Sök:

"Det ska vara kul ocksa?"

en kvalitativ studie av entrepreno?riell motivation inom spelutveckling


I denna underso?kning studeras karakta?ristiska motivationsfaktorer fo?r entrepreno?rer inom spelutveckling. Syftet a?r att bidra till o?kad fo?rsta?else av de motivationsfaktorer som driver spelutvecklare att bli entrepreno?rer och till att fortsa?tta driva verksamheten. Genom att studera de motiv en individ har till att starta fo?retag menar Berridge (2004) att fo?rsta?else fo?r entrepreno?riell motivation kan erha?llas. Fo?r att kunna underso?ka vad det a?r som motiverar individer till entrepreno?rskap ligger teorier om inre motivationsfaktorer till grund fo?r underso?kningen. I avsikt att skapa en djupare fo?rsta?else fo?r a?mnet baserades det empiriska materialet pa? tio kvalitativa intervjuer med entrepreno?rer inom spelutveckling. Resultatet tyder pa? att motivationsfaktorerna varierar o?ver tid och att fler motivationsfaktorer a?r karakta?ristiska i det pa?ga?ende entrepreno?riella arbetet a?n i valet att bli entrepreno?r, da?r karakta?ristisk inneba?r att fler a?n ha?lften av respondenterna uppvisade motivationsfaktorn. En motivationsfaktor indikerade pa? att vara utpra?glad fo?r spelutvecklare i beslutet att bli entrepreno?r, vilken var sja?lvsta?ndighet. I det pa?ga?ende arbetet visades behov av prestation, sja?lvsta?ndighet och sja?lvcentrerad passion vara de mest utma?rkande motivationsfaktorerna. 

Författare

Sandra Dage Lisa Lindvall

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..