Sök:

Sökresultat:

12 Uppsatser om Rekordćren - Sida 1 av 1

IdrottsmÀn och idrottskvinnor : Slaktar rekord och fÄr folkets kÀrlek pÄ kvÀllstidningarnas sportsidor

Purpose/Aim: The aim of this thesis was to study the construction of gender and to compare Media?s portrayal of male and female athletes.Material/Method: 140 articles covering seven famous Swedish male and female athletes were selected from two Swedish newspapers (Aftonbladet and Expressen). The articles has been analysed within the frames of Norman Faircloughs Critical Discourse Analysis.Main results: Male athletes are often described in powerful ways and are framed as being strong and successful. Skills and strengths of women athletes are often devalued in comparison to standards of hegemonic masculinity and self-control. They are often framed as women and girlfriends in advantage of the fact that they are athletes..

Darfur, en region i konflikt. En studie av varför ingen intervention kommit till stÄnd i Darfur

I början av 2003 inledde de svarta bönderna i Darfur i Sudan ett vÀpnat uppror mot den sudanesiska regeringsmakten. Detta pÄ grund av att de har kÀnt sig diskriminerande och negativt sÀrbehandlade. Regeringen svarar snabbt genom att trÀna upp och sÀtta in den sÄ kallande Janjaweed-gerillan som med regeringens stöd börjar bedriva etnisk resning och folkmord i Darfur.Sudan har sedan urminnes tider prÀglats av konflikter mellan araber och svarta, och denna konflikt Àr inget undantag. Det mÀnskliga lidandet i Darfur slÄr hela tiden nya rekord, men trots det stÄr omvÀrlden bredvid och tittar pÄ. FN har försökt att fÄ till ÄtgÀrder men lamslÄs av veto i sÀkerhetsrÄdet.

Anabola Androgena Steroider

Doping bland professionella idrottare Àr ett vÀlkÀnt faktum sen mÄnga Är tillbaka och mÄnga anser att det började i östtyskland dÄ just detta land har mÄnga och svÄrslagna rekord inom olika prestations idrotter.Men hur ser samhÀllet pÄ personer som dopar sig i form av ett moderniserat samhÀlle som stÀlle större krav pÄ individen att se framgÄngsrik ut och att hÄlla ett attraktivt och till utseende frisk och vÀltrÀnad kropp.Skall man anse att det Àr ok sÄ lÀnge en person inte lider bieffekter av det utÄt sett utan att det bara Àr personens kropp som lider inombord men utÄt sett ser vÀldigt frisk ut.En stor del av SteroidanvÀndarna brukar det manliga könshormonet testosteron i avsevÀrt högre doser Àn det normala, mÄnga gÄnger upp till 100dubbla. Testosteron som i höga doser fÄr kroppen att utveckla symptomer sÄ som acne, vÀtskeansamlingar.Jag har valt att leta pÄ internet efter information om hur man kan fÄ tag i olika preparat samt hur man skall gÄ till vÀga för att komma vidare med sjÀlva anvÀndandet av steroider. Internet Àr ett vÀldigt öppet forum för brukarna och det diskuteras vÀldigt öppet om rÄd vad gÀllande preparat samt hur sjÀlva anvÀndandet skall ske. Den fakta jag fÄtt fram tyder pÄ att doping Àr vÀldigt utspritt och att det Àr vÀldigt vanligt pÄ gymmen runt om i stÀderna i Sverige och att det Àr vÀldigt enkelt att fÄ tag pÄ för den som vill och har tillgÄng till internet..

Haren. Ett hot mot idrottens vÀrde?

Inom friidrottens löpgrenar kan man idag se vid de stora galorna att det finns en person som har till uppgift att springa före övriga deltagare och springa i en viss fart som har bestÀllts antingen av arrangörerna eller nÄgon löpare. Denna person kallas för "hare" vars huvuduppgift Àr att se till att ett visst tempo hÄlls under loppet. Men vad har detta fenomen för effekt pÄ idrottens vÀrde? Detta arbete ger en beskrivning av fenomenet "haren" bÄde ur historiskt perspektiv samt hur det ser ut i nutida lÀge. Genom diverse teorier om vad som skapar vÀrde inom idrott och hur idrott bör utföras för att uppfattas som mer "Àkta" har fenomenet sedan analyserats för att bestÀmma om fenomenet Àr nÄgot positivt eller negativt för idrottens vÀrde.

Ett företag i det socialt oacceptabla

Den svenska MMA marknaden Àr idag under hÄrd kritik. MÄnga mÀnniskor menar att det endast Àr kriminella som hÄller pÄ med kamsport och att de tÀvlingar som arrangeras Àr ren brutalitet. Trots det hÀr sÄ har vi idag vÀldigt stora aktörer pÄ den svenska marknaden som inte bara klarar sig utan Àven vÀxer. Men organisationerna har fortfarande den allmÀnna opinionen emot sig. Företagen försöker att framstÄ som sÄ sportsliga och godartade som möjligt och de menar att MMA inte Àr vÄld utan en idrott.

Handelsvanor och sÀkerhetsförtroende inom e-handel : En studie kring konsumenters handelsvanor, kunskap och förtroende för sÀkerhet och trygghet inom e-handel

E-handeln i Sverige Ă€r en vĂ€xande trend och nĂ€sta varje Ă„r slĂ„s nya rekord för den totala omsĂ€ttningen. I takt med den ökande konsumtion kan man stĂ€lla sig frĂ„gan om hur sĂ€ker konsumenterna kĂ€nner sig, hur deras handelsvanor ser ut och hur deras kunskap om trygg e-handel ser ut. År 2011 publicerades en rapport med namnet Svenskarna och internet som visade att handla pĂ„ internet tillhörde en av de vanligaste aktiviteterna för internetanvĂ€ndarna. Trots mĂ„nga rapporter och undersökningar kring handelsvanor pĂ„ internet hos den vanliga internetanvĂ€ndaren Ă€r det svĂ„rt att hitta undersökningar kring deras förtroende för sĂ€kerheten. Har deras sĂ€kerhetsförtroende nĂ„gon koppling till deras handelsvanor, anvĂ€nder de det sĂ€kraste betalningssĂ€ttet, har de kunskap kring begreppet trygg e-handel? Detta nĂ„gra frĂ„gor jag tĂ€nkt besvara med hjĂ€lp av min studie.Syftet med studien Ă€r att undersöka konsumenters handelsvanor, kunskap om trygg e-handel och sĂ€kerhetsförtroende inom e-handel.

VÀlgörenhetsorganisationer och marknadsföringsstrategier i sociala medier

VÀlgörenhet Àr nÄgot som har ökat de senaste 30 Ären och 2008 slogs det ett vÀrlds rekord i insamling till vÀlgörenhetsÀndamÄl. Med flera organisationer som Àgnar sig Ät vÀlgörenhet kan det bidra till att konkurrensen hÄrdnar i mellan dem. Med ökad konkurrens i en marknad vÀxer behovet av att ha en strategisk marknadsföringsplan som bidrar till konkurrenskraft. I denna uppsats undersöks hur vÀlgörenhetsorganisationer kan stÀrka sitt varumÀrke och utveckla förtroendet hos sina bidragsgivare via sociala medier.VarumÀrke Àr nÄgot som Àr under stÀndig pÄbyggnad. Det gÄr att jÀmföra med ett pussel, dÀr alla bitar skall tillsammans bilda en helhet.

Det sa bara klick! : En kvantitativ studie om varumÀrkeslojaliteten bland Canons och Nikons hobbyfotografer

Bakgrund: Fotografering Àr pÄ tapeten mer Àn nÄgonsin. FörsÀljningen av systemkameror slÄr nya rekord för varje Är och hÀr Canon och Nikon de vÀrldsledande kameramÀrkena. MÄnga av deras respektive kunder anses vara mycket lojala gentemot varumÀrket och kan inte tÀnka sig att byta till det konkurrerande kameramÀrket. HÀngivenheten kan dock tyckas mÀrklig dÄ de tvÄ fotogiganterna inte skiljer sig nÀmnvÀrt frÄn varandra i sina produktutbud.Syfte: Syftet med studien Àr att beskriva eventuella lojalitetsskillnader mellan Canons och Nikons hobbyfotografer i Sverige. Vi vill vidare reda ut varför dessa skillnader eller icke-skillnader finns dÄ kameramÀrkenas produkter knappt skiljer sig Ät.AvgrÀnsningar: Studien utförs frÀmst utifrÄn ett konsumentperspektiv ? producenternas perspektiv har sÄledes inte behandlats.

Riskhantering i fastighetsbranschen En studie av fastighetsbolag och banker i Göteborgsregionen

Bakgrund och problem: Fastighetsmarknaden slÄr alla rekord i Är (2006) och de snabbtökande fastighetspriserna har under Äret skapat debatt i media huruvida vi Àr pÄ vÀg mot en nyfastighetsbubbla jÀmförbar med den vi hade i slutet av 80-talet. Prisökningarna har inte singrund i fundamentala faktorer sÄsom hyror och vakanstal, utan istÀllet har investerarna sÀnktsina avkastningskrav. DÄ direktavkastningen sjunker finns det mindre utrymme för prisfall pÄfastigheter eller höjda rÀntor, och mÄnga som investerar i fastigheter tar inte heller tillrÀcklighÀnsyn till eventuellt höjda drifts- och underhÄllskostnader. Detta innebÀr en större risk för defastighetsförvaltande företagen och för de banker som finansierar fastigheter. Men hur serriskhanteringen ut i fastighetsbranschen? Vilka Àr de vÀsentligaste riskerna och vilka metoderanvÀnds för att hantera dessa? Hur har de stigande fastighetspriserna pÄverkat bolagen?Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att beskriva hur fastighetsbolag och banker agerar utifrÄnde risker som Àr förknippade med en fastighetsinvestering.

Företagares upplevda hinder vid start av e-handel : -En studie gjort ur ett företagsperspektiv

Handel mellan mÀnniskor har existerat i tusentals Är genom byte av varor. För varje sekel som gÄtt har handeln vÀxt sig större och blivit mer global. Det skulle ÀndÄ dröja till slutet pÄ nittonhundratalet innan e-handeln slog igenom. Sedan e-handeln introducerades har den vÀxt för varje Är. Allt fler vÀljer att lÀgga upp hemsidor för sina företag och sÀlja sina produkter online.

Åre: utveckling, konsekvens och framtid

Sammanfattningen av uppsatsen fĂ„r börja med ett citat av visionĂ€ren C O Rahm. Denna man var nĂ„got före sin tid och sĂ„g den potential som Åre hade för att utvecklas till Sveriges största alpina vinterturistort. ?Men kanske störst af alla de resurser, som Åre obestridligen besitter Ă€r dess förutsĂ€ttningar sĂ„som Centralplats för vinteridrott. Dess relativt jĂ€mna vinterklimat, de stora höjdskillnaderna, den utomordentliga terrĂ€ngen, och nĂ€rvaron af en stor sjö, allt detta gör, att platsen sĂ„ att sĂ€ga Ă€r skapad till vinteridrottsplats,? ( Rahm 1906-1907, s.

FöretagsförvÀrv och fusioner : en utvÀrdering av ett verktyg som kan anvÀndas för att genomföra en sÄ kallad cultural due dilligence

FöretagsförvÀrv och fusioner (F&F) Àr numera en vanlig strategi för att skapa snabb tillvÀxt och förbÀttra företagets konkurrensfördelar: under 1990-talet slog branschen rekord bÄde vad gÀller antalet transaktioner och deras vÀrde (Mendenhall & Stahl, 2005). Det Àr dock ett vÀl kÀnt problem att sÄ mycket som 50-80% av dessa företagsförvÀrv och fusioner misslyckas pÄ olika sÀtt och att de positiva effekterna dÄ uteblir (Orrbeck, 2006 och Cartwright & Cooper, 1996). Ett misslyckat förvÀrv eller fusion kan leda till stora förluster för företaget, i vÀrsta fall till konkurs. Dessutom blir en onödigt lÄngdragen integrationsprocess efter en F&F kostsam och kan skada företaget pÄ olika sÀtt. För att undvika att orsaken till ett sÄdant misslyckande Àr sÄ kallad kulturell inkompatibilitet, vilket enligt en tidigare studie utgör det största hindret för att integrationen mellan företagen skall lyckas (Watson Wyatt 1998/99), bör företagens organisationskultur utvÀrderas inför en eventuell F&F.