Sök:

Sökresultat:

8664 Uppsatser om Recruitment Process Outsourcing (RPO) - Sida 10 av 578

IT-konsultens konsultationsprocess

How does IT-consultants reason in their consulting process regarding the development of a clients IT-based internal recruitment system? The purpose with this paper is to investigate how an IT-consultant is reasoning in a consulting process and investigate whether consultants are using established models and methods in their work. We have chosen to work with a qualitative examination to attain our purpose. In our work gathering the empirical facts we have been working with a case study, an observation and a simulation exercise. The combination of these has made it possible to carry out the paper and produce the most correct data possible. Conclusion: We state that IT-consultants do not use any theory-based methods, they use process methods created by themselves and their company.

Utveckling av karriär inom en organisation : - Att få medarbetare att stanna

Background and problem: The background to this study is the organizations increased difficulty to retain employees in the organization when more and more employees today choose to do their career in several organizations. The problem to keep the employees in the organization leads to several problems where the loss of experience reduces efficiency and increased risks and cost associated with recruitment are some problems that arise. The problem therefore faced for this study is: How can opportunities for career development within an organization created to get employees to stay over time?Purpose and method: The purpose for this study is to describe how organizations can create opportunities for the development of career that gets employees to stay within the same organization and make their career in this organization. The method used for this study is a qualitative approach where data is collected through semi-structured interviews in a case study.Empiricism: The empirical result have shown there are four factors that an organization should overhaul to create an opportunity for the development of a career that gets employees to stay in an organization over time.

Ompositionering av varumärken : en strategisk fråga

Background: Brand strategy tends to become an important management issue. It is therefore interesting to reach a greater understanding about how companies work to make their existing brands stronger. The purpose of a brand is to influence the customers? view of the brand image. The literature is insufficient concerning how leaders handle the process of repositioning a brand, in order to change the brand image.

Relationen mellan kärnkompetenser och outsourcing av tillverkningsprocesser : En komparativ studie av tre svenska tillverkande storföretag

Ett av de vanligaste motiven till varför ett företag ska använda outsourcing är att det då kan fokusera verksamheten på kärnkompetenserna, de aktiviteter som bidrar mest till konkurrensfördelarna. De modeller som forskare skapat för outsourcingstrategier har överlag grundats på forskning om amerikanska och asiatiska bolag. Syftet med denna uppsats var därför att undersöka om det finns en relation mellan svenska tillverkande storföretags kärnkompetenser och outsourcingstrategin för tillverkningsprocesser. Vi utredde även om samma beslutsunderlag för outsourcing som presenteras i tre välkända forskningsmodeller används i praktiken på företagen. Vi har genomfört en litteraturstudie tillsammans med en kvalitativ studie där vi intervjuade representanter från verktygstillverkarna Atlas Copco Industriteknik och Sandvik Machining Solutions samt fordonstillverkaren Scania.

Outsourcing av en kunskapsintensiv process : en studie av kunskapsflöden

A1260SammanfattningDenna uppsats behandlar hanteringen av en kunskapsintensiv process som har outsourcats. Studien är baserad på en fallstudie av General Motors (GM) Nordics outsourcing av sin kundtjänst till företaget EDS. Frågan som ställs är vad som händer med kunskapen inom processen och hur båda parter uppfattar denna kunskapshantering.Ambitionen med uppsatsen har varit att kartlägga kunskapsflödet från kunden till de ansvariga personerna på GM Nordic. Den kundbaserade kunskapen måste passera många led inom processen innan den når det slutliga målet. Genom analys har en del svagheter i processen framkommit.

Borta bra men hemma bäst? : Kritiska framgångsfaktorer vid återförandet av en tidigare outsourcad aktivitet

Titel: Borta bra men hemma bäst? - kritiska framgångsfaktorer vid återförandet av en tidigare outsourcad aktivitetFörfattare: Gustav Forss och Simon SkottHandledare: Jörgen DahlgrenBakgrund: Outsourcing har sen början av 1990-talet varit trendigt. Ett genomförande av outsourcing kan leda till avsevärda positiva effekter, det finns dock studier som tyder på att många företag har negativa erfarenheter av fenomenet, varpå backsourcing vuxit fram. Negativa erfarenheter av outsourcing samt att marknaden för densamma fortsätter att växa, borde innebära att vi i framtiden kommer se fler fall av backsourcing och dess roll som en alltmer etablerad strategi. Tidigare studier har endast fokuserat på motiven till backsourcing och vi vill därför bredda den akademiska förståelsen i ämnet.Syfte: Att identifiera de kritiska framgångsfaktorer som ligger till grund för lyckad backsourcing.

Human resources outsourcing : att släppa kontrollen

Titel: Human resources outsourcingHögskola: Mälardalens högskola VästeråsInstitution: Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling.Ämne: Kandidatuppsats i företagsekonomi - FÖA300Författare: Mattias Hedman och Charlotte SkinnarHandledare: Ulla PetterssonSidoantal: 43Bilagor: 1Nyckelord: Outsourcing, HR, relationerSyfte: Uppsatsens syfte är att utifrån teorin analysera Fortums och Foras val inom HRO och hur de hanterar den. Därefter presentera förslag på vad de skulle kunna lägga fokus på i framtiden utifrån teorin.Metod: Kvalitativ metod och deduktiv ansats. En fallstudie har genomförts genom semistrukturerade intervjuer på två olika företag.Teoretiska perspektiv: Teorin baseras på vetenskapliga artiklar och böcker om outsourcing och då främst outsourcing av personalavdelningens funktioner.Empiri: Fallstudien består av intervjuer med processägaren Lena Jonsson på energibolaget Fortums kontor i Stockholm, samt Pia Holm-Johansson, löneansvarig på försäkringsföretaget Fora i Stockholm. Dessutom har Fortums och Foras årsredovisningar från 2009 samt deras webbplatser använts.Resultat: Företagen överrensstämmer med teorin till stor del när det gäller relationen med leverantören och sin interna hantering av HRO. De har upplevt problem, dock ej längre, och företagens val med HRO överrensstämmer med teorin.

Kunskapshantering vid outsourcing : En studie om kunskap och människor vid outsourcing

SammanfattningVi lever i en global värld där allt snabbare förändringar ställer allt större krav på företagens förmåga att anpassa sig till omvärlden. Ökade kund- och ägarkrav, snabbare konjunktursvängningar, den snabba teknologiska utvecklingen samt att företagen blir mer tjänsteorienterade innebär att företagen måste fokusera på det de är skickligast på och köpa resterande.Att outsourca handlar inte bara om att lämna bort en tjänst i företaget till en extern leverantör, utan till största delen om att prioritera det som är viktigast genom att fokusera på kärnverksamheten. Outsourcing kan vara allt från mindre tjänster till stora centrala delar inom företaget. Då verksamheter växer och blir allt mer komplexa, blir det svårare att hålla kvar all kunskap internt.Denna studie har till syfte att bringa klarhet i om företag begrundar den mänskliga faktorn och den kunskap de förfogar över vid outsourcing. Studien har även syftet att se hur företag hanterar den kunskap som frigörs i syfte att förflyttas.

Synen på mångfald och jämställdhet vid vägverket

Research has shown that still today mostly men inhibit the managing director positions and jobs such as electricians, engineers, and road workers, which makes the work situation unequal among those work places. Another issue is that studies show that minority groups have fewer possibilities in comparison with majority inhabitants on the labour market. One reason can be that many companies and organizations lack when it comes to the recruitment process due to prejudices and the applicants for a job who has names such as Ahmed, Carlos and Ali are taken out of the process at first stage.The purpose of this research is to study how civil servants at Vägverket (Swedish Road Administration) discuss about diversity and equality. Whereas subjects such as ethnicity and gender will be illuminated..

Outsourcing av kundtjänst : Outsourca eller inte ?

Globaliseringen har medfört ökad konkurrens. För att kunna hävda sig på en konkurrensutsatt marknad måste företag hitta olika sätt för att skapa mervärde för kunderna. Enlig denna studie framgår det att det finns två olika sätt att skapa mervärde för kunden. Det första är värdedistribution och det andra värdeskapande processer. I konkurrensen om kunden är priset en så viktig faktor att företagen under lång tid valt att fokusera på att minska sina kostnader.

IT-Outsourcing på den Finansiella Marknaden

Bakgrund: Svenska banker och försäkringsbolag spenderar stora summor och resurser på sina IT-system, vilka oftast sköts internt. IT-kostnaderna utgör för banker den näst största kostnadsposten i resultaträkningen och därmed utgör över 20 procent av den totala kostnadsmassan. Marginalerna inom bank och försäkringsbolag minskar i Sverige samtidigt som ITs komplexitet ökar med krav på integrering medgamla bank- och försäkringssystem. IT-outsourcing och joint venture med ett IT-företag är vanliga organiserings former och inget nytt fenomen i Finland inom bank och försäkringsbolag. IT-outsourcing har både för- och nackdelar.

Behåll korna men lägg ut lagår´n : En kvalitativ studie om beslutsprocessen vid outsourcing

SammanfattningI takt med att marknaderna blir allt mer globala ställer det högre krav på effektivitet i företag för att de skall behålla sin konkurrenskraft. Företaget måste fokusera på sin kärnverksamhet för att behålla sin spetskompetens på marknaden. Outsourcing har länge varit ett medel för att koncentrera sin verksamhet till de områden som är mest konkurrenskraftiga.Vi fann det därför intressant att studera hur beslutsprocessen ser ut i de företag som väljer att lägga ut hela eller delar av en process på en extern leverantör. Vilka är de faktorer som företagen beaktar och vilka risker ser de med outsourcing? Vårt syfte med denna uppsats är att skapa en ökad förståelse för den beslutsprocess som företagen går igenom vid outsourcingbeslut.

Outsourcing ur ett hållbart perspektiv : {Företagens hållbarhetsutmaningar vid outsourcing}

I och med att marknaden blir mer och mer global genereras nya sorters problem. Allt fler företag väljer att outsourca delar av sin produktion, ofta till låglöneländer där arbetsförhållandena kan vara horribla. Detta ställer stora krav på att företag tar ansvar för sin verksamhet. Syftet med rapporten är därför att undersöka vilka utmaningar inom hållbarheten som outsourcing av produktion medför och hur dessa kan hanteras. För att analysera ämnet genomförs en litteraturstudie där relevant information inhämtas samt en fallstudie bestående av intervjuer hos ett stort industriföretag med komplex outsourcing.

Stick to your knitting : Outsourcing av ekonomihanteringen hos några små aktiebolag i Västerås

 Nivå:                                  Magisteruppsats i företagsekonomi, 15 hpSeminariedatum:                2009-05-29Titel:                                  Stick to your knitting ? Outsourcing av ekonomihanteringen hos några små aktiebolag i VästeråsFörfattare:                          Johanna Eriksson 1982johanna.erik@gmail.comSandra Hansson 1982shn04005@gmail.comHandledare:                       Leif CarlssonSyfte:                                  Att ur ett företagarperspektiv beskriva varför ett antal utvalda företag i Västerås har valt att outsourca respektive sköta ekonomihanteringen internt, hur detta har gått till samt hur de som lägger ut ser på sin outsourcingsituation idag. Med hjälp av undersökningens resultat vill vi bidra med råd till företagare som överväger att lägga ut sin ekonomihantering.Metod:                               En litteratursökning samt en förundersökning genomfördes för att skapa en referensram för uppsatsen. Förundersökningen gjordes bland en affärsrådgivare och två leverantörer av ekonomitjänster vilket genererade praktiska lokala exempel för att komplettera litteraturen. Huvudundersökningen utgjordes av semistrukturerade personliga intervjuer bland tolv aktiebolag i Västerås i olika storlekar.

Outsourcing av faktureringslösningar i näthandelsföretag (B2C)

Den nya ekonomin innebär ett mer dynamiskt klimat för företagen. Detta ställer nya krav på företagens anpassningsförmåga. Outsourcing är ett sätt att bemöta ovan nämnda flexibilitetskrav. E-handel är en annan del av den nya ekonomin. Allt fler konsumenter upptäcker fördelar med att"shoppa on-line".

<- Föregående sida 10 Nästa sida ->