Sök:

Sökresultat:

2432 Uppsatser om Rättvisemärkta produkter - Sida 6 av 163

Design för hÄllbara produkter

Vi lever idag i ett konsumtionssamhÀlle som innebÀr att vi förbrukar varor och tjÀnster i en hög takt och konsumtionsbeteendet styrs inte enbart av behov utan snarare av en vilja att förnya och att stÀrka vÄr sociala position. Den ökade konsumtionen har lett till ett köp och slÀng beteende som tÀr pÄ jordens resurser och om företag pÄ nÄgot sÀtt kan undvika detta Àr det positivt ur bÄde ett samhÀlls- och miljöperspektiv. Ett sÀtt att fÄ konsumenterna att köpa fÀrre produkter och mer sÀllan Àr att öka graden av design i produkten och dÀrmed förlÀnga produktens hÄllbarhet. Design har som första uppgift att sÀkra mÀnniskans överlevnad och nÀr basbehoven Àr uppfyllda kan design Àven anvÀndas för att göra livet mer bekvÀmt och innehÄllsrikt. Begreppet design handlar inte enbart om utseende, utan innefattar per definition funktionalitet och mÄlet med design Àr att uppfylla behov hos anvÀndarna bÄde vad gÀller funktion och utseende.

PÄ första parkett : att uppmÀrksamma det moderna trÀgolvet

Arbetet har handlat om hur jag som designer kan skapa uppmÀrksamhet kring golvproducenten KÀhrs och deras produkter i framtiden. Företaget hade inte nÄgra önskemÄl eller ramar för projektet och jag valde dÄ sjÀlv att ta fram en sittmöbel för offentlig miljö, med sÀrskilt fokus pÄ vÀntrum och hotellobbys. Observationer och intervjuer har utgjort arbetets bas. Jag har Àven studerat turism och svenskhet för att hitta en knytpunkt mellan företaget, de rumsliga kontexterna och projektets mÄl.Designprocessen har startats med ITK och idégenereringsmetoder. En skissprocess har sedan löpande genom hela arbetet styrt detta framÄt. Efter analys av företaget och den research jag gjort skapade jag en möbel för kortvarigt sittande. Form och uttryck skissades fram utifrÄn mÄlet att skapa uppmÀrksamhet kring företaget och deras produkter.Resultatet Àr en sittmöbel som kan anvÀndas enskilt, men Àr anpassad för att sammanfogas i ett modulsystem.

En alternativ metod för att evaluera produktvÀrde : baserat pÄ konsumenters perception av okÀnda produkter i dagligvaruhandeln

Va?rdet hos konsumenter definieras och utva?rderas pa? ma?nga olika sa?tt. Denna uppsats a?mnar testa en modell fo?r att ma?ta varuma?rkesva?rde och se om den kan anva?ndas fo?r att ma?ta produktva?rdet fo?r en oka?nd produkt i dagligvaruhandeln. Detta genom att applicera modellen pa? produktens produktnamn.

Fönsterglas : vilka, var och varför?

PÄ dagens fönsterglasmarknad har produkter med samma funktioner och utseende fÄtt olika namn. Detta Àr förvirrande och gör det svÄrt för en person som ska bestÀlla fönsterglas att jÀmföra olika tillverkares produkter med varandra. Rapporten Àr tÀnkt som en översikt pÄ de olika fönsterglasen som finns pÄ marknaden idag och Àven pÄ sÄdant som kan bli aktuellt i framtiden. Den berör ocksÄ sÄdant som kan vara av vÀrde att veta vid anvÀndning av fönsterglas. MÄlgruppen Àr alla som kan tÀnkas ha intresse i Àmnet - alltifrÄn hobbybyggaren till fackmÀn i byggbranschen.

Skyltfönstret - en kommunikationskanal? : Upplever dagens konsumenter att butikens skyltfönster anvÀnds som en kommunikationskanal?

Skyltfönstret Àr butikens ansikte utÄt och ett sÀtt för dagens butiker att marknadsföra sig och sina produkter. Inom handeln idag finns en uppsjö av olika butiker och företag som alla konkurrerar om konsumenternas ekonomiska medel och uppmÀrksamhet, med hjÀlp av olika produkter och varumÀrken. DÀrför blir det extremt viktigt för en butik att de i sitt skyltfönster exponerar sina varor pÄ ett kommunicerande och sÀljande sÀtt, som uppmÀrksammas av dagens alltmer stressade konsumenter. Ett genomtÀnkt och vÀl utformat skyltfönster bibehÄller Àven konsumenternas intresse för butikens produkter och leder med största sannolikhet Àven till att konsumenterna tar steget in i butiken för att genomföra sina köp. Syftet med denna uppsats har varit att ta reda pÄ om butikens skyltfönster anvÀnds som en kommunikationskanal enligt dagens konsumenter.

Flerkriterium parametrering av sÀkerhetslager -teoretisk och praktisk modell

För att pÄ ett bÀttre och smidigare sÀtt kunna hantera distributions- och produktionsplaner installerade Bic Är 2001 en centraliserad mjukvara för styrning av lager. En inparameter till denna Àr sÀkerhetslagernivÄn. För nÀrvarande sker berÀkningarna av sÀkerhetslagernivÄerna pÄ ett mycket grundlÀggande sÀtt vilket tar mycket tid och arbete i ansprÄk dÄ utrÀkningarna till största delen görs för hand.Generella teorier med anknytning till berÀkning av sÀkerhetslager undersöks för att senare sÀttas i relation till Bics specifika situation. Den ursprungliga modellen utökas med sÄdana parametrar som har en inverkan pÄ sÀkerhetslagernivÄn men för vilka hÀnsyn ej Àr tagen i dagens lÀge. Tillexempel studeras hur avvikelser mellan prognoser och efterfrÄgan, varianser i ledtid, och A,B,C klassificering av produkter kan fÄ inflytande pÄ sÀkerhetslagernivÄn.MÄnga produkter saknar, eller har bristfÀllig underlagsinformation för utrÀkningarna.

Sambandsexponeringar : Hur pÄverkar det butikers försÀljning?

Sambandsexponeringar innebÀr att tvÄ produkter, en basprodukt och en komplementprodukt, exponeras intill varandra, dÀr tanken Àr att ett intresse ska vÀckas för komplementprodukten och dÀrmed skapa merförsÀljning. I den hÀr studien kommer endast komplementprodukten att undersökas för att se hur exponeringen pÄverkar försÀljningen. För att exponeringen ska fungera krÀvs det att produkterna har ett naturligt samband och antingen köps vid samma tillfÀlle eller anvÀnds tillsammans. I dagens samhÀlle trivs konsumenterna med att bli inspirerade till köp och ser gÀrna att butiker har en lösningsorienterad exponering. Tidigare forskning tyder pÄ att en vÀlkomponerad sambandsexponering kan öka försÀljningen med 500-800 procent.Syftet med studien Àr att undersöka hur sambandsexponeringar kan pÄverka butikers försÀljning, men Àven bidra med vÀrdefull kunskap om Àmnet för bÄde blivande och nuvarande butikschefer.

HushÄllning med resurser; producentens ansvar

?Det var bÀttre förr? Àr ett uttryck man ofta fÄr höra nÀr diskussioner om produkters hÄllbarhet kommer pÄ tal. Om produkter hÄller sÀmre idag Àn ?förr? och detta leder till att jordens Àndliga resurser töms, Àr detta miljörÀttsligt korrekt? Vilka krav har egentligen producenter vad gÀller hushÄllning med resurser?Det jag kommit fram till med denna uppsats Àr att Àven om dagens lagstiftning medför krav pÄ producenter att hushÄlla med resurser och att detta krav medför att produkter bör ha en sÄ bra hÄllbarhet som det Àr möjligt anser jag att miljöbalken saknar specifika regler som skulle kunna reglera denna hÄllbarhet bÀttre..

Byt skor : En studie om köpbeteende och kundvÀrde kring produkter som Ànnu inte lanserats

Bakgrund: Vi utsÀtts för reklam dagligen och det Àr svÄrt för produkter att differentiera sig. DÄ vi Àven lever i ett förvÀntningssamhÀlle tror vi alltid att nÀsta produkt kommer vara bÀttre Àn den förra. Inom teknikomrÄdet Àr det vÀldigt tydligt dÄ vi ofta vÀntar pÄ nÀsta lansering. Vilket gör att företagen marknadsför produkten lÄngt innan den kommer ut. Det finns inte mycket forskning om produkter som inte lanserats men vi ser att det blir allt vanligare att man marknadsför sin produkt innan lansering.

LÄt oss se en film! : En undersökning om produktplacering inom svensk filmindustri

NÀr konsumenten fÄr tillgÄng till ny teknologi möjliggörs nya sÀtt att se pÄ tv och film, detta nya sÀtt att bestÀmma över reklamintag har Àndrat sÀttet som konsumenten utsÀtts för reklam. NÀr konsumtionsmarknaden Àndras mÄste teknologin och marknadsföringstekniker följa efter. Produktplacering Àr ett sÀtt att integrera marknadsföring i kontext med kÀnda aktörer och fÄ konsumentens medvetenhet för produkter att öka. Produktplacering Àr inte ett nytt sÀtt att marknadsföra produkter men har blivit mer centralt dÄ marknadens intolerans för reklam ökar. Undersökningen grundar sig pÄ att beskriva hur filmindustrin anvÀnder sig av produktplacering inom svenskproducerade filmer.

Redesign av fÀste till trÄdhylla : Examensarbete, produktutveckling - konstruktion

Detta examensarbete inom produktutveckling ? konstruktion omfattar 15 högskolepoÀng och har utförts under perioden april ? juni 2011. Examensarbetet Àr utfört för Lundbergs Produkter AB i Nyköping av tvÄ studenter pÄ MÀlardalens högskola.Examensarbetet pÄbörjades den 4/4 ? 2011 dÄ uppstartsmötet hos Lundbergs Produkter AB i Nyköping hölls. Gruppens uppdrag var att konstruera ett nytt fÀste som skulle fixera samt stabilisera en trÄdhylla mot en standardkonsol.

Det nya nyckelhÄlet - Hur vÀl kÀnner konsumenten till nyckelhÄlets förÀndring?

OhÀlsan i vÀrlden sÄ som i Sverige Àr stor (Becker, 2002). Varje Är dör flera personer av kostrelaterade sjukdomar sÄ som hjÀrt- kÀrlsjukdom (Socialstyrelsen, 2001). DÄliga matvanor Àr en av de största pÄverkbara riskfaktorerna för flera kroniska sjukdomar (WHO, 2003). För att minska ohÀlsan har Livsmedelsverket och FolkhÀlsoinstitutet pÄ uppdrag av regeringen tagit fram en handlingsplan för bÀttre matvanor och ökad fysisk aktivitet. I handlingsplanen finns en punkt som sÀger att vi bör öka konsumtionen av nyckelhÄlsmÀrkta produkter (Livsmedelsverket & FolkhÀlsoinstitutet, 2005).

Importörers ansvar vid import av elektriska och elektroniska produkter: En studie av REACH- förordningen, WEEE- och RoHS- direktiven

Uppsatsens syfte har varit att granska REACH-förordningen, WEEE- och RoHS-direktiven samt dess införlivande i svensk lagstiftning. UtgĂ„ngspunkten har framför allt varit att utreda det ansvar för kartlĂ€ggning av produkters innehĂ„ll samt avfallshantering som importörer av elektroniska produkter har vid import frĂ„n icke EU-land. Granskningen har genomförts via studier av EU-rĂ€ttsakter samt den svenska lagstiftning som förĂ€ndrats eller tillkommit vid rĂ€ttsakternas ikrafttrĂ€dande. Även informationsmaterial frĂ„n ansvariga myndigheter, litteratur och rapporter har anvĂ€nts vid granskningen. Resultatet visade att elektronikprodukter omfattas av den aktuella lagstiftningen.

Strategier vid varumÀrkesutvidgningar : En fallstudie av tvÄ produktlanseringar frÄn företaget O.Kavli AB

FörÀndringar i konsumenters smak, tekniska utvecklingar och tryck frÄn konkurrenter leder till att företag inte kan förlita sig pÄ gamla lyckade produkter. En förutsÀttning för att företag ska lyckas idag Àr att de stÀndigt utvecklar nya produkter för marknaden och mÄnga företag vÀljer att göra det genom varumÀrkesutvidgning. Innan en varumÀrkesutvidgning genomförs Àr det viktigt att faststÀlla klara och tydliga strategier. Inom livsmedelsbranschen sker cirka fyrtio procent av nya produktlanseringar via varumÀrkesutvidgning.Syftet med denna uppsats Àr att undersöka om valet av strategier, vid tvÄ av O.Kavli AB:s produktlanseringar, har haft avgörande betydelse för produkternas framgÄng.Uppsatsen Àr en kvalitativ studie med en beskrivande karaktÀr. Designen för insamlingen av primÀrdata var intervjuer som sedan analyserades med hjÀlp av de teoretiska resonemangen.Uppsatsens studie indikerar att de strategier kring marknadsmixen som faststÀlls innan en varumÀrkesutvidgning i form av produktlanseringar har avgörande betydelse för lanseringens framgÄng.

AnvÀndarvÀnlighet pÄ internet: Utveckling av Nordic Smedjans webbplats

För ett litet företag med begrÀnsade resurser kan det vara svÄrt att marknadsföra sig till poten-tiella kunder dÄ traditionell reklam Àr dyr. Tidigare forskning visar att en webbplats vara en bra möjlighet för ett mindre företag att marknadsföra sig sjÀlva och sina produkter till en la-gom kostnad. I och med Webb 2.0 har möjligheterna att marknadsföra sig och sitt företag pÄ nÀtet kraftigt ökat och kunderna har hÀr, dÄ de inte varit nöjda med att serveras traditionell reklam, tagit pÄ sig att sprida sina upplevelser och syner pÄ varumÀrken och produkter vidare till andra för att pÄ sÄ sÀtt kunna förmedla en mer sann bild. Denna nya del av marknadsföring som Webb 2.0 har möjliggjort sker genom ?elektronisk word of mouth? (eWOM) pÄ sociala medier, bloggar och liknande.

<- FöregÄende sida 6 NÀsta sida ->