
Sökresultat:
8664 Uppsatser om Recruitment Process Outsourcing (RPO) - Sida 7 av 578
"Det är svårt att få dem att stanna längre än tre år" : måste rekryteringsprocessen förändras för att tillfredsställa unga medarbetares krav?
How does a corporation work during the recruitment phase to entice and motivate younger members to work for their organization?The aim is to examine in which grade corporations and organizations? recruitment needs to adapt to encounter Generation Y on the labour market.The base in our method is abduction and our research is based on a qualitative method. We have fulfilled interviews with corporations such as Scania, Skatteverket, Swedbank and Appelqvist & Ottoson HR AB.Corporations need in a sense change their recruitment and emphasis their resources to sell the whole corporation and its image to the young job applicant. The younger members demand a total impression of the corporation to implement an interest and to get motivated to work there. Together with our respondents we have realized that Generation Y has higher demands on their workplace than earlier generations..
Motiv till outsourcing: en fallstudie av Fritidsresor
Outsourcing är ett aktuellt ämne som flitigt debatteras i media. Vi ville därför öka förståelsen till varför företag väljer outsourcing samt hur motiven rangordnas för olika funktioner. Vi ville även beskriva leverantörernas tolkning av företagets motiv och rangordning. För att uppnå arbetets syfte valde vi att göra en fallstudie av Fritidsresor som utlokaliserat två av dess funktioner som tidigare utförts internt. Fallstudien innefattade två intervjuer på Fritidsresor samt två intervjuer med dess leverantörer av utlokaliserad tjänst.
Att sätta fingret på emotionell intelligens - En kvalitativ studie om användningen av EQ-test i rekryteringsprocesser
Emotional intelligence (EQ) has been claimed to be the most critical factor in determining a person's success in life, both personal and professional. EQ highly affects academic and job performance, leadership, stress, and well-being but is still not widely accounted for in recruitment processes. During the last 20 years a large number of researchers have shown interest in the concept of emotional intelligence, but few have studied its practical implications and how EQ-tests are used as a selection tool in recruitment processes. To create an understanding of the motivation for using the test, as well as its role in recruitment decisions, qualitative interviews have been conducted with recruiters at companies in Stockholm, Sweden. All interviewed companies use the self-assessment test EQ:i 2.0.
Outsourcing inom träförädlande företag i Norrbotten och Västerbotten
Outsourcing har utvecklats till en utbredd strategi bland många stora företag, vi har undersökt hur små företag förhåller sig till denna strategi och vilka motiv och risker som ligger till grund för besluten om outsourcing. För att besvara dessa frågställningar har vi gjort telefonintervjuer med 13 företag i Norrbotten och Västerbotten. Resultatet av undersökningen visade att de främsta motiven var kostnadsbesparingar, ökad flexibilitet och fokusering på kärnverksamhet. De största riskerna ansågs vara ökade kostnader, kontrollförlust och kompetensförlust. Respondenterna verifierar många av de i teorin beskrivna motiven och riskerna, samtidigt som nya bakomliggande orsaker framkom..
Skapa ditt digitala skyltfönster : En studie om skapandet och betydelsen av dendigitala identiteten i mediebranschen
Googling their employees and job seekers are becoming more common andin that we live our lives more and more on the internet it becomes moreimportant how we act and to think about what you publish on the internet.Each time you press a key, will leave a digital footprint behind and thereforeit?s important to know how to deal with this. The purpose was to describehow a person strategically can proceed to build an identity on the internet toget benefits in the job seeking process in the media industry and to describethe importance of the digital identity in the recruitment process in a smallertown. We?ve used a qualitative approach and made eight interviews withrecruiters from the media and also people who have built a digital identity.We?ve used Bauman?s theory about consumer society, Montoya?s eight lawsof personal branding and also theories about profiling, and communicationsplanning to analyze the material.
Att kommunicera en outsourcing : - En kvalitativ studie om hur en förändringsledning kommunicerat en outsourcing till berörda gruppchefer samt hur kommunikationen uppfattats av gruppcheferna.
I dagens föränderliga värld ställs höga krav på att organisationer ska vara flexibla. Ett sätt att göra detta är genom outsourcing. Att genomföra en outsourcing är precis som andra organisationsförändringar komplexa och svåra att genomföra och stöter ofta på motstånd. En central del i att implementera en organisationsförändring är kommunikation. Hur förändringen kommuniceras ligger ofta till grund om den blir lyckad eller inte.
En utredning av vad som bör beaktas i relationen mellan kund och leverantör vid en outsourcingprocess
Denna rapport behandlar ämnet outsourcing vilket är en växande företeelse bland svenska och internationella företag idag. Det finns många tolkningar av innebörden till begreppet och generellt kan sägas att outsourcing innebär att ett företag överlåter delar av sin verksamhet till en extern leverantör. Outsourcing förekommer inom många områden och branscher. I denna rapport avser begreppet outsourcing området informationsteknik (IT).Problemställningen i denna rapport har inneburit att undersöka vad som bör beaktas i relationen/samarbetet mellan kund och leverantör vid en outsourcingprocess. Detta har gjorts genom ett antal företagsintervjuer samt genom en litteraturstudie.
Outsourcingavtal : Avtalsinnehåll utifrån praktiska och kommersiella överväganden
Denna uppsats syftar till att utreda, precisera och analysera innehållet i den förhållandevis okända kontraktstypen outsourcingavtal. Det faktum att outsourcing idag är en vanligt förekommande transaktion gör det både möjligt och angeläget att fånga de gemensamma dragen i outsourcingavtal. Undersökningar visar också att långt ifrån alla som begagnar sig av outsourcing är nöjda med det avtal som reglerar deras affär. Den rättsvetenskapliga ansatsen är därför att belysa denna avtalstyp på samma sätt som mer konventionella avtalstyper, som exempelvis köpavtal, entreprenadavtal och hyresavtal men också mer moderna avtalstyper som franchising och leasing, har behandlats inom doktrinen..
Motiv och risker med outsourcing av förvaltningstjänster.
Under de senaste årtiondena har det blivit allt vanligare att företag köper in tjänster från externa leverantörer istället för att producera tjänsterna själva, s.k. outsourcing. Idag väljer en majoritet av alla fastighetsbolag att outsourca delar av sin verksamhet, denna metod kan ge både för och nackdelar. Det är därför intressant att undersöka vad som styr dessa beslut och vilka motiv och risker företag tar i anseende.Syftet med denna uppsats är att beskriva de motiv och risker som påverkar beslutet om out- respektive insourcing av förvaltningstjänster inom ett hyresrättsförvaltande bolag.För att uppnå detta har en kvalitativ metod, i form av en fallstudie valts. Studien granskar det hyresrättsförvaltande fastighetsbolaget HFAB och de motiv och risker de förknippar med outsourcing.
Sourcingprocessen : Ett äktenskap i nöd och lust?
Bakgrund: Outsourcing har under en längre tid varit en populär företeelse hos företag. Många företag har nu börjat ifrågasätta hur lönsamt det verkligen har varit och en del har börjat överväga insourcing. Denna process från motiv till outsourcing till motiv till insourcing beskriver vi i en sourcingprocess.Syfte: Att beskriva sourcingprocessen och därigenom belysa vilka motiv som ligger till grund för beslutet att först outsourca och sedan insourca distributionscentraler inom IKEA.Metod: Det vetenskapliga synsättet är positivistiskt, vetenskapliga angreppssättet är deduktivt. Vi använder oss av en kombination av kvalitativ och kvantitativ forskningsmetod. Vi har genomfört en surveyundersökning i form av standardiserade intervjuer och urvalen gjordes genom ett icke slumpmässigt urval..
Outsourcing : av industriell produktion
Företag verksamma inom tillverkande industrin outsourcar i allt större grad. Outsourcing kan både ses som en trend och som ett sätt att söka profitera på en ökad globalisering. Outsourcing är dock förknippat både med ökade och minskade kostnader. För att företag skall lyckas skapa lönsamhet krävs det att de lyckas optimera nettonyttan av egna och andras aktiviteter. Syftet med uppsatsen är att studera hur outsourcing av industriell produktion påverkar företags värde och värdestruktur.
Jämställdhet för rekryterare på bemanningsföretag
This essay reflects upon how recruiters working at a recruitment-agency interpret their gender equality plan and their understanding of the term gender equality. This was done by semi-structured interviews with five recruiters. Through theories concerning the gender system, organization theory with a gender perspective and the doing-gender-perspective we have come to the conclusion that the employees of the company lack a coherent interpretation of gender equality. Concerning the gender equality plan there were diverse understandings of its meaning and the application of the plan is partly insufficient. As a recruitment agency there are a number of specific difficulties related to working towards gender equality.
Affärsrelationer & IT-outsourcing : -En empirisk studie om IT-outsourcingrelationer och påverkande faktorer
Good business relations can contribute to the success of IT-outsourcing, and create new business opportunities. Despite a sharply increasing trend to outsource IT-operations there is a high degree of failures related. The cause may be that some important factors have not been taken into account. The purpose is to investigate elationships within IT-outsourcing and test if specific factors identified by previous research are being concerned in IT-outsourcing relationships and also to investigate the view IT-outsourcing customers and suppliers have on business. Research shows that business relationships are widespread throughout companies. It demonstrated that a small number of business relationships can have a major impact on a company's financial performance and may create stability. Business relationships can be divided into an arm's length relationships and strategic alliances depending on the degree of involvement.
Developing Dynamic Outsourcing - Bringing continuous added value to the ABB Full Service partnership
Executive summary This master thesis was originally based on a specific assignment given to the authors from ABB Full Service, a unit specializing in providing maintenance outsourcing: ?How can ABB Full Service expand its offering of providing fundamental maintenance by seamlessly incorporating the business concept with competencies and solutions from other ABB divisions?? The academic issue was developed throughout the thesis, resulting in the following formulation: ?From an organizational perspective; how can service providers bring continuous added value to intra-organizational outsourcing partnerships?? Many of the key findings of this thesis are reflected in the issue. The term intra-organizational outsourcing is a proposed addition to the terminology in the academic discourse on outsourcing. The definition of the term is: ? Where an organization outsources a business process interlinked with the physical operations, requiring the service provider to take over a preexisting unit and its employees.This is an accurate description of the form of outsourcing that ABB Full Service is engaged in.
Kommunikationens betydelse för ett lyckat outsourcingprojekt
Today it is mainly small and medium sized companies that choose to outsource parts of their ITdepartment in order to increase and become great. It is becoming increasingly common forcompanies to take the help of competent suppliers so that they then can focus on their own corebusiness. These companies are taking advantage of modern methods to support systemdevelopment by outsourcing to other countries such as India. Choosing to outsource to othercountries poses new challenges for companies when they meet both cultural and organizationaldifferences. It requires a lot of time and planning and clear communication in order to developand reach the goal.