Sök:

Apple i världen

en analys och tvärkulturell jämförelse av Apples ?Get a Mac? kampanj i USA och UK


Syftet med denna studie har varit att underso?ka huruvida Apple, ett av va?rldens sto?rsta varuma?rken, anpassar sina reklamfilmer efter den lokala kulturen i USA och UK. Fo?r att genomfo?ra den tva?rkulturella studien anva?ndes en kombination av semiotisk textanalys och litteraturstudie. Tva? niva?er anva?ndes fo?r att analysera materialet, fo?rst ett makroperspektiv o?ver samtliga 81 reklamfilmer och sedan ett mikroperspektiv o?ver de a?tta filmer som hade en motsvarighet i respektive land. Resultatet visade att Apple anpassar sina reklamfilmer pa? ett flertal omra?den. Makroanalysen visade flera o?vergripande strukturella skillnader, samt att flera av de reklamfilmer som var exklusiva i respektive land ankno?t till lokala kulturella fo?reteelser och fenomen. Mikroanalysen visade flera syntagmatiska och paradigmatiska skillnader, ba?de i de verbala och visuella tecknen. 

Författare

Joakim Silfverberg

Lärosäte och institution

Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..