Sök:

Individens upplevelse av kompetensutveckling

En jämförande studie mellan två arbetsplatser


En allmän uppfattning är att kompetensutveckling nyttjas av företag för att öka deras produktivitet och konkurrenskraft. Företagen anses även använda kompetensutveckling som ett lockbete för att attrahera medarbetare. Syftet med föreliggande studie var att rikta fokus på individens attityd till kompetensutveckling och studera om den upplevdes som stimulerande, avlastande eller stressande. Ett annat syfte var att undersöka hur motiverad individen var till kompetensutveckling. Med en egenkonstruerad enkät undersöktes två arbetsplatser, en domstol och ett företag inom processverksamheten (N = 100). Resultatet visade att domstolsanställda var mer motiverade och mindre stressade över kompetensutveckling än processverksamhetsanställda. Domstolsanställda hade även en positivare attityd. Vidare påverkade ålder och utbildning attityden till kompetensutveckling. Anmärkningsvärt var att processverksamhetsanställda ändå var förhållandevis positiva till kompetensutveckling, vilket betraktades som undersökningens huvudfynd. Detta var en viktig lärdom, dels för att inte fortsätta bredda det redan befintliga utbildningsgapet och dels för att påminna arbetsgivarna om deras betydelse för anställdas utveckling.

Författare

Timea Czifra Sofia Plym Arkert

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Psykologiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..