Sök:

Sökresultat:

940 Uppsatser om Rökning utomhus - Sida 35 av 63

Ju mer man övar desto mer tur har man : Om lÀroprocesser och framförande av klassiska musikstycken

Min underso?kning syftar till att underso?ka vilka strategier klassiska musiker anva?nder i la?roprocessen av klassiska musikstycken sa? att det konstna?rliga uttrycket fa?r de ba?sta fo?rutsa?ttningarna, stycket i sluta?ndan ka?nns sa? sa?kert som mo?jligt vid ett framtra?dande och inla?rningsprocessen ga?r sa? snabbt som mo?jligt.Bakgrunden beskriver minnets funktioner i just detta sammanhang. Det handlar om hur minnet fungerar allma?nt men ocksa? specifikt inom omra?det musik, betydelsen av fo?rkunskaper na?r vi spelar instrument och la?r oss musikstycken samt hur stress, press och nervositet pa?verkar minne och musicerande. Jag beskriver och analyserar a?ven fyra minnessystem som anva?nds i la?roprocesser i samband med instudering av musikstycken.Underso?kningen besta?r av tre intervjuer med professionella klassiska gitarrister tillika gitarrpedagoger, som ger sin bild av o?vning, instudering, minnesluckor, framfo?rande med mera.

Pedagogers uppfattningar om utomhusmiljöns betydelse för barn i förskolan

Vi har gjort en kvalitativ intervjustudie pÄ sex förskolor dÀr vi har intervjuat elva pedagoger, för att undersöka verksamma pedagogers uppfattningar om utomhusmiljöns betydelse för barn i förskolan. Intervjuerna gjordes pÄ respektive pedagogs förskola, vi anvÀnder oss av öppna frÄgor som Àr kopplade till studiens syfte.För att svara pÄ syftet formulerade vi följande frÄgestÀllningar, vilka syften beskriver pedagoger att de har i planerad utomhusmiljö? Vilka syften beskriver pedagoger att de har i naturmiljö? Vilka aspekter lyfter pedagoger fram som betydelsefulla i barns lÀrande i planerad utomhusmiljö samt naturmiljö?Resultatet visar att pedagogerna ser utomhusmiljön som en bra plats för lÀrandet eftersom i naturen fÄr barnen öva grovmotorik naturligt, nÀr de till exempel klÀttrar över stenar och grenar. Den planerade utomhusmiljön och naturen Àr viktig och Àr en daglig aktivitet för barnen i förskolan berÀttar de intervjuade pedagogerna. Resultatet visar ocksÄ att det lÀrandet barnen kan fÄ inomhus i matematik gÄr bra att göra utomhus genom praktiska övningar med naturmaterialet som finns. .

Renens domesticering

Domesticeringsprocessen innebÀr bland annat en beteendemÀssig förÀndring hos djur genom avel och skiljer sig frÄn tÀmjning dÄ tamhet innebÀr att en individ under sin livstid lÀr sig beteenden som gör den hanterbar av mÀnniskan. Syftet med det hÀr arbetet Àr att ta reda pÄ nÀr, varför och hur renen blev domesticerad och ifall nÄgot annat djur hade kunnat ersÀtta renen som husdjur. Renen (Rangifer tarandus), som lever i vÀrldens nordligaste delar, har varit en viktig födokÀlla för mÀnniskan sedan stenÄldern. Det finns bevis pÄ att renen anvÀnds som transport- och mjölkdjur sedan Ätminstone 5000 Är tillbaka, vilket kan vara början till dess domesticering. Vissa författare menar dock att det var först senare, pÄ medeltiden nÀr samerna började övergÄ till storskalig betesdrift (pastoralism), som domesticeringsprocessen började. Att man övergick till ett pastoralt system berodde frÀmst pÄ ekonomiska förÀndringar i Skandinavien och Ryssland.

Attityd till skatt - En kvantitativ analys av individens attityd till att undvika skatt, b?de utifr?n regelr?tta och lagbrytande scenarion

Denna vetenskapliga studie ?mnar att utforska och f?rst? de faktorer som p?verkar individens inst?llning till skatt i form av att unders?ka agerandet i hypotetiska skattescenarion d?r individen kan uppskatta sin sannolikhet att g?ra handlingar som undviker skatt. F?r att analysera sambanden mellan bland annat politiska ideologier, syn p? omf?rdelning och individuella skillnader i relation till skatteattityder har faktor- och regressionsanalyser genomf?rts. Datainsamlingen genomf?rdes genom en enk?tunders?kning med hj?lp av Qualtrics och till analysen bestod 78 deltagare.

BÀnk eller stubbe? : En studie om hur pedagoger anvÀnder utomhuspedagogiken i sin

Syftet med denna studie Àr att försöka reda ut hur utomhuspedagogiken anvÀnds bland pedagoger pÄ grundskolan. Vi vill ta reda pÄ vilka uppfattningar pedagoger uttrycker kring utomhuspedagogik samt vilka syften och mÄl pedagogerna har med att undervisa ute.Undersökningens resultat grundar sig pÄ en kvalitativ studie dÀr vi har tillÀmpat halvstrukturerade intervjuer pÄ Ätta pedagoger. Undersökningen Àr Àven gjord pÄ tre olika skolor i Sverige med olika socioekonomiska förutsÀttningar och olika fysiska miljöer.Arbetet resulterade i att vi kom fram till att utomhuspedagogiken anvÀnds bland pedagoger men dock vÀldigt sÀllan. Syftet med utomhuspedagogiken bland pedagogerna har teoretiska utgÄngspunkter, de Àr alltsÄ vÀl medvetna om hur metoden kan stimulera barns utveckling.NÄgot som framkom var att pedagogerna upplever mycket problematik kring utomhuspedagogiken vilket skapar ett stort glapp mellan teori och praktik..

Utomhusmatematik : För- och nackdelar utifrÄn aktivitet och uppfattningar frÄn elever i Ärkurs 2

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka och beskriva vilka aspekter eleverna visar i handling samt tolka undervisningsmetodens för- och nackdelar utifrÄn ett elevperspektiv. Undersökningen skedde via observationer genom videoinspelningar frÄn utomhuslektioner i matematik samt med intervjuer frÄn samtliga elever som genomförde utomhusmatematiklektionen. Undersökningens resultat visar att de deltagande eleverna upplever utomhusmatematiken som lustfyllt och eleverna uppskattar miljöbytet frÄn klassrummet och ut pÄ skolgÄrden. Eleverna nÀmner Àven den fysiska aktiviteten samt ett fint vÀder som nÄgot positivt med utomhusmatematik. De nackdelar som eleverna upplever med arbetssÀttet Àr vÀdrets pÄverkan av koncentrationen samt en tÀvlingsinriktning som kan synas hos eleverna, vilket bidrar till ett sÀmre samarbete.

Platsbaserat lÀrande och dess roll i SO-undervisning

Syftet med studien Àr att undersöka hur lÀrare i lÄgstadiet ser pÄ platsens betydelse för inlÀrning, men Àven hur de arbetar med det, framför allt i SO-undervisning. Syftet har Àven varit att se vad forskning och lÀroplan sÀger om platsbaserat lÀrande som undervisningsmetod. Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ metod, dÀr fem lÀrare i Ärskurserna 1-3 pÄ tre olika skolor har intervjuats. Resultatet visar att lÀrarna vi intervjuat ser fördelar med att anvÀnda platsbaserat lÀrande i undervisningen. De menar att det Àr en undervisningsmetod som gynnar mÄnga och genom att gÄ utanför klassrummet fÄr eleverna anvÀnda sig av sinnena, fantasin och praktisk inlÀrning.

Bedömning av isoleringsgrad pÄ Àldre fjÀrrvÀrmeledningar : Med hjÀlp av teoretiska och verkliga vÀrmeförluster

DaggkÄpan Àr en förskola som projekterats i passivhusteknik. Förskolan Àr en naturförskola, vilket frÀmst innebÀr att i stort sett all verksamhet bedrivs utomhus. Byggnaden Àr i tvÄ plan vilket gör att tomtarean kan utnyttjas till mer utomhusvistelse. FörutsÀttningar för att bedriva verksamheten inomhus finns Àven. Utomhusmiljön och inomhusmiljön hos DaggkÄpan smÀlter samman och barnen kan lÀtt ta ett steg ut till naturen frÄn sina hemvister.

- Jag ser vad du sÀger! : om hur barn kommunicerar med ickeverbala leksignaler

En underso?kning av Bayeuxtapetens (BT) spra?kliga struktur. Underso?kningen avser bera?ttandetsorganisering och fo?rdelning mellan huvudfris, ba?rder, den kortfattade inbroderade texten och en postulerad fo?rlorad text. Sa?rskild fokus la?ggs pa? den s.k.

Belysning i gaturum - En studie av JĂ€rnvĂ€gsgatan i Örebro

Utomhusbelysning i staden berör mÄnga. Det Àr en angelÀgenhet för stadens invÄnare, fastighetsÀgare och politiker för att bara nÀmna nÄgra. Idag arbetar mÀnniskor under dygnets alla timmar och fler vistas utomhus kvÀlls- och nattetid. Det stÀller krav pÄ belysningen, eftersom mÀnniskor mÄste kunna ta del av staden Àven nÀr det Àr mörkt. Det hÀr kandidatarbetet syftar till att ge en inblick i vad god utomhusbelysning kan tillföra ett gaturum och hur ljus kan anvÀndas.

Barns motorik i förskolan : En studie om hur förskollÀrare arbetar med barns motorik

Syftet med vÄrt examensarbete Àr att undersöka hur förskollÀrare arbetar med barns motorik i förskolan. VÄra frÄgestÀllningar Àr: Vilka mÄl har förskollÀrare för rörelse i förskolan? Vad erbjuder förskolans miljö för möjligheter till fysisk aktivitet? Vilken roll spelar förskollÀrare för barns rörelse i förskolan? Vad anser förskollÀrare vara hinder för rörelse?I vÄr undersökning har vi anvÀnt oss av en kvalitativ metod och fem förskollÀrare frÄn tre olika förskolor har intervjuats. Det framkommer av undersökningen att förskollÀrarnas mÄl med rörelse i förskolan Àr att barnen utvecklar sin motorik och den sociala förmÄgan. FörskollÀrarna beskriver att det förekommer en mÀngd olika rörelseaktiviteter i förskolan.

VÀrlden hÀlsar pÄ : Rasrepresentationer i Svenska familj-journalen 1864-1881

Under slutet av 1800-talet publicerades tidningen Svenska familj-journalen i flera a?rga?ngar som en tidning menad att la?sas av hela familjen som underha?llning. Ett inslag i tidningen var bera?ttelser om fra?mmande la?nder och folkslag. Skribenterna beskrev en exotisk och sensationell va?rld utanfo?r Sverige i sina artiklar och fo?r ma?nga i la?sarkretsen var detta deras enda kontakt med omva?rlden.

Motivation pÄ grÀsrotsnivÄ : Kommunikation och delat ansvar för bÀttre resultat

Varje organisation Àr ett resultat av de individer som ingÄr i den, och dÀrför Àr det sjÀlvklart att organisationen och dess mÄl pÄverkas av den rÄdande motivationsnivÄn. Syftet med uppsatsen Àr att undersöka vad som motiverar medarbetarna i en organisation, och hur den motivationen yttrar sig i den dagliga verksamheten. SÀrskilt har vi intresserat oss för hur stor pÄverkan kommunikation mellan olika organisationsnivÄer har pÄ motivationen samt vilken effekt ansvarsfördelningen har pÄ arbetstillfredsstÀllelsen. För att uppnÄ det hÀr har vi valt ut ett fallföretag, ISS Landscaping i Linköping, och genomfört en kvalitativ fallstudie genom observationer och intervjuer. Baserat pÄ insamlad information och teori pÄ omrÄdet har vi kunnat dra en rad slutsatser om vilka faktorer som pÄverkar motivationen.

"Det ska vara kul ocksa?" : en kvalitativ studie av entrepreno?riell motivation inom spelutveckling

I denna underso?kning studeras karakta?ristiska motivationsfaktorer fo?r entrepreno?rer inom spelutveckling. Syftet a?r att bidra till o?kad fo?rsta?else av de motivationsfaktorer som driver spelutvecklare att bli entrepreno?rer och till att fortsa?tta driva verksamheten. Genom att studera de motiv en individ har till att starta fo?retag menar Berridge (2004) att fo?rsta?else fo?r entrepreno?riell motivation kan erha?llas.

Uppfattningar av bemo?tande inom ha?lso- och sjukva?rden ur ett genusperspektiv.

Sammanfattning Bakgrund: Bemo?tande a?r viktigt fo?r patienters upplevelse av va?rden. Inom va?rden handlar bemo?tande framfo?rallt om hur sjuksko?terskan pa? ett respektfullt sa?tt kommunicerar och bemo?ter patienter och na?rsta?ende. Va?rden skall bedrivas med respekt och utga? fra?n att alla ma?nniskor har lika va?rde oavsett ko?n, a?lder och etnicitet.Syfte: Att beskriva kvinnliga och manliga patienters uppfattningar av bemo?tande inom ha?lso- och sjukva?rden.Metod: Litteraturstudie med systematisk so?kning med en deskriptiv design.

<- FöregÄende sida 35 NÀsta sida ->