Sök:

Sökresultat:

940 Uppsatser om Rökning utomhus - Sida 10 av 63

Uterummet : en plats för matematikundervisning?

I vÄrt examensarbete presenteras inledningsvis en omfattande litteraturstudie. Syftet med den var att hÀmta inspiration, tillÀgna oss erfarenheter som andra redan gjort samt att undersöka om vi i litteraturen kunde finna nÄgot som styrker ett utomhuspedagogiskt arbetssÀtt - allmÀnt respektive specifikt i matematiken. Efter det att vi skrivit vÄr litteraturstudie genomförde vi ett sex veckor lÄngt matematikprojekt i Är 8, dÀr vissa moment var förlagda utomhus. Meningen med det hÀr projektet var att undersöka huruvida vi efter genomfört projekt kunde se nÄgon attitydförÀndring frÄn elevernas sida gentemot matematikÀmnet. Vi ville dessutom undersöka vilka upplevelser elever i Är 8 fÄr nÀr utomhusmiljön anvÀnds som ett komplement till den traditionella undervisningen.

Fysisk aktivitet i förskolan : En studie pÄ en förskola

Studien handlar om fysisk aktivitet i förskolan. Syftet med studien Àr att undersöka förekomst av fysisk aktivitet pÄ förskolan utifrÄn tre aspekter: miljö, pedagoger och barnen sjÀlva. Jag har valt tvÄ metoder för att undersöka dessa saker: intervju och observation. Jag har intervjuat tre verksamma pedagoger och en bitrÀdande förskolechef för att ta reda pÄ hur de tÀnker kring fysisk aktivitet. Jag har observerat barnen i olika situationer som utomhusvistelse, planerade aktiviteter inomhus och planerade aktiviteter utomhus.För att fÄ bredare kunskap i Àmnet har jag tagit hjÀlp av aktuell forskning genom att lÀsa avhandlingar, böcker och styrdokument.

Utemiljön i förskolan : Åtta förskollĂ€rares tankar kring det pedagogiska arbetet utomhus

 Syftet med studien Àr att undersöka hur Ätta förskollÀrare beskriver betydelsen av förskolegÄrdens miljö för barns lÀrande samt hur de uttrycker att de bedriver en pedagogisk verksamhet dÀr.  VÄra frÄgestÀllningar Àr:Vilken betydelse anser förskollÀrarna att förskolegÄrdens miljö har för barns lÀrande?PÄ vilket/vilka sÀtt uttrycker förskollÀrarna att de bedriver en pedagogisk verksamhet pÄ gÄrden?Hur beskriver förskollÀrarna för- och nackdelar med den pedagogiska verksamheten pÄ förskolegÄrden?För att fÄ svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar genomfördes en kvalitativ studie i form av Ätta enskilda intervjuer med förskollÀrare frÄn olika förskolor. Genom studien har det framkommit att förskollÀrarna ser att det sker lÀrande pÄ alla förskolegÄrdar men att de gÄr att utveckla sÄ att det sker Ànnu mera lÀrande dÀr. FörskollÀrarna uttrycker att den pedagogiska verksamheten pÄ gÄrden mestadels Àr spontan och att det Àr barnens lek som Àr i fokus.

MÄlstyrning - motiverande efter ett outsourcingbeslut? : En jÀmförelse av mÄlstyrningens effekter pÄ de anstÀllda efter beslut om neddragning respektive nedlÀggning

Denna uppsats underso?ker ma?lstyrningens samband med ansta?lldas motivation efter ett neddragningsbeslut. Den kvantitativa underso?kningen genomfo?rdes pa? ett la?kemedelsfo?retags personalavdelning vars verksamhet delvis skulle outsourcas. Underso?kningens resultat ja?mfo?rs med resultaten fra?n en studie av Ha?sa?nen, Hellgren och Hanssons (in press) om ma?lstyrningens samband med ansta?lldas motivation efter ett nedla?ggningsbeslut.

Rörelselekar - en metod för att stimulera barns utveckling och lÀrande

Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka hur pedagoger arbetar med rörelselekar utomhus och utifrÄn arbetsmaterialet Rörelselekar ? Motorik och samarbetsövningar undersöka hur det fungerar att anvÀnda rörelselekar i olika utomhusmiljöer. TvÄ metoder har anvÀnts för att undersöka detta. En enkÀt skickades ut till pedagoger pÄ förskolor för att ta reda pÄ hur de arbetar med rörelselekar och observation av en barngrupp utfördes pÄ förskolegÄrden och i skogen, dÀr barnen fick prova lekarna i arbetsmaterialet.Resultatet visar att pedagogerna Àr medvetna om rörelselekar och dess möjligheter för barnens utveckling, dock anvÀnder inte alla pedagoger rörelselekar dÄ de anser att barnens egen lek Àr viktig och att barnen automatiskt fÄr motorisk trÀning i leken utomhus. Arbetsmaterialet fungerar bra i de bÄda miljöerna, det uppstod vissa skillnader i lekarna men inte sÄ stora.

SprÄk och samtal ute och inne pÄ tvÄ I Ur och Skur förskolor

Syftet med denna studie att ge en bild av hur pedagoger pÄ tvÄ I Ur och Skur förskolor ser pÄ samt uppmÀrksammar olika sprÄk- och samtalssituationer pÄ förskolan utomhus och inomhus. FrÄgestÀllningarna innefattar pedagogernas syn pÄ förutsÀttningar för sprÄk och samtal utomhus och inomhus pÄ förskolan samt vilka faktorer som pÄverkar anvÀndandet av inne- och utemiljön. Fem intervjuer pÄ tvÄ I Ur och Skur förskolor har genomförts. Vidare genomfördes en observation i skogen av olika samtal, mellan barnen och mellan pedagogerna och barnen pÄ en I Ur och Skur förskola. I analysen har Vygotskijs teori om det sociala lÀrandets betydelse för sprÄket samt Deweys teori om erfarenhetens betydelse anvÀnts.I studien framkommer att pedagogerna Àr medvetna om rummets betydelse och att de anvÀnder sig av denna vetskap i arbetet med barnen.

Konflikter och konflikthantering pÄ mellanstadiet

Uppsatsen behandlar vilka konflikter som kan förekomma mellan elever i tio- tolvÄrsÄldern under lektioner och raster, utomhus respektive inomhus samt hur dessa hanteras av eleverna sjÀlva och lÀrarna. För att fÄ en bakgrund till Àmnet har jag fördjupat mig i litteratur pÄ omrÄdet och för att undersöka hur det ser ut i praktiken har elever och lÀrare intervjuats. Undersökningen visar att de flesta konflikter uppstÄr under raster och större delen av de konflikter som existerar i klassrummet Àr de som medtas frÄn rasterna. Den typ av konflikt som Àr vanligast bÄde under lektioner och raster, inomhus respektive utomhus, Àr relationskonflikter. De som Àr involverade i konflikten ogillar nÄgot hos motparten.

Hej tidspress, hejdÄ vÀlbefinnandet? : en studie av svenska revisorer

Tidspress existerar inom revisionsbranschen och vi vill genom denna underso?kning studera tidspressens pa?verkan pa? revisorns va?lbefinnande, om va?lbefinnandet tar skada. Syftet med uppsatsen a?r att fo?rklara hur tidspress pa?verkar revisorns va?lbefinnande och da?rtill utreda hur sambandet pa?verkas av olika revisor- och revisionsspecifika faktorer samt av revisorns professionsidentitet, organisationsidentitet och familjeidentitet. Fo?ljaktligen vill vi besvara fo?ljande fra?gesta?llning: Hur pa?verkar tidspress revisorns va?lbefinnande?Fo?r att besvara syftet och fra?gesta?llningen har en kvantitativ enka?tunderso?kning genomfo?rts.

SkolgÄrdsutformning till grund för utomhuspedagogik

Varje höst börjar en ny kull av barn i skolan och möts av skolgÄrden pÄ den allra första skoldagen. SkolgÄrden Àr skolans visitkort och ansikte utÄt och berÀttar nÄgot om hur skolan ser pÄ barns utomhusvistelse. Det förÀldrar och barn idag möts av Àr vanligen en mycket steril yta som inte signalerar till nÄgon kreativ verksamhet. SkolgÄrden har Àven visat sig vara en av de mest eftersatta utomhusmiljöerna i Sverige idag och Àr samtidigt en av de platserna barn spenderar större delen av sin vakna tid pÄ. Utomhuspedagogik Àr ett omdiskuterat begrepp som idag blivit ett allt mer vanligt forskningsÀmne. Forskning visar pÄ att det Àr bra för barn att vistas utomhus och att det medför mÄnga positiva effekter som god hÀlsa, ökad koncentrationsförmÄga och motoriska fÀrdigheter.

Lika men ÀndÄ olika : En jÀmförelse mellan traditionella förskolor och I Ur och Skur-förskolor om begreppet utomhuspedagogik

I detta examensarbete granskas den pedagogiska verksamhet som bedrivs utomhus. Syftet med denna studie Àr att öka kunskapen om vad lÀrare vid traditionella förskolor respektive I Ur och Skur-förskolor uppfattar karakteriserar deras pedagogiska verksamhet som bedrivs utomhus. Metoden som valts Àr samtalsintervjuer som genomförts med sju lÀrare, tre traditionella och fyra I Ur och Skur. Resultatet visar att lÀrarna benÀmner sin utomhusverksamhet pÄ olika vis, men att det finns en medvetenhet bland alla om vad begreppet utomhuspedagogik innebÀr. Den stora skillnaden Àr att lÀrarna vid de traditionella förskolorna inte anser att de arbetar med utomhuspedagogik medan lÀrarna pÄ I Ur och Skur-förskolorna anser att de gör det.

Utomhus - en undersökning om hur förskolor arbetar med utomhuspedagogik

Syftet med undersökningen Àr att undersöka hur pedagoger i olika förskolor förhÄller sig och arbetar med utomhuspedagogik. Vi har ett intresse av att se hur förskolor arbetar med utomhuspedagogik för att vi tycker det Àr viktigt som pedagog att aktivt vara ute och lÀra barnen om vÀxter och djur, Àven lÀrande skapas ute till förmÄn för barnens utveckling. Ett urval gjordes av förskolor med olika inriktning för att fÄ bredd pÄ undersökningen. Vi valde intervju som metod för att fÄ svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar. För att fÄ en helhetssyn pÄ hur pedagogerna arbetar med utomhuspedagogik valde vi ut informanter frÄn en smÄbarnsavdelning respektive en syskonavdelning frÄn varje förskola.

Att arbeta med förÀndring : Na?gra svenskla?rares tankar kring deras sa?tt att arbeta med Lgr 11

Tidigare forskning visar att fo?r att en skolreform ska fa? genomslag i praktiken ma?ste la?raren ses som en nyckelfaktor. La?rarna ma?ste fo?rsta? varfo?r reformen genomfo?rs och de ma?ste fa? tid och utrymme att implementera skolreformen i skolans vardag. Syftet med min underso?kning a?r att se hur la?rare fo?ra?ndrat sitt arbetssa?tt sedan info?randet av Lgr 11 och vilka uppfattningar la?rarna har kring den nya la?roplanen.

Utevistelse i förskolan : En studie om hur pedagoger beskriver att de arbetar aktivt med barn utomhus

Studiens syfte Àr att undersöka hur pedagoger i förskolan beskriver sitt arbete med barnen vid utevistelse samt hur pedagogerna ser pÄ utevistelsens betydelse för barns lÀrande. I studien studeras vilka styrdokument förskolan arbetar med i utevistelsen, hur pedagoger beskriver sina planerade aktiviteter med barn utomhus och hur pedagoger upplever att de kan utveckla utevistelsen. Deweys tankar om hur barn lÀr sig genom att praktiskt tillÀmpa kunskaper i utevistelsen beskrivs ocksÄ.  Intervjuer av fyra pedagogers syn pÄ utevistelse genomfördes. I resultatredovisningen analyseras likheter och skillnader mellan pedagogernas svar.

Energioptimering av Boden Arena

Ny teknik och beteendeförÀndringar kan vara nyckeln till att spara stora mÀngder fjÀrrvÀrme och el, med smÄ investeringar kan 56 MWh/Är el sparas och genom Àndrade speltider pÄ fotbollsplanen utomhus gÄr det att minska fjÀrrvÀrmeanvÀndningen med 400 MWh/Är (40% av totala fjÀrrvÀrmen)..

Utomhuspedagogik i förskolan möjligheter och hinder

Titel: Utomhuspedagogik i förskolan ? möjligheter och hinder Författare: Annika Ivarsson och Ida Holmbro Syftet med detta arbete var att se hur pedagogerna förhÄller sig till utomhuspedagogik. Vad har de för uppfattning om utomhuspedagogik? Vad ser de för möjligheter och hinder med att bedriva utomhuspedagogik? Vi ville Àven fÄ en bild av hur de upplevde sin miljö pÄ gÄrden och utemiljön i nÀromrÄdet. I lÀroplanen för förskolan (Skolverket, 98 reviderad 2010) kan vi lÀsa att barnen bör ha möjlighet till att leka bÄde inomhus och utomhus.

<- FöregÄende sida 10 NÀsta sida ->