Sök:

Sökresultat:

2738 Uppsatser om Reflektera över processer. - Sida 29 av 183

Ett vÀrdegrundsarbete utifrÄn pedagogiskt drama som metod

Syftet med vÄr studie har varit att undersöka vad pedagogiskt drama kan bidra med i skolans vÀrdegrundsarbete. Vi har valt att begrÀnsa oss till elevernas upplevelser kring jÀmstÀlldhet och allas lika vÀrde. DÀr eleverna fÄtt möjlighet att reflektera över drama passens innehÄll, och komma med förslag till förÀndring genom fiktiva situationer. Vi har anvÀnt oss av kvalitativ metod dÀr vi har varit deltagande observatörer, och anvÀnt oss av pedagogiskt drama i vÀrdegrundsarbetet. Det vi har kommit fram till Àr att pedagogiskt drama Àr ett bra verktyg att problematisera och synliggöra normer, samt skapa forum för diskussion.

HÄllbar livsstil genom kommunikationskampanjer : mjuka vÀrden en förutsÀttning för att uppnÄ en hÄllbar utveckling?

Idag Ă€r det en sjĂ€lvklarhet att stadsutveckling sker i hĂ„llbarhetens tecken och det Ă€r respektive kommuns ansvarar att skapa förutsĂ€ttningar för att stadens invĂ„nare ska kunna leva med en hĂ„llbar livsstil. Skulle stadens invĂ„nare tillsammans förĂ€ndra sin livsstil till att leva hĂ„llbart Ă€r det möjligt att minska miljöpĂ„verkan. Enligt Malmö stads översiktsplan, ÖP2012, ska det pĂ„ 2030-talet finnas en medvetenhet hos alla stadens invĂ„nare om hur deras livsstil pĂ„verkar miljön, staden samt andra mĂ€nniskor. Det krĂ€vs dock en beteendeförĂ€ndring för att kunna uppnĂ„ en hĂ„llbar utveckling. Genom kommunikation och kommunikationskampanjer Ă€r det möjligt att fĂ„ individer att uppmĂ€rksamma sin egen livsstil och reflektera över hur den överensstĂ€mmer med den hĂ„llbara utvecklingen.

FörÀndring och utveckling för framtiden en möjlighet redan i dag : En studie om entreprenörskap i Svenska kyrkan

Den forskningsfrÄga som uppsatsen tar sin utgÄngspunkt i Àr pÄ vilket sÀtt entreprenörskap förekommer i Svenska kyrkan. Detta besvaras genom att betingelser och förekomst analyseras som ett fenomen i styrnings och ledningsfunktionen i Svenska kyrkans verksamhet. Syftet med uppsatsen Àr att undersöka betingelser och förekomster i Svenska kyrkan genom de processer, system och former som finns i organisationen. Metoden som anvÀnds Àr abduktion dÀr den hypotetiskt deduktiva metoden vÀxelspelar med den induktiva metoden.Olika teorier om entreprenörskap presenteras och teoridelen forsÀtter med en genomgÄng av Svenska kyrkans organisation samt uppbyggnaden av en offentlig och ideell organisation. Efter dessa delar följer ett kapitel om socialt entreprenörskap utifrÄn innebörden i bÄde organisation och entreprenörskap.

Att synliggöra, reflektera och utveckla. En Learning study om brÄkrÀkning i matematik.

AbstractThis study is about describing the pre- internationalization phase and to studycompanies that are in this phase. We are trying to capture characteristics of decisionmakersin the pre- internationalization phase, to then compare the theoretical materialwith empirical material from case companies. Then in the final stages of the thesis, wewant to account for if we managed to answer our research questions. In the method, wegive a description of the approach selected in conjunction with the study. The study isqualitative and we used both primary and secondary data, with a deductive approach.The theory chapter will consider the most relevant theories that are related to the topic,which is internationalization, pre-internationalization, international entrepreneurship,and the psychology behind personalities, attitudes, and how these can affect theorganization's strategic decisions.

Framtidens byggmetod inom putsfasader

Putsfasader Àr egentligen ett ganska stort och brett omrÄde som mÄnga inte Àr medvetna om. MÄnga ser puts dagligen och bor i hus med putsfasad utan att reflektera över om det Àr bra eller dÄligt. Att det finns flera olika metoder Àr oftast svÄrt att veta för den som inte Àr insatt. NÄgon gÄng har just du som lÀsare kanske funderat över att det Àr olika putsningar pÄ olika hus.I den hÀr rapporten behandlas begreppet putsfasad och tre metoder som anvÀnds inom omrÄdet. I rapporten finns begreppsförklaringar och kapitel som talar om vad puts egentligen Àr.

Konflikthantering : En studie om pedagogers strategier

I skolan uppstÄr dagligen olika konflikter emellan elever, dÀrför ar det viktigt att ha bra strategier för hur de skall hanteras. Olika faktorer pÄverkar ocksÄ hur hanteringen av dessa konflikter ser ut, bland annat vad konflikten handlar om och nÀr under skoldagen som den intrÀffar.Studien tar reda pÄ vilka strategier som nÄgra pedagoger anvÀnder sig utav, samt hur deras förebyggande arbete ser ut för att undvika att onödiga konflikter uppstÄr. Syftet Àr att ta reda pÄ nÄgra olika strategier och reflektera över dessa.Jag har anvÀnt mig av kvalitativa intervjuer med fem stycken pedagoger. Intervjuerna har jag sedan analyserat mot min teori.Mitt resultat visar pÄ att arbetet med att skapa ett gott klimat i klassrummet Àr ett stÀndigt pÄgÄende arbete. NÀr det gÀller pedagogernas strategier vid en konfliktsituation ser de lite olika ut beroende pÄ situationen.

AffÀrssystemet - Fallstudie en tid efter införandet

Optimerade affÀrsprocesser kan vara av stor vikt i dagens affÀrsvÀrld och en orsak till attföretag vill byta affÀrssystem för att bÀttre kunna hÀvda sig. DÄ dagens affÀrssystem som Àruppbyggda av ett bÀsta sÀtt att utföra en affÀrsprocess, sÄ verkar lyckan vara gjord. Menimplementering av ett nytt affÀrssystem kan innebÀra en stor omstÀllning och förÀndring iverksamheten, dÄ införandet ofta innebÀr att företagets tidigare affÀrsprocesser fÄrförÀndras för att passa affÀrssystemets. Det förekommer Àven att affÀrssystemets processerförÀndras för att passa de vÀl fungerande processer som finns inom företaget. DÀrför hardenna studie haft för avsikt att undersöka hur har stödet till affÀrsprocessernaförÀndrats i och med bytet av affÀrssystem?Studien inleddes med att inhÀmta teoretiska kunskaper om Àmnet för att dÀrefter undersökaverkligheten genom djupgÄende intervjuer.

"Ett land dÀr alla har möjlighet att utvecklas." : En kvalitativ studie om ensamkommande flyktingbarns integration.

Syftet med studien Àr att undersöka, förstÄ och reflektera kring de faktorer som kan ha bidragit till sex individers, som vid ankomsten rÀknades som ensamkommande flyktingbarn, integrering in i det svenska samhÀllet. För att kunna besvara vÄra frÄgestÀllningar har vi valt att anvÀnda oss av kvalitativ metod dÄ den dels möjliggör en djupare förstÄelse för oss men Àven dÄ vi vill fÄ fram deras subjektiva upplevelser av deras integration. Vi grundade vÄr analys pÄ fem vetenskapliga artiklar samt teorier och begrepp sÄ som; Angel & Hjerns (2004) Flyktingkrismodell, Beckmans (2011) Integrationsteori, Kamalis (2006) ?Vi? och ?Dom? teori, Goffmans (2006) Stigmateori och Berger & Luckmanns (2008) Socialisationsteori. Resultatet visade att respondenterna upplevde att sprÄk var en viktig faktor i integreringen och att vÀrdfamiljen haft en stor betydelse för dem.

"Minns du att killar kan ha rosa?" : Ett utvecklingsarbete om fÀrger som könsmarkörer

I vÄrt samhÀlle anvÀnder sig mÀnniskor av könsmarkörer för att markera sin könstillhörighet. För barn Àr fÀrger det mest tillgÀngliga sÀttet att bÄde att visa sitt eget kön med och lÀttare kunna dela in andra barn i flickor och pojkar. Syftet med vÄr studie var att vÀcka tankar hos barnen om att de inte behöver begrÀnsas utifrÄn det socialt konstruerade könet, genus, nÀr det gÀller fÀrger som könsmarkör. Genom olika aktiviteter skapade vi möjligheter för barnen i studien att samtala om, reflektera kring och anvÀnda fÀrger som de annars möjligen skulle valt bort. Resultatet visade att det finns en ambivalens hos barnen i deras förhÄllande till vissa fÀrger.

"Du har huvudrollen i ditt liv": ett försök att se om ungdomars sjÀlvkÀnsla stÀrks vid medvetandegörande övningar

Syftet med vÄrat utvecklingsarbete var att undersöka om medvetandegörande övningar pÄverkar och stÀrker ungdomars sjÀlvkÀnsla. Vi har genomfört vÄrt utvecklingsarbete i en Ärskurs sju vid en högstadieskola i SkellefteÄ kommun. Vi trÀffade klassen vid Ätta tillfÀllen dÄ vi arbetade med vÀrdering- drama- och tillitsövningar samt gruppdiskussioner. Vi anvÀnde av en enkÀt vid det första och sista tillfÀllet för att kunna utlÀsa ett resultat samt en strukturerad observation dÀr vi i förvÀg skrivit ner vad vi skulle titta pÄ. Eleverna har Àven fÄtt skriva en utvÀrdering av trÀffarna om vad de lÀrt sig.

Dans och genus i förskolan : Skillnader och likheter hos pojkar och flickor

Jag har i denna studie valt att titta pÄ hur slöjdlÀrare arbetar och planerar sin undervisning i slöjd. Syftet var att se i vilken mÄn det finns utrymme till teoretiska avsnitt i undervisningen. Jag har fokuserat pÄ hur slöjdlÀrarna lÄtit eleverna planera och utvÀrdera och reflektera över sina arbeten och försökt att se vilket utrymme teori ges i undervisningen. Jag har Àven försökt att se om slöjdÀmnet Àr integrerat med andra Àmnen vilket i sÄ fall skulle kunna öppna för en större variation i Àmnet. Jag har gjort litteraturstudier som knyter an till Àmnet och sjÀlv gjort fem kvalitativa intervjuer med utbildade slöjdlÀrare.

FörÀndringar av arbetssÀtt vid implementering av BIM : En kvalitativ studie av tvÄ traditionella projekteringars arbetssÀtt och tid- och resursplanering samt vilka förÀndringar som Àr nödvÀndiga vid implementering av BIM

I en rapport frÄn 2005 framtagen av FoU-VÀst i samverkan med Centrum för management i byggsektorn (CMB) konstateras att en betydande del av allt slöseri i byggsektorn Àr kopplat till fel och konsekvenserna av dessa, med andra ord felkostnader. Studien visar att felkostnader stÄr för cirka 10 % av ett projekts produktionskostnad.   Byggsektorn stÄr nu, Är 2012, inför förÀndringar i sitt arbetssÀtt för att minska antalet fel, öka kvaliteten och effektiviteten. BIM ? Building Information Modeling, möjliggör ett smartare sÀtt att skapa, anvÀnda och förvalta information genom hela bygg- och förvaltningsprocessen. BIM ger möjligheten att anpassa informationen i varje delprocess och dÀrigenom effektivisera arbetet.

Banbrytarna : Aspekter av yrkesidentitet i folkskollÀrares levnadsminnen skrivna 1889 - 1933

Syftet med undersökningen Àr att ge en bild av hur de tidiga folkskolelÀrarna i slutet av 1800?talet sjÀlva sÄg pÄ sitt yrke samt att utifrÄn detta försöka skönja aspekter av en yrkesidentitet och deprocesser som kan tÀnkas omgÀrda denna. I uppsatsens analyseras folkskollÀrarnas egnahistorieskrivning utifrÄn 21 levnadsminnen skrivna av 19 olika folkskollÀrare och insÀnda underÄren 1889-1933 till SAF, Sveriges AllmÀnna FolkskollÀrarförbund, som bidrag till ?skrivandet avden svenska folkskolans historia?. UtifrÄn tre teman, Kallet, Bildning och utbildning samt Att varaauktoritet/hunsad sÄ har folkskollÀrarnas historieskildringar presenterats.

Uppfattning om vÄldsamma spel och könsskillnad i relation till aggression

Syftet med föreliggande studie var att undersöka kvinnors syn pÄ orsakerna till varför de drabbats av utbrÀndhet. Vid studien anvÀndes en kvalitativ metod i form av intervjuer för att kvinnorna sjÀlva skulle fÄ reflektera kring orsakerna till sin utbrÀndhet. Sju kvinnor intervjuades och intervjumaterialet analyserades genom en metod utvecklad av Burnard (1991). Resultatet av studien visar att kvinnorna upplever att det finns flera olika orsaker till att drabbats av utbrÀndhet i form av hög prestationsbaserad sjÀlvkÀnsla, behov av yttre bekrÀftelse, svÄrigheter att sÀtta grÀnser till omgivningen, behov av att finnas till för andra, oförmÄga att lyssna pÄ kroppens signaler, en negativ sjÀlvvÀrdering, lÀtt till att kÀnna skam och misslyckande samt lÄg sjÀlvkÀnsla. Orsakerna samspelar med varandra och gemensamt för dem Àr att de samtliga bottnar i en lÄg sjÀlvkÀnsla.

?Varför gör vi sÄ hÀr?? - en studie i hur man genom reflektion över den egna undervisningen kan öka elevernas möjligheter till lÀrande

Syftet med studien var att se hur man genom reflektion över den egna undervisningen kan öka elevernas möjligheter till lĂ€rande. Metoden för arbetet har varit lesson study, en forskningsmetod som syftar till att utveckla undervisningen direkt i klassrummet. Studiens tillvĂ€gagĂ„ngssĂ€tt innebar att en lektion planerades och genomfördes med likhetstecknet som lĂ€randeobjekt. Efter lektionen problematiserades den och en ny, omarbetad lektion tog form. Även denna lektion analyserades och sattes i relation till den första lektionen utifrĂ„n teorier om lĂ€rande.

<- FöregÄende sida 29 NÀsta sida ->