Sök:

Sökresultat:

940 Uppsatser om Rökning utomhus - Sida 18 av 63

Utomhusmiljön i förskolan : en studie om pedagogers arbete med och i utemiljön.

Syftet med detta examensarbete har varit att undersöka vilka uppfattningar pedagoger i förskolan har till utomhusmiljön, vilken funktion utomhusmiljön har i den dagliga verksamheten och vilken roll pedagogen tar utomhus. Den utomhusmiljö som beskrivs och diskuteras i arbetet Àr inte bara gÄrden i anslutning till förskolan utan ocksÄ naturmiljöer utanför och hur de integreras i verksamheten.Den forskning som presenteras har fokus pÄ samspelet mellan individer och miljö och visar att barn pÄverkas av den miljö de vistas i. De Àr aktiva och interagerar aktivt med miljön och individer i den. Det sociala samspelet Àr viktigt för barnets utveckling. DÀrför Àr pedagogens roll en viktig del att diskutera dÄ det Àr pedagogen som stÄr för tryggheten för barnen samt utvecklingen av verksamheten.

Att vara utomhus i förskolan - Åtta pedagogers syn pĂ„ utomhusvistelse.

BakgrundBarn vistas i dag stor del av sin vakna tid pÄ förskolan. Forskning visar pÄ vikten av utevistelsens betydelse för dessa barn. Utemiljön pÄ förskolan skall ses som ett komplement till innemiljön. Forskningen visar Àven att förskolegÄrdar som Àr naturrika (stora ytor, trÀd, buskar, stockar och stenar m.m.) stimulerar barnens motorik, lek, fantasi, kreativitet, samspel, sociala förmÄga osv. pÄ ett sÀtt som inte en gÄrd utan dessa egenskaper kan göra.

Sjung din sÄng : en jÀmförelse av sÄngtekniker i genrerna country, folkmusik och opera

I min utbildning till sa?ngpedagog sta?lls krav pa? genrebredd vilket har va?ckt mitt intresse fo?r olika sa?ngstilar och sa?ngtekniker. Denna underso?kning fokuserar pa? de grundla?ggande faktorerna i sa?ng: sto?darbete, sta?mbandsarbete och artikulationsarbete. Likheter och skillnader underso?ks i sa?ngteknikerna i genrerna country, folkmusik och opera.

Kan aktivitetskort underlÀtta utomhusvistelsen i skogen för förskolebarn i Äldern tvÄ till tre Är?

Syftet med den hĂ€r uppsatsen var att undersöka om det förekommer stress bland barnen i förskolan, hur den i sĂ„ fall yttrar sig samt hur personalen vid förskolorna jobbar för att motverka eventuell stress bland barnen. Muntliga intervjuer anvĂ€ndes som undersöknings metod med diktafon som hjĂ€lpmedel. Åtta förskollĂ€rare har blivit intervjuade och intervjuerna har utförts i tvĂ„ olika kommuner. Resultatet visade att det förekommer mĂ„nga olika tecken pĂ„ stress bland barnen och att bĂ„de pedagoger och förĂ€ldrar till stor del bidrar till stressen..

UtvÀrdering av vinkelmÀtningsosÀkerheten hos terrester laserskanner FARO Focus3D

I fo?religgande studie har en metod fo?r utva?rdering av vinkelma?tningsosa?kerheten hos en terrester laserskanner (TLS) tagits fram. Metoden fo?r ma?tning och bera?kning av vinkelma?tningsosa?kerheten a?r till stor del baserad pa? ba?de ISO:s standard fo?r test av en teodolit och en doktorsavhandling da?r vinkelma?tningen hos en TLS underso?ks. FARO Focus3D a?r en TLS som a?gs och brukas av konsultfo?retaget Tyre?ns AB.

Flytande va?tmark fo?r dagvattenhantering i Ro?nningesjo?n, Ta?by kommun : Reningseffekt och framtidsutsikter

Ta?by kommun har sommaren 2013 info?rt en fo?r Sverige ny dagvattenreningsteknik i form av en flytande va?tmark, som har anlagts i Ro?nningesjo?n. Tekniken kan fo?rklaras som en hybrid, da?r de biologiska reningsprocesserna liknar en naturlig va?tmark, medan anla?ggningen hydrologiskt fungerar mer som en sedimentationsdamm.Att va?tmarken a?r den fo?rsta i Sverige go?r det extra intressant att utva?rdera. I och med denna rapport har dels en specifik underso?kning av anla?ggningen gjorts, med sa?rskild vikt vid det begra?nsande na?ringsa?mnet fosfor.

Utredning av barkhanteringen vid Billerud Karlsborg AB

Uppgiften bestod av att göra en undersökning av barkhanteringen vid Billerud Karlsborg AB med avseende pÄ ekonomi och barkens torrhalt. Undersökningen omfattar allt frÄn stock till förbrÀnning och eventuell försÀljning av barken. Tidigare sÄ förbrukades all bark i barkpannan, dÀr Änga produceras för torkning av pappret och elproduktion i Ängturbinen. I dag har stora delar av pappersbruket byggts om och effektiviseras, vilket medfört att bruket producerar mer Änga Àn vad som behövs och vad turbinen klarar av att förbruka. Den bark som inte förbrukas av Billerud försöker man sÀlja och barken som blir över lagras i en stor barkstack.

Jaha, vad annorlunda! : Om lÀrares instÀllning och attityder till modersmÄl och flersprÄkiga elevgrupper

Syftet med va?r underso?kning var att underso?ka hur va?l fastighetsma?klarfo?retag lyckats skapa en medvetenhet, acceptans och engagemang fo?r fo?retagets varuma?rke hos sina ansta?llda. Vi har i studien a?ven studerat organisationskulturens roll i byggandet av ?corporate identity?. Va?r underso?kning har skett genom en kvalitativ metod och med halvstrukturerade intervjuer.

Abandonering som förvaltningsÄtgÀrd.

Syftet med studien var att ta reda pa? hur man kan fra?mja lek fo?r barn med autistiska symptom som bor pa? korttidsboenden. En kvalitativ intervjuunderso?kning gjordes med sex deltagare och analyserades sedan genom en tolkande fenomenologisk analys (IPA). Fyra huvudteman med tillho?rande tva? underteman var valdes ut.

Att arbeta med matematik utomhus : - En förskoleklasslÀrares och tvÄ naturskolelÀrares syn pÄ utomhusmatematik

Syftet med min studie Àr att se hur en förskoleklasslÀrare och tvÄ naturskolelÀrare ser pÄ utomhusmatematik. Syftet Àr Àven att undersöka hur de beskriver sitt anvÀndande av utomhusmatematik och om de anser att utomhusmatematik Àr nÄgot vanligt förekommande i skolan.I studien har kvalitativ metod anvÀnts i form av intervjuer. Enligt vad som framkom i intervjuerna anvÀnder bÄde naturskolelÀrarna och förskoleklass-lÀraren sig av utomhusmatematik i sin undervisning. De anser dock att allt för fÄ anvÀnder sig av utomhusmatematik men de vill gÀrna att fler lÀrare ska anvÀnda sig av utomhusmatematik, dÄ de ser naturen som en stor resurs.Studiens resultat Àr att utomhusmatematik, enligt naturskolelÀrarna och förskoleklasslÀraren, inte Àr nÄgot som vanligen anvÀnds i skolan..

Kvinnomisshandel : Polisen och sjukvÄrdens roll

MÄnga kvinnor i Sverige kÀnner sig otrygga och rÀdda för att röra sig utomhus under dygnets mörka timmar. De Àr rÀdda för att bli överfallna och skadade. Men den farligaste platsen för en kvinna Àr i hennes eget hem. Enligt en Amnestyrapport frÄn 2004 anmÀldes, Är 2003, 22 400 fall av kvinnomisshandel. Drygt 11 000 av dessa skedde i nÀra relationer.

TÀnk pÄ Figuren, konferera i naturen! : Hur en konferensanlÀggning kan pÄverka gÀsternas hÀlsa.

Syfte och frÄgestÀllningar: Syftet med denna uppsats var att undersöka hur konferensanlÀggningen, Finnhamns Arkipelag, skulle kunna arbeta med hÀlsoaktiviteter för sina gÀster med framförallt naturen som redskap.- Hur pÄverkar naturen konferensgÀsternas hÀlsa?- Hur arbetar redan hÀlsonischade konferensanlÀggningar?- Hur kan naturen anvÀndas inom hÀlsoarbetet pÄ konferensanlÀggningar?- Vad kan utvecklas pÄ Finnhamns konferensanlÀggning?Metod: Forskningen Àr avsedd att kartlÀgga behov, önskemÄl, erfarenhet och Äsikter kring Àmnet och slutsatsen drogs att den kvalitativa metoden, intervjuer, var mest lÀmpad för att kunna besvara frÄgestÀllningarna. Data har samlats in via fyra intervjuer, tvÄ ansikte mot ansikte och tvÄ via telefon utefter respondentens önskemÄl. Respondenterna har erfarenhet och kompetens inom omrÄdet samt arbetar med friskvÄrd eller Àr konferensansvariga pÄ anlÀggningarna De jobbar med aktiviteter och hÀlsa för deras konferensgÀster och har alla sett de positiva resultaten av vistelse i naturen.Resultat: Resultaten visar att naturen har Äteruppbyggande och en rad andra positiva effekter pÄ konferensgÀster som har aktiviteter utomhus. De nischade konferensanlÀggningarna har en mÀngd aktiviteter och Àr flexibla utefter önskemÄl.

HuvudrÀkning 2.0 : En designstudie av ett mo?jligt digitalt o?vningsverktyg fo?r huvudra?kning

Den hÀr designstudien försöker ta reda pÄ hur ett digitalt trÀningsverktyg, riktat till elever pÄ högstadiet och gymnasiet, och avsett att trÀna grundlÀggande aritmetiska kunskaper och huvudrÀkningsstrategier skulle kunna utformas. Detta görs genom att faktiskt utforma en konkret applikation. De aspekter som undersöks Àr 1: hur ett sÄdant verktyg bör anvÀndas i förhÄllande till den normala undervisningen, 2: hur interaktionen med anvÀndaren bör utformas och 3: vilket matematiskt stoff det bör behandla. Den resulterande applikation skall anvÀndas som en integrerad del av en normal undervisning, lÀgger stor vikt pÄ motivationsskapande och regelbundet, lÄngsiktigt övande, samt behandlar i första hand automatisering av tabellkunskaper och grundlÀggande aritmetiska regler..

LÀrares syn pÄ utomhuspedagogik - en undersökning i Ärskurs F-2

I arbetet undersöker vi lĂ€rares syn pĂ„ utomhuspedagogik och om lĂ€rare upplever att denomgivande miljön runt skolan pĂ„verkar hur de arbetar med utomhuspedagogik. I teoriavsnittet presenteras ett utomhuspedagogiskt förhĂ„llningssĂ€tt och vilken roll lĂ€raren har för att skapa trygghet, upplevelser, sammanhang och samspel med eleverna utomhus.Åtta lĂ€rare i Ă„rskurserna F-2 deltog i en kvalitativ, semistrukturerad undersökning ochresultatet visar att de ser positivt pĂ„ att anvĂ€nda sig av utomhuspedagogik som en del avundervisningen. Vidare beskrivs pĂ„ vilka sĂ€tt de upplever omgivningen och att de hinder som förekommer inte pĂ„verkar dem i den utstrĂ€ckning som vi inledningsvis trodde skulle varafallet. I diskussionen redogörs för resultatet i förhĂ„llande till litteraturen och vĂ„ra egna reflektioner..

Utomhusmatematik : möjligheternas pedagogik

Varierat arbetssÀtt ger möjlighet till nyfikenhet och lust att lÀra. Oftast Àr matematiken för abstrakt för eleverna. Utomhusmatematiken ger tillfÀlle till att arbeta konkret och detta ser vi som ett komplement till den vanliga undervisningen. Syftet Àr att undersöka möjligheter med utomhusmatematik ur inlÀrningssynpunkt. Det framkom under en kvalitativ ostrukturerad elevobservation och i fem kvalitativa intervjuer med lÀrare att i det laborativa matematiska arbetssÀttet utomhus anvÀnder eleverna sina sinnen, kommunikation och samarbete.

<- FöregÄende sida 18 NÀsta sida ->