
Sökresultat:
88 Uppsatser om Rail - Sida 4 av 6
Konceptkonstruktion av offshore vindkraftverk
Målet med detta examensarbete, utfört på uppdrag av Vectura Consulting AB, har varit att undersöka möjligheten att ansluta en vindkraftpark till järnvägens kontaktledningsnät. Möjligheten att koppla om vindkraftparken till järnvägens hjälpkraftnät, som bland annat förser växelvärmare och signalsystem med effekt, har också undersökts. Eftersom kontaktledningsnätet och hjälpkraftnätet arbetar med olika frekvenser och spänningar, 16? Hz och 15 kV respektive 50 Hz och 22 kV, måste därför en komplett krets för frekvensomvandling, spänningsomvandling och omkoppling tas fram. Projektet har begränsats till en del av Botniabanan, sträckan Örnsköldsvik-Nordmaling.I denna rapport har trafikfrekvensen på den valda sträckan på Botniabanan undersökts för att bestämma en genererad effekt till inkopplingspunkten, samt för att undersöka när det kan vara lämpligt att koppla om till hjälpkraftnätet.
Konsol för insteg till lastbilshytt
Målet med detta examensarbete, utfört på uppdrag av Vectura Consulting AB, har varit att undersöka möjligheten att ansluta en vindkraftpark till järnvägens kontaktledningsnät. Möjligheten att koppla om vindkraftparken till järnvägens hjälpkraftnät, som bland annat förser växelvärmare och signalsystem med effekt, har också undersökts. Eftersom kontaktledningsnätet och hjälpkraftnätet arbetar med olika frekvenser och spänningar, 16? Hz och 15 kV respektive 50 Hz och 22 kV, måste därför en komplett krets för frekvensomvandling, spänningsomvandling och omkoppling tas fram. Projektet har begränsats till en del av Botniabanan, sträckan Örnsköldsvik-Nordmaling.I denna rapport har trafikfrekvensen på den valda sträckan på Botniabanan undersökts för att bestämma en genererad effekt till inkopplingspunkten, samt för att undersöka när det kan vara lämpligt att koppla om till hjälpkraftnätet.
Konstruktion av en specialmaskin som hanterar rullar
Målet med detta examensarbete, utfört på uppdrag av Vectura Consulting AB, har varit att undersöka möjligheten att ansluta en vindkraftpark till järnvägens kontaktledningsnät. Möjligheten att koppla om vindkraftparken till järnvägens hjälpkraftnät, som bland annat förser växelvärmare och signalsystem med effekt, har också undersökts. Eftersom kontaktledningsnätet och hjälpkraftnätet arbetar med olika frekvenser och spänningar, 16? Hz och 15 kV respektive 50 Hz och 22 kV, måste därför en komplett krets för frekvensomvandling, spänningsomvandling och omkoppling tas fram. Projektet har begränsats till en del av Botniabanan, sträckan Örnsköldsvik-Nordmaling.I denna rapport har trafikfrekvensen på den valda sträckan på Botniabanan undersökts för att bestämma en genererad effekt till inkopplingspunkten, samt för att undersöka när det kan vara lämpligt att koppla om till hjälpkraftnätet.
Hantverksbevarande utställningsmöjligheter: en ny utställningsbyggnad på Capellagården
Målet med detta examensarbete, utfört på uppdrag av Vectura Consulting AB, har varit att undersöka möjligheten att ansluta en vindkraftpark till järnvägens kontaktledningsnät. Möjligheten att koppla om vindkraftparken till järnvägens hjälpkraftnät, som bland annat förser växelvärmare och signalsystem med effekt, har också undersökts. Eftersom kontaktledningsnätet och hjälpkraftnätet arbetar med olika frekvenser och spänningar, 16? Hz och 15 kV respektive 50 Hz och 22 kV, måste därför en komplett krets för frekvensomvandling, spänningsomvandling och omkoppling tas fram. Projektet har begränsats till en del av Botniabanan, sträckan Örnsköldsvik-Nordmaling.I denna rapport har trafikfrekvensen på den valda sträckan på Botniabanan undersökts för att bestämma en genererad effekt till inkopplingspunkten, samt för att undersöka när det kan vara lämpligt att koppla om till hjälpkraftnätet.
Vasahuset. Porten till staden på landet
Målet med detta examensarbete, utfört på uppdrag av Vectura Consulting AB, har varit att undersöka möjligheten att ansluta en vindkraftpark till järnvägens kontaktledningsnät. Möjligheten att koppla om vindkraftparken till järnvägens hjälpkraftnät, som bland annat förser växelvärmare och signalsystem med effekt, har också undersökts. Eftersom kontaktledningsnätet och hjälpkraftnätet arbetar med olika frekvenser och spänningar, 16? Hz och 15 kV respektive 50 Hz och 22 kV, måste därför en komplett krets för frekvensomvandling, spänningsomvandling och omkoppling tas fram. Projektet har begränsats till en del av Botniabanan, sträckan Örnsköldsvik-Nordmaling.I denna rapport har trafikfrekvensen på den valda sträckan på Botniabanan undersökts för att bestämma en genererad effekt till inkopplingspunkten, samt för att undersöka när det kan vara lämpligt att koppla om till hjälpkraftnätet.
Livet på landet. Boende och hållbar utveckling på landsbygden
Målet med detta examensarbete, utfört på uppdrag av Vectura Consulting AB, har varit att undersöka möjligheten att ansluta en vindkraftpark till järnvägens kontaktledningsnät. Möjligheten att koppla om vindkraftparken till järnvägens hjälpkraftnät, som bland annat förser växelvärmare och signalsystem med effekt, har också undersökts. Eftersom kontaktledningsnätet och hjälpkraftnätet arbetar med olika frekvenser och spänningar, 16? Hz och 15 kV respektive 50 Hz och 22 kV, måste därför en komplett krets för frekvensomvandling, spänningsomvandling och omkoppling tas fram. Projektet har begränsats till en del av Botniabanan, sträckan Örnsköldsvik-Nordmaling.I denna rapport har trafikfrekvensen på den valda sträckan på Botniabanan undersökts för att bestämma en genererad effekt till inkopplingspunkten, samt för att undersöka när det kan vara lämpligt att koppla om till hjälpkraftnätet.
Förtätning av Skövde Stadskärna
Målet med detta examensarbete, utfört på uppdrag av Vectura Consulting AB, har varit att undersöka möjligheten att ansluta en vindkraftpark till järnvägens kontaktledningsnät. Möjligheten att koppla om vindkraftparken till järnvägens hjälpkraftnät, som bland annat förser växelvärmare och signalsystem med effekt, har också undersökts. Eftersom kontaktledningsnätet och hjälpkraftnätet arbetar med olika frekvenser och spänningar, 16? Hz och 15 kV respektive 50 Hz och 22 kV, måste därför en komplett krets för frekvensomvandling, spänningsomvandling och omkoppling tas fram. Projektet har begränsats till en del av Botniabanan, sträckan Örnsköldsvik-Nordmaling.I denna rapport har trafikfrekvensen på den valda sträckan på Botniabanan undersökts för att bestämma en genererad effekt till inkopplingspunkten, samt för att undersöka när det kan vara lämpligt att koppla om till hjälpkraftnätet.
Vindkraft ? en alternativ drivkälla för tågtrafiken
Målet med detta examensarbete, utfört på uppdrag av Vectura Consulting AB, har varit att undersöka möjligheten att ansluta en vindkraftpark till järnvägens kontaktledningsnät. Möjligheten att koppla om vindkraftparken till järnvägens hjälpkraftnät, som bland annat förser växelvärmare och signalsystem med effekt, har också undersökts. Eftersom kontaktledningsnätet och hjälpkraftnätet arbetar med olika frekvenser och spänningar, 16? Hz och 15 kV respektive 50 Hz och 22 kV, måste därför en komplett krets för frekvensomvandling, spänningsomvandling och omkoppling tas fram. Projektet har begränsats till en del av Botniabanan, sträckan Örnsköldsvik-Nordmaling.I denna rapport har trafikfrekvensen på den valda sträckan på Botniabanan undersökts för att bestämma en genererad effekt till inkopplingspunkten, samt för att undersöka när det kan vara lämpligt att koppla om till hjälpkraftnätet.
Utbildningssimulator av funktioner i spa?rfordon : Ha?rdvarusimulator med felso?kning pa? do?rrsystem
I denna rapport beskrivs en utvecklad utbildningssimulator o?ver spa?rfordon och dess del- komponenter pa? ja?rnva?gen. Simulatorn a?r en ha?rdvarubaserad prototyp o?ver ett do?rrsystem pa? spa?rfordon. Prototypen ska anva?ndas av systemspecialister och tekniker inom ja?rnva?gs- branschen.
Spårtrafik i norra Stockholmsregionen
Northeast Stockholm is a region developing fast. There is already a great need for new transport solutions for the people commuting to the city, since long queues slow down car traffic and the local Railway, Roslagsbanan, needs to be upgraded to attract more travelers. The competitive advantage of Rail?traffic over the car when it comes to greenhouse gases and air pollutants is another reason to develop Roslagsbanan.This report investigates the differences between car and train to create a basis for a proposed expansion of Roslagsbanan. Once the proposal is presented, costs, emissions reductions and public benefits are analyzed.
Regeringens transportinfrastruktursatsningar : En studie av tågtrafikens utrymme i regeringsanslagen för transportsektorn
In the government's bill on infrastructure for 2010-2021, the government presents that road investments should be prioritized before investments in the Railway. The grants for operation and maintenance of the Railways are much higher then in the last government's bill. Furthermore the current founding of investment in Railways is higher then for road investment which is in opposite of the bill on infrastructure's directives. Therefore the purpose with my thesis is to find which factors that can explain how come the government has chosen to take these actions. As a model to help me achieve my purpose I have been using a modified version of the DBO-theory, where the basic factors to explain an action is Desire, Belief and Opportunities.
Mjölkproduktion : planering för om-, till- och nybyggnad
The objective of this thesis was to get more knowledge about how to design a dairy
farm reducing the working hours and the work tasks whit high work load. I will try to
reduce the working hours and the tasks whit high work load on my own farm witch I
am about inherit. Today, the old stanchion barn has room for about 60 cows and 74
young cattle and need two men to run it every day. The total acre is 188 hectare, 100
hectare forest, 65 hectare farmlands and 23 hectare natural pasture.
I have studied two solutions. In the first solution, I will use my old barn for young
cattle and build a new barn for the cows.
Kommunala strategier för kulturhistoriskt intressanta miljöer
The main purpose of this essay was to understand and discuss the problems the Swedishmunicipalities have when missing the profession in cultural preservation area. I have madetwo case studies where competence has been present in one and absent in the other. FurtherI intend to find out what material the Swedish municipalities needs in their work with theconservation of built environment.The first case describes Vallentunas main intersection and the adjustments needed toseparate it from the local Rail road. It identifies what the municipality deems importantsuch as sight lines and access to the old church area. The ability to illuminate these itemshad not been possible without the knowledge and early participation of an expert in thefield of cultural resource management.The second case revolves around an old croft in Österåker that was subject for a plannedresidential area.
Spårvagnstrafik i Västerås? : En förstudie i förutsättningarna för modern spårvagnstrafik
Läns- och lokaltrafikens branschorganisation Svensk Kollektivtrafik har som mål att år 2020 ha fördubblat kollektivtrafikresandet från 2006 års siffror. En sådan förändring kommer inte att ske av sig självt utan ett målmedvetet arbete kommer att krävas för att göra kollektivtrafiken mer attraktiv. En alltmer aktuell utveckling av kollektivtrafiken är att flera svenska städer har mer eller mindre långtgångna planer på att införa spårvagnstrafik. Detta examensarbetes syfte är att utreda förutsättningarna för en spårvägsetablering i Västerås Stad. Arbetet delas in i litteraturstudie, fallstudie, enkätstudie samt intervjustudie.
The Low Line : ett gestaltningsförslag med inspiration från The High Line
In the summer of 2009 the High Line opened in New York, a park built on an out-of use elevated Rail viaduct. The park meanders its way through the buildings and allows the visitor to see the city from a totally different perspecive than we are used to.I have made a Design proposal in Eriksdalslunden, Stockholm, with inspiration from the High Line. The proposal is based on design ideas of a park I logically call the Low Line, as the place isn't elevated as in New York, but lowered. The two places have some similarities, mainly the strong urban identity and the tracks crossing both areas. They also have very obvious differences, above all the fact that Eriksdalslunden is situated in a swale and is defined in a third dimension by the high bridges that crosses the area.The High Line is designed by James Corner Field Operations, and they have been working using their motto 'Keep it Simple, Keep it Wild, Keep it Quiet and Keep it Slow' during the whole process, words that normally aren't associated to Manhattan.