr mening, finns det dock faktorer som pÄverkar ICC:s möjlighet att verka som en effektiv och oberoende domstol. I Romstadgan regleras relativt komplicerade jurisdiktionsgrunder för ICC, vilket beror pÄ att stadgan Àr frukten av otaliga kompromisser stater emellan. Vidare regleras ett förhÄllande mellan ICC och FN:s SÀkerhetsrÄd. FörhÄllandet kan beskrivas som att SÀkerhetsrÄdet Àr en hegemon i förhÄllande till ICC.

Sanning och konsekvens.En studie av sanningskommissionerna i Argentina och El Salvador och dess pÄverkan pÄ konsolideringen av demokratin

Sanningskommissioner Àr organ som har anvÀnts i lÀnder efter inbördes kriser för att göra upp med det förflutna, men som inte har juridisk makt. En sanningskommission kan ses som ett led i en demokratiseringsprocess och Àr sÄledes ett steg pÄ vÀgen till konsoliderad demokrati.Vi har gjort en komparativ studie mellan Argentina och El Salvador, eftersom bÄda dessa lÀnder har anvÀnt sig av varsin sanningskommission. Resultatet av kommissionernas arbete fick olika följder i de bÄda lÀnderna. I Argentina har man gÄtt vidare till domstol medan man i El Salvador tillÀmpar en amnestilag. Denna skillnad beror bla.

Internationellt tvingande regler : En genomgÄng och jÀmförelse av artikel 3.4 och artikel 9 i Rom I-förordningen

Individens rÀtt till rÀttvis rÀttegÄng inom skÀlig tid har sedan 1951 funnits i Europakonventionens mÀnskliga fri- och rÀttigheter, EMRK, för att försÀkra individen om den grundlÀggande rÀtten. RÀttslÀget ser ut som sÄdant att Sverige inte alltid lyckas uppfylla konventionens innehÄll, dÄ flera mÄl varje Är förenas med oskÀligt lÄnga vÀntetider mellan förundersökning till slutdom.Uppsatsens syfte Àr att utreda hur svenska domstolar beaktar artikel 6.1 EMRK, varför rÀtten till rÀttvis rÀttegÄng inte har fÄtt grundlagsstatus hittills i Sverige samt i vilken utstrÀckning de rÀttigheter i artikel 6.1 EMRK Äterfinns i svensk rÀtt. Syftet Àr Àven att besvara varför grundlagsreformeringen kan ha en positiv inverkan pÄ rÀttslÀget.EMRK inkorporerades i svensk rÀtt 1995, dÄ uppkom en diskussion om den nya lagens rÀttsliga status, men det avgjordes snabbt att lagen inte skulle fÄ grundlagskydd. Ett starkt argument bakom beslutet var att det i sÄdana fall skulle innebÀra dubbelreglering pÄ ett antal rÀttigheter som redan stadgades i regeringsformen. Författaren tror att rÀtten till rÀttegÄng inom skÀlig tid föll bort som en följd av regeringens argument, vilket idag orsakar ett antal konventionsbrott i Sverige.

Riktlinjer för kommunikation mellan anvecklare pÄ ett IT-baserat forum för anvecklare.

En allmÀn uppfattning Àr att kompetensutveckling nyttjas av företag för att öka deras produktivitet och konkurrenskraft. Företagen anses Àven anvÀnda kompetensutveckling som ett lockbete för att attrahera medarbetare. Syftet med föreliggande studie var att rikta fokus pÄ individens attityd till kompetensutveckling och studera om den upplevdes som stimulerande, avlastande eller stressande. Ett annat syfte var att undersöka hur motiverad individen var till kompetensutveckling. Med en egenkonstruerad enkÀt undersöktes tvÄ arbetsplatser, en domstol och ett företag inom processverksamheten (N = 100).

VerkstĂ€llande av sĂ€kerhetsĂ„tgĂ€rder beslutade av skiljenĂ€mnd : Är den svenska lagen om skiljeförfarande i behov av förĂ€ndring?

Det Àr idag vanligt att företag löser sina tvister genom skiljeförfarande. De har hÀr större möjlighet att kontrollera förfarandet och fÄ ett snabbare avgörande Àn i en domstolsprocess. Förfarandet Àr dessutom konfidentiellt. Skiljeförfaranden sker ofta mellan parter frÄn olika lÀnder och det Àr vanligt att parter vÀljer forum i Sverige i internationella skiljeförfaranden.I vissa situationer kan en part befara att den framtida skiljedomen blir verkningslös pÄ grund av att en motpart kommer att agera pÄ ett sÀtt som tillfogar parten skada eller försvÄrar verkstÀlligheten av domen. En part kan dÀrför vara i behov av en sÀkerhetsÄtgÀrd bÄde före, under eller efter förfarandet.

Ärendebegreppet i förvaltningslagen

Förvaltningslagen (FL) omfattar förvaltningsmyndigheters handlĂ€ggning av Ă€renden. Den anger olika skyldigheter som förvaltningsmyndigheterna har gentemot den enskilde under Ă€rendets gĂ„ng. Vanligtvis Ă€r det knappast nĂ„gra problem att identifiera vad som utgör ett Ă€rende, men i de fall dĂ€r en grĂ€nsdragning mellan olika begrepp Ă€r nödvĂ€ndig för att avgöra om FL Ă€r tillĂ€mplig kan Ă„sikterna gĂ„ isĂ€r. Ärendebegreppet Ă€r inte klart definierat vare sig i lagtext eller i förarbetena. I ett försök att faststĂ€lla hur begreppet tolkas anvĂ€nder uppsatsen sig utav doktrin, förvaltningsmyndigheters interna tolkning samt ett rĂ€ttsfall dĂ€r begreppsdefinitionen aktualiseras.

Individens upplevelse av kompetensutveckling : En jÀmförande studie mellan tvÄ arbetsplatser

En allmÀn uppfattning Àr att kompetensutveckling nyttjas av företag för att öka deras produktivitet och konkurrenskraft. Företagen anses Àven anvÀnda kompetensutveckling som ett lockbete för att attrahera medarbetare. Syftet med föreliggande studie var att rikta fokus pÄ individens attityd till kompetensutveckling och studera om den upplevdes som stimulerande, avlastande eller stressande. Ett annat syfte var att undersöka hur motiverad individen var till kompetensutveckling. Med en egenkonstruerad enkÀt undersöktes tvÄ arbetsplatser, en domstol och ett företag inom processverksamheten (N = 100).

FörÀldraansvar inom personlig assistans : Hur bedöms det av domstol?

Uppsatsen har klarlagt förÀlderns ansvar enligt 6 kap. 2 § FB samt barnets rÀtt till personlig assistans enligt LSS och SFB. I uppsatsen har Àven undersökts hur begreppet förÀldraansvar vÀrderats av domstolen nÀr barn har en funktionsnedsÀttning. Uppsatsen bestÄr av en deskriptiv del dÀr gÀllande rÀtt har utretts. DÀrefter följer en undersökning av domar frÄn kammarrÀtten och Högsta förvaltningsdomstolen.

Det svenska vittnesskyddet: SÀrskilt om anonyma vittnen och partsinsynen i rÀttegÄng

I Sverige rÄder vittnesplikt, vilket innebÀr att du Àr skyldig att infinna dig i domstol och redogöra för de iakttagelser som du kan ha om ett brott. Att vittna Àr dock mÄnga gÄnger mycket obehagligt och i vissa fall blir vittnen hotade för att de stÀller upp med att vittna. I denna uppsats redogörs det för det svenska vittnesskyddet och de olika ÄtgÀrder som finns för att skydda utsatta vittnen. I uppsatsen behandlas Àven möjligheten till att vittna anonymt nÄgot som anvÀnds i mÄnga europeiska lÀnder men som Sverige valt att inte göra möjligt för vittnen. Det har Àven gjorts en redogörelse för partsinsynen som tilltalad har i materialet och som ligger till grund för Ätal.

FörÀldrar separerar, men inte frÄn barnen : en studie om socialtjÀnstens handlÀggning enligt FörÀldrabalken 6:20

Denna studie Àr en beskrivning av tvÄ socialtjÀnsters olika handlÀggningsstrategier i samband med att de lÀmnar upplysningar till domstolen i mÄl om vÄrdnad, boende och umgÀnge och motiven till de olika strategierna. VÄrdnadstvister som tas upp i domstol Àr en lÄng process och kan vara pÄfrestande bÄde för barnet och förÀldrarna. Om förÀldrarna i en vÄrdnadstvist vÀnder sig till domstolen involveras Àven socialtjÀnsten. Detta dÄ domstolen enligt FörÀldrabalken ska begÀra in upplysningar om barnet och förÀldrarna frÄn socialtjÀnsten. Inför dessa upplysningar vÀljer vissa kommuner att samtala med förÀldrarna medan andra kommuner inte gör det.

RÀttspsykiatrisk vÄrd : - en litteraturstudie om vÄrdares upplevelser och attityder kring vÄrden av patienter dömda till rÀttspsykiatrisk vÄrd

Den som begÄtt ett brott kan av domstol efter genomgÄng av en rÀttspsykiatrisk undersökning dömas till rÀttspsykiatrisk vÄrd. Komplexiteten i det rÀttspsykiatriska vÄrdandet Àr att patienterna begÄtt brott, lider av en allvarlig psykisk störning samt att vÄrden bedrivs i en sÀkerhetsanpassad miljö. Syftet med litteraturstudien var att undersöka vÄrdarens instÀllning och attityder kring vÄrden av patienter dömda till rÀttspsykiatrisk vÄrd. Metoden som anvÀndes var litteraturstudie med kvalitativ analys dÀr tvÄ vetenskapliga artiklar samt fyra avhandlingar analyserades. Resultatet visade att vÄrdarna upplever att de saknar kunskap att utifrÄn ett sÀkerhetstÀnk kunna nÄ patienterna bakom deras brott och diagnos.

Begreppet barnets bÀsta

Uppsatsens syfte har varit att behandla begreppet barnets bÀsta, om definitionen av begreppet Àr tillrÀckligt klart uttryckt sÄ att barnets bÀsta kan tillgodoses av myndigheter och domstol, samt hur rÀttsregler och rÀttstillÀmpningen kring barnets bÀsta ser ut i de enskilda fallen. Författaren har Àven behandlat frÄgan om utredare inom den statliga sektorn har en tendens för att göra en subjektiv tolkning av begreppet barnets bÀsta, vilket dÀrmed kan leda till en fel bedömning i det enskilda fallet. Den viktigaste grundlÀggande principen enligt barnkonventionens artikel 3 Àr barnets bÀsta i frÀmsta rummet. I och med att Sverige antog barnkonventionen Är 1990 Àr de pliktiga att efterfölja och vidta de ÄtgÀrder som krÀvs för barnets bÀsta. Enligt FörÀldrabalken 6kap 2a§ ska frÄgor kring vÄrdnad, boende och umgÀnge alltid vara det avgörande för barnets bÀsta.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->