Sök:

En utredning av vad som bör beaktas i relationen mellan kund och leverantör vid en outsourcingprocess


Denna rapport behandlar ämnet outsourcing vilket är en växande företeelse bland svenska och internationella företag idag. Det finns många tolkningar av innebörden till begreppet och generellt kan sägas att outsourcing innebär att ett företag överlåter delar av sin verksamhet till en extern leverantör. Outsourcing förekommer inom många områden och branscher. I denna rapport avser begreppet outsourcing området informationsteknik (IT).Problemställningen i denna rapport har inneburit att undersöka vad som bör beaktas i relationen/samarbetet mellan kund och leverantör vid en outsourcingprocess. Detta har gjorts genom ett antal företagsintervjuer samt genom en litteraturstudie. Som svar på problemställningen har ett antal faktorer framkommit vilka bör beaktas i relationen mellan kund och leverantör. Dessa faktorer har resulterat i ett antal punkter vilka innehåller nyckelord för vad som bör beaktas i relationen mellan kund och leverantör. Exempel på dessa nyckelord är; långsiktig relation, kompetens, kommunikation och engagemang.

Författare

Anna Bäckman

Lärosäte och institution

Högskolan i Skövde/Institutionen för datavetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..