Sök:

En alternativ metod för att evaluera produktvärde

baserat på konsumenters perception av okända produkter i dagligvaruhandeln


Va?rdet hos konsumenter definieras och utva?rderas pa? ma?nga olika sa?tt. Denna uppsats a?mnar testa en modell fo?r att ma?ta varuma?rkesva?rde och se om den kan anva?ndas fo?r att ma?ta produktva?rdet fo?r en oka?nd produkt i dagligvaruhandeln. Detta genom att applicera modellen pa? produktens produktnamn. Utifra?n teorin fo?resla?s hypoteser som baseras pa? definitionen av de fyra parametrar som underso?ks ? Differentiering, Relevans, Anseende och Ka?nnedom ? och hur utfallet bo?r bli fo?r en marknadsledande produkt kontra en mindre erka?nd produkt. Uppsatsen visar pa? att modellen a?r applicerbar fo?r att a?ven underso?ka produkter via dess produktnamn, men att den borde inkludera fler fra?gor vid framtida tester.

Författare

Ida Gustafsson

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..