Sök:

Sökresultat:

2738 Uppsatser om Reflektera över processer. - Sida 30 av 183

Omedveten intersubjektivitet och individuellt lÀrande i det senmoderna arbetslivet : En tolkning av en fallbeskrivning

Arbetslivet Àr just nu i ett stadium dÀr individualitet, medbestÀmmande och lÀrande i organisationer eftersöks. Men för att detta skall nÄs krÀvs en vÀxelverkan mellan det medvetna och omedvetna. Detta omöjliggörs i och med dagens medvetandecentrering samt det kollektiva omedvetnas makt över individens strÀvan att finna det personligt omedvetna.Syftet med mitt arbete Àr att med en uppsÀttning relevanta begrepp studera det omedvetna i det intersubjektiva och dess inverkan pÄ individens möjlighet till att skapa en vÀxelverkan mellan medvetet och omedvetet i en specifik arbetssituation.Genom ett hermeneutiskt perspektiv utförs studier av det medvetna och omedvetna. En befintlig fallbeskrivning anvÀnds dÀrtill som empiriunderlag för att konkretisera min tolkning och diskussion.Det som i studien synliggörs Àr att ett specifikt fall kan visa pÄ en problematik, vilken kan hÀrledas till omedvetna processer. Dessa processer har ÄskÄdliggjorts genom skapandet av en begreppsapparat.

Att synliggöra tankar: en studie i elevers utveckling av kritiskt tÀnkande och argumentationsförmÄga

Syftet med detta examensarbete var att undersöka hur elever utvecklar sitt kritiska och kreativa tÀnkande och sin förmÄga att argumentera för sina Äsikter. Min praktikklass utgjordes av 19 elever pÄ gymnasiets SamhÀllsvetenskapliga program Ärskurs 2. Den mÀtmetod jag nÀstan uteslutande anvÀnt mig av Àr elevtextanalys och de bedömningskriterier jag anvÀnt mig av Àr 1) kritiskt tÀnkande ? att ?granska, pröva, jÀmföra, reflektera över, tolka, analysera, bedöma, ifrÄgasÀtta och vÀrdera? 2) kreativa infallsvinklar ? att ?filosofera, förstÄ, fördjupa, utforska, utveckla, visualisera? 3) argumentationsförmÄga ? att ?identifiera tes och argument?. ResultatmÀssigt visar eleverna upp ett ökat kreativt tÀnkande genom att i högre utstrÀckning utveckla perspektiv, se lösningar och skapa visioner.

VĂ€gledares utmaningar i det dagliga arbetet med funktionsnedsatta

Bakgrund: I sitt dagliga arbete Àr det mÄnga yrkesutövare som stÀlls inför svÄra utmaningar och höga förvÀntningar. Att kunna bearbeta och reflektera kring dessa utmaningar ger en ökad kompetens och förbÀttrad sjÀlvkÀnsla. I dagens arbetsmiljö, prÀglad av tidsbrist och hög arbetsbelastning, kan svÄra situationer lÀtt uppstÄ. Genom en strukturerad handledning tillsammans i grupp möjliggörs reflektioner och bearbetning av etiskt svÄra situationer. Syfte: Studiens syfte var att undersöka om det finns ett behov och/eller intresse hos leg.

Det estetiska : en nÀrlÀsning av Martin Heideggers "On the way to Language"

I den hÀr uppsatsen har jag gjort en nÀrlÀsning av Martin Heideggers ?On the way to Language? (?Unterwegs zur Sprache?) skriven Är 1959. Boken som var Heideggers sista verk Àr en dialog mellan Heidegger och en japan som spelas av honom sjÀlv i syfte reflektera. Uppsatsen behandlar bokens tema om hur nÄgot frÀmmande oss sjÀlva (som Àr vi sjÀlva) kan mötas eller inte mötas genom ett sprÄk. Jag har i och med Heidegger sett pÄ ett sprÄks fara och begrÀnsningar liksom dess möjligheter och vÀgar till kunskap via dialogformen och den estetiska yttringen poesi.

Hantering av ICT i sma?- och mellanstora fo?retag under tillva?xt

Ma?let med studien a?r att underso?ka vilka konsekvenser tillva?xt har pa? sma?- och mellanstora fo?- retags ICT-system samt hur de bo?r ga? till va?ga fo?r att hantera de problem som uppsta?r. Genom en fallstudie har det framkommit att snabbt va?xande organisationer prioriterar vinstgi- vande processer. Allt fo?r ofta bortprioriteras ICT-systemen och till fo?ljd av detta blir ett ineffek- tivt arbetssa?tt en stor kostnad.Denna fa?ltstudie bevisar va?r tes om prioritetshandlingar och ineffektivitet samt leder till en stra- tegisk plan fo?r hur en organisation ska sammanla?nka sitt aktivitetssystem med deras ICT-system med hja?lp av gemensam inriktning fo?r ICT- samt affa?rsstrategier..

Utformningen av lÀrande barnprogram : En kvalitativ analys utifrÄn filmteori och semiotik

Syfte:              Syftet med uppsatsen Àr att kritiskt granska utformning av svenska barnprogram som har mÄlet att vara lÀrande, för att se pÄ vilket sÀtt man skapar mening och vilka strategier man anvÀnder för att göra programmen intressanta. MÄlet Àr att identifiera olika metoder och reflektera över pÄ vilket sÀtt metoderna förmedlar programmens budskap. Metod:           Vi har utfört en kvalitativ analys av tre olika barnprogram utifrÄn filmteori och semiotik.Resultat:           Vi har kommit fram till att olika program anvÀnder skilda metoder för att förmedla sitt budskap. Metoderna skiljer sig Ät beroende pÄ vilken mÄlgrupp man riktar sig, vad man har för intentioner med programmet och vad programmet handlar om.  .

Lean Product Development för smÄ och medelstora företag : En projektmodell för produktutveckling

I dagslÀget Àr det svÄrt för företag att behÄlla en stark marknadsposition och utmaningen ligger dels i att regelbundet presentera nya produkter pÄ marknaden och stÀndigt skapa nya innovationer. Genom att anvÀnda sig av Lean Product Development i produktutvecklingsprocessen kan företagen anta utmaningen. Det kan dock vara svÄrare för smÄ och medelstora företag dÄ de kan ha begrÀnsade resurser. Syftet med denna studie var dÀrför att ta fram en projektmodell för produktutvecklingsprojekt i smÄ och medelstora företag. Studien bygger pÄ kvalitativa forskningsmetoder dÀr sekundÀrdata samlades in genom bÄde bibliotekskatalogen vid Mittuniversitetet och sökningar i forskningsdatabaser pÄ Internet.

"Var han verkligen Buffalo Bill?" En komparativ studie om höglÀsning och lÀsförstÄelse i Är 4-6

Syfte: Syftet med min undersökning var att pröva en undervisningsmodell som utgick ifrÄn ett sociokulturellt perspektiv pÄ lÀrande och med hjÀlp av scaffolds, stöttning i form av lÀrarstöd samt samarbete mellan eleverna, arbeta med en skönlitterÀr bok genom höglÀsning. Jag ville undersöka vilka effekter nÀr det gÀller lÀsförstÄelse som kunde utlÀsas utifrÄn en sÄdan undervisningsmodell. De aspekter av lÀsförstÄelse jag ville undersöka var förmÄgan att samtala om och reflektera över texten, förstÄ orsakssammanhang och dra slutsatser, stÀlla frÄgor till texten samt att sammanfatta textens viktigaste tankar. Jag ville ocksÄ se vilka effekter pÄ elevernas attityd till den lÀsta boken som denna undervisning gav. Teori: Undersökningens utgÄngspunkt var lÀrande ur ett sociokulturellt perspektiv.

Effektivisering av leveransplanerings- och lastningsprocess:
en fallstudie vid Smurfit Kappa Kraftliner PiteÄ

Allteftersom marknaden för massa ? och pappersindustrin vÀxer, samtidigt som vÀrlden blir allt mer globaliserad, ökar den internationella konkurrensen inom industrin. Svenska företag drivs till att konkurrera med internationella företag, som ofta har mer gynnsamma förutsÀttningar vad det gÀller rÄvaror och arbetskraft. För att bedriva framgÄngsrika verksamheter under dessa förutsÀttningar krÀvs effektiva relationer till kunder och leverantörer dÄ företag konkurrerar som en del i en försörjningskedja. Möjligheten att bedriva en konkurrenskraftig försörjningskedja förutsÀtts av effektiva processer och arbetsrutiner inom respektive företag och det finns dÀrmed stora fördelar i att se över hur processer och flöden inom företaget leds och fungerar.

Effektivisering av leveransplanerings- och lastningsprocess: en fallstudie vid Smurfit Kappa Kraftliner PiteÄ

Allteftersom marknaden för massa – och pappersindustrin vĂ€xer, samtidigt som vĂ€rlden blir allt mer globaliserad, ökar den internationella konkurrensen inom industrin. Svenska företag drivs till att konkurrera med internationella företag, som ofta har mer gynnsamma förutsĂ€ttningar vad det gĂ€ller rĂ„varor och arbetskraft. För att bedriva framgĂ„ngsrika verksamheter under dessa förutsĂ€ttningar krĂ€vs effektiva relationer till kunder och leverantörer dĂ„ företag konkurrerar som en del i en försörjningskedja. Möjligheten att bedriva en konkurrenskraftig försörjningskedja förutsĂ€tts av effektiva processer och arbetsrutiner inom respektive företag och det finns dĂ€rmed stora fördelar i att se över hur processer och flöden inom företaget leds och fungerar. Planeringen av leveranser och lastning Ă€r processer hos Smurfit Kappa Kraftliner som i dagslĂ€get Ă€r förenad med en del problem som leder till ineffektivitet samt fel vid lastning av produkter.

"Man byter huvud nÀr man kommer till Sverige" : En implementeringsstudie i svenskundervisningen för invandrare (sfi)

Den hÀr uppsatsen presenterar resultat frÄn intervjuer med Ätta lÀrare pÄ grundskolan angÄende begreppet handledning. Syftet med undersökningen var att fÄ svar pÄ hur lÀrare pÄ grundskolan vill ha handledning, hur handledningen ska ske samt vad som gör att de eventuellt inte har handledning.Rapportens första del tar upp hur lÀrarrollen har förÀndrats, synen pÄ begreppet handledning samt hur olika handledningstillfÀllen kan se ut. I resultatet presenteras respondenternas Äsikter om handledning och uppsatsen avslutas med en diskussion kring lÀrares syn pÄ handledning.Resultatet visar att respondenterna anser att handledning ska ge dem tips och rÄd pÄ hur de ska komma vidare i jobbiga situationer, sÀrskilt nÀr det gÀller elever i svÄrigheter. Respondenterna vill Àven att handledningstillfÀllet ska föregÄs av observation. Detta skiljer sig frÄn vad litteraturen sÀger.

Naturvetenskapligt labbkompendium : En Studieguide för integrerad undervisning

SammanfattningGymnasielĂ€rarens naturvetenskapliga förmĂ„ga att förankra hĂ„llbar kunskap bygger pĂ„ gymnasieelevernas inre motivation och drivkraft. Utvecklingsmöjligheter för bildningsprocessen Ă€r enorma, nĂ€r lĂ€raren har kapaciteten att stimulera och styra tankebanorna mot uppsatta mĂ„l. Syftet med skapandet av ett naturvetenskapligt labbkompendium var att utforma en grund för kreativt och analytiskt tĂ€nkande för att kunna integrera och synkronisera naturvetenskapliga moment inom biologi, kemi och matematik. Även om didaktiken har gjort framsteg och nya metoder har tagits fram finns det Ă€ndĂ„ implementeringsproblem att lösa. Problembaserad lĂ€rande (PBL) har förutsĂ€ttningarna att utveckla och stĂ€rka elevernas initiativtagande förmĂ„ga, analyserande fĂ€rdigheter och innovativa lösningar.

"Jag kan ta hand om mig sjÀlv!" : En kvalitativ studie om kvinnliga vÀktare.

SammanfattningSyftet med denna uppsats var att studera hur identitetsskapande sker för enskilda normbrytande individer pÄ den svenska arbetsmarknaden och deras egna upplevelser av att arbeta i ett mansdomsinerat yrke. Uppsatsens frÄgestÀllning Àr följande: ?hur identifierar sig kvinnliga vÀktare med sin yrkesroll??. För att besvara vÄr frÄgestÀllning har vi studerat individernas egen uppfattning om sin yrkesroll, eventuella hinder och möjligheter som upplevs i arbetet samt hur interaktion och förvÀntningar föreligger med kollegor och omgivning. Vi valde att anvÀnda oss av en kvalitativ studie dÀr vi genomförde 6 kvalitativa intervjuer med kvinnliga vÀktare.

"Alla vÀgar in Àr bra" : En studie om anstÀlldas upplevelse av kommunikation

Enligt Norstedts Svenska ordbok (2001:672) Àr lÀttja en obenÀgenhet hos mÀnniskor att utföra arbete. ObenÀgenhet till arbete Àr nÀr man som arbetstagare kan arbeta men inte vill. LÀttja Àr ett relativt outforskat fenomen pÄ arbetsmarknaden och ett svÄrt begrepp att definiera. Arbetstagare som Àgnar sig Ät lÀttja Àr nÄgot som vi insett förekommer i de flesta organisationer. LÀttja hos arbetstagare kan ses som ett problem som vi tror att personalchefer kan ha svÄrt att hantera.

Matematik : som eleven ser det Elevers uppfattningar om matematik och matematikundervisning

Studiens syftar till att undersöka elevers uppfattningar om matematik och matematikundervisning. Arbetet bestÄr av en litteraturgenomgÄng och en empirisk del dÀr intervjuer med Ätta elever ingÄr.BÄde den teoretiskaoch den empiriska delen behandlar tre omrÄden. Dessa omrÄden Àr: - Varför har vi matematik i skolan? - Vad Àr matematik?- Hur bedrivs matematikundervisning? Den teoretiska studien beskriver frÄgestÀllningarna utifrÄn hur forskare, författare och lÀrare ser pÄ det. Inom denna del inryms Àven en beskrivning om hur undervisning skulle kunna se ut i praktiken.

<- FöregÄende sida 30 NÀsta sida ->