Sök:

Att jobba med inferenser

läsa med förståelse


Arbetet handlar om elevers sätt att reflektera över läsning, det vill säga göra inferenser eller ?läsa mellan raderna?. Syftet med arbetet var att undersöka elevernas förmåga att reflektera och dra egna slutsatser kring texten. Läroplanen för det obligatoriska skolväsendet (1994) menar att: ?Skolan skall sträva efter att varje elev lär sig använda sina kunskaper och redskap för att formulera och pröva antaganden och lösa problem, reflektera över erfarenheter och kritiskt granska och värdera påståenden och förhållanden? (s.9). Undersökningen gjordes i årskurs ett under fem veckor och baserades på Lena Franzéns träningsprogram, hämtat från boken Läsförståelse (1997). Vi använde oss av hennes träningsprograms arbetsgång under högläsning samt fyra av arbetsbladen från boken. Utöver denna datainsamling gjordes en intervju med en lärare. Resultatet visade att de elever som är läskunniga har lättare för att svara på frågor i texten, mycket beroende på deras förmåga att gå tillbaka i texten och kontrollera sitt svar. Flickornas och pojkarnas reflektionsförmåga skiljer sig åt såtillvida att flickorna visar en förmåga att gå djupare i texten än pojkarna. Inferensfrågorna visar ingen större skillnad, där är det mer fråga om elevernas förmåga att reflektera över det lästa vilket de alla kan även om det är olika djup på deras reflektioner.

Författare

Maria Grönlund Magdalena Wikström

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..