
Sökresultat:
783 Uppsatser om Relationsskapande event - Sida 36 av 53
Bryggarsalen : Underlag för kommande marknadsföringsinsatser
The purpose of this study is to identify the points-of-difference that should form the basis for Bryggarsalen?s future marketing efforts. Bryggarsalen is a newly established conference business in Stockholm. To be able to identify these points-of-difference, Bryggarsalen?s marketing problems have been studied from the resource-based view, claiming that the source of sustained competitive advantage derive from a firm?s unique bundle of resources.
Aktiesplitar : En eventstudie av kursutveckling i samband med split av aktier på de skandinaviska marknaderna
Syfte - Syftet med uppsatsen är att undersöka huruvida överavkastning förekommer i samband med aktiesplitar under perioden 2000 ? 2005 i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Även risk mätt som standardavvikelse skall undersökas. Teori - Tidigare forskning har framförallt funnit överavkastning i samband med annonseringen av spliten. En undersökning visar på överavkastning även ett och tre år efter split.
Minnen i marknadsföring: Nostalgia in advertising, communication effects, relationships and critical periods for establishing emotional bonds to collective events
Many perceive a boom in nostalgia and what is retro, especially within the marketing discipline. This thesis studies how nostalgia functions in the advertising context and aims to shed light on which effects there are from nostalgia evoking communication, what connections there are with other important factors as well as aspires to develop the understanding of the underlying psychological aspects and the emotional bonds to events (as nostalgia evoking stimuli in the thesis), which pave the ground for nostalgic emotions. Point of origin has been classical measures of communication effects and models of connections and causality and to these important factors have been added. Results show clear connections and correlations between nostalgia and positive communication effects, even with control for other factors that may interfere. However, the results show that some factors have moderating effects that should be important to take into consideration, namely how well the brand and the event in the ad are perceived to fit the advertising context.
Att genomföra ett projekt
Denna rapport bygger på examensarbetet för Högskoleexamen i Medieteknik vid Umeå Universitet. Examensarbetet har utförts med Heja! Event- och Sponsringsbyrå på uppdrag av Olofsfors AB.Rapporten behandlar hur ett projektarbete genomförs, både teoretiskt så som praktiskt i form av svensk och engelsk litteratur och ett genomfört projekt för Heja!s kund, Olofsfors AB. Syftet med rapporten är att visa på hur ett projekts genomförande skiljer sig från de teorier som finns att hämta gentemot verkligheten.Då det inte finns någon möjlighet till fördjupad information om det genomförda projektet utifrån de genomförda delarna har en teoretisk referensram tagits fram. Den teoretiska referensramen behandlar en generell projektmodells upplägg och ett projekts organisationsstruktur. Den generella projektmodellen har beskrivits steg för steg samtidigt som specificering av rollernas ansvar i organisationsstrukturen fastställts.Olofsfors AB beskrivs utifrån historia, nutid och framtid.
Memories in Marketing: Nostalgia in advertising, communication effects, relationships and critical periods for establishing emotional bonds to collective events
Many perceive a boom in nostalgia and what is retro, especially within the marketing discipline. This thesis studies how nostalgia functions in the advertising context and aims to shed light on which effects there are from nostalgia evoking communication, what connections there are with other important factors as well as aspires to develop the understanding of the underlying psychological aspects and the emotional bonds to events (as nostalgia evoking stimuli in the thesis), which pave the ground for nostalgic emotions. Point of origin has been classical measures of communication effects and models of connections and causality and to these important factors have been added. Results show clear connections and correlations between nostalgia and positive communication effects, even with control for other factors that may interfere. However, the results show that some factors have moderating effects that should be important to take into consideration, namely how well the brand and the event in the ad are perceived to fit the advertising context.
Simulering av miljoner grindar med Count Algoritmen
A key part in the development and verification of digital systems is simulation. But hardware simulators are expensive, and software simulation is not fast enough for designs with a large number of gates. As today?s digital zesigns constantly grow in size (number of gates), and that trend shows no signs to end, faster simulators handling millions of gates are needed. We investigate how to create a software gate-level simulator able to simulate a high number of gates fast.
Mobbing : Personlighet, kön och andra faktorers påverkan på människan
Mobbing är ett socialt problem. Därför skapades denna studie för att se om samband råder mellan mobbad, mobbare och personlighetsegenskaper. Dessutom gjordes en könsfördelning för att se om det råder några signifikanta skillnader i händelse, kön och personlighet. För att få svar på dessa syften ställdes frågorna: Hur ser mobbingen ut och vilka drabbas? Har kön och personlighetsegenskaper någon betydelse för om man blir mobbad eller utsätter andra för mobbing? Till hjälp användes en kvantitativ undersökningsmetod.
Huliganismens påverkan på turismnäringen : En studie om hur evenemang arbetar med säkerhetsaspekter och hanterar huliganism
I takt med expanderingen av evenemangsturism växer även kraven på säkerhetshanteringen i samband med evenemangen. Hot som huliganism är vanligt förekommande vid vissa evenemang och behöver handskas med för att undvika eventuella påverkningar på besöksnäringen. Syftet med denna uppsats är att undersöka hur aktörer arbetar kring säkerhet inför och under evenemang för att säkerställa individens hälsa i omständigheter där huliganism är närvarande och ofredar besöksnäringen. Fortsättningsvis vill vi även komma fram till vilken grad huliganismen påverkar besöksnäringen och i sådana fall, på vilket sätt. För att kunna svara på syftet och våra frågeställningar, har vi använt oss av en kvantitativ undersökning som hjälpt oss att påvisa denna företeelse.
Från läderbögar till färgglad stolthet : En kritisk diskursanalys av Prideparaden i Dagens Nyheter och Aftonbladet
Studiens syfte är att undersöka hur Stockholms Prideparad representeras i Dagens Nyheter och Aftonbladet åren 1998, 2009 och 2013. Frågor som ställs är vilka diskurser som används i rapporteringen av paraden, samt vilken kunskap om sexualitet som reproduceras och genereras i artiklarna. Studien utgår från Michel Foucaults teorier om kunskap, makt och sexualitet; Norman Faircloughs diskursteori; samt queerteori. En kritisk diskursanalys enligt Faircloughs tredimensionella modell tillämpas på materialet som utgörs av sex stycken artiklar, en för varje tidningen och utvalt år. Analysen av artiklarna visar att de dominerande diskurserna i båda tidningarna var en event-/nöjesdiskurs som sammanfattar paraden.
Hur lockas publiken till arenan? ? En studie om IF Elfsborg, Borås Basket & Borås Hockeys Marknadsföring
Idrotten blir allt mer kommersialiserad och professionell. I takt med att klubbarna blir merprofessionella ställs även högre krav på marknadsföringsmässiga åtgärder. Begreppetidrottsmarknadsföring får en allt viktigare innebörd hos dagens elitidrottsklubbar. Den häruppsatsen tittar närmare på IF Elfsborg, Borås Basket och Borås Hockeysmarknadsföringsmässiga tillvägagångssätt vid genomförandet av en match.Syftet med uppsatsen är att skapa en ökad förståelse och beskriva vilka likheter och skillnadersom föreligger mellan de tre klubbarna marknadsföringsmässigt. Studiens mål är att ta reda påom det existerar några tydliga skillnader mellan de olika klubbarna och huruvida de anammattillgängliga idrottsmarknadsföringsteorier.Forskningsfrågan som formulerats lyder enligt följande, hur ser tillvägagångssättet ut gällandegenomförande av en idrottsmatch med en marknadsföringsmässig utgångspunkt? Våradelfrågor tar hänsyn till om klubbarnas storlek betyder något vid genomförandet av en match,samt vilka marknadsföringsmässiga medel som används.För att åstadkomma syftet med studien har tre stycken kvalitativa intervjuer ochmatchobservationer genomförts.
Immobilisering av extremitetsfrakturer inom ambulanssjukvård : Ett pilotprojekt med SAM-splint
Within the ambulance care in Uppsala County a vacuum splint is used to immobilize fractures on extremities. The research available on which method of immobilizing to prefer during pre-hospital treatment is limited. The purpose of this pilot study was to examine the perceptions of the ambulance personal in Uppsala County on the issue of usability of SAM-splint and vacuum splint when immobilizing extremities. The project was also aimed at researching if SAM-splint could be seen as an alternative or a complement to vacuum splint, and to get an apprehension on any evident differences in patients? perceived pain when treated with the two different approaches. A descriptive comparative study was carried out. All patients, regardless of age and sex, with the need of immobilizing supposed fractures, were included. Patients with suspected femur fracture, collum fracture, or where pre-hospital care was not possible or in question, was excluded.
Flickors kroppsuppfattning och måltidsmönster : Förändring under pubertet och moderns betydelse
Within the ambulance care in Uppsala County a vacuum splint is used to immobilize fractures on extremities. The research available on which method of immobilizing to prefer during pre-hospital treatment is limited. The purpose of this pilot study was to examine the perceptions of the ambulance personal in Uppsala County on the issue of usability of SAM-splint and vacuum splint when immobilizing extremities. The project was also aimed at researching if SAM-splint could be seen as an alternative or a complement to vacuum splint, and to get an apprehension on any evident differences in patients? perceived pain when treated with the two different approaches. A descriptive comparative study was carried out. All patients, regardless of age and sex, with the need of immobilizing supposed fractures, were included. Patients with suspected femur fracture, collum fracture, or where pre-hospital care was not possible or in question, was excluded.
?Guden tiger och människorna pratar? - en studie av gudsbilden i Ingmar Bergmans filmer
The study is aimed at investigating the images of God, or how God is percepted, that is beingpresented in the artistic work of Ingmar Bergman, and how they differ from each other. The filmsthat are being analysed in this study is The seventh seal (1957), The Magician (1958), Through aglass darkly (1961), Winter light (1963), The Silence (1963), Persona (1965) and Cries andwhispers (1973).To examine the images of God that are being presented throughout the scope of the study Iam mainly using common cinematic theories that are presented in James Monacos How to read afilm (2000) and Louis Giannettis Understanding film(1993) which basically are structuralistapproaches to discussing film as a language and interpretation.I am studying each movie as it is presented to us, the viewers, and only speaking of the film.I am also looking into Ingmar Bergmans personal life, not to examine if he was a Christian believer,but for clues to interpret themes, characters and the event taking place in each of the films. Thestudy is investigating the series of films as a connected unity, a connected unity that explores therelationship of God and mankind as it is presented in the films.The result of the study is that the image of God presented in the films of Ingmar Bergman isa God that moves from the transcendent sphere to the immanent sphere, a God, or ?the Holy? thatover the years transforms into something materialistic. This new God, or holiness, is something thatexists in the interpersonal relations of mankind in the latter work of Ingmar Bergman..
SELv : Sambandsemulator Luftvärn
Emulering och simulering omfattar ett brett spektrum av varierande tekniker på olika nivåer, som involverar både mjuk-, och hårdvaruparadigm. Denna rapport är utformad utifrån ett arkitekturellt perspektiv och ämnar att återge en kortfattad studie av ämnen relaterade till design av en generell referensarkitektur för emulatorer.Särskilt fokus har lagts på sammansättningen av de olika komponenter som vanligtvis utgör en emulator, och dessa ställs sedan i jämförelse med den arkitektur, skapad av Von-Neumann, som idag används i den moderna datorn.Målet är att identifiera de mest lämpade arkitekturella strategierna för att kunna uppnå kvalitetskrav som flexibilitet, generalitet och funktionell lämplighet. Vid skapandet av en prototyp görs en avvägning mellan olika tekniker, vilket resulterar i en hybrid mellan tidskritiska och händelsedrivna paradigm. Vidare jämförs befintliga arkitekturer där modularitet mellan komponenter visar sig vara en återkommande egenskap inom samtliga designer.Det viktigaste resultatet vi kom fram till är att en tillståndsmaskin ofta har en betydande roll inom händelsedrivna system. För den prototyp som designats resulterade detta i en tillståndsmaskin med svagt kopplade deltillstånd som tillsammans leder till aktivering av olika huvudtillstånd, något som går i linje med icke-Von Neumann-alternativ..
Relationsbyggande i e-handel : Kundrelationer utan det personliga mötet
SAMMANFATTNINGTitel:Relationsbyggande i e-handel ? kundrelationer utan det personliga mötetFörfattare:Maria HellquistHandledare:Leif RyttingKurs:Kandidatuppsats i företagsekonomi, inriktning marknadsföring, 15 hp. Turismekonomprogrammet, Linnéuniversitetet, HT 2012.SyfteSyftet med uppsatsen är att ge en djupare förståelse för kundrelationer inom e-handeln genom att analysera och utreda:? På vilka sätt förtroende och lojalitet kan främjas i relationsbyggande inom e-handeln? Varumärkets betydelse för relationsskapande i e-handeln.? Det virtuella servicelandskapets roll i relationsbyggande, med avseende på både hemsidan och social media.I anslutning till detta har följande forskningsfråga formulerats? Vad är karaktäristiskt för relationsbyggande och lojalitetsskapande i nätbaserade företag inom konsumentvaruhandeln?MetodJag har i denna uppsats valt att göra en kvalitativ undersökning då jag vill få en djupare förståelse av fenomenet snarare än en bred bild. Undersökning kom att anta en abduktiv karaktär eftersom jag har utgått från det empiriska materialet men samtidigt haft den teoretiska basen i åtanke.