Sök:

Hur lockas publiken till arenan? ? En studie om IF Elfsborg, Borås Basket & Borås Hockeys Marknadsföring


Idrotten blir allt mer kommersialiserad och professionell. I takt med att klubbarna blir merprofessionella ställs även högre krav på marknadsföringsmässiga åtgärder. Begreppetidrottsmarknadsföring får en allt viktigare innebörd hos dagens elitidrottsklubbar. Den häruppsatsen tittar närmare på IF Elfsborg, Borås Basket och Borås Hockeysmarknadsföringsmässiga tillvägagångssätt vid genomförandet av en match.Syftet med uppsatsen är att skapa en ökad förståelse och beskriva vilka likheter och skillnadersom föreligger mellan de tre klubbarna marknadsföringsmässigt. Studiens mål är att ta reda påom det existerar några tydliga skillnader mellan de olika klubbarna och huruvida de anammattillgängliga idrottsmarknadsföringsteorier.Forskningsfrågan som formulerats lyder enligt följande, hur ser tillvägagångssättet ut gällandegenomförande av en idrottsmatch med en marknadsföringsmässig utgångspunkt? Våradelfrågor tar hänsyn till om klubbarnas storlek betyder något vid genomförandet av en match,samt vilka marknadsföringsmässiga medel som används.För att åstadkomma syftet med studien har tre stycken kvalitativa intervjuer ochmatchobservationer genomförts. Matchprogram och hemsida har även studerats ingående.Informationen från de utförda intervjuerna och observationerna har genererat en vetskap omatt klubbarna har en välutarbetad struktur vid matcharrangemang. Vi har lokaliseratgemensamma mönster som används av klubbarna vid deras marknadsföring. Spelarnaanvänds frekvent vid marknadsföringsåtgärder och event. Bristen på kreativ och nyskapandemarknadsföring har noterats, klubbarna håller sig gärna till välbeprövade åtgärder

Författare

Andréas Lilja Catrin Nilsson

Lärosäte och institution

Högskolan i Borås/Institutionen för Data- och affärsvetenskap (IDA)

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..