
Sökresultat:
733 Uppsatser om Reklam - Sida 26 av 49
Irriterande TV-reklam : Vad det är i TV-reklam som är irriterande och hur påverkar det konsumenternas köpbeteende?
ABSTRACTTitle: Annoying television advertising - What is it about television (TV) commercials that are perceived as annoying and how does it affect the viewer?s purchasing behavior?Level: Final assignment for Bachelor Degree in Business AdministrationAuthors: Benny Berggren and Sofie ErenlöfSupervisor: Jonas KågströmDate: 2012 ? May Aim:Advertising can be found in many shapes and forms such as on: billboards, radio stations, public transport and of course on television. The last form of advertising is possibly one of the most effective and widely used methods of advertising due to the wide percentage of households with a TV in this technological age. One of the problems TV viewers have to face is the wide variety of TV advertisements which are repetitive and can be seen on numerous occasions throughout the day. This is only one of many factors that may cause irritation to the viewer if being executed wrong.
Gerillareklam - Från scratch till renodlad gerillakampanj. En kvalitativ studie om gerillareklamens kommunikationsprocess
TITEL: GerillaReklam ? Från scratch till renodlad gerillakampanjFÖRFATTARINNA: Jessica GustavssonKURS: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap,Institutionen för journalistik och masskommunikation vid Göteborgs universitet.TERMIN: Vårterminen 2009HANDLEDARE: Jan StridSIDANTAL: 56 sidor exklusive bilagorSYFTE: Syftet är att undersöka hur Miami arbetar med kommunikation och kommunikationskanal samt målgrupp vid framtagandet av en gerillakampanj.METOD & MATERIAL:RESULTAT: Vid framtagandet av en gerillakampanj gör Miami först en målgruppsanalys. Utifrån den information sommålgruppsanalysen bistår med anpassar Miamikommunikation samt kommunikationskanal eftermålgruppen. Målet med detta arbetssätt är att leverera nya, kreativa och målgruppsanpassade kommunikationslösningar för sina gerillakampanjer. Studiens resultat visaräven att gerillaReklamens kommunikationsformer är mer okonventionella i jämförelse med traditionella Reklamformer..
Någonting mystiskt händer i Sjumilaskogen: En kulturpolitisk analys av TV-reklam riktad till barn på TV 4 och Kanal 5
The aim of this Masters thesis is to review Swedens unique law against TV-commercials intended for children under twelve years old. The law has to be abided by TV 4, but not by Kanal 5, so the aim is also to compare TV 4 and Kanal 5 and to see in what different ways commercials are shaped in the two channels. The cultural policy analysis is based on our aim and problem. We have also had the terms semiotic and intermediality in mind together with a model made by the researcher in semiotics Roman Jakobson. The model consists of six different communicative functions.
Apple i världen : en analys och tvärkulturell jämförelse av Apples ?Get a Mac? kampanj i USA och UK
Syftet med denna studie har varit att underso?ka huruvida Apple, ett av va?rldens sto?rsta varuma?rken, anpassar sina Reklamfilmer efter den lokala kulturen i USA och UK. Fo?r att genomfo?ra den tva?rkulturella studien anva?ndes en kombination av semiotisk textanalys och litteraturstudie. Tva? niva?er anva?ndes fo?r att analysera materialet, fo?rst ett makroperspektiv o?ver samtliga 81 Reklamfilmer och sedan ett mikroperspektiv o?ver de a?tta filmer som hade en motsvarighet i respektive land.
Bildanalys som metod ? hur kan den användas för att synliggöra barns tankar om ilska?
Vi utsätts dagligen för en mängd bilder då vi lever i ett bildsamhälle med TV, film, Reklam, tidningar och böcker. Att dagens samhälle präglas av bilder gör det viktigt för skolan och undervisningen att aktivt förhålla sig till bildmediet. Arbetets övergripande syfte är att öka förståelsen för hur barns tankar kan synliggöras genom deras egenproducerade bilder. Vi har valt bildanalys som metod för att utifrån vår problemprecisering undersöka: Hur kan bildanalys användas för att synliggöra barns tankar om ilska? Hur använder sig barn av kulturella verktyg för att förstärka budskapet i sina bilder? De sju eleverna i undersökningen fick frågan: Vad tänker du på när du är arg? Rita och berätta!
Resultatet av undersökningen tyder på att det går att synliggöra barns tankar med bildanalys genom en kombination av samtal och att barnen ritar.
Alla vill tillbaka till naturen, bara de slipper gå till fots : En studie av Volvos miljörelaterade, retoriska strategier
Denna uppsats är en jämförande studie av hur bestämdheten hos vuxna andraspråkselever ser ut och utvecklas i det svenska språket beroende på om eleven har bestämdhet i sitt modersmål eller inte. Materialet består av insamlade elevtexter som har analyserats med hjälp av performansanalys och Monica Axelssons nivåskala.I val av bestämdhet visar de elever som har bestämdhet i sitt modersmål en större andel korrekt användning mot de som inte har bestämdhet i sitt modersmål, men skillnaden är liten. Jämför man informanternas behärskning av formen, vilken är uppdelad i fyra kategorier, nämligen: obestämd form i singular/plural; bestämd form i singular/plural, visar resultaten att det inte finns någon skillnad mellan de två grupperna. Däremot går det att hitta individuella skillnader och likheter mellan de båda grupperna..
Alternate Reality Games : Framtidens Marknadsföringsform
An alternate reality game, often abbreviated as ARG, is a mix between a game and a crossmedia interactive story using mainly the Internet as a platform. The game is built around the idea of teamwork among its participants. The players cooperate to solve puzzles allowing them to go forward in the story of the game. The marketing element is in different ways included in the story.A few Alternate Reality Games such as The Beast, The Art of the H3ist and The Lost Ring have previously been launched as marketing campaigns. This bachelor thesis aims to examine the possibilities of Alternate Reality Games as an alternative marketing tool for profit-driven companies.
Marknadsplan för Hälsoalliansen
Denna uppsats är skriven på uppdrag av hälsovårdsföretaget Hälsoalliansen. Företaget, som är litet och nystartat,är precis i färd med att på allvar slå sig in på företagshälsovårdsmarknaden i Uppsala. Just nu har de endast två kunder men målet är att tredubbla kundbasen, sett till antal anställa, inom tre år. Syftet med denna uppsats är att utforma en marknadsplan för att Hälsoalliansen ska kunna nå detta mål. Marknadsplanen är uppdelad i fyra delar: situationsanalys, affärsidé, målformulering samt handlingsplan.
Makt och mening : Valfilmens kommunikativa funktion
Syftet med denna uppsats är att svara på frågan hur läsare och media reagerade på bloggen Black Ascot i egenskap av en litterär bluff, även kallad en litterär fabrikation. Målet är även att komma fram till hur mottagare av textbaserad kommunikation reagerar på att bli lurade. För att uppnå syftet undersöks läsarnas och medias reception av Black Ascot. Uppsatsen diskuterar även om det finns förklaringar till receptionen i bloggens litterära utformning. I analyserna framkommer det att diskussioner gällande framförallt autenticitet och moral uppstod såväl i media som bland läsarkommentarerna. Trots att negativa reaktioner förekommer i båda undersökningsgrupperna tyder resultatet på att en majoritet av bloggläsarna uppskattade bloggen även som en litterär fabrikation.
Att tänka om angående personligt riktad reklam i en kluttrig miljö
Previous research does not show a clear picture of the perception of personalized advertising as studies give different results - there are both positive and negative aspects. The purpose of this study is to improve the knowledge and understanding of the impact of personalized advertising in the new Internet era. The aim is to answer whether personalized advertising has more positive than negative effects on Facebook or if marketers today should rethink regarding this issue. An experiment with three advertisements was defined where one ad was with no personal targeted content and the other two included personally targeted content. These ads were analysed with the theories word of mouth, information overload and psychological ownership to see if interesting results could be found regarding ad attitude, click intention and purchase intention as well as to investigate if the attitude to Facebook could have an impact on the results.
Skomakarens barn går i trasiga skor - En studie av bloggar och varumärken
Detta examensarbete inom medieteknik och medieproduktion på Malmö Högskola syftar till att undersöka och analysera hur varumärken kan byggas och förankras genom bloggar. Detta har undersökts genom text- och innehållsanalyser på bloggar som kombinerats med kvalitativa intervjuer med yrkesverksamma personer på företagen Findus och Blooms Byrå. Bloggar har
makt att påverka människor när det gäller exempelvis attityder, produkter och köpbeteenden. Bloggarna och deras bloggsidor har blivit maktfaktorer att räkna med och detta måste företag som både vill vara aktiva och som inte vill vara aktiva i de sociala medierna vara medvetna om. Både företag och bloggarna själva kan använda bloggarna som ett verktyg för att förankra och
bygga varumärken.
Icke-professionella modeller i modereklam - En fallstudie av MQ:s reklamkampanj
Uppsatsen behandlar vilka för- respektive nackdelar icke-professionella modeller kan medföra i modeReklam. För att belysa detta fenomen har vi, genom en kvalitativ undersökning bestående av informantintervjuer och fokusgruppsdiskussioner, studerat MQ:s senaste Reklamkampanj och deras val av modell. Utifrån studien kan det konstateras att det har någon betydelse om klädföretag anlitar professionella eller icke-professionella fotomodeller i sin Reklam, eftersom det primära för konsumenterna är att modellen är attraktiv och har utstrålning. ModeReklamen ska återge en känsla av glamour, skönhet och ett eftersträvansvärt ideal som är anpassat efter målgruppens behov och önskningar. Vidare kan vi konstatera att icke-professionella modeller innebär ett strategiskt val av klädföretaget för att positionera sig gentemot sina konkurrenter och skapa varumärkeskännedom hos sin målgrupp.
Gränssnittsdesign : kvalitativ och kvantitativ utvärdering av FöreningsSparbankens hemsida
Mitt syfte med uppsatsen var att göra en kvalitativ såväl som en kvantitativ utvärdering av den grafiska utformningen av FöreningsSparbankens hemsida. Undersökningen genomfördes utifrån perspektivet användbarhet med inriktning på gränssnittsdesign. För att uppfylla detta syfte har två metoder använts, en kvalitativ gränssnittsanalys och en kvantitativ enkätundersökning. Den kvalitativa analysen av hemsidan baserades på Jakob Nielsens riktlinjer för webbdesign medan den kvantitativa metoden undersökte attityder till FöreningsSparbankens hemsida. Slutsatserna jag kom fram till är bland annat följande: Undersökningsdeltagarna i enkätundersökningen är mest nöjda med att det inte finns extern Reklam på hemsidan och att länkarna ligger separat under textstyckena.
Tweet, tweet, promotionmixens nya kla?der : En underso?kning till vad Twitter anva?nds till, sett utifra?n promotionmixen
Twitter används av ett brett spektrum av företag, alltifrån stora bolag såsom Google, till mindre företag såsom lokala caféer. I den här undersökningen ser vi på användningen av Twitter i tre små? och medelstora företag. Promotionmixen användes som plattform, vilken består av Reklam, sales promotion, personlig försäljning, public relations och direkt marknadsföring, för att kunna fastställa till vad Twitter används. Syftet är att beskriva och skapa en förståelse för hur Twitter används, med hjälp av promotionmixen.
Datorspelsmusikens påverkan av användarens problemlösningsförmåga
Detta examensarbete syftar till att undersöka om musiken i datorspel kan påverka användarens problemlösningsförmåga. Ämnet är nästintill outforskat, så musikstudier från ämnesområden som t.ex. Reklam, film och bilkörning har studerats för att bygga upp en teoretisk grund. Där framkom att bland annat tempo och ljudklang är avgörande för hur ett musikstycke skall påverka användarens kognitiva processer. För att ta reda på om musik påverkar problemlösningsförmågan i datorspel gjordes en kvantitativ undersökning i ett labb där försökspersoner fick spela ett enklare pusselspel med varierande bakgrundsmusik.