Sök:

Sökresultat:

940 Uppsatser om Rökning utomhus - Sida 14 av 63

#kritik : - En studie av SJ och SAS bemo?tande av kritik pa? Twitter

Syftet med uppsatsen a?r att underso?ka hur tva? resefo?retag i fo?rtroendekris bemo?ter kritik via Twitter samt vilka strategier inom den image reparerande diskursen de anva?nder sig av. Studien a?mnar a?ven ta fasta pa? om det finns ett mo?nster bakom bemo?tandet. Fo?r att uppfylla uppsatsens syfte har tva? fra?gesta?llningar formulerats:· Hur bemo?ter SJ och SAS kritik pa? Twitter? · Verkar fo?retagen vara medvetna om valda strategiers mo?jliga effekter?Fo?r att genomfo?ra denna underso?kning utfo?rdes fo?rst en fo?runderso?kning da?r antalet dialoger mellan fo?retagen och dess kunder sammansta?lldes samt dialogernas la?ngd och antalet akto?rer ra?knades.

Barns lek i förskolan : UtifrÄn ett miljö- och lÀrandeperspektiv

Leken har ett vÀsentligt utrymme nÀr det gÀller barnens tid i förskoleverksamheten. Det Àr viktigt att utrymme för lek ges dÄ den gynnar barns utveckling. Just för att leken har en central betydelse i förskolan Àr det intressant att undersöka de förutsÀttningarna som det fysiska rummet erbjuder nÀr det gÀller barns möjlighet till lÀrande genom lek. Syftet med studien Àr att undersöka hur förskollÀrare ser pÄ det fysiska rummets betydelse för förskolebarns lÀrande genom lek. Med det fysiska rummet avses sÄvÀl förskolans utomhus ? som inomhusmiljö.

Wermland Forever? : En underso?kning om hur Karlstads kommuns varuma?rkesidentitet avspeglas i Wermland Forever

Titel: Wermland Forever? En underso?kning om hur Karlstads kommuns varuma?rkesidentitet avspeglas i tv- serien Wermland ForeverSyfte: Syftet med uppsatsen a?r att belysa hur en stads image kan pa?verkas av en enskild marknadsfo?ringsa?tga?rd. I det ha?r fallet sponsring av tv-serien Wermland Forever som efterfo?ljdes av sa?va?l tittarstorm som la?ga tittarsiffror. Karlstads kommun mottog dessutom kritik fo?r sitt samarbete da? ma?nga ansa?g att tv-serien gick emot Karlstads kommuns va?rdegrund.Fra?gesta?llningar: Hur ser Karlstads kommuns varuma?rkesidentitet ut? Hur ser Karlstads kommuns varuma?rkesimage ut? Hur uppfattas bilden av Karlstad som visas upp i Wermland Forever? Hur ser fo?rha?llandet ut mellan Karlstads kommuns varuma?rkesidentitet kontra varuma?rkesimage ut i relation till Wermland Forever?Teori: Uppsatsen baseras till stor del pa? Simon Anholts fyra aspekter av ett varuma?rke samt Hart & Stachows ramverk fo?r att ma?ta Karlstads image.

Utomhusmatematik- ett komplement till den vanliga matematikundervisningen?

Jag vill med denna uppsats visa hur man kan anvÀnda sig av utomhusmatematik som ett kompletterande arbetssÀtt för att göra matematikundervisningen i grundskolan mer variationsrik. Jag vill Àven i korta ordalag beskriva varifrÄn utomhuspedagogiken hÀrstammar och vilka positiva effekter den tidigare pÄvisats ha pÄ lÀrandet och eleverna. För att visa detta har jag genomfört en empirisk studie dÀr jag har arbetat med samt studerat en grupp elever bÄde inomhus och utomhus. DÀrefter har jag intervjuat eleverna om deras upplevelser samt kontrollerat att de har tillgodogjort sig de begrepp vi har arbetat med. Allt detta redovisas i en resultatdel dÀr jag har tagit upp mina observationer frÄn lektionerna samt vad eleverna har uttryckt under sina respektive intervjuer.

Transport av hÀst til ny miljö och dess pÄverkan pÄ ett kombinerat glukos- och insulintoleranstest

Detta arbete behandlar kalvhĂ€lsa och dĂ„ fokuserat pĂ„ uppfödning i kalvhyddor, vilka stĂ„r utomhus. Arbetet innefattar en litteraturstudie samt studiebesök pĂ„ olika gĂ„rdar i SkĂ„ne med kalvhyddor som inhysningssystem till sina kalvar. Lantbrukarna intervjuades om vad de tyckte var deras kalvhyddors för- och nackdelar. Även olika fabrikat av kalvhyddor beskrivs..

Det kreativa (i) rummet : En underso?kning om digital teknik och bildundervisning

Digital teknik utgör ett obligatoriskt inslag i svensk undervisning, sÄvÀl praktiskt som i rÄdande kursplaner. Följande uppsats behandlar hur digital teknik tillÀmpas i bildundervisningen pÄ nÄgra grund- och gymnasieskolor, samt vad som pÄverkar tillÀmpningen. Vidare beskrivs Àven nÄrga lÀrares upplevda relation till anammandet av digital teknik i bildudnervisning..

NÄgra pedagogers tankar kring utomhuspedagogik och dess för- respektive nackdelar.

I skolan idag bygger lÀrandet frÀmst pÄ texter och genom boklig kunskap och alltmer sÀllan pÄ förstahandsupplevelser. Syftet med undersökningen Àr att ta del av nÄgra verksamma pedagogers tankar kring utomhuspedagogik. Vilka fördelar respektive nackdelar anser de verksamma pedagogerna att det finns med att bedriva undervisningen utomhus och finner det ocksÄ intressant att se pÄ vilket sÀtt som de verksamma pedagogerna anvÀnder sig av naturen och utomhuspedagogiken som ett komplement till den vanliga undervisningen som ofta sker inom fyra vÀggar.För att nÄ undersökningens syfte har strukturerade intervjuer genomförts med fem verksamma pedagoger som arbetar i Äldrarna ett till fem. Intervjuerna genomfördes pÄ tre olika skolor inom samma kommun pÄ de verksamma pedagogernas arbetsplats. BÀrbar bandspelare anvÀndes för att dokumentera data.Resultatet av de fem intervjuerna pÄvisar att de verksamma pedagoger som intervjuats Àr eniga om att de skulle vilja vara utomhus mer och de anser att utomhuspedagogik kan anvÀndas som ett komplement till den vanliga undervisningen pÄ ett flertal sÀtt, hÀr nÀmns att det blir mer verklighetsbaserat, de olika sinnena aktiveras och eleverna fÄr möjlighet att tillgodogöra sig kunskap pÄ flera olika sÀtt.

Samlek i utemiljön? : Förskolebarnets lek i utemiljön ur ett genusperspektiv

Enligt förskolans uppdrag ska verksamheten arbeta för att motverka traditionella könsmönstren. För att förskolan ska lyckas med detta krÀvs det att pedagogerna arbetar genusmedvetet bÄde i inomhusmiljön och i utomhusmiljön. Barnen lÀr sig av den kultur och det samhÀlle de vÀxer upp i vad som anses vara kvinnligt eller manligt. Majoriteten av tidigare forskning som har inriktat sig pÄ genus inom förskolan har fokuserat pÄ barns lek i inomhusmiljön. DÀrför Àr det intressant och relevant för förskoleyrket med ökad kunskap om barnens lek utomhus ur ett genusperspektiv. Syftet med vÄrt arbete var att undersöka barnens lek pÄ fyra förskolor ur ett genusperspektiv samt att kartlÀgga hur pedagogerna arbetar med genus under den fria leken utomhus.

Regional arbetslöshet bland utrikes födda : Vilka kommunala faktorer pÄverkar den regionala arbetslösheten bland utrikes födda

Leken har ett vÀsentligt utrymme nÀr det gÀller barnens tid i förskoleverksamheten. Det Àr viktigt att utrymme för lek ges dÄ den gynnar barns utveckling. Just för att leken har en central betydelse i förskolan Àr det intressant att undersöka de förutsÀttningarna som det fysiska rummet erbjuder nÀr det gÀller barns möjlighet till lÀrande genom lek. Syftet med studien Àr att undersöka hur förskollÀrare ser pÄ det fysiska rummets betydelse för förskolebarns lÀrande genom lek. Med det fysiska rummet avses sÄvÀl förskolans utomhus ? som inomhusmiljö.

Kalvhyddor och kalvens hÀlsa

Detta arbete behandlar kalvhĂ€lsa och dĂ„ fokuserat pĂ„ uppfödning i kalvhyddor, vilka stĂ„r utomhus. Arbetet innefattar en litteraturstudie samt studiebesök pĂ„ olika gĂ„rdar i SkĂ„ne med kalvhyddor som inhysningssystem till sina kalvar. Lantbrukarna intervjuades om vad de tyckte var deras kalvhyddors för- och nackdelar. Även olika fabrikat av kalvhyddor beskrivs..

Utomhuspedagogik : "Allt man kan göra inne kan man göra ute"

Utomhuspedagogik Àr ett förhÄllningssÀtt som syftar till att lÀrande sker i utemiljö. Det Àr ocksÄ ett vÀxelspel mellan sinneliga upplevelser och boklig bildning. Syftet med vÄr studie var att ta reda pÄ sex pedagogers uppfattningar om utomhuspedagogik och hur dessa tar sig uttryck i samband med barns lÀrande i förskolan. I studien anvÀnde vi oss av kvalitativa intervjuer och inslag av den fenomenografiska forskningsansatsen. I resultatet fann vi att pedagogerna hade varierande uppfattningar kring utomhuspedagogik och hur de sÄg pÄ Àmnet som ett verktyg för barns lÀrande.

Pojkar och flickors lek utomhus i förskolan : En studie om pedagogers instÀllning till konstruktion av könsroller

Studiens syfte Àr att undersöka pedagogers instÀllning till vad leken och leksakerna har för roll för pojkar och flickors utveckling av sin könsroll samt vad pojkar och flickor leker för lekar och vilka leksaker de anvÀnder sig av. I uppsatsen finns envetenskaplig bakgrund dÀr olika begrepp som Àr centrala för studien kommer att belysas med hjÀlp av olika teorier. Vi har intervjuat nio pedagoger dÀr Ätta var kvinnor och en var man för att ta reda pÄ pedagogernas instÀllning till vilken roll leken och leksakerna har för pojkar och flickors utveckling av sin könsroll, det har ocksÄ observerats en barngrupp för att kunna se vad pojkar och flickor leker med för leksaker och lekar. Dessa metoder anvÀndes för att fÄ svar pÄ frÄgestÀllningarna som Àr; Hur resonerar pedagoger kring leken och leksakernas roll för pojkar och flickors utveckling av sin könsroll? samt Vilka typer av lekar och leksaker leker pojkar och flickor Ät utomhus? Sammanfattningsvis visar studien pÄ att pedagogernas förhÄllningssÀtt och hur de introducerar leksaker pÄverkar hur och vad barnen vÀljer att leka med för leksak eller vilken lek de leker.

Uterummet - ett rum för lÀrande : En intervjustudie om pedagogers uppfattning om uteverksamhet i förskola och förskoleklass

Att barn i förskolan vistas utomhus under delar av dagen Àr nog nÄgot som mÄnga mÀnniskor i dagens samhÀlle ser som en sjÀlvklarhet. Men vad har pedagogerna sjÀlva för uppfattning om sin utomhusverksamhet? Varför ska barnen vara ute varje dag och vad Àr nyttan med det? Vi har valt att göra en kvalitativ intervjustudie pÄ grund av att vi Àr ute efter pedagogernas uppfattningar om utemiljön. VÄrt syfte Àr att belysa hur nÄgra utvalda pedagoger arbetar med utemiljön och vad de uppfattar som vinningar och svÄrigheter med att vara ute med barnen. Som bakgrund till vÄr studie har vi valt att belysa utomhusverksamhet ur ett sociokulturellt perspektiv, att se hur sprÄk och handling kan vÀvas samman i en utomhusmiljö som i sin tur leder till lÀrande.Alla har vi olika syn pÄ vad natur Àr, detta har till stor del att göra med vad gemene man har för tidigare erfarenheter.

Firman, Oberoendet eller Klienten : En studie av revisorers lojaliteter

Denna uppsats tar avstamp i den ha?rda kritik som revisionsbyra?erna, och revisionsbranschen i allma?nhet, har fa?tt under de senaste a?ren. Syftet med uppsatsen a?r att underso?ka revisorers lojaliteter och vilken vikt de la?gger vid uppra?ttha?llandet av det professionella oberoendet. Vi underso?ker a?ven skillnader i lojaliteter och oberoende mellan tva? olika karria?rsteg pa? revisionsbyra?erna; partners och ansta?llda.

Biologin blir begriplig med utomhuspedagogik. En diskursanalytisk studie om utomhuspedagogik

Syfte: Syftet Àr att undersöka diskurser om utomhuspedagogik som ett sÀtt att arbeta med elever ute i naturen. Teori: Jag har inspirerats av den litteratur och forskning som behandlar utomhuspedagogik. Enligt de genom att arbeta med utomhuspedagogik stimuleras barns lÀrande. I utomhuspedagogik, enligt litteratur, lÀr barnen bÀst i samspel med varandra dÀr de Àr aktiva och anvÀnder sig av alla sinnen. Olika uppfattningar om utomhuspedagogik pÄpekar att naturen kan ses som en plats med stora möjligheter att utöva utelektioner i olika former.Metod: Studien innefattar analys av texter i utvalda nyhetsmedier med diskursanalys som metod Resultat: Resultatet visar att utomhuspedagogik dock inte innebÀr att bara vara ute, utan att vÀxla mellan undervisning inomhus och utomhus för bÀsta inlÀrningsprocess.

<- FöregÄende sida 14 NÀsta sida ->