
Sökresultat:
861 Uppsatser om Regional utvecklingsstrategi - Sida 57 av 58
Anpassning av befintlig bebyggelse samt områden i planeringsstadiet med hänsyn till höjda vattennivåer - metoder för skydd med Gullbergsvass och Norra Masthugget som exempel
Många klimatforskare i världen är överens om att en klimatförändring är på väg.
I Sverige kan vi vänta oss ett varmare och mer nederbördsrikt klimat. Det
varmare
klimatet medför bland annat att havs- och landisar
smälter vilket bidrar till att havsnivån höjs. Exempel på konsekvenser av det
förändrade klimatet är översvämning och erosion. I framtiden anses effekterna
inträffa allt oftare framförallt i kustområden.
?Utveckla Arkösund! ? ett förslag till bebyggelse, planstruktur och utveckling av skärgårdssamhället Arkösund i Norrköpings kommun?
Sammanfattning Arkösund är ett samhälle beläget på Vikbolandet i Östergötlands skärgård och utgör Norrköpings kommuns enda större semesterort vid havet. Ortens avstånd till Norrköping är cirka 50 kilometer. Med sin skärgårdsmiljö och marint förknippade aktiviteter är samhället en stor tillgång för kommunen. Arkösund har i dagsläget en permanent befolkning på drygt 200 personer. Arkösunds utveckling tog fart kring mitten på 1890-talet när en järnvägsförbindelse till Norrköping, den så kallade Vikbolandsbanan, iordningställdes.
(O)enighet inför handling. : En studie om hanteringen av externhandeln i tre kommuner
Syftet med denna uppsats är att jämföra tre olika svenska kommuners hantering av extern handel i den fysiska planeringen med fokus på eventuella intressekonflikter mellan kommunens fysiska planerare, kommunens näringslivskontor och beslutsfattande politiker. Kommunerna som granskas i uppsatsen är Ronneby, Kalmar och Alingsås kommun. Uppsatsen ska belysa problematiken med extern handeln och bidra till medvetenhet om marknadskrafternas roll i den fysiska planeringen. Syftet uppnås genom en kvalitativ metod där kommunala dokument har granskats och intervjuer ägt rum med politiker, fysiska planerare och näringslivsrepresentanter från varje kommun. Externhandel har under de senaste decennierna ökat över hela landet och detaljhandeln i externa lägen har varit extremt framgångsrik under den senaste tioårsperioden.
Fysisk planering i världsarv ? exemplen Falun, Karlskrona och Visby
Syftet med uppsatsen är att undersöka på vilket sätt en världsarvsutnämning
påverkar den fysiska planeringen. Detta görs genom en komparation mellan
världsarven i Falun, Karlskrona och Visby. Intervjuer har gjorts med tjänste
män inom kommun, länsstyrelse och länsmuseum. Utifrån ett teoretiskt perspektiv
diskuteras hur olika aktörer i anslutning till världsarven ser på formandet av
dessa. Teorin fungerar som hjälp för att analysera och sortera, samt att
tydliggöra de olika inriktningar som förekommer i de tre exemplen.
Vid en första anblick kan kulturarv och världsarv verka självklart, enkelt och
okomplicerat.
?Utveckla Arkösund! ? ett förslag till bebyggelse, planstruktur och utveckling av skärgårdssamhället Arkösund i Norrköpings kommun?
Sammanfattning
Arkösund är ett samhälle beläget på Vikbolandet i Östergötlands skärgård och
utgör Norrköpings kommuns enda större semesterort vid havet. Ortens avstånd
till Norrköping är cirka 50 kilometer. Med sin skärgårdsmiljö och marint
förknippade aktiviteter är samhället en stor tillgång för kommunen.
Arkösund har i dagsläget en permanent befolkning på drygt 200 personer.
Arkösunds utveckling tog fart kring mitten på 1890-talet när en
järnvägsförbindelse till Norrköping, den så kallade Vikbolandsbanan,
iordningställdes. Tanken var att hamnen i Arkösund skulle komplettera
Norrköpings hamn, som var belagd med is under den kalla delen av året. Den
nyöppnade järnvägslinjen lade grunden till en positiv utveckling av samhället.
Jordförvärvslagens ändring 2005 och dess påverkan vid skogsfastighetsköp : The amendment of Lad Acquisition Act 2005 and its influence on forest property purchase
Since the beginning of the 1900s Sweden has had laws and rules governing the ownership of agricultural and forest land. The foundations of the current Land Ownership Law, ?Jordförvärvslagen 1979:230(JFL)?, are from 1979. The most recent review and adaptation of the law occurred in 2005. Its main purpose is to prevent a passive ownership of land in Sweden and to ensure that the land is actively worked.
Differentierat strandskydd- en LIS-tig lösning eller en otillräcklig åtgärd? : En analys av det förändrade strandskyddet och möjligheter till dispens från och upphävande av strandskyddet inom områden för landsbygdsutveckling i strandnära lägen.
En grundläggande förutsättning för landsbygdens utveckling är en bofast befolkning och sysselsättning. En god möjlighet för att skapa förutsättningar för en levande landsbygd är att bilda fastigheter som sammanför boendet med landsbygdens tillgångar. En begränsande faktor för landsbygdens utveckling har under lång tid varit det generella strandskyddet som bromsat utvecklingen genom dess exploateringsförbud och den restriktiva inställningen till att medge dispens.Strandskyddslagstiftningen har under senare tid genomgått förändringar med tyngdpunkt på differentiering av strandskyddet. Lagändringarna vidtogs i syfte att utveckla ett ändamålsenligt strandskydd som beaktar behovet av utveckling i hela Sverige, i synnerhet landsbygden och möjliggöra en uppluckring av strandskyddet där tillgången på stränder är god och exploateringsgraden är låg. En av förändringarna innebar att byggande i strandnära lägen ska kunna tillåtas om det kan bidra till utveckling av landsbygden.
Utveckling av nattågstrafiken på övre Norrland: nya
möjligheter för persontrafik med Botniabanan
Botniabanan är ett av de största infrastrukturprojekten i Norrland på mycket länge och när järnvägen står klar år 2007 kommer förutsättningarna för person- och godstrafik se helt annorlunda ut jämfört med idag. Godstrafikens kapacitetsproblem lindras kraftigt och restiderna för både gods och resande kan minskas. Dessutom innebär banan att en viktig regional pulsåder utmed den expansiva östersjökusten blir verklighet. Nattågstrafiken på övre Norrland kännetecknas idag av bristande företagsekonomisk lönsamhet och dålig konkurrenskraft gentemot flyget. Med Botniabanan förkortas restiden med ungefär två timmar vilket innebär att nya marknader kan nås.
Riksintresse för kulturmiljö : En fråga om existens
I Sveriges miljömålsproposition 2000/01:130 finns mål och delmål för miljön i Sverige som ska uppnås inom en generation. Ett exempel är ett delmål under målet God bebyggd miljö som lyder: ?Senast år 2010 ska fysisk planering och samhällsbyggande grundas på program och strategier för hur kulturhistoriska och estetiska värden ska tas till vara och utvecklas.? Många gånger finns konflikter mellan olika intressen vid planering, och då är det viktigt att kunna väga dessa mot varandra för att hitta den lösning som är mest långsiktigt hållbar. Det är inte en enkel uppgift att kunna bruka och ta vara på dessa värden på ett bra sätt så att olika intressen inte motarbetar varandra. Syftet med examensarbetet är att studera de motsättningar och samspel som kan finnas inom och mellan kulturmiljövårdens riksintresseområden.
Staden möter landet - utbyggnad av Säve stationssamhälle, Göteborg
Detta examensarbete behandlar frågan om hur och varför Säve stationssamhälle i
norra Göteborg kan byggas ut för att tillmötesgå den expandering som sker i
regionen. Arbetet visar även hur en utbyggnad bör ske för att skapa ett
hållbart attraktivt samhälle. I arbetet redovisas och analyseras de
förutsättningar och restriktioner som finns för att bygga ut Säve
stationssamhälle med tätortsbebyggelse för Göteborgs framtida bostadsbehov.
Resultatet presenteras i ett övergripande planförslag samt i ett detaljstuderat
område.
Säve stationssamhälle ligger ca 12 km norr om Göteborgs centrum och är ett
gammalt stationssamhälle omgivet av åkermark och med järnvägen dragen rakt
igenom byn.
Del 1 behandlar frågan om varför Säve stationssamhälle skall byggas ut och
generella utbyggnadsidéer kring samhället redovisas.
Spårbilen kommer till stan : Om utformning och placering av ett nytt element i staden
Statens institut för kommunikationsanalys (SIKA) visar år efter år i sina granskningar att de transportpolitiska målen inte uppfylls av de idag etablerade trafikslagen. Det är därför mycket troligt att vi kommer få se nya transportslag inom kort. Spårbilar, som är små förarlösa och kommandostyrda spårfordon, är ett möjligt alternativ. SIKA har utvärderat spårbilen som ett lokalt alternativ i Stockholm och som ett regionalt nät i Mälardalen och funnit att systemet är samhällsekonomiskt lönsamt och har goda chanser att uppnå målen på grund av sin höga tillgänglighet och låga miljö- och olyckskostnader. Flera kommuner har anmält intresse för att pröva systemet genom att bygga upp en så kallad pilotbana.
Mänskliga miljörättigheter: en fjärde generation rättigheter?
Den Allmänna Förklaringen om mänskliga rättigheter fastställer att alla människor är födda fria och med lika värde och rättigheter, oavsett ras, hudfärg eller annan åtskillnad. Den fastställer även att de har rätt till bland annat liv, frihet och personlig säkerhet. De rättigheter som hanteras i denna förklaring kan delas upp i två kategorier: medborgerliga och politiska rättigheter samt ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter. Många omnämner dem även som två ?generationer?, vilka vuxit fram utifrån olika revolutioner där människor har kämpat för sina rättigheter.
Spårbilen kommer till stan - Om utformning och placering av ett nytt element i staden
Statens institut för kommunikationsanalys (SIKA) visar år efter år i sina
granskningar att de transportpolitiska målen inte uppfylls av de idag
etablerade trafikslagen. Det är därför mycket troligt att vi kommer få se nya
transportslag inom kort. Spårbilar, som är små förarlösa och kommandostyrda
spårfordon, är ett möjligt alternativ. SIKA har utvärderat spårbilen som ett
lokalt alternativ i Stockholm och som ett regionalt nät i Mälardalen och funnit
att systemet är samhällsekonomiskt lönsamt och har goda chanser att uppnå målen
på grund av sin höga tillgänglighet och låga miljö- och olyckskostnader.
Flera kommuner har anmält intresse för att pröva systemet genom att bygga upp
en så kallad pilotbana. Västerås är inte en av de städer som i dagsläget är
intresserade, men som troligtvis skulle kunna dra mycket stor nytta av det,
framförallt ur en regional synpunkt.
Utveckling av landsbygden innefattande riksintresse och strandskyddat område - En undersökning av sjön Bolmen
Den huvudsakliga problematik som jag behandlar i det här arbetet innefattar om
landsbygdsutvecklingen hämmas av strandskyddstillämpningen inom de kritiserade
riksintresseområdena.
Strandskyddet och riksintressena härstammar från två skilda paradigm, miljö-
och planparadigmet. Det finns spänningar mellan dessa paradigm och en
samordning eftersträvas. Planeringen står mellan dessa paradigm. Det kan därmed
innebära att olika bedömningar görs i ärenden som både behandlar strandskyddet
och riksintresseområde.
Hökarängen och Rågsved -om grannskapsförortens framtida form och struktur i ett växande Stockholm
Stockholms stad förväntas fram till 2030 öka sin befolkningsmängd med 150 000
nya invånare. Därmed uppkommer behov av att också grannskapsförorterna
expanderar. Kan en relativt kraftig expansion ske i dessa förorter och hur bör
i så fall dess struktur och form att förändras?
Förortsutbyggnaden i Stockholm skedde i en expansiv tid, då det fanns en stark
misstro mot staden som fenomen. Grannskapsförorterna, uppförda från 1940-talet
till mitten av 60-talet, planerades efter ett lantligt ideal, med naturen som
övergripande system där människans behov av vila skulle tillgodoses.